3499
Sök

Bilen dör Saab 9-3 2.0t -01

48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#1
Ursäkta för rubriken men lite osäker på felet.

Är så här att när jag var ute och körde idag med bilen så tändes check engine lampan för mig. Och strax efter så dog motorn för mig. Fick stanna längs vägkanten och ringa efter hjälp. Blev iaf att vi fick bogsera bilen till min morbror.

I garaget så kolla vi lite grejjer och lyfte bland annat av minus på batteriet. Efter vi satte tillbaka minus så var först bilen död i batteriet. Hade krämat på rätt rejält med stereon, slutsteg och även provat att starta den ett par gånger innan. Så antagligen kanske inte batteriet är så värst bra.

Men iaf koppla på batteri laddare och lät stå en stund, efter det prova igen och då starta bilen felfritt ingen lampa tändes. Så vi lät ladda ett tag till.

Sen när jag var på väg hem körde kanske ca3-4km så tändes check engine igen, men denna gång gick det att fortsätta köra bilen ända hem utan problem.

Sen ikväll när jag skulle starta den var den död igen(Han drar runt motorn så att säga, men startar inte sen). Nu lyfte jag bara på minus och sen på igen då funka den. Sen samma igen när jag kört ett tag med bilen börja det lysa.

Någon som känner igen detta fel eller som har någon misstanke vart jag ska börja söka?

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#2
Om det är samma på 9-3 som på 900 så är det något fel på tänd, bränsle eller spridarelektroniken (hände mig med innan), dock så ska det gå att köra den. Men jag rekommenderar dig att köra den till verkstan så dom kan koppla upp den och läsa av felkoder. Lättare så att hitta felet direkt!


48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#3
Jo hade väl tänkt att göra det. Men det skadar ju inte att fråga lite här först. Kanske är något lätt fel? Sen är det ju svårt att få tid på verkstäder så här i semestertider också. Plus att det kostar skjortan.

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#4
En felsökning med datorn kostar inte så många hundralappar, så det kan man kosta på sig. Men har du ändrat något i motorutrymmet? Något som ej är original? Kan hjälpa för att utesluta vissa saker


48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#5
Nej inget ändrat än så länge. Bör vara en original 150h motor. Har bara ägt bilen i ett par månader.

Jo håller med en felsökning måste göras, sen får man se kanske man kan fixa felet själv sen.

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#6
Har du kollat så du har ordentlig gnista på alla stiften? Inga läckande slangar?


48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#7
Stift har jag inte kollat. Bara kollat lite i motorrummet å så men allt verkar vara ok. Det som är konstigt är ju att när jag tar bort minus och sen sätter tillbaka så startar den precis som vanligt igen.

Har även haft koll på bränsleförbrukningen när jag kört och den är också normal. Körde ca 2mil med bilen idag med lampan tänd. Kändes som vanligt.

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#8
Okej, men ta din instruktionsbok till bilen. Kolla vad det betyder när lampan lyser hela tiden, kolla över allt som den kan innebära (typ stift, kontakter, slangar, m.m.) och se om du hittar något som uppenbart verkar va fel. Annars kan jag inte ge bättre tips än att kolla den så snabbt som möjligt


48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#9
Förresten så kom jag på en sak. Han låg på lite högre varvtal på tomgången än normalt ca 1100varv när jag körde med den idag, fast den var jämn hoppade inte upp och ner. I

Igår kväll så var tomgången normal med samma fel.

48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#10
Har kollat instuktionsboken. Där står det om check engine lyser uppsök närmaste saab verkstad typ. Kan köra med bilen lugnt tror det var ca50km/h. Inget mer.

R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#11
Varnberg skrev:
Förresten så kom jag på en sak. Han låg på lite högre varvtal på tomgången än normalt ca 1100varv när jag körde med den idag, fast den var jämn hoppade inte upp och ner. I

Igår kväll så var tomgången normal med samma fel.

Pröva kolla över lite vacumslangar och så, om någon börjar bli torrsprucken m.m. Och du kan pröva spruta försiktigt med startgas över slangarna med, så märker du om den drar tjuvluft någonstans


R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#12
Varnberg skrev:
Har kollat instuktionsboken. Där står det om check engine lyser uppsök närmaste saab verkstad typ. Kan köra med bilen lugnt tror det var ca50km/h. Inget mer.

Ska springa ut i bilen och så ska jag skriva vad det står i min. Så får du veta lite vad du ska kolla efter iaf


R1 driver!
5 128 Inlägg
17 juli 2009
#13
I min instruktionsbok står det följande:
Felindikering, motor
Varningstexten tänds när ett fel uppstått i bränsleinsprutnings- eller tändsystemet.
Bilen kan köras, dock med begränsad prestanda.
Systemen ska kontrolleras av en auktoriserad Saab-verkstad.

Så kolla så du har gnista och så på stiften, och så du har frisk tändkasset (om du har det? Kommer inte ihåg hur det är på nyare saabturbo motorer), sen kanske försöka kolla spridare, kontakter till spridare m.m.


promo
17 juli 2009
#14
Kolla om du tex känner någon annan med 9-3:a om du kan testa med dennes tändkasset i din bil (kolla bara att artnr stämmer överens med din bils tändkasset då det finns lite olika av dessa). Tändkasseterna är ju en riktig plåga för saabägare.

www.sideways.nu
136 Inlägg
17 juli 2009
#15
Att lampan släcks å tänds i samband med att du lyfter minus polen är för att du nollar felmeddelanden på den bilen på så vis (även flera andra bilar)

Men på vilket sätt dör den för dig ? tvärdör den bara eller bluddrar den och svarar inte på gas å dör när du försöker gasa?


www.sideways.nu
136 Inlägg
17 juli 2009
#16
promo skrev:
Kolla om du tex känner någon annan med 9-3:a om du kan testa med dennes tändkasset i din bil (kolla bara att artnr stämmer överens med din bils tändkasset då det finns lite olika av dessa). Tändkasseterna är ju en riktig plåga för saabägare.

Knas med tändkasetten utlöser väl ändå inte check engin lampan vad jag vill minnas?


promo
17 juli 2009
#17
Barnie79 skrev:
promo skrev:
Kolla om du tex känner någon annan med 9-3:a om du kan testa med dennes tändkasset i din bil (kolla bara att artnr stämmer överens med din bils tändkasset då det finns lite olika av dessa). Tändkasseterna är ju en riktig plåga för saabägare.

Knas med tändkasetten utlöser väl ändå inte check engin lampan vad jag vill minnas?

Det är iof sant när du nämner det. Kan ju va värt o testa ändå så har man eliminerat en grej.

48 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#18
Har löst felet. Drog in till Saabs direkt service för att läsa ut felmeddelande. Var iaf spjällhuset som behövde rengöras. Nu har jag kört ett par mil med bilen och inget fel än iaf. Kosta 513kr för avläsningen med tech2 och jobbet. Tog ca 10-15 min roll

Tack för alla svar och hjälp ändå smile


Sök