2653
Sök

Vad tror ni är ett rimligt peis för att byta kamremmen på en 854?

157 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej! Börjar bli dags att byta kamremmen på volvon men har inte en aning om vad det kan kosta? Så det kanske finns någon här som gjort denna servicen, behöver verkligen inte vara en märkesverkstad.
Blir det billigare att köpa delarna själv? Vad är det mer som byts ut i samma veva, vattenpump?

ja kan väl skilja rätt mkt beroende på verkstad och ort, men på ett ungefär?

mvh

27 Inlägg
20 juli 2009
#2
Tja

Jag bytte på min V70 -99 för typ 1 år sen, det va på en Meca verkstad i Askersund har för mig att jag fick ge runt 3-3500 för det. Ja vattenpump är bäst att byta samtidigt

157 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#3
Glömde säga att det är en GLT, lite vassare kammar, blir det dyrare för det?

424 Inlägg
20 juli 2009
#4
fredriko666 skrev:
Glömde säga att det är en GLT, lite vassare kammar, blir det dyrare för det?

ehh nej, det sitter på samma sätt! GLT nockarna öppnar ventilerna lite annorlunda bara, samma pris

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

6 Inlägg
2 oktober 2009
#5
a haj,haj. hade du haft känningar som jag så kostar det en femhundring!!

ff forever!

449 Inlägg
2 oktober 2009
#6
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

Full Fart Spar Tid!!!

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 oktober 2009
#7
robert___j skrev:
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.


181 Inlägg
2 oktober 2009
#8
Xuri skrev:
robert___j skrev:
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^


One Man Clan
4 287 Inlägg
2 oktober 2009
#9
hest skrev:
Xuri skrev:
robert___j skrev:
vatten pump spännare och rem byts samtidigt för att bespara framtida skruvande tror nya kamremmar har bytes intervall på 11 eller 14 tusen mil... har du ingen kompis som eller granne som grejar lite extra på helgerna brukar vara de billigaste alternativet

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

Vet många bilar som gått 25-30k på orginal vattenpump..


699 Inlägg
2 oktober 2009
#10
Xuri skrev:
hest skrev:
Xuri skrev:

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

Vet många bilar som gått 25-30k på orginal vattenpump..

Väldigt dumt å chansa säger jag!

Bilgalen elektriker :)

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
2 oktober 2009
#11
Håller med Jonas. Väldigt dumt o chansa. Jag skulle byta pumpen med. Kan bli en dyrare historia om den skulle gå sönder senare.

/// SyyHn

4 586 Inlägg
2 oktober 2009
#12
när vattenpumpen sitter som den gör så brukar man även byta vattenpump när man ändå är där. Dumt att vara dumsnål


Smålänning
7 883 Inlägg
2 oktober 2009
#13
Skulle tippa på att det är föreskrivet runt 2, max tre timmar för jobbet, så 1500 ca för jobbet, sen ca 2000 för kamremssatsen, så runt 3500 skulle jag säga är ett okej pris ja smile

Xuri skrev:
de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

1: på våra rödblockare går vattenpumpen på vanliga kilremmen = Inget haveri om den pajar, och den byts när den behöver bytas.

2: Spännrullen bör man alltid byta, särskilt på motorer som inte tål att remmen går av. Vet en bil som gick 80 000 mil på samma kamrem, så man behöver egentligen itne byta dne förrän den går av roll på min byter jag rulle varannan gång. 850 har dessutom två rullar om inte jag missminner mig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

svetsare
70 Inlägg
2 oktober 2009
#14
hade gjort de för en 5 hundring.. bor lite långt bort bara
Senast redigerat av rcr (2 oktober 2009)

181 Inlägg
2 oktober 2009
#15
Xuri skrev:
hest skrev:
Xuri skrev:

de är extremt sällan att vattenpumpen eller spännhjul/ löphjul går sönder så att byta detta e onödigt.

Eftersom en ny rem spänner hårdare än en gammel sliten, så kan det mycket väl gå sönder, far mins 850 gick vattenpumpen sönder i efter ett byte av remmen, körde max 100 mil, gick på närmare 4k i delar att laga, byt pumpen samtidigt är mitt tips ^^

Vet många bilar som gått 25-30k på orginal vattenpump..

självklart dock kostar en ny pump + jobb max 1.5k, om pumpen går kan det gå på en bit över 10k om du vill att verkstad ska göra det åt dig, som sagt, dumsnålt att inte byta den.


449 Inlägg
3 oktober 2009
#16
klart man byter både pump och spännare då slipper man ju fundera på det de närmaste 10-14 tusen mil som kamremmen går...

Full Fart Spar Tid!!!

449 Inlägg
3 oktober 2009
#17
klart man byter både pump och spännare då slipper man ju fundera på det de närmaste 10-14 tusen mil som kamremmen går...

Full Fart Spar Tid!!!

Rycketofta Racing
292 Inlägg
3 oktober 2009
#18
Min vattenpump rasade och detta var mycket tråkigt sad byta alltid den! köp ingen med plast impeller!!!

//Rycketofta Racing

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 oktober 2009
#19
under tiden jag jobbade på volvo så bytte vi typ 3-4 vattenpumpar under service tillfällena på 5orna....
volvo har extremt bra vattenpumpar på dom nyare spisarna..rödblockarnas pumpar funkar helt ok också.. de var enbart på renault som vi alltid bytte pump på vid varje kamremsbyte...å dom läckte alltid...
å jag tror inte att en sån pump är så himla billigt att köpa..


34 Inlägg
8 oktober 2009
#20
Det är sant att volvo har bra vattenpumpar men skulle inte satsa, eftersom jag tror bilen har gått runt 20-30 000 mil så det är en bit. Lika bra att byta den där. Iaf min åsikt. Ska byta på min snart, byter rubbet. Hade du bott i närheten hade jag kunnat hjälpa dig med.

Mvh christoffer


Sök