3505
Sök

Kopplingen slut? (Volvo 940)

54 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#1
TjenaTjena har lite frågor ang kopplingen på 940.

Kopplingen är väl inte den bästa om man ligger i ca70-80 trycker ner den,gasar upp skiten till rött och sedan släpper den snabbt och den lixom inte hänger med utan seegar sig?.

Ikväll på väg hem iallafall så la man en liten burn på 2an, gick fint ända tills det började lukta fan.
brända lameller antar jag.
Nu så vill inte växlarna ens gå i med motorn igång, måste stänga av motorn för att någorlunda kunna få i någon växel.
Antar att kopplingen har kastat in handduken.

Känner någon utav er igen detta fenomenet?
Läste någonstans att det inte skulle gå på allt för mycket att lämna in en manuell 940 för kopplingsbyte?

Kollat efter läckage och kollat vätskan och det har sett bra ut och pedalen känns som den alltid har gjort.

Vad tror ni?

Tack på förhand


518 Inlägg
28 juli 2009
#2
kopplingen har tackat för sej förmodligen ja. byta koppling fixar man lätt själv på en bakhjulsdriven bil , köp en Haynes gör det själv så går det ännu lättare.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

54 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#3
Karl-Bertil skrev:
kopplingen har tackat för sej förmodligen ja. byta koppling fixar man lätt själv på en bakhjulsdriven bil , köp en Haynes gör det själv så går det ännu lättare.

Tackar för snabbt svar!
Jo,har Haynes för 740 och det är väl i grund och botten samma uppbyggnad.
Fast har tyvärr bara tillgång till en trång jävla parkeringsplats och ett jävligt begränsat litet urval utav verktyg..
Så det blir nog att lämna in åbäket ändå, får bara hoppas på att det är kopplingen då så att inte man inte får sig ytterligare en överraskning med tex en rasad låda.


518 Inlägg
28 juli 2009
#4
hade samma problem med en bil för många år sen, gasade man över 2000 varv så gick det inte få i nästa växel , bara att vänta tills motorn kommit under 2tusen varv sen fick man växla igen så länge man höll sej under 2000varv då. Bytte kopplingen å felet var ur världen.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

54 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#5
Fast  jag kan tydligen frikoppla med motorn igång som vanligt OM jag lägger i en växel först med motorn avstängd.
Alltså,åka iväg mer eller mindre som vanligt, men som sagt växla med motorn igång är näst intill omöjligt.

men om kopplingen är slut, borde jag ens kunna frikoppla motorn över huvud taget då?
luktar fortfarande lamellskit när jag öppnar huven hur som helst.
Senast redigerat av Pho3nicX (28 juli 2009)


1 043 Inlägg
28 juli 2009
#6
Det blir så här när kopplingslamellen "klibbar fast" på svänghjulet, eller om lamellen kärvar på axeln.
Om det klibbar kan man få bort det tillfälligt genom att slira lite på kopplingen både vid start och vid motorbroms, men du behöver troligtvis byta koppling snart annars kör du sönder synkringarna.

Performance meck
342 Inlägg
29 juli 2009
#7
Pho3nicX skrev:
Fast  jag kan tydligen frikoppla med motorn igång som vanligt OM jag lägger i en växel först med motorn avstängd.
Alltså,åka iväg mer eller mindre som vanligt, men som sagt växla med motorn igång är näst intill omöjligt.

men om kopplingen är slut, borde jag ens kunna frikoppla motorn över huvud taget då?
luktar fortfarande lamellskit när jag öppnar huven hur som helst.

frikopplingen kommer ju på köpet om kopplingen är slut. det är inga problem att komma iväg när du ska starta i branta backar?   ska du växla utan koppling så får du lägga ur växeln när drivlinan är obelastat varva upp motorn lite och dra/trycka på växel spaken hela tiden så hoppar växeln i när utgående och ingående axel snurrar lika fort.

Mvh viktor


Sök