3357
Sök

Eftersnack: Vallåkraträffen!

510 Inlägg
18 augusti 2009
Som jag nämnde är Vallåkra en enorm organisation. Och det är 1500 bilar som skall bedömmas på endast några timmar. Man kan inte göra det rättvist, det finns inte tid.

Om man är seriös bilutställare och vill TÄVLA (Vallåkra är en träff, och priser är egentligen en bonus som folk sagt om och om igen), så måste man stå vid bilen hela dagen. Jämför Vallåkra med SM i 100 meter. Att en "tävlande" utställare inte står vid bilen och talar med folk och dommare är som att en sprinter bara springer 50 meter och sedan förväntar sig guldet i alla fall.

Om ni som klagar på bedömningen söker något liknande det SCF har så kan ni glömma det. Finns ingen tid att göra det med protokoll. Man måste ha lite överenseende.

Jlmmy
18 augusti 2009
Var där under lördagen och då var det katastrof, regnet bara öste ner och för tok mycket volvo!
Men somsagt vallåkra är ju förknippat för volvo för mest dels...

Japs for life <3

482 Inlägg
18 augusti 2009
Algeroth skrev:
Det var flera jurygrupper på vallåkra, jag lyckades fånga 3 olika och talade med. Först med classic som inte bedömde min bil, sedan med japskillarna, och sist några andra under top 10 grejen. Läste någons inlägg om att juryn inte frågade frågor. De gör de normalt inte där, de tittar. Vad jag gjort de senaste tre åren är att gå fram till dem när jag sett dem och BÖRJAT TALA MED DEM! tongue Folk borde insett vid det här laget att Vallåkra är ENORMT! Ända chansen att få en bra bedömning är att stå vid bilen hela, och då menar jag HELA, dagen och så fort man ser några dommare stå och titta på dem. Om det ser ut att de är påväg bort och missat ens bil. Springa fram till dem och hämta dem. Det har jag gjort, och även Colle... funkar utmärkt. Jag vann min klass, Colle kom 3a. Och om det nu är så att man inte ser några dommare innan klockan 12... Det finns ett tält. Gå dit och kolla läget var de befinner sig...

Finns dock en nackdel, jag fick bara sett bilarna som stod runt mig, jag hade inte tid att gå runt på träffen. Ända gångerna jag lämnade min bil på hela dagen var när jag gick på dass, och då såg jag till att farsan stod vid bilen.

En summering av detta inlägg som börjar bli långt. Ni får göra hur ni vill, men jag har tagit bedömningen på vallåkra i egna händer varje år och letat upp juryn och mer eller mindre tvingat dem att se allt jag gjort på bilen. Och det har blivit 2 andra platser och ett första pris.

Om man står vid sin bil hela dagen som jag gjorde i år. Juryn kommer men dom springer iväg även om man börjar prata med dom!!! Vad tycker du man ska göra då? Springa ner dom och dra dom till bilen igen eller?

MVH
Thimmy

1337
1 343 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:
Algeroth skrev:
Det var flera jurygrupper på vallåkra, jag lyckades fånga 3 olika och talade med. Först med classic som inte bedömde min bil, sedan med japskillarna, och sist några andra under top 10 grejen. Läste någons inlägg om att juryn inte frågade frågor. De gör de normalt inte där, de tittar. Vad jag gjort de senaste tre åren är att gå fram till dem när jag sett dem och BÖRJAT TALA MED DEM! tongue Folk borde insett vid det här laget att Vallåkra är ENORMT! Ända chansen att få en bra bedömning är att stå vid bilen hela, och då menar jag HELA, dagen och så fort man ser några dommare stå och titta på dem. Om det ser ut att de är påväg bort och missat ens bil. Springa fram till dem och hämta dem. Det har jag gjort, och även Colle... funkar utmärkt. Jag vann min klass, Colle kom 3a. Och om det nu är så att man inte ser några dommare innan klockan 12... Det finns ett tält. Gå dit och kolla läget var de befinner sig...

Finns dock en nackdel, jag fick bara sett bilarna som stod runt mig, jag hade inte tid att gå runt på träffen. Ända gångerna jag lämnade min bil på hela dagen var när jag gick på dass, och då såg jag till att farsan stod vid bilen.

En summering av detta inlägg som börjar bli långt. Ni får göra hur ni vill, men jag har tagit bedömningen på vallåkra i egna händer varje år och letat upp juryn och mer eller mindre tvingat dem att se allt jag gjort på bilen. Och det har blivit 2 andra platser och ett första pris.

Om man står vid sin bil hela dagen som jag gjorde i år. Juryn kommer men dom springer iväg även om man börjar prata med dom!!! Vad tycker du man ska göra då? Springa ner dom och dra dom till bilen igen eller?

MVH
Thimmy

Nu vet jag inte om det är är så utan jag antar att det kan vara så att om juryn stannar snabbt och sen går att det inte fanns något intresse för bilen?
Alla pratar om att juryn ska fråga mer och titta inne i bilen osv..
Om det yttre inte tilltalar juryn så är det väl ingen mening att titta i bilen heller..

Nu vet jag inte om fallet är så som sagt men jag gissar på det...

I'm not a fighter, I'm a lover!

482 Inlägg
18 augusti 2009
Xtravagant skrev:
T_modee skrev:
Algeroth skrev:

MVH
Thimmy

Nu vet jag inte om det är är så utan jag antar att det kan vara så att om juryn stannar snabbt och sen går att det inte fanns något intresse för bilen?
Om det yttre inte tilltalar juryn så är det väl ingen mening att titta i bilen heller..

Kan vara så men titta in vad som är gjort med bilen och inredningen i den
finns bilder på sidan 6 i denna tråd. Var inte bara min dom gjorde så med hände även volvo_colllin här på garaget.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 63&p=6

MVH
Thimmy Modee

510 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:

MVH
Thimmy

Om det sker så är ju det kanske lite dåligt av juryn, men då tycker jag att man skall ha en snabb och bra presentation som intresserar juryn. Berätta de 5 viktigaste grejerna med bilen först, de saker som gör bilen unik. Gillar de vad de hör så stannar de.

Än en gång så har juryn sjukt lite tid, och måste skynda på. Det gör att de missar saker, även hela bilar. Och de kan inte stanna och göra en bedömning på varje bil. Om det är sådan protokollbedömning ni söker åk till SCF. Det är administrativt omöjligt på Vallåkra.

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
18 augusti 2009
Xtravagant skrev:

Det stämmer!

Dom tittar om bilen har möjlighet till Top-10 annars går dom vidar... 1500 bilar på 3,5-4 timmar kan ni ju gissa hur det går ihop wink

482 Inlägg
18 augusti 2009
Algeroth skrev:
T_modee skrev:

MVH
Thimmy

Om det sker så är ju det kanske lite dåligt av juryn, men då tycker jag att man skall ha en snabb och bra presentation som intresserar juryn. Berätta de 5 viktigaste grejerna med bilen först, de saker som gör bilen unik. Gillar de vad de hör så stannar de.

Än en gång så har juryn sjukt lite tid, och måste skynda på. Det gör att de missar saker, även hela bilar. Och de kan inte stanna och göra en bedömning på varje bil. Om det är sådan protokollbedömning ni söker åk till SCF. Det är administrativt omöjligt på Vallåkra.

Ska åka till SCF i Borås den 22.
Ska bli kul och se vad dom säger om bilen iaf.

MVH
Thimmy Modee

1337
1 343 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:
Algeroth skrev:
T_modee skrev:

MVH
Thimmy

MVH
Thimmy Modee

Jag är bara lite nyfiken, anser du själv att din volvo är bland de 3 snyggaste volvobilarna som fanns på vallåkra?? anser du att du borde ha stått på prispallen? hypotetisk fråga!

I'm not a fighter, I'm a lover!

482 Inlägg
18 augusti 2009
Xtravagant skrev:
T_modee skrev:
Algeroth skrev:

MVH
Thimmy Modee

Jag är bara lite nyfiken, anser du själv att din volvo är bland de 3 snyggaste volvobilarna som fanns på vallåkra?? anser du att du borde ha stått på prispallen? hypotetisk fråga!

Svar nej de gör ja inte. Men ja tycker att en jury ska ta lite mer tid än 40sek på sig att bedöma en bil.
eller är de bara ja som tycker att de är lite för lite tid?

MVH
Thimmy Modee

29 Inlägg
18 augusti 2009
Tragiskt att det är så mycket snack om att vinna priser. Bygger inte folk
bilar för att dom tycker det är roligt? Bygger dem flesta för att vinna priser?
Skrämmande!
Är det enda sättet att känna att man gjort något bra. Grejen måste väl ändå vara att åka runt på de olika träffarna och
ha roligt och få respons från folket som är på träffarna att man gjort något bra.

Vinna priser är en bonus!

Som en del sagt det är svårt på Vallåkra att bedömma nästan 1500 bilar på några timmar. Det missas bilar i företagsmontrar och bilar missas som inte står i sin egen klass.
Detta händer även på Elmia att bilar
som står i företagsmontrar missas och på många andra event runt om i Sverige.

510 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:
Svar nej de gör ja inte. Men ja tycker att en jury ska ta lite mer tid än 40sek på sig att bedöma en bil.

MVH
Thimmy Modee

Låt oss säga att de lägger 60 sekunder per bil. En minut endast per bil... Då har de ändå att göra i 25 timmar!!! Utställningen är en dag, och bedömningen skall vara klar senast klockan 13.00. Och de har sen 6 på sig, men alla är inte inne förrän typ 09.00... så alltså 1500 bilar på 4 timmar... Det ger dommarna 9.6 SEKUNDER PER BIL!

482 Inlägg
18 augusti 2009
Algeroth skrev:
T_modee skrev:

MVH
Thimmy Modee

Låt oss säga att de lägger 60 sekunder per bil. En minut endast per bil... Då har de ändå att göra i 25 timmar!!! Utställningen är en dag, och bedömningen skall vara klar senast klockan 13.00. Och de har sen 6 på sig, men alla är inte inne förrän typ 09.00... så alltså 1500 bilar på 4 timmar... Det ger dommarna 9.6 SEKUNDER PER BIL!

Jo de är klart!
Men tror du att dom tittar på 1500 bilar då?
men om dom tittar på 1500 bilar varför tittade dom inte på Hasses ( Laserblues Volvo V70R AWD "HEJ DÅ bilen" på vallåkra 08?) Den kunde enligt mitt tycke vara sveriges snyggaste volvo.
Senast redigerat av T_modee (18 augusti 2009)

510 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:
Jo de är klart!

Nej de gör de inte, för de har inte tid tongue  Det är ju det jag säger. Därför kan alla inte bli bedömda lika och såvidare som den här diskussionen handlar om. Juryn får mer eller mindre springa runt bland bilarna, leta guldkorn och konsentrera sig på dem.

Din bil kanske de inte ansåg vara ett "guldkorn". Ända sättet för dig att styra upp det då hade varit som jag sa att jaga juryn när du insåg att klockan började bli mycket.

10 sec före dig...
540 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:
De roligaste måste vara när man går in på Vallåkras sida på internet och anmäler sin bil till juryn.
Sen på träffen kommer de två unga killar på ca 17-18år och ska bedöma min bil.
Dom tittar på den i ca 20sek sen ska dom gå och då frågar ja om dom ska titta under huven med! Då svara den ena att de kan dom göra. Ja öppnar huven till dom och dom tittar i ca 5sek dom säger inget till mig och se bara går dom igen. Ca en timme senare kommer Per Östman stoppar in sitt huvud i bilen i ca 10sek sen går han utan att fråga något om bilen. Tycker de är konstigt att man kan bedömma en bil när man inte tittar mer än vad dom gjorde på den. Dom frågar inte något om vad man hadde gjort med den. TYCKER DETTA ÄR MYCKET DÅLIGT GJORT AV JURYN PÅ VALLÅKRA I ÅR.

Tycker att juryn ska fråga lite om bilen dom håler på att bedöma och inte bara smyga runt..
Sen tycker ja att juryn ska förklara vad de är dom slår ner på när dom bedömer en bil till den som äger bilen.

Lägger upp några bilder på min bil om ni undrar hur den ser ut. Eller gå in på T_modee här på garaget.
Dom bedömde min volvo 850 T5 på ca 40sek. Tycker de var bra jobbat av dom två killar i juryn som tittade in i min bil en snabb runda.

Har byggt på bilen sen 2004 då jag köpte den som en orginal volvo 850 T5.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740797_23y3bm.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740744_f8zyf3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740763_pyjfcl.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740764_33has2.jpg

MVH
Thimmy Modee  (T_modee)

håller helt med dig. Anmälde 960in hade tre killar som inte kan ha varit mer än 18 kom fram till baksidan på bilen tittade i 2 sek och sen vände och gick! VA FAN ÄR DET? på street car fest får man 3MINUTER och berätta vad man har gjort med bilen. på vallåkra får man inte mer än 3 sek! tycker att det är skitdåligt.

NY ledning på Vallåkra, Själv tror jag att allt är färdigt från början!

482 Inlägg
18 augusti 2009
Algeroth skrev:
T_modee skrev:
Jo de är klart!

Nej de gör de inte, för de har inte tid tongue  Det är ju det jag säger. Därför kan alla inte bli bedömda lika och såvidare som den här diskussionen handlar om. Juryn får mer eller mindre springa runt bland bilarna, leta guldkorn och konsentrera sig på dem.

Din bil kanske de inte ansåg vara ett "guldkorn". Ända sättet för dig att styra upp det då hade varit som jag sa att jaga juryn när du insåg att klockan började bli mycket.

Kan vara så!!!

10 sec före dig...
540 Inlägg
18 augusti 2009
T_modee skrev:
Algeroth skrev:
T_modee skrev:

MVH
Thimmy Modee

Jo de är klart!
men om dom tittar på 1500 bilar varför tittade dom inte på Hasses ( Laserblues Volvo V70R AWD "HEJ DÅ bilen" på vallåkra 08?) Den kunde enligt mitt tycke vara sveriges snyggaste volvo.

Dom tittar inte på alla bilar. Vissa bilar är inte med och tävlar bara. polarens V40 som var föranmäld och allt tittade dom inte ens på. ÄR TIDEN ett problem kan man fixa fler som hjälper till kanske? hur svårt kan det vara????

482 Inlägg
18 augusti 2009
Tinoz skrev:
T_modee skrev:
De roligaste måste vara när man går in på Vallåkras sida på internet och anmäler sin bil till juryn.
Sen på träffen kommer de två unga killar på ca 17-18år och ska bedöma min bil.
Dom tittar på den i ca 20sek sen ska dom gå och då frågar ja om dom ska titta under huven med! Då svara den ena att de kan dom göra. Ja öppnar huven till dom och dom tittar i ca 5sek dom säger inget till mig och se bara går dom igen. Ca en timme senare kommer Per Östman stoppar in sitt huvud i bilen i ca 10sek sen går han utan att fråga något om bilen. Tycker de är konstigt att man kan bedömma en bil när man inte tittar mer än vad dom gjorde på den. Dom frågar inte något om vad man hadde gjort med den. TYCKER DETTA ÄR MYCKET DÅLIGT GJORT AV JURYN PÅ VALLÅKRA I ÅR.

Tycker att juryn ska fråga lite om bilen dom håler på att bedöma och inte bara smyga runt..
Sen tycker ja att juryn ska förklara vad de är dom slår ner på när dom bedömer en bil till den som äger bilen.

Lägger upp några bilder på min bil om ni undrar hur den ser ut. Eller gå in på T_modee här på garaget.
Dom bedömde min volvo 850 T5 på ca 40sek. Tycker de var bra jobbat av dom två killar i juryn som tittade in i min bil en snabb runda.

Har byggt på bilen sen 2004 då jag köpte den som en orginal volvo 850 T5.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740797_23y3bm.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740744_f8zyf3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740763_pyjfcl.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive/29841/740764_33has2.jpg

MVH
Thimmy Modee  (T_modee)

håller helt med dig. Anmälde 960in hade tre killar som inte kan ha varit mer än 18 kom fram till baksidan på bilen tittade i 2 sek och sen vände och gick! VA FAN ÄR DET? på street car fest får man 3MINUTER och berätta vad man har gjort med bilen. på vallåkra får man inte mer än 3 sek! tycker att det är skitdåligt.

NY ledning på Vallåkra, Själv tror jag att allt är färdigt från början!

Hehe din bil var väl inte häler något  "guldkorn" då som dom skrev till mig wink
Välkomen i klubben smile

510 Inlägg
18 augusti 2009
Tinoz skrev:
ÄR TIDEN ett problem kan man fixa fler som hjälper till kanske? hur svårt kan det vara????

Ja för det funkade ju rätt bra i år tongue När 2 bilar i sveriges snyggaste volvo inte vann något i sin egna klass. Det blir administrativt komplicerat med mycket folk som springer runt. Samma bilar kommer bedömmas flera gånger, och andra inte alls för folk tror de är bedömda osv. Det är inte lösningen.

120 Inlägg
18 augusti 2009
Algeroth skrev:
T_modee skrev:

MVH
Thimmy Modee

Hur räknar du här? Hur många domare var det? Dömde varje domare var för sig?

Sen kanske det hade varit bättre om Vallåkra satsade på kvalitét istället för kvanitet så slipper man bedöma 1500st bilar, domare vid infarten eller alla betalar entréavgift?
Införa klassdomar,e så skulle bli bättre rent adminstrativt?
Enklare typ av bedömningsprotokoll(Inte som SCF)?
Alla bilarna blir tydligt markerade av att domarna har varit där så att utställaren lugnt kan kolla av resten av träffen?
Senast redigerat av Revill (18 augusti 2009)

Sök