Hej!
Jag betvivlar tyvärr effektuppgifterna. Vi har trimmat en del liknande bilar och de landar inte runt de siffrorna med den typen av delar som du har på din bil, samt med så lågt laddtryck.
Mines är som någon skrev, ursprungligen från Japan. Så vitt jag vet finns de endast även i Japan. De programmerar om boxar anpassade efter rådande förutsättningar på "hemmaplan", alltså bättre bränsle och ett annat klimat än det vi har här, mycket fuktigare luft.
Det gör att deras boxar har en högre tändinställning bl.a. och är även snålare på bränslemappen. Ligger man nära gränserna med en sådan bil i Japan redan, kan man räkna med att körning av bilen här i Sverige = spikningar. Vi rekommenderar alla som har bilar med japanska styrsystem, att mappa om dem i Sverige för att undvika tråkigheter. Vi kommer in i boxarna på Evo 4 och uppåt och kan mappa direkt i originalboxarna.
Gällande effektmätningar har vi märkt mycket märkliga siffror från olika håll. Det gjorde att vi satsade på den senaste generationen av Rototest när vi köpte en egen dyno. Det går inte att mäta fel på Rototest egentligen, kravet är att varvtalen är synkade mellan anläggningen och bilen. Resten är felsäkert.
För att verkligen vara på säkra sidan kalibrerar vi vår anläggning varanann vecka ungefär. Rototest är den enda dynon i världen, för en komplett bil, som går att kalibrera enligt industriell standard... det är helt sjukt då egentligen att det ens finns andra alternativ tycker jag personligen. Mätinstrument som inte går att kalibrera är knappast mätinstrument... t.o.m. ett skjutmått är inget bättre än en ishacka i industrin, om den inte är kalibrerad med jämna mellanrum. Samma sak som polisens laserpistoler t.ex... inga böter om de missat kalibreringen.
Mvh
Arash
www.pbz.se