4529
Sök

Hur vet man om bilen är slutkörd?

72 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hejsan

Hur vet man egentligen om bilen är slutkörd? eller hur märker man det?
Jag har en BMW 328 och så fort jag läsar om tex köpråd på dom så står det offta "kolla så att den inte är slutkörd" så hur ska jag vet om tex min är det? jag tycker min går bra, men jag har inga tidigare erfarenheter av så pass "kraftiga" bilar har bara kört en 316 innan.

och om den nu skulle vara slutkörd, går det att "fräscha" till den igen då?


1 150 Inlägg
2 augusti 2009
#2
hur den går på vägen dämpare bustningar
hur karossen ser ut
motorn ljud rök oljeförbrukning koppling växåldan lätt och fint utan skrap
inredningen
finns vel inget specielt hur bil ser ut/är när den är slutkörd men de känns ju smile


72 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#3
lelleal skrev:
hur den går på vägen dämpare bustningar
hur karossen ser ut
motorn ljud rök oljeförbrukning koppling växåldan lätt och fint utan skrap
inredningen
finns vel inget specielt hur bil ser ut/är när den är slutkörd men de känns ju smile

isåfall är min inte slutkörd:D


13 Inlägg
2 augusti 2009
#4
Jag och många andra kan intyga att din e verkligen inte slutkörd.riktigt tajt i chassi och bussningar.motorn som sitter i nu hade gått 14tusen mil sedan byttes alla lager packboxar kamkedja och massa sånt.ska se om ja hittar kvittot här nånstans vad som e bytt;) coiloversen hade gått 100mil när du köpte den.
/Rasmus

GrooverHound||Rasmus Olofsson

67 Inlägg
2 augusti 2009
#5
Och vi ser ju alla att rasmus körde försiktigt och vårdade den ömt;)


www.klockren.nu
476 Inlägg
2 augusti 2009
#6
VWolkswagen skrev:
Och vi ser ju alla att rasmus körde försiktigt och vårdade den ömt;)

hahahha klockrent big_smile

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 augusti 2009
#7
När det gäller en Bmw som du har är det oftast bakvagnen som ger sig i bussningar osv. Drivlinan är grovt dimensionerad och det krävs mer än "vanligt" bus för att slita ner den, likaså med motorn. Bakvagnen visar sig oftast i en odistinkt känsla och framför allt olika ljud och kluckanden.

Problemet med körglada bilar som tex Bmw är att det lockar mycket folk som tror sig kunna köra. Idioter som knappt kan växla, fullgasväxlar, pressar motorn fullt innan den nått driftstemp, försöker drifta men slirar mest på kopplingen, slänger i fel växlar tex 1an istället för 3an etc. Det är främst detta som ligger bakom begreppet "hård/buskörd". En bil som körts hårt av någon som tar hand om den slits förstås den också, men i en helt annan takt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

BMW för hela slanten!
38 Inlägg
2 augusti 2009
#8
Bra skrivet Rquired! Det du säger är helt korrekt, uttrycket helt slutkörd är grovt men om du sätter dej i en helt slutkörd bil och kör så märker du det garanterat:)

72 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#9
Tack för svaren smile



Sök