3546
Sök

Trim till bmw 535D

303 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#1
kollar runt på en bmw 535D.

det jag undrar hur trim vänliga dom är.

vad är det för turboaggregat som sitter på dom hur myckat kan man ladda utan att stakarna ger sig hur är det med kammarna osv

heter numera blyfot_racing här på garaget

DFFL
9 020 Inlägg
21 juli 2009
#2
De är nog ganska trimvänliga.
Men hade jag varit du så hade jag tittat på AC Schnitzers dieselalternativ.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Thorssa
21 juli 2009
#3
Hur mycket vill du trimma?

1 688 Inlägg
21 juli 2009
#4
En kompis har en sådan 535d 05 tror jag eller 06, och den går rätt styggt för att va diesel.
Den finns bara med automatlåda och den pinnar på bra med det,
Hur som helst, med kcr-box så får du närmare 650nm i en 535d, det går att trimma ytterligare, men frågan är hur automatlådan gillar det.
Vet en annan som plockat 270 hk och 705nm ur en 120D så potential till både vrid och hästrar finns det absolut i 535d.

Den 120in med 270hk och 705nm har dock omarbetad turbo och mappad flera gånger, men kör med orört block och topp.
Tror han laddar en bit över 2 bar utan något problem med själva motorn i sig, mera kopplingen som inte vill vara med och lira längre.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

5 Inlägg
5 september 2009
#5
De går att vässa ganska hyfsat. Enbart ommappning gav detta på min 2008. När det gäller lådan förresten är den specad till 700 nm på 286 hk varianterna men man kan ladda på upp till ca 850 nm. Gränsen som jag märkt av är EGT, kring 350 hk/730 nm går det lite för hett på full last vid toppfart (275 km/h)

http://i332.photobucket.com/albums/m324/anders95/th_MOV_0060.jpg
Senast redigerat av Allroad (5 september 2009)

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 september 2009
#6
Losgard skrev:
En kompis har en sådan 535d 05 tror jag eller 06, och den går rätt styggt för att va diesel.
Den finns bara med automatlåda och den pinnar på bra med det,
Hur som helst, med kcr-box så får du närmare 650nm i en 535d, det går att trimma ytterligare, men frågan är hur automatlådan gillar det.
Vet en annan som plockat 270 hk och 705nm ur en 120D så potential till både vrid och hästrar finns det absolut i 535d.

Den 120in med 270hk och 705nm har dock omarbetad turbo och mappad flera gånger, men kör med orört block och topp.
Tror han laddar en bit över 2 bar utan något problem med själva motorn i sig, mera kopplingen som inte vill vara med och lira längre.

Nja det va väl lite vä överdrivet skrivet eftersom att bilen knappt rullade en meter med den mappen då allt var totalt maxxat och V-Tech rekommenderade honom att verkligen INTE köra med den mappen.
cool

// Niklas Johansson

260 Inlägg
5 september 2009
#7
Oljebrännarn går fint smile


OEM <3
6 957 Inlägg
6 september 2009
#8
Finns det något mer underbart i Dieselväg än BMW, nej! när man vuxit upp lite mera så ska jag iaf skaffa diesel, tänk en 530D med lite godis big_smile

OEM <3

Teddan
2 495 Inlägg
6 september 2009
#9
automatlådan i en 335/535 ger upp med trim , frågan är bara när.
Beror ju helt på körstilen oxå.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

5 Inlägg
6 september 2009
#10
r-ted: och varifrån kommer det uttalandet, är allergisk mot generalla uttalande utan några som helst belägg? Har kontakt med bl a Jarls, Alpina kör med samma låda och den är specad av ZF för att klara 700 nm. Jarls har dock ganska mycket erfaranhet och har empririskt kommit fram till att vid 850 nm ger sig lådan. Dock, detta gäller senaste versionen, som sitter i samtliga 335d och i 535d med 286 hk.

För din info har jag kört omkring ett tag med 840 nm i motorn och jag kör inte så snällt.

Nikeman: du måste ha ett horn i sidan till stackars Ghostrider men visst, den bilen är "over the top" när det gäller den mappen. Jag är mest imponerad att det håller överhuvud taget på den nivån...

5 Inlägg
6 september 2009
#11
mackyfr, får vi se ditt monster den 20:e?

260 Inlägg
6 september 2009
#12
Allroad skrev:
mackyfr, får vi se ditt monster den 20:e?

Självfallet! Har du mätt några tider med din kärra? Har en Racelogic som jag tar med, vore kul att se vad din gör 0-100, 0-200, 100-200 etc!!! Skottar på extremt bra smile


1 688 Inlägg
6 september 2009
#13
NiKeMaN skrev:
Losgard skrev:
En kompis har en sådan 535d 05 tror jag eller 06, och den går rätt styggt för att va diesel.
Den finns bara med automatlåda och den pinnar på bra med det,
Hur som helst, med kcr-box så får du närmare 650nm i en 535d, det går att trimma ytterligare, men frågan är hur automatlådan gillar det.
Vet en annan som plockat 270 hk och 705nm ur en 120D så potential till både vrid och hästrar finns det absolut i 535d.

Den 120in med 270hk och 705nm har dock omarbetad turbo och mappad flera gånger, men kör med orört block och topp.
Tror han laddar en bit över 2 bar utan något problem med själva motorn i sig, mera kopplingen som inte vill vara med och lira längre.

Nja det va väl lite vä överdrivet skrivet eftersom att bilen knappt rullade en meter med den mappen då allt var totalt maxxat och V-Tech rekommenderade honom att verkligen INTE köra med den mappen.
cool

Hehe jo men han fick ju ut hästarna iaf, om det så skull hålla 1 sek eller 1 år. smile
Fast vad jag förstått körde han me 254hk å 570nm sen?
Då har han ju över 150% av originaleffekten, inte dåligt att höjja effekten med över 50% i en 2.0d.
I en sexa borde det finnas större marginaler med mera möjligheter till att öka effekten,
Ökar du effekten med samma procentsats i en 270hk så har du 405 hk i teorin...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Teddan
2 495 Inlägg
6 september 2009
#14
Allroad skrev:
r-ted: och varifrån kommer det uttalandet, är allergisk mot generalla uttalande utan några som helst belägg? Har kontakt med bl a Jarls, Alpina kör med samma låda och den är specad av ZF för att klara 700 nm. Jarls har dock ganska mycket erfaranhet och har empririskt kommit fram till att vid 850 nm ger sig lådan. Dock, detta gäller senaste versionen, som sitter i samtliga 335d och i 535d med 286 hk.

För din info har jag kört omkring ett tag med 840 nm i motorn och jag kör inte så snällt.

Nikeman: du måste ha ett horn i sidan till stackars Ghostrider men visst, den bilen är "over the top" när det gäller den mappen. Jag är mest imponerad att det håller överhuvud taget på den nivån...

Jag har en bekant som rasa sin automat med kcrbox.

enligt ZF så är specen : MAX 700NM, det är ju på generation 2 lådan .... den första sitter om jag har fattat det rätt i dom gamla 535d med 272hk motorn, den skall bara klara 600NM .

länken http://desertnights.com/6HP_2ndGen_EN_2006s.pdf

men nu pratar vi konstant belastning med en gasglad förare, då håller det inte i längden.
Belägg har jag , tar inget ur luften.

om du blädrar igenom mina gamla bilar så borde du snart fatta varifrån jag har tagit mitt uttalande.
Just det jag har själv ägt en 335d, där höll lådan men motorfelslampan tände sig å spöka ihop med kcrbox.

Sen pratar ju trådskaparen om större turbo osv..... då går man fort över 700nm och då har vi paserat gränsen ! !

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

5 Inlägg
6 september 2009
#15
mackyfr: grymt, har velat testa med racelogic länge nu. Tänkte inhandla en i USA vid månadsskiftet när jag är över men kan jag köra en repa med din så kan jag lägga det på andra godsaker till bilen (typ tempmätare för avgas, behövs...) Den tar sig till 196 km/h GPS-fart på knappt 17s, problemet är att den växlar precis där. Borde väl bli kring 18s 0-200 om det är helt torrt och räfflorna är så fina som de ser ut på bilden Gustav skickade! Har hängt av ett par E46 M3 på 0-200 när vi testat samt en 135i original. Var nästan förvånad att det fanns en x35i som var original... När det gäller ditt monster misstänker jag att det finns en handlfull 335i-ägare som vässar in i det sista för att kunna dra dig den 20:e!

r-ted: stor skillnad på gamla och nya lådan. Som sagt, det finns de som testat och vet var gränsen går och det är kring 850 nm. Problemet du har med elektroniken på x35d när du laddar över 700 nm är att den kommer nära (eller över) de limitar som finns för styrningen av lådan. Limp kommer då pga högt nm i lådan. Det har jag från Imran på Evolve och de har troligtvis den 335d som går bäst av de jag känner till. Jag har dock laddat en mapp på 840 nm och kört med i ett par månader som värst, bl a några 0-200 rejs utan limp eller andra problem. Jag kör med alla limitar intakta vilket bl a gör att jag råkat ut för limp pga EGT vid ett par tillfällen. Det är dock vid full gas över längre sträckor i toppfart, ca 275 km/t på GPS.
Senast redigerat av Allroad (6 september 2009)

5 Inlägg
6 september 2009
#16
Evert: den som har rekordet för dieselbilar på Ringen är Dieselspeed, 7:48. Jag har träffat Günter Beckers nere i Tyskland när jag besökte dem på väg till Ringen. De har rekordet med en E46 (335 GTR) med den "gamla" 535d motorn. Det är 272 hk modellen med block i järn. De har tagit bort lilla turbon. De använder original stora turbon, kolvar, block och topp. Modifierad kam. De har byggt om oljetråget (ökad volym) samt satt i skvalpplåtar (står på deras hemsida att de kör med torrsump men det har de gått ifrån, vägde för mycket). Styrsystemet till motorn är original EDC 16 med egen ommappning. De tar ut 374hk och 755 nm. Går att ta ut klart mer enligt dem men de kör 24h med bilen så de behöver hållbarhet. Motorn har mycket hög driftssäkerhet och har bl a kört 24h lopp på Ringen utan mekaniska problem. Inte ens ett turbobyte. De kör med manuell låda från en 330d med racekoppling från Sachs. De har även en stoooor IC. Med detta vill jag bara säga att det finns rejäl potential. Om motorn håller för detta i en 24h tävling om och om igen utan mekaniska problem så håller det säkert för några rödljusrace.

http://dieselspeed.com/cms/index.php?op … ;Itemid=43
Senast redigerat av Allroad (6 september 2009)

260 Inlägg
8 september 2009
#17
Allroad skrev:
mackyfr: grymt, har velat testa med racelogic länge nu. Tänkte inhandla en i USA vid månadsskiftet när jag är över men kan jag köra en repa med din så kan jag lägga det på andra godsaker till bilen (typ tempmätare för avgas, behövs...) Den tar sig till 196 km/h GPS-fart på knappt 17s, problemet är att den växlar precis där. Borde väl bli kring 18s 0-200 om det är helt torrt och räfflorna är så fina som de ser ut på bilden Gustav skickade! Har hängt av ett par E46 M3 på 0-200 när vi testat samt en 135i original. Var nästan förvånad att det fanns en x35i som var original... När det gäller ditt monster misstänker jag att det finns en handlfull 335i-ägare som vässar in i det sista för att kunna dra dig den 20:e!

Köpte min beg. för 2700 så är helt nöjd smile Får du 0-200 på ca 18 sec är jag grymt imponerad redan!
Grym bedrift att slå M3or samt 335or med en diesel!! smile
Hehe, dom kan försöka!



Sök