3336
Sök

Kan min evo värkligen ha 400bhp

305 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej köpte en evo 4a idag och han sa att den var bormsad till 402bhp på 1,2bar och på 98oktan. men jag tror inte det stämmer vad  tror ni?..

och sen undrar jag vad mines ecu är för något?
och hur mkt skulle motorn klara av att ladda innan något går sönder vill ha ett ladd som jag kan köra på hela tiden.

Det sitter
HKS megaflow insug med tryckrör
HKS boost tryckrörskit
HKS svampfilter
HKS frontmonterad intercooler
Evo 6 turbo
Mines ECU
Blitz duel boostcontroller
Blitz dumpventil
Power Enterprise Mag Power II oljefilter
3" avgassystem från turbo
Exedy koppling.

Mvh; Adam G


8 250 Inlägg
16 augusti 2009
#2
Mine är en firma som håller till i England, och dem lär ju ha gjort nåt åt styrboxen.


Thedriftking
16 augusti 2009
#3
om den är bromsad till det borde den väll ha det? tongue

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 augusti 2009
#4
Har du inte sett papper på att bilen har den effekten så är du ju ganska klantig om du bara tror på säljaren rakt av.

Om bilen nu skulle vara bänkad till 400 häst så ska det finnas papper på det så säg till förra ägaren att du vill se pappren.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Majestas
1 319 Inlägg
16 augusti 2009
#5
Varför tvivlar du ?
402 Hk Omberäknat på svänghjulet på 1,2 bar låter väl ganska mkt ?
Med mera ladd ska det inte vara några probs.. men just på 1,2.

Mines är inget skit om det är det jag tänker på.. Etablerat företag som har hängt med i branchen länge.

Upp med bilder och info på bilen tongue... kul med Evo:sar

Ang laddet, så ska väl motorn tåla en hel del ! bara man ser till att den får soppa genom chip, mappning osv.. JRM kan det där.. maxar sina egna bilar till gränsen, sedan för över den erfarenheten till
kundbilar.
Senast redigerat av _MaCCe_ (16 augusti 2009)

Team VeboTrim

Med lem
1 127 Inlägg
16 augusti 2009
#6
Boka tid hos första bästa ställe med rullade landsväg?! Omöjligt att säga hur mycket mos det är i den.

Mines ECU är en styrbox/mjukvara från tuningfirman Mines. tongue


Livsnjutare
1 707 Inlägg
16 augusti 2009
#7
Undvik rullar, dom har väldigt stor felmarginal.

Gör det hos nån som har en riktig Roto-test istället.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
16 augusti 2009
#8
Marlboroman skrev:
Mine är en firma som håller till i England, och dem lär ju ha gjort nåt åt styrboxen.

Nix japansk

"MINE'S is a tuning firm based in Yokosuka, Japan. MINE'S was started by Tsuzo Niikura in 1985. They attracted attention 1988 by being among the first Japanese companies to sell re-programmed ECU systems for popular Japanese sportscars. Today they sell many products, ranging from injectors to complete engines."

Lite för mkt är precis lagom.

305 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#9
har inte sätt något papper på det. men bara undrade. för det låter inte som det skulle stämma. hur mkt skulle jag kunna ladda tror ni?


10 287 Inlägg
16 augusti 2009
#10
Vad är det för skitmotorer....   tongue

Min Volvo-traktormotor (2.3l/16V) bromsade 443Hkr vid 1.2 bar.

Så på en modern motor skall 400Hkr vid 1.2 bar inte vara jättekonstigt om allt är rätt byggt. (Fast är andningsvägarna på en Evo 4 så bra.....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
16 augusti 2009
#11
Gillberg skrev:
har inte sätt något papper på det. men bara undrade. för det låter inte som det skulle stämma. hur mkt skulle jag kunna ladda tror ni?

Många papper ifrån bänkar osv. är inte myckte att ha ändå... man måste veta hur dom har bänkat och vad felmarginaler osv. är, jag har varit med om skillnader på 10% eller mer på 2 olika bänkar.
Även Roto-test kan göras fel...det bästa är som sagt att vara med själv vid bänkningen så man får en egen uppfattning av mätningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

305 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#12
andnings vägarna?? hade du 443 i motorn lr på hjulen?

Sharky skrev:
Vad är det för skitmotorer....   tongue

Min Volvo-traktormotor (2.3l/16V) bromsade 443Hkr vid 1.2 bar.

Så på en modern motor skall 400Hkr vid 1.2 bar inte vara jättekonstigt om allt är rätt byggt. (Fast är andningsvägarna på en Evo 4 så bra.....)

/Göran


10 287 Inlägg
16 augusti 2009
#13
På vevaxeln.

/Göran


Gillberg skrev:
andnings vägarna?? hade du 443 i motorn lr på hjulen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 Inlägg
17 augusti 2009
#14
Det är ju inte laddtrycket som spelar roll, det är ju storleken på snurran!

10 287 Inlägg
17 augusti 2009
#15
En turbo dimensionerad för effekten ja. Sätta dit större as är ingen bra plan.

/Göran

mackee_ skrev:
Det är ju inte laddtrycket som spelar roll, det är ju storleken på snurran!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 augusti 2009
#16
spikar det så kan du knäcka vevstakar på 0.2bar...   så vilket ladd din bil klarar av vet du bara efter du testat med knackavlysningsutrustning, mottrycksmätare, ETG-mätare, MAT, etc...  gärna även upphängd i en bromsad bänk så du ser när effekten kommer och går.  (detta i allmän mun kallat mappning)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 164 Inlägg
17 augusti 2009
#17
Om man säger så här.
Laddtrycket säger inte så mycket när man inte vet vad insugs tempen va.
Va den låg kan jag förstå att den kan ha de och med dom sakerna inga problem.
Är insugs luften varm vid samma laddtryck är de svårare att uppnå hög effekt för man får inte in lika mycket luft i förbränningsrummet.
Enkel mattematik så är ju hur välkyld luften är efter turbon.
Turbon är inte allt utan helheten från luft filter tills den är inne i förbrännings rummet.
Laddtryck är då inte hela sanningen på om effekten kan stämma.

MVH


305 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
#18
okey men jag tror inte jag har så stor turbo vet du om evo 6 turbon är stor eller liten ??

Fredrik-79 skrev:
Om man säger så här.
Laddtrycket säger inte så mycket när man inte vet vad insugs tempen va.
Va den låg kan jag förstå att den kan ha de och med dom sakerna inga problem.
Är insugs luften varm vid samma laddtryck är de svårare att uppnå hög effekt för man får inte in lika mycket luft i förbränningsrummet.
Enkel mattematik så är ju hur välkyld luften är efter turbon.
Turbon är inte allt utan helheten från luft filter tills den är inne i förbrännings rummet.
Laddtryck är då inte hela sanningen på om effekten kan stämma.

MVH


Pro Tuner @ PBZ.se
116 Inlägg
22 augusti 2009
#19
Hej!

Jag betvivlar tyvärr effektuppgifterna. Vi har trimmat en del liknande bilar och de landar inte runt de siffrorna med den typen av delar som du har på din bil, samt med så lågt laddtryck.

Mines är som någon skrev, ursprungligen från Japan. Så vitt jag vet finns de endast även i Japan. De programmerar om boxar anpassade efter rådande förutsättningar på "hemmaplan", alltså bättre bränsle och ett annat klimat än det vi har här, mycket fuktigare luft.

Det gör att deras boxar har en högre tändinställning bl.a. och är även snålare på bränslemappen. Ligger man nära gränserna med en sådan bil i Japan redan, kan man räkna med att körning av bilen här i Sverige = spikningar. Vi rekommenderar alla som har bilar med japanska styrsystem, att mappa om dem i Sverige för att undvika tråkigheter. Vi kommer in i boxarna på Evo 4 och uppåt och kan mappa direkt i originalboxarna.

Gällande effektmätningar har vi märkt mycket märkliga siffror från olika håll. Det gjorde att vi satsade på den senaste generationen av Rototest när vi köpte en egen dyno. Det går inte att mäta fel på Rototest egentligen, kravet är att varvtalen är synkade mellan anläggningen och bilen. Resten är felsäkert.

För att verkligen vara på säkra sidan kalibrerar vi vår anläggning varanann vecka ungefär. Rototest är den enda dynon i världen, för en komplett bil, som går att kalibrera enligt industriell standard... det är helt sjukt då egentligen att det ens finns andra alternativ tycker jag personligen. Mätinstrument som inte går att kalibrera är knappast mätinstrument... t.o.m. ett skjutmått är inget bättre än en ishacka i industrin, om den inte är kalibrerad med jämna mellanrum. Samma sak som polisens laserpistoler t.ex... inga böter om de missat kalibreringen.

Mvh
Arash
www.pbz.se



Sök