TurbOla skrev:
h30aad skrev:
1.är det med service är det dyrare att serva en autlåda än en manuell?
2.vad är tiptronic hur funkar den?
Oljan du spolar lådan med kostar ca 600kr+moms på Swedol, och det kan du behöva göra en gång om året, om du kör mycket.
På en manuell låda häller du i ett par liter olja, och behöver sen (i princip) inte bry dig mer om det.
Ibland bytar mer seriösa personer olja efter ett par tusen mil.
Tiptronic, eller geartronic eller vad de olika företagen kallar det, innebär att du under färd kan själv välja växel på lådan genom att föra växelspaken lätt åt sidan eller upp och ner, och därmed simulera manuell växling, även om du inte behöver koppla.
De flesta automatlådot byter man inte olja på, varför vet jag inte men så är det iaf.
Min låda i V70:n har gått över 79.000 mil och enligt alla papper på bilen så är inget gjort med den men som bekant så är ju inte de lådorna jättebra precis...
Inte så många manuella heller som man byter olja i faktiskt... även om det ska göras så är det inte många som gör det precis som med bromsvätska
Tiptronic och vad alla andra tillverkare kallar det ger oftast noll i känsla, tar en evighet att växla och t.ex Mercedes har (hade) sin omvänd så man växlar upp genom att trycka spaken framåt och vice versa
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må