2585
Sök

Vad är det för skillnad mellan en Saab 2.0t och en Saab 2.0T?

248 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tja!

2.0T har väl fulltrycksturbo och 185 hästar orginal istället för lågtrycksturbo och 150 hästar orginal?
Är det någon annan skillnad eller är det bara turbon som skiljer de olika modellerna åt?
Dimljus, lackat kjolpaket, annan dämpning? andra delar i motorn förutom större turbo?


mvh// Jocke


1 036 Inlägg
1 augusti 2009
#2
Jockessaab skrev:
Tja!

2.0T har väl fulltrycksturbo och 185 hästar orginal istället för lågtrycksturbo och 150 hästar orginal?
Är det någon annan skillnad eller är det bara turbon som skiljer de olika modellerna åt?
Dimljus, lackat kjolpaket, annan dämpning? andra delar i motorn förutom större turbo?


mvh// Jocke

Vilka modeller syftar du på?


7 100 Inlägg
1 augusti 2009
#3
Vad är det för skillnad mellan en Saab 2.0t och en Saab 2.0T?

vaaaa??????

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

248 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#4
hahaha...
Ta en Saab 900 2.0T och en Saab 9-3 2.0t. Där skiljer ju 35 hk orginal men där vet jag redan att 900an har T5 suite motorn istället för T7 suite.

Finns det någon saabmotor med T7 suite som har mer än 150 hästar orginal? I såfall hur många hästar har den och vad skiljer den ifrån den nyss nämda (2.0t motorn)?


bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
1 augusti 2009
#5
vad jag förstått är  t LTT och T ftt


12 Inlägg
1 augusti 2009
#6
9-3 finns oxå me T5 150 lr 185 hk. senare typ -02 kom väl T7 först. Skillnaden på 150 och 185 hk är väl inte mkt mer än magnetventil och programvara endast har jag för mig.


248 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#7
Inte större turbo också?


12 Inlägg
1 augusti 2009
#8
Aeron har annan turbo men 150 och 185 har samma,men inte helt 100% säker på de.


12 Inlägg
1 augusti 2009
#9
Beror givetvis oxå på årsmodell och om det är T5 lr T7


33 Inlägg
1 augusti 2009
#10
13BTT skrev:
9-3 finns oxå me T5 150 lr 185 hk. senare typ -02 kom väl T7 först. Skillnaden på 150 och 185 hk är väl inte mkt mer än magnetventil och programvara endast har jag för mig.

Nja.. 9-3 före -00 hade T5 motorn och hade 150 respektive 185 hk.. Efter -00 fick bilarna T7 motorn som 150 och 185 hästars..

stämmer f.ö. att det skiljer bara en magnetventil och mjukvara..

Annat gäller för 9-5 och 9-3 aero samt viggen, dem hade T7 motorn från start..

Our Greatest Glory Is Not In Never Failing..
But In Rising Everytime We Fall!

1 036 Inlägg
1 augusti 2009
#11
saab-eson2 skrev:
13BTT skrev:
9-3 finns oxå me T5 150 lr 185 hk. senare typ -02 kom väl T7 först. Skillnaden på 150 och 185 hk är väl inte mkt mer än magnetventil och programvara endast har jag för mig.

Nja.. 9-3 före -00 hade T5 motorn och hade 150 respektive 185 hk.. Efter -00 fick bilarna T7 motorn som 150 och 185 hästars..

stämmer f.ö. att det skiljer bara en magnetventil och mjukvara..

Annat gäller för 9-5 och 9-3 aero samt viggen, dem hade T7 motorn från start..

fanns även en 200hk i  9-3 versionen


12 Inlägg
1 augusti 2009
#12
Ja med en B204R,har en sån


248 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#13
Så mellan T7 150 häst och T7 185 hästar så skiljer bara magnetventil och mjukvara? samma turbo?

Mellan T5 2.0T och T7 2.0t skiljer sig genom att det är Fulltrycksturbo i T5an och lågtrycksturbo i T7an?


1 036 Inlägg
1 augusti 2009
#14
Jockessaab skrev:
Så mellan T7 150 häst och T7 185 hästar så skiljer bara magnetventil och mjukvara? samma turbo?

Mellan T5 2.0T och T7 2.0t skiljer sig genom att det är Fulltrycksturbo i T5an och lågtrycksturbo i T7an?

Enklast är väl att säga bilar med laddtrycksmätare i instrumentet är fulltrycksturbon, bilar utan är lätttrycks.


248 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#15
ja men skiljer de nåt mer mellan dem? smile

Och förövrigt vet jag en här på garaget som har fulltrycksturbo men saknar turbomätare. Kommer inte ihåg hans namn tyvärr.


1 036 Inlägg
1 augusti 2009
#16
Jockessaab skrev:
ja men skiljer de nåt mer mellan dem? smile

Och förövrigt vet jag en här på garaget som har fulltrycksturbo men saknar turbomätare. Kommer inte ihåg hans namn tyvärr.

Ja men då har han ju givetvis chippat den och slängt dit en laddtrycksstyrning (magnetventil)..
Det som skiljer mellan motorerna har redan nämnts ovan..


796 Inlägg
1 augusti 2009
#17
Mangisen skrev:
saab-eson2 skrev:
13BTT skrev:
9-3 finns oxå me T5 150 lr 185 hk. senare typ -02 kom väl T7 först. Skillnaden på 150 och 185 hk är väl inte mkt mer än magnetventil och programvara endast har jag för mig.

Nja.. 9-3 före -00 hade T5 motorn och hade 150 respektive 185 hk.. Efter -00 fick bilarna T7 motorn som 150 och 185 hästars..

stämmer f.ö. att det skiljer bara en magnetventil och mjukvara..

Annat gäller för 9-5 och 9-3 aero samt viggen, dem hade T7 motorn från start..

fanns även en 200hk i  9-3 versionen

Den motorn har jag trionic 5 med 200 hk orginal

Hemma bra, garaget BÄST!

1 036 Inlägg
1 augusti 2009
#18
mrpalmer skrev:
Mangisen skrev:
saab-eson2 skrev:
Nja.. 9-3 före -00 hade T5 motorn och hade 150 respektive 185 hk.. Efter -00 fick bilarna T7 motorn som 150 och 185 hästars..

stämmer f.ö. att det skiljer bara en magnetventil och mjukvara..

Annat gäller för 9-5 och 9-3 aero samt viggen, dem hade T7 motorn från start..

fanns även en 200hk i  9-3 versionen

Den motorn har jag trionic 5 med 200 hk orginal

Jepp! KOm som -99årsmodel l För övrigt ett perfekt val då 200hk är relativt mkt billigare i försäkring än en Aero som har 5hk mer.. De har väl nästan samma utrustning som en aero med?
Så var det iallafall för min del när jag var i bilbytartankar..
Senast redigerat av Mangisen (1 augusti 2009)


796 Inlägg
1 augusti 2009
#19
Mangisen skrev:
mrpalmer skrev:
Mangisen skrev:

fanns även en 200hk i  9-3 versionen

Den motorn har jag trionic 5 med 200 hk orginal

Jepp! KOm som -99årsmodel l För övrigt ett perfekt val då 200hk är relativt mkt billigare i försäkring än en Aero som har 5hk mer.. De har väl nästan samma utrustning som en aero med?
Så var det iallafall för min del när jag var i bilbytartankar..

Ja då kom den en riktigt bra och stryktålig motor jag vet inte riktigt vad som skiljer dem åt tror att det är en annan turbo i aeron men inte säker! jag rekommenderar starkt denna motor! wink

Hemma bra, garaget BÄST!

1 036 Inlägg
1 augusti 2009
#20
Hittade en spec här på garaget som kanske är till hjälp....

1998:
B204I 2.0i 130hk utan turbo
B234I 2.3i 150hk utan turbo
B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-Flow-IC, Trionic 5
D223L 2.2TiD 115hk med turbo (GT1849V), ej X-Flow-IC

1999:
B204I 2.0i 130hk utan turbo
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer)
B204L 2.0t 185hk med turbo (T25), ej X-flow-IC, Trionic 5
B204R 2.0t 200hk med turbo (T25), X-flow-IC, Trionic 5 och starkare WG-klocka
B235R 2.3t 225hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7, TWR-programvara, men det borde vara utbytt på alla numera.
D223L 2.2TiD 115hk med turbo (GT1849V), ej X-Flow-IC

2000:
B204I 2.0i 130hk utan turbo
B204E 2.0t 154hk lågtrycksturbo (T25), ej magnetventil, ej X-Flow-IC, Trionic 5, miljöklass 1 (2 lamdasensorer)
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7 och en kass kobra (smal)
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC

2001:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-flow-IC, Trionic 7
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC

2002:
B205E 2.0t 150hk med turbo (GT17), X-Flow-IC, Trionic 7
B205L 2.0t 185hk med turbo (GT17), X-flow-IC, Trionic 7
B205R 2.0t 205hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
B235R 2.3t 230hk med turbo (15T5), X-Flow-IC, Trionic 7
D223L 2.2TiD 125hk med turbo (GT1849V), X-Flow-IC



Sök