3158
Sök

Problem med min Volvo 945 Turbo+ -92

334 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hoy hoy!
Har lite problem med min 945 Turbo+ (-92) som sagt... Tänkte kolla lite vad folket tror om det..

Felet:
Går inte att trycka "plattan i mattan" för då går han bra i 2 sec, sen hostar han till en gång duktigt hårt sen pang iväg med typ 1,2-1,4 bars laddtryck. (Bilen är orginal och vad jag förstått så ska den inte ladda mer än ca 0,8 orginal).
Har 1 teori med problemet.. avgassystemet är bortplockat för lagning och är därför "fritt blås" då allt är av från innan Katten och bakåt. Kan detta vara felet att det inte blir något motstånd?

Har även bytt tändstift och folket säger att det även kan vara bränslefiltret eller kanske luftmassmätaren? (Hört att det är en "sjukdom" på dessa bilar).

Tacksam för svar!

//Joxxan

Just... Awsome!

16 Inlägg
26 augusti 2009
#2
de kan inte va så att den spikar då?

334 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#3
simon940 skrev:
de kan inte va så att den spikar då?

"spikar" ?

Just... Awsome!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 augusti 2009
#4
om den laddar runt 1.4 och i övrigt är helt orginal borde du ta det lugnt om du inte vill ha en totalhavererad motor

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

334 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
om den laddar runt 1.4 och i övrigt är helt orginal borde du ta det lugnt om du inte vill ha en totalhavererad motor

Nej det vet jag, men var lite mer nyfiken på vad felet kan vara smile
kör inte med bilen för tillfället då jag lagar avgassystemet.

Just... Awsome!

Supraman
2 300 Inlägg
26 augusti 2009
#6
har du turbo plus på den?
isf koppla wg-klockan direkt på uttaget på turbon, då ska den inte ladda mer än vad klockan e inställd på,

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 augusti 2009
#7
vet att mitt laddtryck stack iväg när jag bytte till 3" DP utan att porta upp WGhålet, så om du kör utan DP (eller förstog jag fel?) är det nog därför laddet sticker iväg.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

334 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
vet att mitt laddtryck stack iväg när jag bytte till 3" DP utan att porta upp WGhålet, så om du kör utan DP (eller förstog jag fel?) är det nog därför laddet sticker iväg.

Kör med downpipe... men typ 1 meter efter DP´n så är det av precis innan katten...

Just... Awsome!

334 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
#9
Stefan Varberg skrev:
har du turbo plus på den?
isf koppla wg-klockan direkt på uttaget på turbon, då ska den inte ladda mer än vad klockan e inställd på,

Japp det har jag..
okej ska kika på det hela tongue
tack för tipset! smile

Just... Awsome!

334 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#10
Men något jag undrar med varför "hostar" den ?

Just... Awsome!

139 Inlägg
27 augusti 2009
#11
Den är sjuk!!

Vad säger felkoderna, har du läst av dom?

334 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
#12
Matspetter skrev:
Den är sjuk!!

Vad säger felkoderna, har du läst av dom?

Minst sagt ^^
Nej jag har inte det... kan inte med det heller men är väl den dosan i motor-rummet med typ en knapp och ett gäng röda lampor?
har nog en polare som kan hjälpa mig med det isf.

Just... Awsome!

334 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#13
Jeffla bil

Just... Awsome!

456 Inlägg
30 augusti 2009
#14
Nån typ av laddtrycksvakt som griper in? Sitter iaf på dom äldre 740 Turbona, när den slår till så håller man på att skalla i ratten för att sen få whiplash när den drar iväg igen....

growing old is mandatory growing up is optional

334 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#15
Oves_Bror skrev:
Nån typ av laddtrycksvakt som griper in? Sitter iaf på dom äldre 740 Turbona, när den slår till så håller man på att skalla i ratten för att sen få whiplash när den drar iväg igen....

Okej, jag vet inte är första turbo bilen jag äger vet bara att det är en "tryck och pys" bil big_smile hehe
Får gärna förklara lite mer noga om du vill tongue typ laddtrycksvakt ? var hittar jag den ? big_smile

Just... Awsome!

60 Inlägg
21 oktober 2009
#16
Tjena, jag har haft samma problem med min 945a turbo. Felet är att du ligger precis på gränsen med laddtryck i förhållande till bränsle, så istället för att dö helt så hostar den bara till snabbt en gång. Ställ ner laddtrycket 1 hekto ska du se att problemet är mest troligt löst = )
Senast redigerat av volvo____ (21 oktober 2009)

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
#17
volvo____ skrev:
Tjena, jag har haft samma problem med min 945a turbo. Felet är att du ligger precis på gränsen med laddtryck i förhållande till bränsle, så istället för att dö helt så hostar den bara till snabbt en gång. Ställ ner laddtrycket 1 hekto ska du se att problemet är löst = )

Nej de är en laddtrycks vakt som bryter för att skydda motorn.. när man chippar bilen så plockas denna bort + att chippet ska ge mera bränsle...

hade samma fel på min gamla 945 turbo..

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
#18
Ekis! skrev:
volvo____ skrev:
Tjena, jag har haft samma problem med min 945a turbo. Felet är att du ligger precis på gränsen med laddtryck i förhållande till bränsle, så istället för att dö helt så hostar den bara till snabbt en gång. Ställ ner laddtrycket 1 hekto ska du se att problemet är löst = )

Nej de är en laddtrycks vakt som bryter för att skydda motorn.. när man chippar bilen så plockas denna bort + att chippet ska ge mera bränsle...

hade samma fel på min gamla 945 turbo..

och just som du beskriver att man ska ställa ner ett hekto löser inte själva problemet mer än att man ställer ner just under brytgränsen.. dumt när man kan ladda mer ju lr hur?? tongue

60 Inlägg
21 oktober 2009
#19
laddtrycksvakt? det har jag aldrig hört talas om, jag har alltid trott att min är chippad eftersom att jag kunde ladda 1 bar innan detta hände (laddar ca 0.88nu) men då är den alltså inte chippad

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

1 210 Inlägg
21 oktober 2009
#20
volvo____ skrev:
laddtrycksvakt? det har jag aldrig hört talas om, jag har alltid trott att min är chippad eftersom att jag kunde ladda 1 bar innan detta hände (laddar ca 0.88nu) men då är den alltså inte chippad

Jodå den kan vara chippad med ett chipp som i princip bara skickar på mera bränsle..

Så hade jag på min gamla. Men laddtrycksvackten ligger kvar. denna går att programmera bort i programvaran i de nya chippet...smile


Sök