2644
Sök

Trissa till vaxet i sista steget!

FreddeK
28 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej jag kör med enkeltrissad milwaulkeemaskin och jag undrar vilken hårdhet på trissan man ska ha för att få bort sista vaxet. Alltså inte poleringen nu utan vaxet! Gärna lite tips på varvtal osv också när det gäller att få bort just vaxet!

Ska meddelas att poleringen i sig går prima...3M är fina grejer och deras trissa är super...en blå våfflad sak kör jag till finecuten! kanske en sån man ska ta bort vaxet med också..inte samma såklart=)

Fast microfiberdukar får man bort vaxet skitlätt med också...kanske skall köra på det?

Ja ge lite tips till en nybörjare!

Mvh Fredde

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
28 juli 2009
#2
FreddeK skrev:
Hej jag kör med enkeltrissad milwaulkeemaskin och jag undrar vilken hårdhet på trissan man ska ha för att få bort sista vaxet. Alltså inte poleringen nu utan vaxet! Gärna lite tips på varvtal osv också när det gäller att få bort just vaxet!

Ska meddelas att poleringen i sig går prima...3M är fina grejer och deras trissa är super...en blå våfflad sak kör jag till finecuten! kanske en sån man ska ta bort vaxet med också..inte samma såklart=)

Fast microfiberdukar får man bort vaxet skitlätt med också...kanske skall köra på det?

Ja ge lite tips till en nybörjare!

Mvh Fredde
Använd microfiberdukar att ta bort vaxet med. Är det som funkar bäst!

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

1 867 Inlägg
28 juli 2009
#3
Mhm, ta _av_ vax/polish med maskin är direkt förkastligt, lite känsla får man ha. Microfiberduk är kung!

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

FreddeK
29 juli 2009
Trådstartare
#4
okej boys tack för era svar! det är ju ändå rätt så lätt att ta bort vaxet efter man gjort ett ordentligt grundjobb=) Microfiberdukar körde jag med sista gången och det är ju underbart!

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
9 augusti 2009
#5
Jag brukar lägg duken under maskinen och sen tar bort vaxet, funkar väldigt bra:)

FreddeK
10 augusti 2009
Trådstartare
#6
hks__ skrev:
Jag brukar lägg duken under maskinen och sen tar bort vaxet, funkar väldigt bra:)
va sa du att du gjorde sa du?

685 Inlägg
10 augusti 2009
#7
FreddeK skrev:
hks__ skrev:
Jag brukar lägg duken under maskinen och sen tar bort vaxet, funkar väldigt bra:)
va sa du att du gjorde sa du?
Tar microfiber duken och sätter den som en trissa. så jag fattade det som iaf tongue


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
10 augusti 2009
#8
De var nog så han menade men de funkar bättre att lägga duken emellan med dubbeloschillerande maskin annars far duken all världens väg. Jag dock tagit det förhand, funkar bra det med. smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
11 augusti 2009
#9
FreddeK skrev:
hks__ skrev:
Jag brukar lägg duken under maskinen och sen tar bort vaxet, funkar väldigt bra:)
va sa du att du gjorde sa du?
jo, jag lägger ut duken på tex huven, sen lägger jag trissorna rätt långt ner på duken, och tar resten av duken och viker över själva handtaget, om du hänger med tongue blir bra resultat då, vet inte om det blir bättre än om man kör för hand men. Sparar lite energi iaf smile


mvh

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
11 augusti 2009
#10
Niklasw skrev:
De var nog så han menade men de funkar bättre att lägga duken emellan med dubbeloschillerande maskin annars far duken all världens väg. Jag dock tagit det förhand, funkar bra det med. smile
jo, men det är med oscilerande maskin, annars funkar det ju inte tongue

FreddeK
11 augusti 2009
Trådstartare
#11
hks__ skrev:
FreddeK skrev:
hks__ skrev:
Jag brukar lägg duken under maskinen och sen tar bort vaxet, funkar väldigt bra:)
va sa du att du gjorde sa du?
jo, jag lägger ut duken på tex huven, sen lägger jag trissorna rätt långt ner på duken, och tar resten av duken och viker över själva handtaget, om du hänger med tongue blir bra resultat då, vet inte om det blir bättre än om man kör för hand men. Sparar lite energi iaf smile


mvh
hehe okej, kommer inte testa då jag kommer få duken in i maskinen så den fastnar och sen börjar maskinen brinna och sen brinner garaget upp så brandkåren får rycka ut och sen brinner hela huset ner och sen står man där som ett fån...hmm!

Kör för hand=) säkrast så! big_smile
Senast redigerat av FreddeK (11 augusti 2009)

Hårdast
143 Inlägg
12 augusti 2009
#12
En Top tool och nya fina gula trissor, så åker vaxet bort som en smäck!
Eventuella  missar tar man för hand med fiberduk..

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
12 augusti 2009
#13
Mr-Crd skrev:
En Top tool och nya fina gula trissor, så åker vaxet bort som en smäck!
Eventuella  missar tar man för hand med fiberduk..
Visst det är ett sätt att göra det på, men jag förstår inte varför.

Har folk blivit så lata att man inte orkar torka bort vax med microfiberdukar längre?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Hårdast
143 Inlägg
12 augusti 2009
#14
Torlejf skrev:
Mr-Crd skrev:
En Top tool och nya fina gula trissor, så åker vaxet bort som en smäck!
Eventuella  missar tar man för hand med fiberduk..
Visst det är ett sätt att göra det på, men jag förstår inte varför.

Har folk blivit så lata att man inte orkar torka bort vax med microfiberdukar längre?

Mvh. David.
Ja förfasen!  Jobbar som rekond, och gör allt för att förenkla dagarna!
Sen är det ju så att du får ett helt annat moment med maskin än för hand, oavsett.
Lämnar inga feta rester som du får när du jobbar för hand.

Förstår inte folk som ska göra det jobbigt för sig när det finns hjälpmedel!


Som att förbjuda alla grävmaskiner, det finns ju spadar och finfina händer att använda!

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
12 augusti 2009
#15
Mr-Crd skrev:
Torlejf skrev:
Mr-Crd skrev:
En Top tool och nya fina gula trissor, så åker vaxet bort som en smäck!
Eventuella  missar tar man för hand med fiberduk..
Visst det är ett sätt att göra det på, men jag förstår inte varför.

Har folk blivit så lata att man inte orkar torka bort vax med microfiberdukar längre?

Mvh. David.
Ja förfasen!  Jobbar som rekond, och gör allt för att förenkla dagarna!
Sen är det ju så att du får ett helt annat moment med maskin än för hand, oavsett.
Lämnar inga feta rester som du får när du jobbar för hand.

Förstår inte folk som ska göra det jobbigt för sig när det finns hjälpmedel!


Som att förbjuda alla grävmaskiner, det finns ju spadar och finfina händer att använda!
Har då aldrig fått några "rester" när jag torkat av vax.
Att jobba med maskin under polering ser jag som en självklarhet, men under avtorkning av vax tänker jag aldrig använda min TopTool.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

FreddeK
13 augusti 2009
Trådstartare
#16
Mr-Crd skrev:
Torlejf skrev:
Mr-Crd skrev:
En Top tool och nya fina gula trissor, så åker vaxet bort som en smäck!
Eventuella  missar tar man för hand med fiberduk..
Visst det är ett sätt att göra det på, men jag förstår inte varför.

Har folk blivit så lata att man inte orkar torka bort vax med microfiberdukar längre?

Mvh. David.
Ja förfasen!  Jobbar som rekond, och gör allt för att förenkla dagarna!
Sen är det ju så att du får ett helt annat moment med maskin än för hand, oavsett.
Lämnar inga feta rester som du får när du jobbar för hand.

Förstår inte folk som ska göra det jobbigt för sig när det finns hjälpmedel!


Som att förbjuda alla grävmaskiner, det finns ju spadar och finfina händer att använda!
Verkar lite overkill för en annan att köpa en maskin för 5-6tusen att ta bort vax med=) men visst, alla sätt är bra utom dom dåliga!

Hårdast
143 Inlägg
13 augusti 2009
#17
FreddeK skrev:
Mr-Crd skrev:
Torlejf skrev:

Visst det är ett sätt att göra det på, men jag förstår inte varför.

Har folk blivit så lata att man inte orkar torka bort vax med microfiberdukar längre?

Mvh. David.
Ja förfasen!  Jobbar som rekond, och gör allt för att förenkla dagarna!
Sen är det ju så att du får ett helt annat moment med maskin än för hand, oavsett.
Lämnar inga feta rester som du får när du jobbar för hand.

Förstår inte folk som ska göra det jobbigt för sig när det finns hjälpmedel!


Som att förbjuda alla grävmaskiner, det finns ju spadar och finfina händer att använda!
Verkar lite overkill för en annan att köpa en maskin för 5-6tusen att ta bort vax med=) men visst, alla sätt är bra utom dom dåliga!
150kr på biltema, dubbeltrissa..   funkar lika bra, dock surt att inte ha steglös.. men det går lika bra..
Missarna tar man för hand sen..


Sök