2316
Sök

Volvo 740 gl -90 kallstartar men ej när den gått varm...

4 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#1
Min volvo 740 gl från -90 startar när den är kall. Efter att blivit varmkörd så börjar tomgången vandra mellan precis så att den dör till 1000-1500 och så pendlar den där utan att dö, för det mesta. Om bilen stängs av så är den inte villig att starta längre. Dock går den att locka igång med startgas för att genast återgå till pendlartomgången. Luftmassemätaren har jag ej mätt men symptomen verkar inte stämma, samt ändrar motorn karaktär när sladden till lmm dras ur.

Tips?

908 Inlägg
24 juli 2009
#2
hur blir motorn när du drar ur sladden till lmm ?

113 Inlägg
24 juli 2009
#3
Kan vara kallstartsventilen som har hängt sig i öppet läge. Alltså bilen chokar även när den är varm och inte ska det = för mkt bensin


113 Inlägg
24 juli 2009
#4
Beckstroem skrev:
hur blir motorn när du drar ur sladden till lmm ?

Om lmm vore boven skulle inte bilen gått kasst hela tiden då? eller är det jag som har fel?


4 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
#5
En till sak. Lambdasondlampan lyser konstant.
När jag drar ur kontakten till lmm så antingen dör den eller lägger sig på lägre tomgång. Nu i skrivande stund "har jag  för mig" att pendlingen slutar efter att sladden till lmm är urdragen. Kan inte kolla det nu(bilen på annan adress)...

M3LK3R, vet du hur man kan bekräfta/utesluta kallstartsventilen?

739 Inlägg
24 juli 2009
#6
mät lmm? vad har du för nummer på den ? har nummer hemma där lmm ska ligga imellan och inte vara över eller värken under värderna.. mvh är den över = kass under = kass

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 juli 2009
#7
Så här mäter du LMM:
Jag misstänker att du har en LMM med nummer: 0 280 212 016...

Tändning av:
Koppla ur LMM kontakt och peta bak gummit från kontakten (mot kabeln). Gör mätningarna härifrån (så skadar du inte klämmorna).
Mät resistans mellan stift 1 och jord. Ska vara 0 ohm.
Koppla in LMM och vrid på tändningen till läge 2 (varningslamporna i instr.huset lyser).
Mät spänning:
Mellan stift 1 & jord = 0 volt.
Mellan stift 2 & jord = 0 volt.
Mellan stift 3 & stift 2 = innanför 1,35 - 1.42 volt. (får ej ligga utanför). Detta värde är för LMM med nummer 0 280 212 016.
Mellan stift 5 & jord = batterispänning.

Stift 4 är till renbränning av värmetråd i LMM. Med varm motor varvar man upp motorn till >2100rpm. och vrider av tändningen. Efter ca 4 sekunder, ska du få en 4 volt spänning under 1 sekund. Ett annat sätt att kolla funktionen, är att lossa LMM från luftfilter-burken och vara upp och stänga av likt ovan. Men istället för att mäta, så tittar man in i LMM. Efter ca 4 sekunder så ser man hur tråden i LMM glöder en sekund.

Lånat av Volvo-Jocke från 7/900 forumet.

Kallstartsventilen kollar du enkelt om de är genom att ta lös kontakten till den. Bilen bör utan problem starta ändå.

Lambdasondslampan, eller motorlampan som ja vill kalla den, lyser för att bränsle/luftblandningen är så ojämn att datorn inte klarar av att justera för optimal motorgång. Läs felkoder för att se vad de beror på. Troligast är grovt avgasläckage, felande LMM eller att kallstarten ligger på och fettar som fan.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (24 juli 2009)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök