3291
Sök

Supra vs Skyline ?

49 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#1
tja nu är man förvirrad ska sälja min supra mk3 -89 för att byta upp mig men nu är frågan vad jag ska ha, va jag vet är att de antagligen blir en skyline R33 GTS eller en supra mk4. nu till frågan vilken tycker ni ?? vad ja vet så är skyline billigare än supra men supra har större motor än nissan och starkare delar men en klen topplockpackning så jag skulle gärna vilja ha tips och råd på vad de är för skillnader på bilarna och vad ni själva tycker skulle vara bäst, för och nackdelar osv på vilken ja ska välja ???

tack på förhand
Senast redigerat av x-ride (24 augusti 2009)

varför åka snabbt när man kan åka brett

3 259 Inlägg
23 augusti 2009
#2
ändra rubriken om du inte vill att tråden ska låsas!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
24 augusti 2009
#3
skiljer ca 300kg i vikt bland annat. supran är mindre invändigt. Skylinen har ett användbart baksäte.. de vette fasen fall man kan kalla suprans.

Utan att få påhopp skulle jag även tro att skylinen har bättre viktfördelning samt bättre balanserad för bankörning o även drifting. inte minst pga att den är ca 300kg lättare.

Fördelen med supran är väl drivlinan som är nästintill skottsäker. Rätt mycket effekt går uppnå med växligt små ändringar.

Jag hadde valt supran för dragrace och skylinen för bana/drifting.. men det är mitt personliga val.

För övrigt har jag en skyline till salu om du är intresserad. ska säljas till förmån för nytt projekt smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

82 Inlägg
25 augusti 2009
#4
Suprans fördel är även att den går ente isönder som nissan bilarna. Nissan är rättså smäkiga bilar, förutom GTR grejerna, håller nåtsånär. Det finns faktiskt en anledning till att toyota är dyrare än nissan=)

Man har varit med för...

451 Inlägg
25 augusti 2009
#5
Köp en Toyota Soarer istället, mer ovanlig, bättre byggd än både skyline och supra, mycket baksäte, stor skuff, finns öändligt många saker som är bättre än supran och skylinen!

Avstängd
914 Inlägg
25 augusti 2009
#6
Supran e ju iaf 10 gånger snyggare.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
25 augusti 2009
#7
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
25 augusti 2009
#8
JDMy00 skrev:
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?

Ja utan turbo.
Men vem köper en Skyline utan turbo?


Dr Snuggles
956 Inlägg
25 augusti 2009
#9
JDMy00 skrev:
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?

Killen med koll ..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

428 Inlägg
25 augusti 2009
#10
Måste börja med att fråga, Menar du verkligen en skyline GTS och inte en GTS-T ?
Skyline liksom supra utan turbo är enligt mig ett skämt. Men om valet står mellan en GTS(GTS-T) och en supra MKIV TT så hade valet för mig varit enkelt. Har ägt en supra innan och det är en underbar bil. trotts sin vikt så vill den väldigt mycket och har mycket potential för vidare utveckling.
MEN, om du ska köpa skyline vill jag starkt rekomenderar en R33 GTR. Äger just nu en sådan och som jag nämde innan så har jag haft supa. Skyline är enligt mig en helt klart roligare bil. Ett bra coilover kit på och du är kung på gatan. Men sen är ju frågan om du vill ha en Dragbil eller en gatbil med respons och väghållning?
Menar inte att supra inte är en bra gatbil men duckar för stenarna här inne nu tongue

Evolution Garage
1 299 Inlägg
25 augusti 2009
#11
JDMy00 skrev:
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?

Supra MKIV TT som jag hade valt, såvida du inte vill köra seriösare bankörning, har 330hk.
Skyline R33GTS-T har 250hk, och R33GTR 300hk.

Dock är originaleffekterna ganska ointressanta, större delen är trimmade, och den de som inte är det kommer bli, däremot är det iaf enligt mig intressantare hur pass potenta de olika modellerna är.
Enkelt "BPU" trim till Supran å de går jäkligt fort.
Men om du nu till skillnad från mig kan bygga bil, och vill köra seriösare bankörning så hade jag valt Skyline GTR med 4WD och bättre banegenskaper överlag.

En rekommendation är att, om du väljer Skyline, köpa GTR modellen med RB26DETT varesig det är R32,R33 eller R34 du ska ha.

Sky´s the limit...

428 Inlägg
25 augusti 2009
#12
Rushman skrev:
JDMy00 skrev:
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?

Supra MKIV TT som jag hade valt, såvida du inte vill köra seriösare bankörning, har 330hk.
Skyline R33GTS-T har 250hk, och R33GTR 300hk.

Dock är originaleffekterna ganska ointressanta, större delen är trimmade, och den de som inte är det kommer bli, däremot är det iaf enligt mig intressantare hur pass potenta de olika modellerna är.
Enkelt "BPU" trim till Supran å de går jäkligt fort.
Men om du nu till skillnad från mig kan bygga bil, och vill köra seriösare bankörning så hade jag valt Skyline GTR med 4WD och bättre banegenskaper överlag.

En rekommendation är att, om du väljer Skyline, köpa GTR modellen med RB26DETT varesig det är R32,R33 eller R34 du ska ha.

Helt rätt. kan även säga att det inte behövs göras allt för mycket på en GTR heller för att den ska gå riktigt bra. utför ett "BPU" på en skyline och den går riktigt bra smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 augusti 2009
#13
går med lätta medel o plocka 300hk ur en r33 gtst.  kostar inte många kronor.

Och varför kollar folk bara på effekten?

supran är TUNG.. jättetung.. ~300kg tyngre en än r33 gtst.. och ca 150kg tyngre än en r33 GTR

valet handlar nog inte om vilken bil som är bäst.. utan vad han ska ha bilen till.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

428 Inlägg
25 augusti 2009
#14
myran skrev:
går med lätta medel o plocka 300hk ur en r33 gtst.  kostar inte många kronor.

Och varför kollar folk bara på effekten?

supran är TUNG.. jättetung.. ~300kg tyngre en än r33 gtst.. och ca 150kg tyngre än en r33 GTR

valet handlar nog inte om vilken bil som är bäst.. utan vad han ska ha bilen till.

Precis det jag menar. skrev även det. att tex supran är tung men att det inte spelar någon roll. Som sagt vill man köra rakt fram eller vara kung i kurvorna? bra fråga. Gts-t , supra eller GTR. alla bilar är bra på sina sätt.

428 Inlägg
25 augusti 2009
#15
Bullet--- skrev:
supra MKIV          vikt  1460  kg   non-turbo
                           vikt   1581  kg  Twinturbo

Skyline R32 GTR   vikt   1430  kg
           R33 GTR    vikt    1540   kg

inga 300 kilo här vad jag kan få det till....

källa:  Wikipedia

Stämmer nog ganska bra. skillnaden är inte så stor som man tror. vägde in min GTR på ca 1600.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 augusti 2009
#16
Jag skulle ha valt Supran. Mest för att den enda Skylinen i mina ögon som är värd att kolla efter är just GTR versionerna.

Sen att man har bänkat en Supra MKIV på över 1000hk med orginal stakar/kolvar/botten är ju bara coolt. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 augusti 2009
#17
Siarnaq skrev:
Jag skulle ha valt Supran. Mest för att den enda Skylinen i mina ögon som är värd att kolla efter är just GTR versionerna.

Sen att man har bänkat en Supra MKIV på över 1000hk med orginal stakar/kolvar/botten är ju bara coolt. smile

1000hk på orginal botten.. låter lite i överkant.. visst att dom tar 700-800 men mera än så blir nog svårt på orginal botten.


Dom suprorna jag sett på vågen har legat på 1600-1700kg..  min r33a gtst vägde 1420 med mig och polare o full tank.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 augusti 2009
#18
myran skrev:
1000hk på orginal botten.. låter lite i överkant.. visst att dom tar 700-800 men mera än så blir nog svårt på orginal botten.


Dom suprorna jag sett på vågen har legat på 1600-1700kg..  min r33a gtst vägde 1420 med mig och polare o full tank.

Var en nisse i Australien med för mycket pengar, och bestämde sig för att spränga sin motor innan han bygger en ny, och dom bänkade den på 1041hk på E85. smile
Sen så om det är "säkert" är en annan femma, men över 1000hk på orginal botten är jävligt bra byggt.


Dom ligger runt 1550 - 1580, iaf dom jag har sett bänkats och vägts.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
26 augusti 2009
#19
Wanegardh skrev:
JDMy00 skrev:
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?

Ja utan turbo.
Men vem köper en Skyline utan turbo?

Fråga TS då det är han som vill ha det tydligen.


1 827 Inlägg
26 augusti 2009
#20
Racso skrev:
JDMy00 skrev:
Wtf? Skyline GTS ligger ju inte direkt i samma liga som en Supra MKIV då GTSen har runt 130hk och Supran har 280?

Killen med koll ..

Du eller? smile GTS har nåt sånt, GTS-T har 250.

Jag hade valt supra alla dagar i veckan. Snyggare, snabbare och håller bättre. Först vid GT-R man kan jämföra dom bilarna

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two


Sök