2021
Sök

Köpråd: BMW m3 e46 vs Mitsubishi lancer EVO vs Porsche 911 c2

Livsnjutare
1 707 Inlägg
13 augusti 2009
Många av dom som har en M3:a kärring kör den, dom är aldrig med på banträffar eller race.
Just därför kan du inte bara gå på vad du hittar när du googlar den, du behöver prata med folk som äger eller har ägt en! Din information är inte relevant! Nog babblat om det, han vill med största sannolikhet inte höra din BMW propagande.

Killen i tråden är ute efter precis vad jag var ute efter när jag köpte min.
Trimma och använda..

Jag var väldigt noga innan köpet, måndags ex eller inte. Men fakta kvarstår att en Service 2 går på ungefär 17-18000kr, att många av BMW:s verkstäder är inkompetenta när det gäller felsökningar och i synnerhet M. Hade inne den 3ggr på verkstad för att den gick varm på tomgången..dom bytte ett antal grejer och ett gäng tusenlappar senare hade dom fortfarande inte löst problemet.

Andra saker du kan titta efter är rost, både huv och baklucka är väldigt känsliga.
Be ägaren av bilen du tittar på ta bort skyltbelysningen bak, där ser du väldigt enkelt om luckan är bytt eller ej. Dom skulle bytts på garanti, men det är alltid surt att vara utan bil nån vecka medans dom gör det.

Med alla problem och kostande man hade med den bilen och den där förbannade lådan så skulle jag nog köpt porschen om du vill köra bana, evon om du vill köra rakt fram.

M3:an är en bra allround bil, men ingen racerbil.

68 Inlägg
13 augusti 2009
Mortalis skrev:
Hur kan man förresten säga att Porschen inte är praktisk till vardags? Den klarar fartgupp utmärkt, den har galvaniserad kaross och klarar vintern bra tack vare bra rostskydd och antisladdsystem. Den är dessutom en bil med ett "ordentligt" bagageutrymme samt bra sikt runtom bilen.
Det du bör göra är att ta me en tjejkompis eller nåt, sätta dig i varje bil o höra va hon tycker, om du ser ut som en idiot i dom eller inte. Inte så skoj om folk skrattar åt dig för de tycker du ser ut som en pajas kanske smile Snubbe med ölmage och flint i en Porsche är ju t.ex. så perfekt de kan bli...eller truckkeps, stövlar och en Evo, yeah.

Vet att man itne ska bry sig om vad andra tycker, men de gör man väl ändå på sätt å vis?

2 säten , evon har väl 4 inte sant? skulle inte köra omkring med en porshe på vintern, men annars än fräsh bil

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 augusti 2009
trodde inte de va ett krav att den skulle ha 4 säten..varför skulle du inte köra en porsche på vintern men däremot en m3 ? tongue de e liksom inte en kartong du kör runt i utan värme eller antisladdsystem m.m.

Rekondchef
265 Inlägg
13 augusti 2009
Alla bilar har för o nackdelar.. Stick o testa dom bilar du e intresserad av o bilda dig DIN egna uppfattning..

Saxar oxå in va Jarls Bilservice (utanför Helsingborg) tar för service på en E46 M3:

"M3
Oljeservice - 2100sek
Inspektion 1 - 4540-5230sek (beroende på åtgång av chims vid ventiljustering)
Inspektion 2 - 6660-7360sek (beroende på åtgång av chims vid ventiljustering)

Mikrofilter - 530sek"

Bmw tar MKT mer.. men skulle vilja säg att dom ofta e MKT sämre än va t ex Jarls Bilservice är.. MKT kompetent personal som oxå själva e entusiaster o vet "alla" tips o trix.. wink Snackar av egna erfarenheter o JAAA.. jag har ägt o brukat bl a en M3 under flera år... smile
Senast redigerat av Crille-76 (13 augusti 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2009
HereComesTrouble skrev:
Många av dom som har en M3:a kärring kör den, dom är aldrig med på banträffar eller race.
Just därför kan du inte bara gå på vad du hittar när du googlar den, du behöver prata med folk som äger eller har ägt en! Din information är inte relevant! Nog babblat om det, han vill med största sannolikhet inte höra din BMW propagande.

Killen i tråden är ute efter precis vad jag var ute efter när jag köpte min.
Trimma och använda..

Jag var väldigt noga innan köpet, måndags ex eller inte. Men fakta kvarstår att en Service 2 går på ungefär 17-18000kr, att många av BMW:s verkstäder är inkompetenta när det gäller felsökningar och i synnerhet M. Hade inne den 3ggr på verkstad för att den gick varm på tomgången..dom bytte ett antal grejer och ett gäng tusenlappar senare hade dom fortfarande inte löst problemet.

Andra saker du kan titta efter är rost, både huv och baklucka är väldigt känsliga.
Be ägaren av bilen du tittar på ta bort skyltbelysningen bak, där ser du väldigt enkelt om luckan är bytt eller ej. Dom skulle bytts på garanti, men det är alltid surt att vara utan bil nån vecka medans dom gör det.

Med alla problem och kostande man hade med den bilen och den där förbannade lådan så skulle jag nog köpt porschen om du vill köra bana, evon om du vill köra rakt fram.

M3:an är en bra allround bil, men ingen racerbil.

Hade du läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev precis det, kul att vi är överens på någon punkt i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

68 Inlägg
13 augusti 2009
Mortalis skrev:
trodde inte de va ett krav att den skulle ha 4 säten..varför skulle du inte köra en porsche på vintern men däremot en m3 ? tongue de e liksom inte en kartong du kör runt i utan värme eller antisladdsystem m.m.

vinter tid skulle jag hellre köra EVO än porshe, men det skulle vara störigt med en porshe på vintern,,,,

för mig känns den liksom inte som en bil jag skulle villja köra på vintern

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 augusti 2009
Athlonx91 skrev:
Mortalis skrev:

vinter tid skulle jag hellre köra EVO än porshe, men det skulle vara störigt med en porshe på vintern,,,,

för mig känns den liksom inte som en bil jag skulle villja köra på vintern

Haha kom på att vi diskutera fel bilar också.
Trodde du pratade bra om BMW och jag fattade fan inte varför BMWn skulle va bättre den årstiden, men Evon håller ja me om.

Bor man dock i GBG så har man ju snö typ totalt 30 minuter per vinter numera

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Hej,

Tack för alla svar hittils.

m3an kommer jag köpa efter 03 om jag ska köpa den så det med motorn spelar inte så stor roll men frågan är, håller SMG lådan för 450 hästar och rejs ofta? kommer inte använda LCan alls ofta om äns nån gång för vet att de slitar som fan på den.

boxersexa skrev:
Vilken modell ut av 911 är ut av störst intresse? Om man jämför årsm. med bmw är det en 996? Så som jag har förstått det så har både 996 och 997 också haft problem med motorer som skär, se annonser på blocket. Har även hört från flera olika håll att båda modellerna har haft detta problem. Så då kan det vara värt att köpa en med redan utbytt motor.
Sedan tror jag inte att det är värda att trimma om man vill nå så mycket effekt, eftersom att det är så mycket annat som kommer att behöva bytas då det inte hänger med. Då är det nog oftast billigare att köpa en gt3 eller liknande särskilt om den framförallt ska användas på bana. Dessutom är det inte fullt så ofta att man behöver mer effekt än en org. gt3, fast mycket vill väl alltid ha mer smile

Porsche, 996 är det som gäller i så fall, men om dom har sådana problem så kanske det är värt att skita i det, en gt3a är jag redan säker på att jag ska ha, dock inte i detta stadiet, det kommer senare.

Hur är det med evon då? är ju sugen på en 8a eller 9a, vad är skillnaderna? hur långt håller drivlinan?

Vintern spelar ingen roll, kommer endå inte köra bilen på vintern.
Senast redigerat av brandt_ (13 augusti 2009)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
13 augusti 2009
Vad menar du med rejs ofta? Bana eller rakt fram? SMG lådan håller knappt för orginal effekt, så trimmad.. mkt tveksamt!

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
HereComesTrouble skrev:
Vad menar du med rejs ofta? Bana eller rakt fram? SMG lådan håller knappt för orginal effekt, så trimmad.. mkt tveksamt!

både rakt fram och i svängar, köra på i princip varje streetrace, vara ute och köra hårt på nätterna. Kommer även köra till Nurgburgring och även andra banor och köra några dagar om året. Om SMG lådan är så dålig kanske jag ska fundera på manuell? den borde väl hålla i alla fall?
Senast redigerat av brandt_ (13 augusti 2009)

7 120 Inlägg
13 augusti 2009
Jag tror nog på Porsche faktiskt

Livsnjutare
1 707 Inlägg
13 augusti 2009
brandt_ skrev:
HereComesTrouble skrev:

både rakt fram och i svängar, köra på i princip varje streetrace, vara ute och köra hårt på nätterna. Kommer även köra till Nurgburgring och även andra banor och köra några dagar om året. Om SMG lådan är så dålig kanske jag ska fundera på manuell? den borde väl hålla i alla fall?

Räkna med problem.. Den manuella håller bättre, men som jag ser det så är det SMG lådan som gär M3:an till en rolig bil..utan den så köp en evo!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2009
Jag tycker du skall höra med Gladiatorn här på Garaget, han har trots allt kört en hel del med sin M3 med SMG och i princip allt har varit hård körning med kompressor och 600hp. Du kanske känner till bilen? Den heter Loaded wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
13 augusti 2009
Men bara en fråga om nu SMG lådan verkligen är så kass, hur kan den hålla i Loaded som har 500+ häst? Den bilen går ju mer lr mindre bara på bana vad jag vet...

806 Inlägg
13 augusti 2009
aa om du lägger ner 1 mille på din m3a så kan den ju faktiskt hålla för hård rejs

806 Inlägg
13 augusti 2009
MrErlandsson skrev:
Men bara en fråga om nu SMG lådan verkligen är så kass, hur kan den hålla i Loaded som har 500+ häst? Den bilen går ju mer lr mindre bara på bana vad jag vet...

du tror väl inte han har ändrat allt i hela bilen förutom gjort något med låda?

296 Inlägg
13 augusti 2009
brandt_ skrev:
Hur är det med evon då? är ju sugen på en 8a eller 9a, vad är skillnaderna? hur långt håller drivlinan?

Vintern spelar ingen roll, kommer endå inte köra bilen på vintern.

Väljer du en Evo skulle jag valt nian. Du hittar en "steg 1" till salu mellan 250-290k och det är enligt mig mycket rolig bil för pengarna.( Inte bara rakt fram utan även på bana eller småvägar) Tror inte det är stor skillnad på drivlinan jämfört med en Evo8.

Koppling är något du kan behöva förstärka/byta om du ska trimma Evo.
Vill du även över 400Hk så börjar det bli dyrt...

Är inbyggd Launch-control i både 8:an och 9:an men det pallar INTE org. koppling för om du trimmat!

Men har du glidit omkring i en M3 och trivs med det så kanske inte Evo är nåt för dig. tongue

Livsnjutare
1 707 Inlägg
13 augusti 2009
MrErlandsson skrev:

*För det första så är det ett par miljoner som den bilen är påkostad.
*Lådan är med största säkerhet nedplockad ett antal ggr för service och genom gång.
*Som jag skrivit tidigare så är det väldigt viktigt att man varmkör, det tror jag Anders gör smile

Sen är inte loaded direkt långmilad.. Bana sliter inte lika mkt på lådan som tex strippen gör, och har du någonsin sett loaded på strippen?

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
14 augusti 2009
HereComesTrouble skrev:
MrErlandsson skrev:

*För det första så är det ett par miljoner som den bilen är påkostad.
*Lådan är med största säkerhet nedplockad ett antal ggr för service och genom gång.
*Som jag skrivit tidigare så är det väldigt viktigt att man varmkör, det tror jag Anders gör smile

Sen är inte loaded direkt långmilad.. Bana sliter inte lika mkt på lådan som tex strippen gör, och har du någonsin sett loaded på strippen?

Jag frågade, då jag inte vet svaret. Kollade igenom informationen som ligger upplagd om Loaded och där står bara bytt koppling och annan utväxling, sen är det rätt troligt att den lådan har gåtts igenom efter var eller iaf vartannat användningstillfälle precis som du säger.

125 Inlägg
14 augusti 2009
Varför tittar du inte på en Corvette drar lite soppa och tål att trimmas

Sök