3948
Sök

Hjälp bilen laddar inte, generatorlampan lyser svagt volvo 740 glt 16v (update)

714 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Hallå jag var ute och åkte, så börja bilen hacka å varvräknaren for upp och ner...trodde det var bensinstopp. men det var det inte ! strömen var slut, kolen i generatorn såg fin fina ut, varför lyser inte laddlampan på tändningen för ?? inte äns när bilen var på...jag hade problem dAgen inan med att ena jordsladden till generatorn satt löst, så den var slapp å det gnistrade när bilen var påslagen, jag fixadet dit det trodde jag, men jordkontakten hade hoppat av nu igen såg jag å legat å glappat. och smält lite... vad är fel ??? sad(((((((

Edit: jag har prövat lägga dit sladden även bytt ut den..utan framgång...förut gnistrade det när bilen var på slagen, dte gör det inte nu..helt dött !

Edit2: Lampan lyser svagt hela tiden på tändningen och med motorpåslagen ?
Senast redigerat av Nurminen_ (21 augusti 2009)

21 761 Inlägg
19 augusti 2009
Om jordkabeln till generatorn har lossnat så är generatorn isolerad från övriga bilen. Laddningslampan kan då inte få en jordpotential via generatorn, därför lyser den inte fastän det är fel på laddningen.

Börja med att ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, sedan kollar du på samtliga kablar vid generatorn så att de är i bra skick och har bra kontakt. smile

1 043 Inlägg
19 augusti 2009
Lyser lampan inte innan du startar så laddar inte generatorn.
Det brukar bli avbrott i kretskortet på instrumentet på dom bilarna.
Prova att koppla en testlampa mellan pluspolen och laddningslampans uttag på generatorn om den lyser så borde laddningslampan lysa i instrumentet.

714 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
jag har bytt batteri, jordkabel men lampan lyser svagt hela tiden, batteriet laddas inte upp...jag har läst runt lite nu och allt tyder op en trasig generator tack vare att jordkabeln legat å glappat..så nå grejjs där i som bränts upp ! Nån som vet om generatorn från en b230et -86 passar till en 16v motor ????? generatorerna sitter ju på olika plattser

21 761 Inlägg
20 augusti 2009
Huvudsaken är egentligen att generatorerna är "hängd" åt samma håll, annars får du nog göra om fästet för att det ska passa.

714 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
fästena hade nog gått att ordna..men kontakterna där bak var ju lite anorlunda...hmm

Smålänning
7 887 Inlägg
21 augusti 2009
Nurminen_ skrev:
fästena hade nog gått att ordna..men kontakterna där bak var ju lite anorlunda...hmm

Klipp kablarna och sätt dem på rätt ställe sen...

Men laddningslapan borde lysa när du slår på tändningen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

714 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Så nu testade jag koppla in en anan generator, då tänds allalamporsom dom ska !! men fästena passar inte, men det går ju att fixxa...men på  den nya sitter det en kontakt på kolet...det gör det inte på den gammla. vad är den kontakten til för ? den nya generatorn kommer från en b230et -86

Följ strömmen..
233 Inlägg
24 augusti 2009
Om lampan glöder beror det på fel i statorlindningen och/eller diodbryggan i generatorn.

Volvo hade ett par år en generator med en avkänning på batteriet som utgick från regulatorn. Denna regulator fungerade väldigt dåligt och ersattes med den "vanliga" regulatorn.

714 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
nu har jag iaf mekat dit den "nya" och funkar fin fint... smile

Sök