3181
Sök

Bästa/sämsta automatväxellådor.

135 Inlägg
30 juli 2009
#61
Moparboy440 skrev:
går att byta till en converter med lock-up, som de flesta gör.
Går det verkligen måste inte lådan vara konstruerad för lockup från början?roll


4 005 Inlägg
30 juli 2009
#62
Automatlådan min 740 -88 hade var den sämsta jävla automathelvetebananfanskap jag någonsin använt. smile

Men S90ns automat är skön, dock gillar jag inte momentomvandlarens juck när man cruisar på 4an.


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2009
#63
Moparboy440 skrev:
går att byta till en converter med lock-up, som de flesta gör.
Förlorar man inte i hållbarhet då?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Finlirare
478 Inlägg
30 juli 2009
#64
Rent spontant, känns det ju som att välja ett bilmärke som kör mycket med aut-lådor. Kanske mercedes eller varför inte en jänkare. De lär ju vara bäst på automatare.


3 112 Inlägg
30 juli 2009
#65
Sharky skrev:
OK. Det är olika va. Det måste vara lådan till T6:an jag surrar om.

/Göran

TurbOla skrev:
Sharky skrev:
Vänta här nu....

Är det inte automaten i S80 som är ett jätteas.

/Göran


Till vilken modell?
T6an, 2,4an, lågtrycksturbon, V8an? wink
Alla automatlådor i S80 genI och flertal andra jämnåriga Volvos är rappel och junk. I nästan alla annonser står det att lådan är bytt, har själv haft två en 140hk och en T6 där båda lådorna var slut före 20k mil.


4 001 Inlägg
30 juli 2009
#66
TurbOla skrev:
h30aad skrev:
1.är det med service är det dyrare att serva en autlåda än en manuell?
2.vad är tiptronic hur funkar den?
Oljan du spolar lådan med kostar ca 600kr+moms på Swedol, och det kan du behöva göra en gång om året, om du kör mycket.

På en manuell låda häller du i ett par liter olja, och behöver sen (i princip) inte bry dig mer om det.
Ibland bytar mer seriösa personer olja efter ett par tusen mil. tongue

Tiptronic, eller geartronic eller vad de olika företagen kallar det, innebär att du under färd kan själv välja växel på lådan genom att föra växelspaken lätt åt sidan eller upp och ner, och därmed simulera manuell växling, även om du inte behöver koppla.
De flesta automatlådot byter man inte olja på, varför vet jag inte men så är det iaf.
Min låda i V70:n har gått över 79.000 mil och enligt alla papper på bilen så är inget gjort med den men som bekant så är ju inte de lådorna jättebra precis...
Inte så många manuella heller som man byter olja i faktiskt... även om det ska göras så är det inte många som gör det precis som med bromsvätska

Tiptronic och vad alla andra tillverkare kallar det ger oftast noll i känsla, tar en evighet att växla och t.ex Mercedes har (hade) sin omvänd så man växlar upp genom att trycka spaken framåt och vice versa

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

VW-nörd?
4 332 Inlägg
30 juli 2009
#67
Volkswagens DSG låda e väl bland de bästa sägs de


Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2009
#68
kolvas skrev:
De flesta automatlådot byter man inte olja på, varför vet jag inte men så är det iaf.
Min låda i V70:n har gått över 79.000 mil och enligt alla papper på bilen så är inget gjort med den men som bekant så är ju inte de lådorna jättebra precis...
Inte så många manuella heller som man byter olja i faktiskt... även om det ska göras så är det inte många som gör det precis som med bromsvätska

Tiptronic och vad alla andra tillverkare kallar det ger oftast noll i känsla, tar en evighet att växla och t.ex Mercedes har (hade) sin omvänd så man växlar upp genom att trycka spaken framåt och vice versa
En automatlåda mår inte dåligt av att bytas olja på, och det är inte jättesvårt (inte på den jag bytt i iaf) men åker du till en verkstad för automatlådeservice, kommer de tappa ur oljan som finns i bottenpluggen och hälla på ny - det rör sig kanske om 3 liter, när själva lådan istället rymmer runt 10 liter.
Spolar man lådan, så mår ju lådan mycket bättre sen, och har längre livslängd.

Manuella lådor är långt ifrån lika känsliga på oljans kvalité, men det skadar absolut inte att byta den då och då. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2009
#69
Mortalis skrev:
Volkswagens DSG låda e väl bland de bästa sägs de
Du är inte den förste som skriver det, men nackdelen är väl att den inte tål mer än originaleffekten i bilen, var en tråd uppe om hållbarheten på DSG-lådan och trimning.

Visst går det ju att preppa den, men det kostar, precis som att preppa vilken annan automatlåda som helst.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
30 juli 2009
#70
zoopåse skrev:
"700-lådan" är en 4-stegad tomatlåda med lockup möjlig på 3:an och 4:an. 2:an smäller den i med ett ryck. De andra växlarna är mjukare. 3:an går i 40 någonting och lockupen går i 60 om man gasar måttligt. 4:an går i ca. 70. Gasar man mer så går allt senare och lockupen väntas med till efter 4:an.
Min TH700 som satt i min El Camino var inte alls NÄRA det där. Den var sjukt bekväm.


Men on topic så skulle jag nog säga TH400. Då den är bekväm att köra med, samt palla för sjuka effekter. Sitter en i min GSX.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
30 juli 2009
#71
Moparboy440 skrev:
camaro67 skrev:
Ja inte var de svårt iaf. Sen finns det väll andra saker än hållbarhet som ska vägas in om man ska använda grejorna varje dag. Pg är 2-växlad och sen är det ju som med alla gammla automater att de alltid slirar. Det är alltså inte världens mest ekonomiska-låda
går att byta till en converter med lock-up, som de flesta gör.
Det har jag aldrig hört talas om. Men de naturliga om man åker med en snäll bil är väll att åka med 350 eller 700lådan istället


OEM <3
6 957 Inlägg
31 juli 2009
#72
TurbOla skrev:
Mortalis skrev:
Volkswagens DSG låda e väl bland de bästa sägs de
Du är inte den förste som skriver det, men nackdelen är väl att den inte tål mer än originaleffekten i bilen, var en tråd uppe om hållbarheten på DSG-lådan och trimning.

Visst går det ju att preppa den, men det kostar, precis som att preppa vilken annan automatlåda som helst.
Det är här jag har en fråga, säg att man skulle preppa en Golf 6 GTI med steg 1 alt. 2, skulle DSG:n inte
stå pall då? hmm

OEM <3

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2009
#73
Bjork skrev:
Det är här jag har en fråga, säg att man skulle preppa en Golf 6 GTI med steg 1 alt. 2, skulle DSG:n inte
stå pall då? hmm
Chippen är vridmomentbegränsade.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38408

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

806 Inlägg
31 juli 2009
#74
Toyota då? tex Suprans automatlåda borde inte det vara ett jävla kraft paket?


Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2009
#75
lodiseN skrev:
Toyota då? tex Suprans automatlåda borde inte det vara ett jävla kraft paket?
Samma automatlåda som sitter i Volvo 960 har jag för mig. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
31 juli 2009
#76
TurbOla skrev:
lodiseN skrev:
Toyota då? tex Suprans automatlåda borde inte det vara ett jävla kraft paket?
Samma automatlåda som sitter i Volvo 960 har jag för mig. wink
japp så sant tongue
lådan heter a341e å sitter på supra 3.0turbo å lexus ls400
Senast redigerat av turboforssen (31 juli 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

806 Inlägg
31 juli 2009
#77
turboforssen skrev:
TurbOla skrev:
lodiseN skrev:
Toyota då? tex Suprans automatlåda borde inte det vara ett jävla kraft paket?
Samma automatlåda som sitter i Volvo 960 har jag för mig. wink
japp så sant tongue
lådan heter a341e å sitter på supra 3.0turbo å lexus ls400
Vafan haha förstärker dom den då eller? med tanke på atrt dom har 300 hk orginal och över 1000 har vissa!?


huh?
10 427 Inlägg
31 juli 2009
#78
Lite kort info/historia om de största tillverkarna som nämnts i tråden:



AW -> Aisin AW (del av Aisin Seiki Co., Ltd.)
Byggt automatiska transmissioner sedan 1969, moderföretaget grundat 1949.
Bla utvecklat drivlinan på Toyota Prius. Arbetade tillsammans med amerikanska BorgWarner tom 1987.


ZF -> ZF Friedrichshafen AG
Stort tyskt företag grundat 1915, bla Sachs och Lemförder ingår i koncernen.
Utvecklade första helautomatiska växellådan till personbilar 1961.
Tillverkade växellådor till DKW, BMW, Peugeot och Alfa Romeo med start på 60-talet.
Senast redigerat av steifan (31 juli 2009)


12 Inlägg
31 juli 2009
#79
TurbOla skrev:
Mortalis skrev:
Volkswagens DSG låda e väl bland de bästa sägs de
Du är inte den förste som skriver det, men nackdelen är väl att den inte tål mer än originaleffekten i bilen, var en tråd uppe om hållbarheten på DSG-lådan och trimning.

Visst går det ju att preppa den, men det kostar, precis som att preppa vilken annan automatlåda som helst.
Hur kommers att mupparna i USA sitter o kör APR steg3 kit med 380hk och DSG låda då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2009
#80
Lowtech skrev:
TurbOla skrev:
Mortalis skrev:
Volkswagens DSG låda e väl bland de bästa sägs de
Du är inte den förste som skriver det, men nackdelen är väl att den inte tål mer än originaleffekten i bilen, var en tråd uppe om hållbarheten på DSG-lådan och trimning.

Visst går det ju att preppa den, men det kostar, precis som att preppa vilken annan automatlåda som helst.
Hur kommers att mupparna i USA sitter o kör APR steg3 kit med 380hk och DSG låda då?
Är du ovanligt lat eller? roll
Det står ett par inlägg längre upp:
TurbOla skrev:
Bjork skrev:
Det är här jag har en fråga, säg att man skulle preppa en Golf 6 GTI med steg 1 alt. 2, skulle DSG:n inte
stå pall då? hmm
Chippen är vridmomentbegränsade.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38408

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök