3761
Sök

Volvo säljs - Till Kina (Geely)

FreddeK
16 augusti 2009
gäääässsp

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Garagets målgrupp är personer över 18 år. Är du under 18 år bör du överväga att inte registrera dig.
• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

Skärpning
/Moderator

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2009
steifan skrev:
Geely:

Geely started in 1986 as a manufacturer of refrigerators, then moved to manufacturing decoration materials in 1989, and by 1992, motorcycle parts. In 1994, Geely began manufacturing motorcycles. By 1996, Geely had produced over 200,000 motorcycles and scooters. Automobile production started in 1998. Geely began exporting its first cars in 2003.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geely_Automobile

Kul med ett bilföretag som tillverkat bilar i 11 år ska köpa ett som hållt på i 82 år. roll

FD. Kylskåpstillverkare köper Volvo, vi får kanske se nya storhetsdagar i designen då? wink

*inget illa menat*

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

518 Inlägg
16 augusti 2009
steifan skrev:
Geely:

Geely started in 1986 as a manufacturer of refrigerators, then moved to manufacturing decoration materials in 1989, and by 1992, motorcycle parts. In 1994, Geely began manufacturing motorcycles. By 1996, Geely had produced over 200,000 motorcycles and scooters. Automobile production started in 1998. Geely began exporting its first cars in 2003.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geely_Automobile

Kul med ett bilföretag som tillverkat bilar i 11 år ska köpa ett som hållt på i 82 år. roll

Hade vart intressant att se deras bokslut för att se hur de lyckas och jämföra med Volvo då när det gick som bäst.

Jag tror helt klart att Volvo kommer tjäna på det här. Hursomhelst kommer det rädda jobb för många och det är det jag ser som mest positivt med affären. Man kan inte stirra sej blind på att ett kinesiskt företag är intresserade och sen stå å gnälla över det bara för att man köpt en produkt från kina som var mkt billigare än en från tex Usa och sen vara förbannad över att den inte höll riktigt lika länge som den polarn köpte från Usa för att ta ett exempel.

Ni tror väl inte den svenska Volvo ledningen kommer sitta med armarna i kors å bara nicka om det skulle visa sej att grejerna de får ut från fabriken skulle visa sej vara rena rama skiten för så funkar det inte. Företagen vill ju såklart vara vinstdrivande och det finns många faktorer på hur man blir det men ett av dom är ju såklart att produkten är såpass bra att kunderna kan tänka sej att köpa mer av produkten.

Kan som parantes dra en liten paralell från en sann historia:

Ett företag i Usa beställde chip från Kina. man beställde 10 000 st. och sade att 90 % skulle funka. När leveransen kom var däri 11000 chip samt faktura , med i leveransen var också en lapp där det stod följande:
Här är de 10000 fungerande chippen samt de 10% ofungerande. Gissa om de blev snopna när de läst det.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 augusti 2009
Karl-Bertil skrev:

Ett företag i Usa beställde chip från Kina. man beställde 10 000 st. och sade att 90 % skulle funka. När leveransen kom var däri 11000 chip samt faktura , med i leveransen var också en lapp där det stod följande:
Här är de 10000 fungerande chippen samt de 10% ofungerande. Gissa om de blev snopna när de läst det.

Källa?
Eller det är något du har hört? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

181 Inlägg
16 augusti 2009
Karl-Bertil skrev:
Tror du på allvar att de tänker roffa åt sej teknik? Det som vi anser vara modernt är stenålder i kina så tänk efter själv pojke lille.

hahahahahahahhahahahahhahahahahha

förlåt, men kina är så långt efter man kan vara utan att vara ett u-land, japan är nog det land du tänker på smile

Förjaevle Brao
555 Inlägg
17 augusti 2009
Man ska inte tro på allt som står i aftonbladet.......å förresten är de bara rena spekulationer wink

12 086 Inlägg
17 augusti 2009
Jag tvivlar starkt

12 086 Inlägg
17 augusti 2009
TurbOla skrev:
Karl-Bertil skrev:

Källa?

Den där karl-bertil tror jag lika mkt på som jag tror på tomten och påskharen.

277 Inlägg
17 augusti 2009

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

518 Inlägg
17 augusti 2009
JapMax skrev:
TurbOla skrev:
Karl-Bertil skrev:

Källa?

Du är fri från att tro på vad du vill. Det är inget jag hittat på utan läst i en dagens industri för nästan 10 år sen ungefär, skulle mer än gärna scanna in den artikeln men jag sparar inte på dagens industri. Skulle vara en höjdpunkt att överbevisa konservativa personer men i nuläget kan jag ju ej det dessvärre. Dessutom kan du hålla nivån lite över dagis

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

got stance?
546 Inlägg
17 augusti 2009
Saab går ju styla med Koeningsegg edition dekaler, ska Volvo ha Made in China dekaler då?

夢の力

806 Inlägg
17 augusti 2009
joonte_ skrev:
Saab går ju styla med Koeningsegg edition dekaler, ska Volvo ha Made in China dekaler då?

Aa jag tycker iaf att det är jävligt häftig! och texten ska vara randig med;) det är flashigt

12 086 Inlägg
17 augusti 2009
Karl-Bertil skrev:
JapMax skrev:
TurbOla skrev:

Källa?

Du är fri från att tro på vad du vill. Det är inget jag hittat på utan läst i en dagens industri för nästan 10 år sen ungefär, skulle mer än gärna scanna in den artikeln men jag sparar inte på dagens industri. Skulle vara en höjdpunkt att överbevisa konservativa personer men i nuläget kan jag ju ej det dessvärre. Dessutom kan du hålla nivån lite över dagis

Vilken synd att du inte har några bevis då, jag litar sällan på folk.
Och på historier som din tror jag inte på alls.
Jag är konservativ, ett rätt iaf! smile

518 Inlägg
17 augusti 2009
(Det är inte Min historia , bara återberättad av mej här som en liten parantes men det skulle man tydligen hänga upp sej på.) Meningen med det hela var det att man ska inte stirra sej blint på det som må ha varit utan se det som det numera är. Tycker det är jättebra att nån vill ta över rodret, styra upp det hela då åtminstone jag tycker att det hela vart för lössläppt innan.

Från det ena till det andra, nu är affärn klar med Saab o Koenigsegg , snart kommer Volvo affären också vara i hamn tror jag. Ska bli intressant att se om det blir Kina eller en svensk allians som köper....
Senast redigerat av Karl-Bertil (17 augusti 2009)

12 086 Inlägg
18 augusti 2009
Karl-Bertil skrev:
(Det är inte Min historia , bara återberättad av mej här som en liten parantes men det skulle man tydligen hänga upp sej på.) Meningen med det hela var det att man ska inte stirra sej blint på det som må ha varit utan se det som det numera är. Tycker det är jättebra att nån vill ta över rodret, styra upp det hela då åtminstone jag tycker att det hela vart för lössläppt innan.

Från det ena till det andra, nu är affärn klar med Saab o Koenigsegg , snart kommer Volvo affären också vara i hamn tror jag. Ska bli intressant att se om det blir Kina eller en svensk allians som köper....

Okej, vi släpper det!

Ang topic så hoppas jag innerligt att Volvo inte säls till kineser.
Jag har på mina arbeten erfarat många dåliga jobb från kina.
Dom är billiga och dom är stora, dom är inte alltid skit men deras "billigt framför kvalite" sitter i ryggraden.
Jag vet inte mkt ang deras tekniska utveckling, men en sak är säker; Produktion i Kina är inte kvalitativ.
Och hamnar Volvo där med Kineser vid rodret kommer Volvo bli en sämre bil, säkerligen billigare. Men det är inte vad Volvo är känt för idag.

1 339 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
Karl-Bertil skrev:

Okej, vi släpper det!

Ang topic så hoppas jag innerligt att Volvo inte säls till kineser.
Jag har på mina arbeten erfarat många dåliga jobb från kina.
Dom är billiga och dom är stora, dom är inte alltid skit men deras "billigt framför kvalite" sitter i ryggraden.
Jag vet inte mkt ang deras tekniska utveckling, men en sak är säker; Produktion i Kina är inte kvalitativ.
Och hamnar Volvo där med Kineser vid rodret kommer Volvo bli en sämre bil, säkerligen billigare. Men det är inte vad Volvo är känt för idag.

Precis, det blir en kina-bil, en skitbil helt enkelt, Volvo-ledningen kanske inte accepterar det först, men ledningen kan väll bytas ut? Ser mer Volvos grejor nu som billiga, enkla och robusta -98. Efter sen försvinner enkelheten på något vis men det är kanske bara jag ^^.
Senast redigerat av Volvo740an (18 augusti 2009)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
18 augusti 2009
Om man ska tro på allt det som sägs så är jag än så länge negativt inställd till detta. Varför? Jo, alltså... Gulingarna är duktiga på att bygga bilar; bilar som håller. Men i övrigt är det tråkig kvalitet och allt känns lite "budget". Och det var ju tydligen det som de nya Volvoägarna ville uppnå.

Och hm. Även om Volvo inte är en "lyxbil" i den bemärkelsen, så är den ändå det i jämförelse med dom "vanliga" Nissan, Toyota o.s.v (detta är en personlig åsikt, om du tycker annorlunda så bryr jag mig inte). Och att göra "plastbil" (dvs Japs) av Volvo tror jag inte på. Nej, inte alls...

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
18 augusti 2009
Hexenhammer skrev:
Om man ska tro på allt det som sägs så är jag än så länge negativt inställd till detta. Varför? Jo, alltså... Gulingarna är duktiga på att bygga bilar; bilar som håller. Men i övrigt är det tråkig kvalitet och allt känns lite "budget". Och det var ju tydligen det som de nya Volvoägarna ville uppnå.

Och hm. Även om Volvo inte är en "lyxbil" i den bemärkelsen, så är den ändå det i jämförelse med dom "vanliga" Nissan, Toyota o.s.v (detta är en personlig åsikt, om du tycker annorlunda så bryr jag mig inte). Och att göra "plastbil" (dvs Japs) av Volvo tror jag inte på. Nej, inte alls...

de hade varit lite mildare om du hade använt asiater istället för gulingarna....tongue
men som sagt vad få vad man betala för....

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
18 augusti 2009
_lee_jr skrev:
Hexenhammer skrev:

de hade varit lite mildare om du hade använt asiater istället för gulingarna....tongue
men som sagt vad få vad man betala för....

Sorry. Menade det inte som något negativt. Jag skyller på att det är andra dagen på jobbet efter semestern och att jag var för trött när jag skre! wink Exakt. Och ska dom då göra budgetbilar av Volvo så tror jag inte på dom som ägare...

1 339 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Får helt enkelt hoppas på detta går igenom http://www.dn.se/ekonomi/svenska-agare- … v-1.931598

Sök