3843
Sök

Pysventil, hur funkar det?

Skola
32 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#1
har en liten fundering på det här med pysventil och högre laddtryck.
Hur fungerar det och var ansluts denna?
är det något som är värt att prova?

Har en Audi S6 -96 som i nuläget laddar ca 1.4

Har hört att man lurar turbon att fortsätta ladda för att man släpper ut lite av laddtrycket, stämmer detta?
skulle även kunna tänka mig att den skall anslutas på vakumslangen mellan dumpventil och insug?

tack på förhan
//Fredrik

\Engehov/

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 juli 2009
#2
Sök, finns massor med trådar om pysventiler. Läste du inte reglerna innan du startade en tråd?

Skola
32 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#3
Rspeter skrev:
Sök, finns massor med trådar om pysventiler. Läste du inte reglerna innan du startade en tråd?

så många trådar finns det inte, dessutom svarar de inte på om de är värt att testa på just min modell.

\Engehov/

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 juli 2009
#4
Pysventil är iallafall ingen bra lösning att få extra HK. Bättre att byta ut motordelar till värre och anpassa laddtrycket via mappning om man ska ha mer HK.

Skola
32 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#5
Rspeter skrev:
Pysventil är iallafall ingen bra lösning att få extra HK. Bättre att byta ut motordelar till värre och anpassa laddtrycket via mappning om man ska ha mer HK.

Antar att en pysventil är något man har för tillfällig effektökning då man inte har råd att bygga om? tongue
Förstår också att det är bättre att optimera motorn med nya delar + mappning osv.

\Engehov/

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
27 juli 2009
#6
engehov skrev:
Rspeter skrev:
Sök, finns massor med trådar om pysventiler. Läste du inte reglerna innan du startade en tråd?

så många trådar finns det inte, dessutom svarar de inte på om de är värt att testa på just min modell.

tror laddtrycket styrs med magnetventil på din bil så de kommer nog inte att bli så bra om du använder pysventil

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Skola
32 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#7
sjovold skrev:
engehov skrev:
Rspeter skrev:
Sök, finns massor med trådar om pysventiler. Läste du inte reglerna innan du startade en tråd?

så många trådar finns det inte, dessutom svarar de inte på om de är värt att testa på just min modell.

tror laddtrycket styrs med magnetventil på din bil så de kommer nog inte att bli så bra om du använder pysventil

okej tack, hade nog inte tänkt prova detta då det verkar som en lite mysko teknik.

\Engehov/

4 670 Inlägg
27 juli 2009
#8
Om man ökar laddtrycket ska soppa ökas! så blandningen blir rätt.

Ökar du laddtrycket lurar du motorn och du kommer få fel blandning mellan soppa/luft

Med andra ord har du otur kommer du spika sönder motorn!

Har kört pysventil och klarat mig utan några problem men har inte gått upp över 1,1 bar med pys och då har jag vetat om att motorn klarar av o ladda detta!


Skola
32 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#9
mickius skrev:
Om man ökar laddtrycket ska soppa ökas! så blandningen blir rätt.

Ökar du laddtrycket lurar du motorn och du kommer få fel blandning mellan soppa/luft

Med andra ord har du otur kommer du spika sönder motorn!

Har kört pysventil och klarat mig utan några problem men har inte gått upp över 1,1 bar med pys och då har jag vetat om att motorn klarar av o ladda detta!

Jo, det är ju helt naturligt att man skall öka soppan då man ökar luften.
Men har även hört att man kan använda pysventil om man vet vilket laddtryck man kan justera upp till utan att det tar skada. 

Men som tidigare nämnt så är det tydligen inget bra alternativ för denna bilmodell!

\Engehov/


Sök