3586
Sök

850 t5-r blöddrar och hackar. Felet hittat!!

152 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#1
Tjena, en kompis 855 t5-r började dumma sig för några dagar sen. Det började med att den heltplötsligt inte ville gå i gång, den fungerade klockrent när han stängde av bilen sisst. I alla fall testade att starta igen och då startade den och gick som den skulle.

Aja det måste kommit in fukt nånstanns tänkte vi och ställde in den i garaget. Sen dagen efter så gick den som vanligt men så heltplötsligt började den misstända och och hacka igen, sen helt plötsligt gick den bra igen. Sen gick den bra, vi åkte in på en mack och stängde av den, sen när vi ska starta så går den inte igång vilket resulterade i att de vart bogsering hem.

Vi har bytt fördelare, rotor, tändkablar (såg slitet ut), tändstift, och  kamaxelgivare. Vi var helt säkra på att det var kamaxelgivaren som hade sagt upp sig eftersom den går som om att kamaxlarna skulle stå fel. Då tänkte vi att det måste vara den som hade sagt upp sig, så att styrboxen inte får några signaler om vart kamaxlarna står. När vi bytt kamaxelgivaren så startade vi den och bilen gick helt normalt, vi trodde då att vi hade hittat felet, men när den hade stått på tomgång i ca 2 min så dog den och blev precis som innan, väldigt svårstarad och när man får igång den så blöddrar den, avgassmäller, och hackar, och vill dö. Så nu har vi ingen aning om vad det kan vara som spökar hmm Någon som har nån idé om vad felet kan va?

Hoppas ni orkade läsa.
Mvh
Senast redigerat av s90turbo (14 augusti 2009)

76 Inlägg
9 augusti 2009
#2
Precis så där höll min på när jag hade sprängt en av de feta slangarna vid de nedre röret från intercoolern. Har även haft liknade problem vid tjuvluft från mindre slangar och dylikt.

Live your life in the fast lane

152 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#3
mouritsen skrev:
Precis så där höll min på när jag hade sprängt en av de feta slangarna vid de nedre röret från intercoolern. Har även haft liknade problem vid tjuvluft från mindre slangar och dylikt.

Men det sjuka är ju att den går ibland yikes

76 Inlägg
9 augusti 2009
#4
Vet att en polares 850 alltid får dessa symptom efter att han startat o stängt av snabbt igen. På nåt sätt surar den ihop. Vet fler som haft det problemet. Prova att ta bort kontakterna från spridarna o kör på starten en liten stund. Sätt sen tillbaka dem o se om han startar lättare. Om han går bättre efter det kanske han har liknande problem, tyvärr vet jag inte än vad det beror på.

Låter ju nästan som han får för mycket soppa. Hur såg stiften ut???
Senast redigerat av mouritsen (9 augusti 2009)

Live your life in the fast lane

152 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#5
mouritsen skrev:
Vet att en polares 850 alltid får dessa symptom efter att han startat o stängt av snabbt igen. På nåt sätt surar den ihop. Vet fler som haft det problemet. Prova att ta bort kontakterna från spridarna o kör på starten en liten stund. Sätt sen tillbaka dem o se om han startar lättare. Om han går bättre efter det kanske han har liknande problem, tyvärr vet jag inte än vad det beror på.

Okej men om man går igång den så kan man varva ur den till varvstopp om man så vill men den hackar som faaen sen när man släpper gasen så dör den jag menar om den nu hade varit sur så hade det ju sotats ur vid det här laget?

76 Inlägg
9 augusti 2009
#6
Har han bytt lmm:en nån gång de brukar också ställa till det på de här bilarna. Prova dra ut kontakten till lmm:en när ni har igång den. Börjar bilen gå bättre då så är den paj, kan även vara den även om det inte märks nån skillnad, det bästa är om man kan prova med en frisk från annan bil typ.. Obs motorlampan kommer tändas när ni drar kabeln. Jag tror på antingen tjuvluft eller Lmm:en
Senast redigerat av mouritsen (9 augusti 2009)

Live your life in the fast lane

152 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#7
mouritsen skrev:
Har han bytt lmm:en nån gång de brukar också ställa till det på de här bilarna. Brova dra ut kontakten till lmm:en när ni har igång den. Börjar bilen gå bättre då så är den paj. Obs motorlampan kommer tändas när ni drar kabeln. Jag tror på antingen tjuvluft eller Lmm:en.

Vi har testat att ha den igång utan LMM och den går likadant för det. Men jag är helt säker på att det inte är lmm som boven i dramat.

152 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#8
Ingen som har nån idé?

Supraman
2 300 Inlägg
9 augusti 2009
#9
det kn va pumpen som inte hänger med, men åk och läs felkoder.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

152 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#10
Stefan Varberg skrev:
det kn va pumpen som inte hänger med, men åk och läs felkoder.

mm, ska göra det imorrn!

724 Inlägg
11 augusti 2009
#11
Måste vara lmm...hade samma symtom på min slutade med att bilen tvär dog i backe...men läs av fel koderna...det gör du på 5-10min. (med tändningen avstängd) Stoppa ner tråden i sockel 2 på modul A.-sätt på tändningen, tryck 1sek och då kommer koderna som blinkningar...ha papper och penna klara..


152 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#12
Hej nu är felet löst, det var Relät till spridarbrygga samt soppapump som hade sagt upp sig, det gav signaler ibland, kanske därför bilen gick ibland smile Men nu går den bra igen iaf.
Senast redigerat av s90turbo (14 augusti 2009)

724 Inlägg
14 augusti 2009
#13
skönt att det löste sig.



Sök