3767
Sök

Vad tycker ni om dom nya hastigheterna? 40, 60, 80 och 120?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 augusti 2009
#21
Tips till Vägverket: Sätt upp gällande hastighet precis bredvid skylten som varnar för att det är fartkameror framåt.


653 Inlägg
3 augusti 2009
#22
antingen eller tycker jag, alltså antingen endast dom nya hastigheterna eller endast dom gamla.

Smoke tires not drugs

140 Inlägg
3 augusti 2009
#23
Bryr mig inte om hastighets begränsningarna
är på tok för låga i vilket fall som helst


158 Inlägg
3 augusti 2009
#24
120 skylten är väl den enda av dom som jag ser som något bra, dock där dom har ändrat 50 till 60 osv är också bra.. wink

Amateurs practise until they get it right. Professionals practise until they cant get it wrong.

15 Inlägg
3 augusti 2009
#25
MariaC skrev:
Bryr mig inte om hastighets begränsningarna
är på tok för låga i vilket fall som helst

hehe så sant så smile




Men jag trodde faktiskt de bara sänkte tex. 90 till 80.. men körde på en väg i helgen där min GPS sa att de vart en 70väg.. men skyltat 80 tummen upp!


182 Inlägg
3 augusti 2009
#26
hastighetsbegränsning är för nördar, 30-40-50 eller 60 spelar väl ingen roll? 100-110-120 gör ingen skillnad heller. 1 sekund per mil? Fixa en FET fri-fart motorväg mellan norrland-stockholm-götet och malmö så kanske bilindustrin börjar fungera i detta land! alla bilar går jättebra i 120.

1 237 Inlägg
3 augusti 2009
#27
här i Finland är det just de hastigheterna, känns som jämna och bra tal, mysko att ha de tal som inte ens finns på mätaren wink

123 Inlägg
3 augusti 2009
#28
tycker det ska vara som det var innan känns meningslöst med såna ändringar


1 171 Inlägg
3 augusti 2009
#29
Jag tycker de är fina och jag har inga problem att komma ihåg vad det stod på skylten. Om man tycker de är låga så kan man se dem som rekommenderade hastigheter, då kan man se dem som info om vägtypen, trafiksvårigheten, sikten osv som man kan förvänta sig. Det är rätt snällt tycker jag och då ser man poängen med de små skillnaderna.

100 tex berättar något annat om vägen än 110, snävare, tätare på/avfarter och mycket trafik kanske risk för kö. 120 berättar att vägen är rak, fin, bred och inbjuder till fart. 80 kanske berättar om att vägen saknar vägren eller har tvära anslutningar. 70 på en rak fin väg säger att det är hus ganska tätt inpå vägen. 60 betyder att det kan vara oskyddade trafikanter. 50 betyder nästan alltid att det finns övergångsställen. 40 betyder att det är dålig sikt. 30 betyder att det är skolor, barn, sjukhus, hus som skymmer korsningar osv.

Då vet man mer vad man ska titta efter och vara beredd på.


831 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#30
Du har helt rätt i det du säger och jag håller med. Men problemen blir ju när det ska pendla så pass och sen riskera få en kamerablixt på köpet för att man blivit vilseledd av alla hastighetsskillnader. Men absolut, ur den synvinkeln som du ger är hastigheterna bra. Hellre 40 än 50 på en dålig pottig väg. Det är väl enda fördelen med alla dom olika hastigheterna.

zoopåse skrev:
Jag tycker de är fina och jag har inga problem att komma ihåg vad det stod på skylten. Om man tycker de är låga så kan man se dem som rekommenderade hastigheter, då kan man se dem som info om vägtypen, trafiksvårigheten, sikten osv som man kan förvänta sig. Det är rätt snällt tycker jag och då ser man poängen med de små skillnaderna.

100 tex berättar något annat om vägen än 110, snävare, tätare på/avfarter och mycket trafik kanske risk för kö. 120 berättar att vägen är rak, fin, bred och inbjuder till fart. 80 kanske berättar om att vägen saknar vägren eller har tvära anslutningar. 70 på en rak fin väg säger att det är hus ganska tätt inpå vägen. 60 betyder att det kan vara oskyddade trafikanter. 50 betyder nästan alltid att det finns övergångsställen. 40 betyder att det är dålig sikt. 30 betyder att det är skolor, barn, sjukhus, hus som skymmer korsningar osv.

Då vet man mer vad man ska titta efter och vara beredd på.

1 171 Inlägg
3 augusti 2009
#31
Jag blir ofta lite förundrad hur många som bromsar inför eller strax efter fartkameror trots att de kör under tillåten hastighet. Det hindrar ju bara mig som ligger bakom. Men alla kanske inte har lika lätt att komma ihåg vad skyltarna visar. Eller så är de oengagerade och har inte upptäckt hur kul det är att planera sin körning i trafiken.smile Det blir liksom ett annat driv när man kör medvetet och inte bara lägger foten slappt på gasen ända till man måste bromsa.
Senast redigerat av zoopåse (3 augusti 2009)


Avstängd
15 Inlägg
3 augusti 2009
#32
kanske moste du tasönder hela knoppen !!

609 Inlägg
3 augusti 2009
#33
Bara drygt när det hinner växla mellan 30, 50, 70, 80, 90 inom 4 km. Undrar hur jävla mycket bättre det blir för miljön och hålla på gasa/bromsa ofta. Dessutom är det alltid nån som inte håller hastigheten, och kör saktare, vilket retar upp folk till att göra onödiga omkörningar etc. Egentligen begriper jag inte varför man infört t.ex. 80, vissa vägar som varit 70 blir 80 i 400 meter.. för att sedan bli 60. Tror ur körsynpunkt att det inte är något vidare bra. Folk fokuserar på att leta skyltar istället för bilarna framför. Sen har vi alla +60 som redan kör som zombies.... ehh jävla påhitt.

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 augusti 2009
#34
Jag tycker att det är förvirrande, det finns inte längre någon logik i hastigheterna. Antingen har man jämna eller ojämna, inte allihopa på samma gång. Värst är att dom flesta vägar sänks med 10km/h vilket känns som man enbart stirrar sig blind på att hastighet alltid är ett problem.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 089 Inlägg
3 augusti 2009
#35
jag ligger alltid 20 km\h över tillåtna hastigheten så jag skiter i vilket:)

\Lindgren

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 augusti 2009
#36
Mortalis skrev:
Tips till Vägverket: Sätt upp gällande hastighet precis bredvid skylten som varnar för att det är fartkameror framåt.

Det är en mycket bra idé, skulle passa perfekt i och med att Vägverket kallar dom för just trafiksäkerhetskameror och syftet (enligt Vägverket) inte är att hala in fortkörare utan att dämpa tempot på dessa vägar.

Men jag tror det ligger lite strategi i att enbart ha en hastighetskylt på en kamerasträcka, att man just ska missa eller glömma bort hastigheten för att sedan åka för fort och betala böter. Så det är nog orsaken till varför dessa sträckor inte är särskilt välskyltade eller att en skylt sitter uppe vid varje kameraskylt sad

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 171 Inlägg
4 augusti 2009
#37
FLindgren skrev:
jag ligger alltid 20 km\h över tillåtna hastigheten så jag skiter i vilket:)

Det verkar ju som att du följer stenhårt efter vad det står på skyltarna i så fall.wink

Det är ju lättare att ändra hastigheten 10 istället för 20 så det där någon sa om bromsande vet jag inte.


Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
4 augusti 2009
#38
Frifart efter 22.00 FTW

Audis in Scandinavia Crew

653 Inlägg
5 augusti 2009
#39
NIKKELICIOUS skrev:
Frifart efter 22.00 FTW

WORD!

Smoke tires not drugs

Entreprenör
1 286 Inlägg
5 augusti 2009
#40
NIKKELICIOUS skrev:
Frifart efter 22.00 FTW

Ja det tyckte jag också ända tills för två veckor sen när jag blev lasrad i ryggen av Polizei på landsväg kl 23.10 och jag förlorade körkortet roll

// Niklas Johansson


Sök