3110
Sök

Tips om shopping tur till Tyskland?

Son Of Murphy
782 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Tjena alla!

Det verkar som ganska många utav Gorg´s medlemmar varit ner till Tyskland, tänkte ställa lite frågor bara så där...

Vi ska på en shoppingtur till Tyskland över helgen som kommer, tänkte ta bil ifrån Sthlm, ner Helsingborg-Helsingör (Färjan) Sen till Rödeby o färja där till Puttgarden... smile

Tänkte höra, behövs det pass eller inte!? Har en i sällskapet som inte har pass, men vanligt ID...
Vad är billigast, Calles eller Puttgarden?
Och jo jag har koll på bilen (T4an) vad den får lasta o så. Maxlasten är 410kg, det måste ju vara UTAN passagerare, så! wink
Ja resan bär av nästa fredag så tips o kommentarer är roligt o få! smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

213 Inlägg
17 juli 2009
när jag var nere behövde vi inte visa pass men man vet ju aldrig. calles är ju lite billigare, max-lasten är med passagerare dvs. ju fler som åker med ju mindre kan du lasta. det är bara föraren som inte räknas in i vikten

117 Inlägg
17 juli 2009
Border shopen (puttgarden) är billigast på öl medans calle är billigare på sprit (är i tysklans ca 2 ggr i månaden själv)
allt i bilen räknas som last utom föraren.
om man blir stannad av polisen i tyskland så vill dom gärna se pass men är inget krav eftersom det ligger i EU.
Se till att ha kontanter med er (euro) ifall ni skulle få böter av polisen så måste man oftast om inte alltid betala det på plats direkt till polisen.

ha en trevlig resa

Son Of Murphy
782 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Ah, okej... Ja får se hur rutten går... Vill ju hinna med o se lite också, så det kanske blir Calles med spriten o Bordershop för öl! wink
Aj fan att det är sammanlagda vikten... hmm
Men OTB hur ofta kollar dom egentligen? Det sägs ju att det är där folk åker dit på vikten, inte på mängden...
Jo det med Cash är ganska spikart! Inte för just bötes-grejen men ja i andra små nödfall...

Ja jag som förare o min sambo kommer ha pass iaf, tredje parten kommer ha ID, så det är nog lugnt. Honom lär dom ju inte fråga ändå så! tongue

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Trafikledare
563 Inlägg
17 juli 2009
Eftersom man kan skaffa ett svensk körkort utan att vara svensk medborgare så gäller detta inte som en nationalitetsid i EU. Det sas att det skulle det men med dom gällande reglerna i Sverige så gör det inte det.
Detta kan jag garantera eftersom jag har pratat med Polisen passavdelning flertalet gånger om detta.

Calles har jag handlat på, men kolla priser på Fleggaard innan du åker ner. Dom kan vara billigare än Calles på en del grejer...

I lastvikten på bilen ska även föraren räknas in om föraren väger mer än 70 kg, då Transportstyrelsen räknar med att föraren väger 70 kg, hur många väger det?? Det är för mig omöjligt att åka till Tyskland och inte "råka" lasta lite för mycket... lol

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

117 Inlägg
19 juli 2009
Mankan1978 skrev:
Ah, okej... Ja får se hur rutten går... Vill ju hinna med o se lite också, så det kanske blir Calles med spriten o Bordershop för öl! wink
Aj fan att det är sammanlagda vikten... hmm
Men OTB hur ofta kollar dom egentligen? Det sägs ju att det är där folk åker dit på vikten, inte på mängden...
Jo det med Cash är ganska spikart! Inte för just bötes-grejen men ja i andra små nödfall...

Ja jag som förare o min sambo kommer ha pass iaf, tredje parten kommer ha ID, så det är nog lugnt. Honom lär dom ju inte fråga ändå så! tongue

har aldrig varit med att dom kollat vikten..
Det är inte tullen som kollar vikten det är polisen.
Så ifall du åker in i en poliskontroll så kan dom ta dig för överlass.
tullen kollar bara mängden alkohol.
Jag har aldrig haft med mig pass och det är inte så stor risk att bli stannad heller....är ju bara 8 km till calles.
mvh

12 086 Inlägg
19 juli 2009
Om du är tillbax på båten inom 3h får du tillbax ~300kr.. räkna med det om de lönar sig att åka till två ställen och inte hinna tiden.

4 506 Inlägg
11 september 2010
Tänkte åka någon gång nu i veckan eventuellt Helsingborg-Helsingör (Färjan) Sen till Rödeby o färja där till Puttgarden... Alltså  samma som TS..

Har inte gjort detta på två år så jag har ingen koll längre, Har kollat runt på Calles o Bodershop nu iafa.
men 1010:- för resan tur o retur med enbart bil.. (Scandilines) Går det att hitta billigare?

Snabba svar uppskattas!
Vh W

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
13 september 2010
Inte ett enda svar? Vad är detta för tråk..

Kan du andas kan du dö.

Sök