Rquired skrev:
timbuk skrev:
Är det stor skillnad på bmw 328 och 330? För prismässigt lutar det åt en 325 eller 328.
325i E46 är lite som Bmw brukar, stor och stark motor som drar fint även på lägre växlar men det är framför allt med lite varv som den verkligen vaknar till. Som alla Bmws sexor väldigt elastisk, man kan utan problem dra på växlarna och behöver inte växla i tid och otid.
330i har en karaktär lite åt samma håll som ovan, men är fan så mycket mer "explosiv". Även den stark på låga varv som sig bör av en sexa på tre liter, men när man trycker på så vaknar den till liv på ett sätt som gör sig bäst att upplevas. Urhärlig karaktär i en mångfaldigt prisad motor, jag ser ingen anledning att välja 325i.
328i är dels äldre (Motorn är av generation M52 till skillnad från 325i och 330i som heter M54), och därmed lite smutsigare och törstigare, men har även en helt annan karaktär än Bmw-sexor generellt. För att vara en Bmw-sexa har den effekten på låga varv, och här kan man verkligen "strunta" i att växla ner. Halv automat minns jag att min mamma kallade min bil...
Men tolka inte detta fel, jämfört med dom flesta motorerna på marknaden är även 28i glad i varv. Dessutom är motorn strypt i insuget, därav ovanstående karaktär. Orginal insug kan bytas mot ett insug från en 325i (passar så gott som rakt av) eller från en M3 (kräver lite pyssel). Då får 28i "vanlig" Bmw karaktär, och mer effekt än orginal 193hp.
Hur mycket vet jag inte, men det brukar pratas om runt 210hp kanske tom 220hp. Dessa siffrorna kommer från folk som påstår sig ha mätt upp effekten i sina 328or med M50-insug, tråden finns på
www.autopower.seEn nackdel med 328i är att den enbart finns som pre-facelift. E46 fick en hel del plus vid facelift sent 2001, bla en lite "snabbare" styrning. Dessutom skiljer det lite på inredning.
Av ovanstående motorer håller jag personligen 330i högst utan tvekan. Andraplatsen är lite svårare, både 25 och 28 är trevliga men jag håller nog 28i högre pga blandningen av bottenvrid och varvvillighet.
Bmws raka sexa får ofta höra lovord kring karaktär och ljud, men även förbrukning. Bmw är rejält duktiga på att få låg förbrukning i förhållande till effekt ur en motor, och M52 och M54 är inga undantag. Varken 328i (orginal) eller 330i är några problem att köra på 0.9L/milen blandad körning, jag har nått lägre än så räknat över en tank(+kvitto) med min bil.
Har faktiskt roat mig med att räkna ut snittet vid tankning, och sedan räknat ihop dessa till en totalsumma. Resultatet är 0.9020 Liter/mil, för en drygt 1500kg tung bil med 193hp som inte körs direkt lungt. Jag är nöjd med den siffran, och definitivt bilen i övrigt med