3252
Sök

Koppla in slutsteg och baslåda (Nybörjare)

16 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Hej, Ska nu köpa mig ett slutsteg och en baslåda till min Saab 900 -95 (ng).
Eftesom de är min första bil så har jag aldrig hållit på med slutsteg eller något liknade i bilar så har inte en blekaste aning om hur man ska gå till väga för att koppla in dem.

Har kollat runt lite på forumet men kan inte hitta någon speciel guide eller något liknade för att koppla in ett slutsteg och en baslåda så undrar om någon vet om en bra guide eller vet lite mer vart man kan söka/fråga om hur man ska gå till väga för att koppla in allt.

// Zapparn

2 665 Inlägg
18 juli 2009
Be någon på affären visa dig eller kontrollera innan du slår igång

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

187 Inlägg
18 juli 2009
Pröva sök på google så ska du nog hitta något smile

43 Inlägg
1 augusti 2009
allså, jag är ingen expert på det här så rätta mig om jag har fel.
du ska först dra en strömkabel (+) ifrån batteriet, kom ihåg att köpa en säkring som du fäster ''cirkus'' 20 cm ifrån batteriet sen ska den igenom torped väggen till slutsteget.
sen ska du dra lågnivå kabeln ifrån stereon till slutsteget.
sen ska du jorda slutsteget, med en kabel som du fästa vid nån metallbit någonstans tongue

1 131 Inlägg
1 augusti 2009
fisher91 skrev:
du ska först dra en strömkabel (+) ifrån batteriet, kom ihåg att köpa en säkring som du fäster ''cirkus'' 20 cm ifrån batteriet sen ska den igenom torped väggen till slutsteget.
sen ska du jorda slutsteget, med en kabel som du fästa vid nån metallbit någonstans tongue

Bara remotekabeln som saknas;)
Dvs en liten/ganska tunn strömkabel som dras från huvudenheten till steget så steget går igång när du slår på huvudenheten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 augusti 2009
fisher91 skrev:

Enkelt och bra. Men jag skulle nog vilja säga att man börjar med jorden, och fäster den i en bra och rejäl plåtren yta! Gärna bältesfästet eller i någon balk så att den sitter riktigt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

685 Inlägg
2 augusti 2009
Zapparn skrev:
Hej, Ska nu köpa mig ett slutsteg och en baslåda till min Saab 900 -95 (ng).
Eftesom de är min första bil så har jag aldrig hållit på med slutsteg eller något liknade i bilar så har inte en blekaste aning om hur man ska gå till väga för att koppla in dem.

Har kollat runt lite på forumet men kan inte hitta någon speciel guide eller något liknade för att koppla in ett slutsteg och en baslåda så undrar om någon vet om en bra guide eller vet lite mer vart man kan söka/fråga om hur man ska gå till väga för att koppla in allt.

// Zapparn

Hur tjock strömkabel kommer du att använda? olika tjocklekar säkras av med olika säkringar. och som sagt så skall denna säkring sitta max 30cm ifrån batteriet
Tabell för detta kan du hitta här http://www.zatzy.com/bilstereo/242296-k … r-m-m.html

Kom ihåg att ALLTID koppla in jord kabeln först i slutsteget och när du skall koppla ur slutsteget ska jorden ut SIST! detta är viktigt då du kan bränna signaldjorden i stereon om du inte gör det.

Jordkablen skall sitta bra fast i tex bältesfästet eller annan PLÅTREN yta. jordkabeln skall helst inte överstiga 1-1½ meter och skall i regel vara samma tjocklek som strömkabeln är.

sen så är det ju högtalarkabel, remote och lågnivå kablar som skall in i slutsteget.

Remote och lågnivå kablar drar du ifrån stereon. lågnivån skall INTE ligga tillsammans med strömkablen då det blir störningar.

högtalarkablen dras från högtalaren och beroende på slutsteg och bas så kopplas den in olika beroende på vad slutsteget klarar av.

sen är det bara att ställa in slutsteget kvar tongue smile

Gain/level: börja lågt och skruva på den sakta tills det börjar låta sämre (sämre ljudkvalite) i högtalarna, då skruvar du ner den lite så att det låter bra igen.

hi-pass/lo-pass: beroende på vad det är som skall kopplas in så får du ställa in den (om det inte är ett monoblock). Hi-pass är om det är vanliga högtalare och lo-pass är om det är basar. beroende på hur lågt/högt i frekvens man vill att det skall spela så ställer man in den. brukar ligga på runt 70-80hz.

Bassboost skall alltid stå på 0(!!!) då den förvränger signalen och kan förstöra basarna.

Subsonic ställs på ca 25hz

Hoppas detta hjälpte lite smile
Senast redigerat av Snoogiloo (2 augusti 2009)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
2 augusti 2009
Börja som sagt med en rejäl jord, och se för all del till att du har kablar i rätt dimension

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

535 Inlägg
2 augusti 2009
Ska man ha på någon olja på jorden vid fäst punkten så den bibehåller bra kontakt? Har för mej att jag läst det någonstans..

Motorer utan turbo.....suger!

685 Inlägg
2 augusti 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Ska man ha på någon olja på jorden vid fäst punkten så den bibehåller bra kontakt? Har för mej att jag läst det någonstans..

aldrig hört men det finns det säkert folk som har något speciellt ^^

jag kör med kabelsko i bältesfästet och slipat plåtrent runt. funkar finfint smile

21 761 Inlägg
2 augusti 2009
Det man menar är att skydda kontaktpunkten från rost på något sätt, då kan man tex spreja rostskyddsmedel på kabelskon och ytan bredvid efter att man har skruvat fast den ordentligt. Är kontaktytan obehandlad så kan det rosta och ge dålig kontakt efter ett par år eller så. smile

19 Inlägg
2 augusti 2009
Kan tipsa om att du kan köpa ett färdigt kabelkitt för montering av slutsteg, där fins alla kablar, säkring och annat som behövs, så slipper du behöva fundera på hur grov kabeln du ska ha o.s.v smile funkar perfa så länge man inte ska bygga monsterbygge tongue

I brist på annat :)
526 Inlägg
2 augusti 2009
M4ns0N skrev:
Kan tipsa om att du kan köpa ett färdigt kabelkitt för montering av slutsteg, där fins alla kablar, säkring och annat som behövs, så slipper du behöva fundera på hur grov kabeln du ska ha o.s.v smile funkar perfa så länge man inte ska bygga monsterbygge tongue

Ett annat bra tips är att ta till rejält när det gäller kabelkittet. Själv kör jag 50mm2 fast jag skulle klarat mig med ~30mm2 men jag orkar inte hålla på att dra om skiten om det skulle behövas. Men det är ju jag smile

Ett hett tips är att MÄTA den tänkta jordpunkten, många ställen som man tror är bra är ofta inte bra tongue Men så länge det är plåtrent så är det okej, men se bara till att kabelskon sitter ordentligt, det går snabbt att förstöra något pga. jordning....

17 Inlägg
8 augusti 2009
Om man inte drar remotekabeln till stereon, kan man inte dra den till exempelvis en baklampa eller liknande?

685 Inlägg
8 augusti 2009
Jo visst kan du billisten. men då kommer steget alltid att vara igång när bilen är det.

96 Inlägg
9 augusti 2009
Jag köpte kablar och allt till min slutsteg och högtalare på biltema, och de fungerar hur bra som helst för mig, det följer med säkring, och precis alla kablar som man behöver för att få igång slutsteget och högtalarna.
Exat såna har jag köpt;

http://www.biltema.se/products/product. … emId=98989

Som Rickard-v skrev, be någon titta på hur du har kopplat de innan du sätter på de.
Annars, brukar det följa med bruksanvisning på slutsteget, det brukar oftast hjälpa!

//BF

685 Inlägg
9 augusti 2009
BF_KS skrev:
Jag köpte kablar och allt till min slutsteg och högtalare på biltema, och de fungerar hur bra som helst för mig, det följer med säkring, och precis alla kablar som man behöver för att få igång slutsteget och högtalarna.
Exat såna har jag köpt;

http://www.biltema.se/products/product. … emId=98989

Som Rickard-v skrev, be någon titta på hur du har kopplat de innan du sätter på de.
Annars, brukar det följa med bruksanvisning på slutsteget, det brukar oftast hjälpa!

//BF

Visst funkar dom, men det finns kablar som funkar mycket bättre tongue

det kan vara stor skillnad mellan kabel A och kabel B..

Sök