2847
Sök

Säljråd! (hur ta betalt?)

Avstängd
386 Inlägg
23 augusti 2009
Kontanter, så lyser du alla sedlar så ser du om dom är äkta eller inte.

587 Inlägg
23 augusti 2009
Jag föredrar kontanter till summor runt 20 tusen men överförda pengar är ju smidigt också.

1 534 Inlägg
23 augusti 2009
kontant betalning ALLTID !!
och ALLTID innan ägarbytet

1 291 Inlägg
24 augusti 2009
cash is king!
men förstår inte varför folk är så rädda för dom?

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
24 augusti 2009
Bankväxel på högre summor och kontanter på lägre, en bankväxel bör ganska svår att förfalska, speciellt papper och struktur på den också.
Sen även om man har en bankväxel som inte är utställd på nån viss person så har man skrivit på den på baksidan och gett den till säljaren så kan man inte stoppa den. En bankväxel är ju giltig i över ett år, om man t.ex. tappar bort sin bankväxel och har kvar kvittot man får vid utställandet då kan man tidigast efter nåt år få tillbaka pengarna igen, detta för att ge tid till den som fått bankväxeln(eller hittat den om nån har tur) haha att lösa in den.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 482 Inlägg
24 augusti 2009
När jag köpte min bil gjorde vi såhär:
Jag hämta ut en postväxel.
Vi skrev alla papper m.m. Skrev på ägarbeviset.

Vi åkta BÅDA till banken och löste in växeln. Allt frid och fröjd. Direkt efter gick vi BÅDA till postlådan och posta ägarbeviset.

Klart.
Säkrare än så blir det inte..

BLT Service
Theracords Music Label

3 259 Inlägg
25 augusti 2009
Niklasw skrev:
Bankväxel på högre summor och kontanter på lägre, en bankväxel bör ganska svår att förfalska, speciellt papper och struktur på den också.
Sen även om man har en bankväxel som inte är utställd på nån viss person så har man skrivit på den på baksidan och gett den till säljaren så kan man inte stoppa den. En bankväxel är ju giltig i över ett år, om man t.ex. tappar bort sin bankväxel och har kvar kvittot man får vid utställandet då kan man tidigast efter nåt år få tillbaka pengarna igen, detta för att ge tid till den som fått bankväxeln(eller hittat den om nån har tur) haha att lösa in den.

Spelar ju ingen roll om en bankväxel har en speciell "struktur" osv... Det är ju inte det som gör den lätt att förfalska! Hur ofta kommer en vanlig person i kontakt med bankväxlar? Hur ska man då kunna veta exakt hur den ska se ut så man inte vet att den är falsk när dessutom alla banker har olika utseende?!? Jag kan säga att jag har väl sett ca 5st bank/postväxlar i mitt liv och nåt år sen jag såg den senaste! Och inte fasiken skulle jag komma ihåg hur den såg... Jag skulle inte ha en chans att se skillnad på en äkta och en förfalskad.. Tror inte många människor skulle kunna det.. Folk är bara invaggade i nån falsk säkerhet om att "den går inte att förfalska"! haha klart som helskotta att det går! Det är en bit papper!!! Inget annat!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
25 augusti 2009
JonR skrev:
Niklasw skrev:

Spelar ju ingen roll om en bankväxel har en speciell "struktur" osv... Det är ju inte det som gör den lätt att förfalska! Hur ofta kommer en vanlig person i kontakt med bankväxlar? Hur ska man då kunna veta exakt hur den ska se ut så man inte vet att den är falsk när dessutom alla banker har olika utseende?!? Jag kan säga att jag har väl sett ca 5st bank/postväxlar i mitt liv och nåt år sen jag såg den senaste! Och inte fasiken skulle jag komma ihåg hur den såg... Jag skulle inte ha en chans att se skillnad på en äkta och en förfalskad.. Tror inte många människor skulle kunna det.. Folk är bara invaggade i nån falsk säkerhet om att "den går inte att förfalska"! haha klart som helskotta att det går! Det är en bit papper!!! Inget annat!

MVH/Jon

Oj, jag ska ta emot en bankväxel på fredag nu blev jag orolig big_smile
Fast visst, de hela krånglas ju till av att alla banker har ju olika utseende med sin banks logo osv, mysko egentligen.
Senast redigerat av Niklasw (25 augusti 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

3 259 Inlägg
25 augusti 2009
Niklasw skrev:
Oj, jag ska ta emot en bankväxel på fredag nu blev jag orolig big_smile
Fast visst, de hela krånglas ju till av att alla banker har ju olika utseende med sin banks logo osv, mysko egentligen.

Ja det är ju så också! Hade varit enklare om alla sett likadana ut! Men hur som helst så kan man få en välgjord kopia på en bankväxel i näven som någon gjort och som är fullt fungerande när man ringer numret och frågar om den är äkta.. sen en timme senare när man ska hämta ut pengarna så kan dom vara borta, alltså redan uthämtade med den äkta bankväxeln som ägaren har kvar... Vet inte om det har hänt ofta men det är ju långt ifrån ett omöjligt scenario!

Så personligen skulle jag inte släppa ärmen på den personen som gett mig bankväxeln förrän man gått tillsammans till en bank och sättit över pengarna..

Till och med bankpersonalen säger "dom är helt omöjliga o förfalska"... jahaja... Det finns folk som säljer tavlor för många miljontals kronor som visar sig vara falska så omöjligt att förfalska en bankväxel kan det knappast vara!big_smile Sen om nån gör sig besväret att förfalska en på 20.000kr vet jag inte men närmar man sig 100.000kr så skulle inte jag lita på vem som helst!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

164 Inlägg
25 augusti 2009
när jag sålde min merca fick jag 100000 kontant, i femhundringar tongue...en typ 7-8 cm hög bunt haha

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

1 878 Inlägg
25 augusti 2009
Noxxer skrev:
När jag köpte min bil gjorde vi såhär:
Jag hämta ut en postväxel.
Vi skrev alla papper m.m. Skrev på ägarbeviset.

Vi åkta BÅDA till banken och löste in växeln. Allt frid och fröjd. Direkt efter gick vi BÅDA till postlådan och posta ägarbeviset.

Klart.
Säkrare än så blir det inte..

precis såhär ska det funka!

122 Inlägg
25 augusti 2009
Ett tips till eventuella bilköpare som läser tråden, kom ihåg att kika så eran postväxel är signerad, Jag upptäckte 95 mil hemifrån, på en lördag att min postväxel inte var gilltig när jag stod och skrev kvitto på bilen.
Oerhört flyt att man känner snällt folk som jobbar på bank, som åkte på jobbet och flyttade pengarna åt mig trots att det var lördag.
Senast redigerat av Majorn (25 augusti 2009)

638 Inlägg
3 oktober 2009
Residence skrev:
sålde min bil i veckan, köparen förde över pengarna till mitt bankkonto. vi kollade självklart att vi båda hade samma bank. (vi var typ 5pers medans köparens stod ensam)
därefter skrev köparen på ägarbytet och postade det i lådan utanför huset.
fungerade hur bra som helst.
satte hemma hos mig i köket och gjorde affären.
beloppet låg på ca 80k

Bara en sak, ni ska inte tänka att "pengarna finns på mitt konto nu är jag säker"   Pengarna finns egentligen inte där utan ska genom bankens system. Så under 3 dagar kan något gå snett eller att köparen lyckas "ta ut" sina pengar vilket gör att du står där utan pengar eller blir återbetalningsskyldig till banken när dom inte får pengarna från köparen.

det egentligen enda säkra är CASH  fast där kan man å andra sidan förfalska sedlar. Så vi får leva i en värld där man kan bli blåst oavsett. Fast säkrast är ju att ta med pengar till banken och be dom kolla dom samt sätta in dom. Fast gillas knappast på stora belopp smile

Kommer väl nånting här snart!

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 oktober 2009
Renjägarn skrev:
det egentligen enda säkra är CASH  fast där kan man å andra sidan förfalska sedlar. Så vi får leva i en värld där man kan bli blåst oavsett. Fast säkrast är ju att ta med pengar till banken och be dom kolla dom samt sätta in dom. Fast gillas knappast på stora belopp smile

Postväxel funkar ju alltid?
Bara den är påskriven på baksidan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 911 Inlägg
3 oktober 2009
Postväxel är säker.
Den som utfärdar en postväxel betalar för summan direkt, d.v.s. det dras från köparens konto och flyttas till ett klientmedelskonto.
När sedan säljaren fått växeln och löser in den på sin bank, så tas pengarna från bankens klientmedelskonto.

Dessa pengar kan ALDRIG återkallas såtillvida inte den som ställt ut växeln lämnar tillbaka den till banken.
(eller spärra den, men aldrig efter att den är inlöst)
Senast redigerat av Decibel (3 oktober 2009)

Cadillac entusiast
110 Inlägg
3 oktober 2009
JonR skrev:
Och till er som påstår att en banköverföring går att stoppa! Hur i helskotta skulle det gå till?!?!?smile

Om pengarna är överflyttade från ett konto till ett annat så sitter dom ju där! Ingen kan ju röra dom utan ditt godkännande! Så om nån vet nåt som jag inte vet så får dom gärna dela med sig men jag påstår iaf att det är helt omöjligt att ta tillbaka pengar som man fört över till nåns konto!

MVH/Jon

Nu vet jag inte precis men har för mig att överföringar kan stoppas inom dom första 24 timmarna när överföringen gjordes. Kan ha fel men....

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 augusti 2011
Hur stora summor kan man överföra på internetbanken då?
Ska kanske sälja imorgon och behöver veta!
Killen kommer på kvällen efter jobbet enkel resa 30 mil, så jag kan ju inte ringa och kolla med banken på kvällen heller.
En annan nackdel är ju att jag har en annan bank, så jag ser ju inte "mina" pengar förrens dagen efter, men kanske kan låna mina föräldras konto, i och med att dom hade samma bank!

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Muttley
2 augusti 2011
NeOx skrev:
Killen kommer på kvällen efter jobbet enkel resa 30 mil, så jag kan ju inte ringa och kolla med banken på kvällen heller.
En annan nackdel är ju att jag har en annan bank, så jag ser ju inte "mina" pengar förrens dagen efter, men kanske kan låna mina föräldras konto, i och med att dom hade samma bank!

Enligt swedbank då så står de nått med att över 1 miljon kr så ska man inte ange ören.  Så du kan nog föra över några miljoner om du vill det.  Men tror inte du säljer bilen så dyrt. 

Låna dina föräldrars konto om du tycker de är bäst. Vi gjorde så när jag köpte mc då vi hade olika bank.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 augusti 2011
tkd_rille skrev:
NeOx skrev:

Enligt swedbank då så står de nått med att över 1 miljon kr så ska man inte ange ören.  Så du kan nog föra över några miljoner om du vill det.  Men tror inte du säljer bilen så dyrt. 

Låna dina föräldrars konto om du tycker de är bäst. Vi gjorde så när jag köpte mc då vi hade olika bank.

Hehe ja då klarar jag mig.. kanske smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Muttley
2 augusti 2011
NeOx skrev:
tkd_rille skrev:
NeOx skrev:

Hehe ja då klarar jag mig.. kanske smile

Jodå. Om de är kontanter vid högre summor känns de faktiskt bara dumt. Folk har råkat illa ut och därför är virtuella pengarna bättre att få.

Sök