2531
Sök

Olycka med biltransportsläp

70 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#1
Är det någon som vet var som händer vid olycka med biltransportsläp? Självrisker och liknade?

Tacksam för svar..


12 086 Inlägg
30 juli 2009
#2
När jag skrota med kärra va det kärrans försäkrings som täckte, min självrisk va på 1500. Men det är nog olika. Jag hoppas du kört lagligt, annars kan du fetglömma ersättning hmm

70 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#3
Kan det spela roll för självrisken om man har lastat fel. För det som var orsaken till olyckan var nog att jag hade backat upp bilen på släpet så att tyngden kom bak i stället. Riktigt dumt med det är ju lätt och vara efterklok.
Senast redigerat av Ladda_1987 (30 juli 2009)


7 Inlägg
30 juli 2009
#4
Nej det tror inte jag var orsaken till att du hade en olycka! Detta då du skall backa en bil upp på en släp för att N värdet skall bli rätt! Ett ex är när vi hade sm final i fjol så körde en polare sin bil med motorn fram på vägen upp och kunde max hålla 90 km innan det börja svaja! Sedan skulle jag dra hem den då han igentligen inte hade körkort till att dra den! Jag propsade på att den skulle backas upp och vipps så kunde jag köra i 130 med den o det bara gick rakt fram! Så nej N värdet säger att du lastat rätt i detta läge om det inte var en jätteliten bil för då måste motorn vara fram för att få värdet rätt!


70 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#5
Det var en r5a jag hade på och den väger ju inte jättemycket. Det kan kanske ha varit nått fel på släpet också.


4 005 Inlägg
30 juli 2009
#6
Hej!

Lasten får inte ramla, damma eller väsnas, gör den det så blir det böter för att du inte har lastsäkrat rätt.
Det spelar ingen roll om du lastar bilen framlänges, baklänges eller upp och ner.
Bara den är lastsäkrad 2 gånger vikten frammåt och 1 gånger vikten sidorna och bakåt. (osäker på siffrorna)

Det här med vilken försäkring det går på är lite olika.
Det som avgör det hela är om släpbilen (fordonet som dras PÅ släpet) klassas som om det är I TRAFIK eller inte.

Tex. Du drar släpbilen på ditt släp efter din dragbil. släpbilen skadas på något sätt. Då räknas inte bilen i trafik och försäkringen går på dragfordonets.

Du drar släpbilen på ett halvbilsläp, dvs ett mindre släp där du bara hissar upp 2 hjul på släpbilen. Bilen räknas både som i trafik då den rör sig och ej i trafik då inte hela bilen rör sig. Här blir det delat ansvar mellan båda bilarna.

Du drar släpbilen efter din bil med en bogserlina, släpbilen räknas som i trafik och försäkringen går på släpbilen.

Du startar bilen samtidigt som den är pålastad och gasar lite, tappar kopplingen och kör in i dragbilen. Släpbilen räknas som i trafik och försäkringen går på släpbilen.


Så man måste alltså se om släpbilen är i trafik på något sätt, oftast så är definationen om den rör sig, men det varierar det med. Är den i trafik, så gäller försäkringen på släpbilen.

Källa: Trygghansa
Senast redigerat av linuslinje (30 juli 2009)


64 Inlägg
30 juli 2009
#7
olofssonikorsed skrev:
Nej det tror inte jag var orsaken till att du hade en olycka! Detta då du skall backa en bil upp på en släp för att N värdet skall bli rätt! Ett ex är när vi hade sm final i fjol så körde en polare sin bil med motorn fram på vägen upp och kunde max hålla 90 km innan det börja svaja! Sedan skulle jag dra hem den då han igentligen inte hade körkort till att dra den! Jag propsade på att den skulle backas upp och vipps så kunde jag köra i 130 med den o det bara gick rakt fram! Så nej N värdet säger att du lastat rätt i detta läge om det inte var en jätteliten bil för då måste motorn vara fram för att få värdet rätt!

Vad spelar det för roll att bilen max kunde hålla 90 km när man bara får köra i max 80km med kärran? wink


70 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#8
Olyckan måste ha orsakat pårgund av att jag har placerat bilen fel med all tynd bak så har jag frått förlågt kultryck och då har släpet börjat wobbla.

Någon som vet nått om hur självrisken är på ett hyrsläp och om det spelar roll hur skadat släpet är?


4 005 Inlägg
30 juli 2009
#9
Ladda_1987 skrev:
Olyckan måste ha orsakat pårgund av att jag har placerat bilen fel med all tynd bak så har jag frått förlågt kultryck och då har släpet börjat wobbla.

Någon som vet nått om hur självrisken är på ett hyrsläp och om det spelar roll hur skadat släpet är?

Fel kultryck räknas också inom fel lastsäkring.

Om det har hänt en olycka, skriv det istället för att skriva OM. Det blir så mycket lättare att svara om du beskriver situationen istället

Självrisken på hyrsläpet beror helt på om du har självriskreducering, om du anses fullständigt vållande och det interna bolagets priser.

Jag krockade med en hyrbil från statoil för några år sedan, kostade mig 6000kr, inkl skadekostnadsreducering, inkl "under 25" på 1500kr.
Senast redigerat av linuslinje (30 juli 2009)


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
30 juli 2009
#10
olofssonikorsed skrev:
Nej det tror inte jag var orsaken till att du hade en olycka! Detta då du skall backa en bil upp på en släp för att N värdet skall bli rätt! Ett ex är när vi hade sm final i fjol så körde en polare sin bil med motorn fram på vägen upp och kunde max hålla 90 km innan det börja svaja! Sedan skulle jag dra hem den då han igentligen inte hade körkort till att dra den! Jag propsade på att den skulle backas upp och vipps så kunde jag köra i 130 med den o det bara gick rakt fram! Så nej N värdet säger att du lastat rätt i detta läge om det inte var en jätteliten bil för då måste motorn vara fram för att få värdet rätt!

har lastat rätt mycket bilar på kärra

under den tiden har jag kommit fram till att volvosar som är rätt tunga ska alltid lastas med motorn framåt

då hamnar dom rätt

har dom ingen motor ska dom backas på istället

finns inget värre än att lasta en 740/940 utan motor med röven bakåt
vobbel direkt

fast man får ställa bilen ganska långt bak för att det ska bli lagom kultryck

Kör fort så hinner inget hända...

3 259 Inlägg
30 juli 2009
#11
Anledningen till att det blir vobbel är att lasten står snett! Kultrycket har mindre med det att göra så att bilen står framlänges eller baklänges spelar ingen roll så länge den står exakt i mitten!(men om man överdriver o säger att du har ett kultryck på 1000kg så går den ju inte heller stadigt) men jag menar fel kultryck under normala förhållanden.. Alltså lite fel kultryck spelar mindre roll! Har säkerligen kört 2000mil med biltransport med bil på och står inte bilen i mitten på kärran så får du vobbel direkt!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

70 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#12
Helt otroligt, fick bara betala 500 i självrisk för släpet som blev kvaddat av smällen. Tummen upp för preem.


8 883 Inlägg
30 juli 2009
#13
Ladda_1987 skrev:
Helt otroligt, fick bara betala 500 i självrisk för släpet som blev kvaddat av smällen. Tummen upp för preem.

Ja självriskeliminering är guld värt i bland, tur att det löste sig.

Fotograf på tierpidag.se


Sök