3869
Sök

Köpråd: VW Passat TDI

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 augusti 2009
#21
JonR skrev:
Rquired skrev:
För att gå lite off topic vill jag bara säga att det spelar ingen roll om jag kör 10k mil med diesel, jag föredrar bensinare ändå wink

Men enligt inlägget ovan kommer ni tjäna på att åka diesel, förmodligen mer än ovan eftersom 1.8t lockar till lite hårdare körning än vad dieseln gör. 0,84 är förmodligen en lite för låg siffra, så jag ändrar mig igen satsa på diesel! smile

Verkligen säker på att du kört båda varianterna? Att trycka gasen i botten på en 1.8t är ju som att sparka på en död gris medans 1.9tdi rör sig framåt, med lite fart till och med!smile

"buskör" med en 1.8T och du har en förbrukning på långt över litern!
"buskör" med en 1.9tdi och du har en förbrukning på 0,65!(även med tunga släp)

Det är där den största skillnaden med bensin vs diesel ligger! Sen att den är 100ggr roligare att köra med dess underbara vrid skadar ju inte! Sen finns det ju "alternativa" bränslen som funkar i en dieselbil också som ligger på mindre än halva mackdieselkostnaden!wink Så det går att åka 1000mil om året och ändå tjäna mycket pengar på det..

MVH/Jon

Har bara kört dem i två olika modeller, men jag menar ju precis det du skriver? Att 1.8t behöver piskas för att det skall hända något (vilket drar bensin) men diesel går bra även om man tar det lungt. smile

(Vad som händer om man chippar någon av dem har jag ingen aning om)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
24 augusti 2009
#22
1.8T i Passaten drar mycket bensin oavsett hur man kör. Varför förstår jag inte. 0.9-1L/mil.


3 259 Inlägg
25 augusti 2009
#23
steifan skrev:
Ni får nog ta och räkna in att dieselbilar slits mer i framvagnen än motsvarande bensinare också.
Tung motor = ledsna bussningar / stag. Visst, statistiken hos Bilprovningen kanske dras ned av
längre körsträckor än hos bensinarna. Men ligger nog ändå viss sanning i det.

Jag tror nog mer på att det är antal tjälknölar o potthål man lyckas träffa som sliter på framvagnen, inte om motorn väger 50kg mer eller mindre! Sen att det är VÄLDIGT många dieselåkare bor på landet gör ju automatiskt att det blir mer grusväg med hål överallt.. Och sen är det nog som du säger att 99,99% av alla dieselbilar rullar minst dubbelt så mycket än bensinare... Men visst, en dieselmotor har mycket mera vrid och det sliter mer på endel saker så som drivknutar osv men tror inte att det är nåt som är värt att ta med i en kalkyl angånde Diesel VS Bensin.. Menar alltså att jag inte tror att skillnaden är såpass stor!



Rquired skrev:
Har bara kört dem i två olika modeller, men jag menar ju precis det du skriver? Att 1.8t behöver piskas för att det skall hända något (vilket drar bensin) men diesel går bra även om man tar det lungt. smile

(Vad som händer om man chippar någon av dem har jag ingen aning om)

Jaha då missuppfattade jag! My bad!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 814 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#24
zoopåse skrev:
1.8T i Passaten drar mycket bensin oavsett hur man kör. Varför förstår jag inte. 0.9-1L/mil.

Intressant, detta gör j automatiskt att Dieseln blir mer intressant.

JonR skrev:
steifan skrev:
Ni får nog ta och räkna in att dieselbilar slits mer i framvagnen än motsvarande bensinare också.
Tung motor = ledsna bussningar / stag. Visst, statistiken hos Bilprovningen kanske dras ned av
längre körsträckor än hos bensinarna. Men ligger nog ändå viss sanning i det.

Jag tror nog mer på att det är antal tjälknölar o potthål man lyckas träffa som sliter på framvagnen, inte om motorn väger 50kg mer eller mindre! Sen att det är VÄLDIGT många dieselåkare bor på landet gör ju automatiskt att det blir mer grusväg med hål överallt.. Och sen är det nog som du säger att 99,99% av alla dieselbilar rullar minst dubbelt så mycket än bensinare... Men visst, en dieselmotor har mycket mera vrid och det sliter mer på endel saker så som drivknutar osv men tror inte att det är nåt som är värt att ta med i en kalkyl angånde Diesel VS Bensin.. Menar alltså att jag inte tror att skillnaden är såpass stor!



Rquired skrev:
Har bara kört dem i två olika modeller, men jag menar ju precis det du skriver? Att 1.8t behöver piskas för att det skall hända något (vilket drar bensin) men diesel går bra även om man tar det lungt. smile

(Vad som händer om man chippar någon av dem har jag ingen aning om)

Jaha då missuppfattade jag! My bad!smile

MVH/Jon

Tror inte heller att 50kg gör så stor skillnad, iallafall ingen som är så stor att det behöver nämnas.
Senast redigerat av expect1991 (26 augusti 2009)

21 Inlägg
26 augusti 2009
#25
Min mamma har en Passat 1.8 TDI från 98 eller 99 (kommer inte riktigt ihåg) där är iaf länkarmarna fram som det var garantifel på. så de är bra att kolla av. Annars är hon (och tidigare jag, när jag fortfarande lånade den) väldigt nöjd med bilen. Dieselknattret vänjer man sig vid. Det känns väldigt ovant i början men går snabbt över. Och den må se lite gubbig ut men den är inte ett dugg gubbig att köra. Det är en riktigt rolig vardagsbil.

Lycka till med bilköpet!


122 Inlägg
26 augusti 2009
#26
Framvagnen ska vara "ordnad" efter faceliften, andra halvan 2000 alltså, sen hurpass bra den egentligen är går ju att diskutera, men den är bättre än innan iaf.
Troligen blir det lite billigare med diesel, i synnerhet om tändspolarna ska krångla på bensinarna som dom faktiskt kan göra, annars är nog kostnaderna liknande.
Sen är det ju frågan vad man tycker det är värt att köra bensin/diesel, jag själv betalar gärna mer per mil om jag får köra bensinare, tycker det är så oerhört tråkigt att köra diesel, men vi är ju alla olika.

Bästa tipset är väl att åka till någon bilhandlare och testa båda sorterna och känna efter vad som passar ens körning bäst, sålänge det är en större bilhandlare vågar jag nästan lova att dom har både en 1.8T och en TDI inne, med tanke på hur vanliga dom bilarna är.

1 814 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#27
V8-freak skrev:
Min mamma har en Passat 1.8 TDI från 98 eller 99 (kommer inte riktigt ihåg) där är iaf länkarmarna fram som det var garantifel på. så de är bra att kolla av. Annars är hon (och tidigare jag, när jag fortfarande lånade den) väldigt nöjd med bilen. Dieselknattret vänjer man sig vid. Det känns väldigt ovant i början men går snabbt över. Och den må se lite gubbig ut men den är inte ett dugg gubbig att köra. Det är en riktigt rolig vardagsbil.

Lycka till med bilköpet!

Jag är mest sugen på den faceliftade, då denna ser mycket bättre ut enligt mig. har kört en 1.6 från runt 98 som var jätteskön, bortsett från bristen på effekt.

Tack!

Majorn skrev:
Framvagnen ska vara "ordnad" efter faceliften, andra halvan 2000 alltså, sen hurpass bra den egentligen är går ju att diskutera, men den är bättre än innan iaf.
Troligen blir det lite billigare med diesel, i synnerhet om tändspolarna ska krångla på bensinarna som dom faktiskt kan göra, annars är nog kostnaderna liknande.
Sen är det ju frågan vad man tycker det är värt att köra bensin/diesel, jag själv betalar gärna mer per mil om jag får köra bensinare, tycker det är så oerhört tråkigt att köra diesel, men vi är ju alla olika.

Bästa tipset är väl att åka till någon bilhandlare och testa båda sorterna och känna efter vad som passar ens körning bäst, sålänge det är en större bilhandlare vågar jag nästan lova att dom har både en 1.8T och en TDI inne, med tanke på hur vanliga dom bilarna är.

Det som gör det lite svårt är att jag (vi) vill ha en för runt 60 000. Då måste handlaren ha flera inne, en diesel och en bensinare.

Min körstil passar diesel väldigt bra anser jag, har kört dieselbilar ett par ggr. och trivts, även om det kännts  lite ovant.
Senast redigerat av expect1991 (26 augusti 2009)

1 814 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#28
Har letat efter en Passat TDI som uppfyller kraven (max 70 000kr, max 15 000 mil)  men lyckas inte, men när man kollar på 1,8T varianten finns det massor att välja på. Dieslarna kostar dessutom mycket mer, rättfärdigar verkligen den lägre förbrukningen det extra påslaget för inköpspriset också?

Några tips på alternativa bilar i den klassen med låg förbrukning?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 september 2009
#29
expect1991 skrev:
Har letat efter en Passat TDI som uppfyller kraven (max 70 000kr, max 15 000 mil)  men lyckas inte, men när man kollar på 1,8T varianten finns det massor att välja på. Dieslarna kostar dessutom mycket mer, rättfärdigar verkligen den lägre förbrukningen det extra påslaget för inköpspriset också?

Några tips på alternativa bilar i den klassen med låg förbrukning?

Det är väl något du kan hitta lätt genom att söka!

Själv hade jag nog köpt en 320D om jag velat ha diesel, Alternativt en Mercedes C diesel. Eller en 320i-328i om du vill ha en bensinare.  Pratar E46 och inte E36 då smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
16 september 2009
#30
expect1991 skrev:
Har letat efter en Passat TDI som uppfyller kraven (max 70 000kr, max 15 000 mil)  men lyckas inte, men när man kollar på 1,8T varianten finns det massor att välja på. Dieslarna kostar dessutom mycket mer, rättfärdigar verkligen den lägre förbrukningen det extra påslaget för inköpspriset också?

Några tips på alternativa bilar i den klassen med låg förbrukning?

Du får ju mer för dieselbilen sen när den ska säljas, det får man ta med i kalkylen också!
Du hittar garanterat ingen bil i den storleksklassen som slår passat 1,9TDI i förbrukning.. Ska du ha Passat V6 TDi får du räkna med 2-3dl extra per mil.

BMW/Mercedes har ju stora sexor under huven, ingen nyhet att en sexa drar mer sås än en fyra, sen bakhjulsdriften som stjäl mer effekt/energi/diesel än framhjulsdrift.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2009
#31
JonR skrev:
expect1991 skrev:
Har letat efter en Passat TDI som uppfyller kraven (max 70 000kr, max 15 000 mil)  men lyckas inte, men när man kollar på 1,8T varianten finns det massor att välja på. Dieslarna kostar dessutom mycket mer, rättfärdigar verkligen den lägre förbrukningen det extra påslaget för inköpspriset också?

Några tips på alternativa bilar i den klassen med låg förbrukning?

Du får ju mer för dieselbilen sen när den ska säljas, det får man ta med i kalkylen också!
Du hittar garanterat ingen bil i den storleksklassen som slår passat 1,9TDI i förbrukning.. Ska du ha Passat V6 TDi får du räkna med 2-3dl extra per mil.

BMW/Mercedes har ju stora sexor under huven, ingen nyhet att en sexa drar mer sås än en fyra, sen bakhjulsdriften som stjäl mer effekt/energi/diesel än framhjulsdrift.

Det där ar diskuterats mer än en gång, har du hittat nått som stryker det du säger den här gången? Annars får vi väl vänta tills jag hittat en KTH-professor som kan uttala sig, har inte hittat en som håller med mig än bara... roll

Och Bmw och Mercedes finns med annat än stora sexor under huven, som tex ett par riktigt snåla fyror. Är det låg förbrukning du är ute efter är de värda en titt.
Senast redigerat av Rquired (17 september 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
17 september 2009
#32
Rquired skrev:
JonR skrev:
Du får ju mer för dieselbilen sen när den ska säljas, det får man ta med i kalkylen också!
Du hittar garanterat ingen bil i den storleksklassen som slår passat 1,9TDI i förbrukning.. Ska du ha Passat V6 TDi får du räkna med 2-3dl extra per mil.

BMW/Mercedes har ju stora sexor under huven, ingen nyhet att en sexa drar mer sås än en fyra, sen bakhjulsdriften som stjäl mer effekt/energi/diesel än framhjulsdrift.

Det där ar diskuterats mer än en gång, har du hittat nått som stryker det du säger den här gången? Annars får vi väl vänta tills jag hittat en KTH-professor som kan uttala sig, har inte hittat en som håller med mig än bara... roll

Och Bmw och Mercedes finns med annat än stora sexor under huven, som tex ett par riktigt snåla fyror. Är det låg förbrukning du är ute efter är de värda en titt.

Ja för mig är det iaf självklart att en bakhjulsdriven bil ger mer effektförlust än en framhjulsdriven.. Men jag startade en tråd om detta så där borde nån med papper på detta ämne kunna uttala sig!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 814 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
#33
Rquired skrev:
expect1991 skrev:
Har letat efter en Passat TDI som uppfyller kraven (max 70 000kr, max 15 000 mil)  men lyckas inte, men när man kollar på 1,8T varianten finns det massor att välja på. Dieslarna kostar dessutom mycket mer, rättfärdigar verkligen den lägre förbrukningen det extra påslaget för inköpspriset också?

Några tips på alternativa bilar i den klassen med låg förbrukning?

Det är väl något du kan hitta lätt genom att söka!

Själv hade jag nog köpt en 320D om jag velat ha diesel, Alternativt en Mercedes C diesel. Eller en 320i-328i om du vill ha en bensinare.  Pratar E46 och inte E36 då smile

BMW 3 serie går ju att få för dem pengarna! Hade inte ens tänkt på dem smile

Hur stor skillnad är det på försäkringen för en BMW 320 och en VW Passat TDI, på ett ungefär? Den ska registreras på min mamma.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2009
#34
JonR skrev:
Rquired skrev:
JonR skrev:
Du får ju mer för dieselbilen sen när den ska säljas, det får man ta med i kalkylen också!
Du hittar garanterat ingen bil i den storleksklassen som slår passat 1,9TDI i förbrukning.. Ska du ha Passat V6 TDi får du räkna med 2-3dl extra per mil.

BMW/Mercedes har ju stora sexor under huven, ingen nyhet att en sexa drar mer sås än en fyra, sen bakhjulsdriften som stjäl mer effekt/energi/diesel än framhjulsdrift.

Det där ar diskuterats mer än en gång, har du hittat nått som stryker det du säger den här gången? Annars får vi väl vänta tills jag hittat en KTH-professor som kan uttala sig, har inte hittat en som håller med mig än bara... roll

Och Bmw och Mercedes finns med annat än stora sexor under huven, som tex ett par riktigt snåla fyror. Är det låg förbrukning du är ute efter är de värda en titt.

Ja för mig är det iaf självklart att en bakhjulsdriven bil ger mer effektförlust än en framhjulsdriven.. Men jag startade en tråd om detta så där borde nån med papper på detta ämne kunna uttala sig!

MVH/Jon

Och jag är lika säker på motsatsen, men fram till att din tråd gett något resultat tänker jag "rätta dig" wink

expect1991 skrev:
Rquired skrev:
expect1991 skrev:
Har letat efter en Passat TDI som uppfyller kraven (max 70 000kr, max 15 000 mil)  men lyckas inte, men när man kollar på 1,8T varianten finns det massor att välja på. Dieslarna kostar dessutom mycket mer, rättfärdigar verkligen den lägre förbrukningen det extra påslaget för inköpspriset också?

Några tips på alternativa bilar i den klassen med låg förbrukning?

Det är väl något du kan hitta lätt genom att söka!

Själv hade jag nog köpt en 320D om jag velat ha diesel, Alternativt en Mercedes C diesel. Eller en 320i-328i om du vill ha en bensinare.  Pratar E46 och inte E36 då smile

BMW 3 serie går ju att få för dem pengarna! Hade inte ens tänkt på dem smile

Hur stor skillnad är det på försäkringen för en BMW 320 och en VW Passat TDI, på ett ungefär? Den ska registreras på min mamma.

Det beror på en massa saker, det kanske skiljer tusenlappar. Eller så skiljer det ingenting, svårt att säga. Rent generellt är Bmw lite (alltså några hundralappar typ) dyrare, men i en hel del fall skiljer det inget. För mig är tex en Bmw billigare än en Volvo, för de flesta är det tvärt om.

Så ordna prisuppgift från ert eget försäkringsbolag, bättre svar kan du inte få smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 814 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#35
Rquired skrev:
JonR skrev:
Rquired skrev:
JonR skrev:
Du får ju mer för dieselbilen sen när den ska säljas, det får man ta med i kalkylen också!
Du hittar garanterat ingen bil i den storleksklassen som slår passat 1,9TDI i förbrukning.. Ska du ha Passat V6 TDi får du räkna med 2-3dl extra per mil.

BMW/Mercedes har ju stora sexor under huven, ingen nyhet att en sexa drar mer sås än en fyra, sen bakhjulsdriften som stjäl mer effekt/energi/diesel än framhjulsdrift.

Det där ar diskuterats mer än en gång, har du hittat nått som stryker det du säger den här gången? Annars får vi väl vänta tills jag hittat en KTH-professor som kan uttala sig, har inte hittat en som håller med mig än bara... roll

Och Bmw och Mercedes finns med annat än stora sexor under huven, som tex ett par riktigt snåla fyror. Är det låg förbrukning du är ute efter är de värda en titt.

Ja för mig är det iaf självklart att en bakhjulsdriven bil ger mer effektförlust än en framhjulsdriven.. Men jag startade en tråd om detta så där borde nån med papper på detta ämne kunna uttala sig!

MVH/Jon

Och jag är lika säker på motsatsen, men fram till att din tråd gett något resultat tänker jag "rätta dig" wink

expect1991 skrev:
Rquired skrev:

Det är väl något du kan hitta lätt genom att söka!

Själv hade jag nog köpt en 320D om jag velat ha diesel, Alternativt en Mercedes C diesel. Eller en 320i-328i om du vill ha en bensinare.  Pratar E46 och inte E36 då smile

BMW 3 serie går ju att få för dem pengarna! Hade inte ens tänkt på dem smile

Hur stor skillnad är det på försäkringen för en BMW 320 och en VW Passat TDI, på ett ungefär? Den ska registreras på min mamma.

Det beror på en massa saker, det kanske skiljer tusenlappar. Eller så skiljer det ingenting, svårt att säga. Rent generellt är Bmw lite (alltså några hundralappar typ) dyrare, men i en hel del fall skiljer det inget. För mig är tex en Bmw billigare än en Volvo, för de flesta är det tvärt om.

Så ordna prisuppgift från ert eget försäkringsbolag, bättre svar kan du inte få smile

Japp, men det kan ta tid att få "tummen ur" och då är det bra om någon kan det utantill.

Hur tror ni det är med säkerheten att köra en RWD på vintern, jag är tveksam på mammas förmåga när det kommer till körning i halka.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 september 2009
#36
Det beror på vad man är van att köra, men så länge morsa inte kopplar ur antisladd systemet är det ingen fara. DSC är jävligt effektivt, har kört på is med en E46a och den stryper och häver sig ur det mesta man kan råka ut för en hal vinterdag. Naturligtvis kan man inte bränna på som vanligt, men kör man med huvudet så är det en trygg bil.

Sedan är väl det viktigaste att ni skaffar en bil med neutralt och tryggt beteende, varken rejäl över eller understyrning är något trevligt att råka ut för. Ovanstående är viktigare än i vilken ända bilen driver!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök