Zapparn skrev:
Hej, Ska nu köpa mig ett slutsteg och en baslåda till min Saab 900 -95 (ng).
Eftesom de är min första bil så har jag aldrig hållit på med slutsteg eller något liknade i bilar så har inte en blekaste aning om hur man ska gå till väga för att koppla in dem.
Har kollat runt lite på forumet men kan inte hitta någon speciel guide eller något liknade för att koppla in ett slutsteg och en baslåda så undrar om någon vet om en bra guide eller vet lite mer vart man kan söka/fråga om hur man ska gå till väga för att koppla in allt.
// Zapparn
Hur tjock strömkabel kommer du att använda? olika tjocklekar säkras av med olika säkringar. och som sagt så skall denna säkring sitta max 30cm ifrån batteriet
Tabell för detta kan du hitta här
http://www.zatzy.com/bilstereo/242296-k … r-m-m.htmlKom ihåg att ALLTID koppla in jord kabeln först i slutsteget och när du skall koppla ur slutsteget ska jorden ut SIST! detta är viktigt då du kan bränna signaldjorden i stereon om du inte gör det.
Jordkablen skall sitta bra fast i tex bältesfästet eller annan PLÅTREN yta. jordkabeln skall helst inte överstiga 1-1½ meter och skall i regel vara samma tjocklek som strömkabeln är.
sen så är det ju högtalarkabel, remote och lågnivå kablar som skall in i slutsteget.
Remote och lågnivå kablar drar du ifrån stereon. lågnivån skall INTE ligga tillsammans med strömkablen då det blir störningar.
högtalarkablen dras från högtalaren och beroende på slutsteg och bas så kopplas den in olika beroende på vad slutsteget klarar av.
sen är det bara att ställa in slutsteget kvar
Gain/level: börja lågt och skruva på den sakta tills det börjar låta sämre (sämre ljudkvalite) i högtalarna, då skruvar du ner den lite så att det låter bra igen.
hi-pass/lo-pass: beroende på vad det är som skall kopplas in så får du ställa in den (om det inte är ett monoblock). Hi-pass är om det är vanliga högtalare och lo-pass är om det är basar. beroende på hur lågt/högt i frekvens man vill att det skall spela så ställer man in den. brukar ligga på runt 70-80hz.
Bassboost skall alltid stå på 0(!!!) då den förvränger signalen och kan förstöra basarna.
Subsonic ställs på ca 25hz
Hoppas detta hjälpte lite