3587
Sök

Olika turbo begrepp?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#1
Tjena

håller på att kolla på ny turbo till corren så har ja stött på endel ord ja vill vet vad dom betyder å va de finns för för/nackdelar med dom smile

1. A/R Ratio?
2. Bell-mouth?
3. Anti-Surge?

http://www.034motorsport.com/index.php?cPath=21_101 <---Dom turbos på övre raden har jag kollat på.

sen undrar ja även om det är lätt att "vrida" kompressor huset på en turbo, eftersom att jag kör med en k24 så finns de endel större turbos som är "bolt on" på audi å passar på min om man vrider på huset?

Mvh Markus
Senast redigerat av sjovold (23 juli 2009)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Random Hero
4 047 Inlägg
23 juli 2009
#2
på fråga 3 kanske de här gör dig klokare http://www.dsmtalk.com/forums/showthread.php?t=202051

Dog food lid. Backwards

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#3
DusanMandick skrev:
på fråga 3 kanske de här gör dig klokare http://www.dsmtalk.com/forums/showthread.php?t=202051

hoppades att nån kunde förklara på svenska  tongue meen men

är det som att turbon hamnar i nått baksug av nått slag?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#4
den här turbon är den ja har kollat på mest smile
http://www.034motorsport.com/product_in … cts_id=321

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#5
ingen som vill förklara för mig vad dom betyder? smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

10 287 Inlägg
24 juli 2009
#6
1. A/R Ratio?
Det finns tjusiga bilder på detta men det är förhållandet mellan arean och radien i snäckan. Dvs litet A/R är en snäcka med litet "hål" och stort A/R är stort "hål" i förhållande till turbons ytterdiameter.


2. Bell-mouth?
Titta på en trumpet. Där ser du vad en bell-mouth är. (exakt i vilka fall dom kallar utlopp för bell-mouth på en turbo för vet jag inte)


3. Anti-Surge?
Tekniken för att undvika surge vet jag inte men surge är när man för söker få ut mera luft från kompressorn än vad bladen klarar av att pumpa vid det förhållandet mellan tryck och rotationshastighet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#7
Sharky skrev:
1. A/R Ratio?
Det finns tjusiga bilder på detta men det är förhållandet mellan arean och radien i snäckan. Dvs litet A/R är en snäcka med litet "hål" och stort A/R är stort "hål" i förhållande till turbons ytterdiameter.


2. Bell-mouth?
Titta på en trumpet. Där ser du vad en bell-mouth är. (exakt i vilka fall dom kallar utlopp för bell-mouth på en turbo för vet jag inte)


3. Anti-Surge?
Tekniken för att undvika surge vet jag inte men surge är när man för söker få ut mera luft från kompressorn än vad bladen klarar av att pumpa vid det förhållandet mellan tryck och rotationshastighet.

/Göran

1. vad är bäst stor eller liten diamater på A/R Ratio?

3. så de e som att turbon inte orkar att ladda mer? lr blir det som att turbon inte får tillräckligt med luft på insugsidan?

får be om ursäkt för alla dumma frågor xD

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 juli 2009
#8
1. A/R säger igentligen ingenting mer än att hur snabbt huset snäckar sig, generellt så ger litet A/R snabbare spool men mer mottryck och tvärtom för stort A/R men det är inte alltid det är så heller
3. surge är när turbon ger mer flöde än motorn klarar men den kan inte bygga tryck av det

Sen är det inga problem att vrida på t.ex ett kompressorhus


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#9
Big Al skrev:
1. A/R säger igentligen ingenting mer än att hur snabbt huset snäckar sig, generellt så ger litet A/R snabbare spool men mer mottryck och tvärtom för stort A/R men det är inte alltid det är så heller
3. surge är när turbon ger mer flöde än motorn klarar men den kan inte bygga tryck av det

Sen är det inga problem att vrida på t.ex ett kompressorhus

1. så det borde vara bäst med liten A/R på min efter som att motorn är så liten eller?

3. aha nu fatta ja big_smile

när man ska "vrida" huset är de bara att ta bort skruvarna och vrida de eller måste man ta lös hela huset ifrån turbon och sen montera den som man vill ha de?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2009
#10

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2009
#11
sjovold skrev:
1. så det borde vara bäst med liten A/R på min efter som att motorn är så liten eller?

Det är en smaksak hur man vill bygga sin motor. Generellt så är turboaggregat för bilmotrer dimensionerade helt lagom för den effekt de är tänkta för.  12T är lagomt till sina 225hk, 19T lagomt till sina 330hk, KKK24 lagomt till sina 360hk så där behöver man inte tänka så mycket.

de aggregaten du länkar till exempelvis 3071R är lämplig för 450hk ungefär. kör man den på en normal motor dvs 4cylindrar och ca 2liter så lirar den kanon med standard .63 avgashus.  Har du en BMW 3litersmaskin så kanske man vill minska mottrycket och väljer .86 avgashus eftersom man har så mycket mer motor som knuffar på från början. Medans en 1.3liters motorcykel tex kanske väljer .48 avgashus.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#12
torpis skrev:
sjovold skrev:
1. så det borde vara bäst med liten A/R på min efter som att motorn är så liten eller?

Det är en smaksak hur man vill bygga sin motor. Generellt så är turboaggregat för bilmotrer dimensionerade helt lagom för den effekt de är tänkta för.  12T är lagomt till sina 225hk, 19T lagomt till sina 330hk, KKK24 lagomt till sina 360hk så där behöver man inte tänka så mycket.

de aggregaten du länkar till exempelvis 3071R är lämplig för 450hk ungefär. kör man den på en normal motor dvs 4cylindrar och ca 2liter så lirar den kanon med standard .63 avgashus.  Har du en BMW 3litersmaskin så kanske man vill minska mottrycket och väljer .86 avgashus eftersom man har så mycket mer motor som knuffar på från början. Medans en 1.3liters motorcykel tex kanske väljer .48 avgashus.

aha nu är ja lite klokare smile men k24 orkar väll inte mer än till 300? så tycker du att den verkar lämplig till min motor? siktar på 300 i motorn å vill ju ha lite marginal med grejjerna tongue om ni kollar på bilen och framtidsplaner så ser ni vilken setup de kommer att bli smile

den tråden hade ja missat smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2009
#13
KKK24 ppumpar mer luft än 19T, men är absolut inte lika skottsäker.  300hk ger en sådan original i S60R exempelvis, steg 1 trimning ger 354hk vilket turbon klarar av, men det börjar bli gränsfall för lagerdelen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#14
torpis skrev:
KKK24 ppumpar mer luft än 19T, men är absolut inte lika skottsäker.  300hk ger en sådan original i S60R exempelvis, steg 1 trimning ger 354hk vilket turbon klarar av, men det börjar bli gränsfall för lagerdelen.

nu tänker vi inte på samma turbo tongue ja har en sån från en audi S2/S4 smile dom ska väll inte klara med än 300?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 juli 2009
#15
sjovold skrev:
torpis skrev:
KKK24 ppumpar mer luft än 19T, men är absolut inte lika skottsäker.  300hk ger en sådan original i S60R exempelvis, steg 1 trimning ger 354hk vilket turbon klarar av, men det börjar bli gränsfall för lagerdelen.

nu tänker vi inte på samma turbo tongue ja har en sån från en audi S2/S4 smile dom ska väll inte klara med än 300?

Mig veterligen samma roterande delar men ännu sämmre lagerdel... så ja 300 är förmodligen gränsen där.   Köp båt och ett snöre och använd den som ankare smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#16
torpis skrev:
sjovold skrev:
torpis skrev:
KKK24 ppumpar mer luft än 19T, men är absolut inte lika skottsäker.  300hk ger en sådan original i S60R exempelvis, steg 1 trimning ger 354hk vilket turbon klarar av, men det börjar bli gränsfall för lagerdelen.

nu tänker vi inte på samma turbo tongue ja har en sån från en audi S2/S4 smile dom ska väll inte klara med än 300?

Mig veterligen samma roterande delar men ännu sämmre lagerdel... så ja 300 är förmodligen gränsen där.   Köp båt och ett snöre och använd den som ankare smile

haha ja den gör sig nog bättre där för ja laddar 1,4 nu med den å tror att man inte ska ladda med än 1,5 lr hur va de?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#17
sökte på google å fick fram va en "bell-mouth" är tongue

http://www.velocity-of-sound.com/veloci … Mouth1.jpg

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#18
Lind4hl skrev:
rs2 turbon (dvs kkk k24 7200) pallar 380 en vanlig kkk k24 frpn s2 skulle inte jag köra med över 300hk i längden med.

nää precis därför ja vill uppgradera lite smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#19
Lind4hl skrev:
har du en k 24 nu? isf köper du en k24 7200.. bolt on på alla grejer du har nu isf..

aaa har en sån nu nja itne riktigt måste vrida kompressor huset först vart finns en sånn turbo att köpa då?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

904 Inlägg
25 juli 2009
#20
Tycker du ska kläma på en Holset HX55, den lämpar sig riktigt bra till din motor volym wink

De ska va gött å leva


Sök