3745
Sök

Info om D24 och D24T Volvo 740

3 292 Inlägg
13 januari 2011
#101
timpa_ skrev:
d24 är bara jävla sopper! inget jag skulle rekomendera.

Ja vill man varva 6000 varv och sladda i varje hörn så kan man säga att D24 inte är ett alternativ, men att det är soper är helt fel ord.. D24 är utmärkta motorer och håller i ur och skur bara man sköter om dom och inte varvar ihjäl dom.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

43 Inlägg
21 augusti 2011
#102
HAHA bästa tråden jag läst på länge!!! Sorry för bump

Wärmland
943 Inlägg
19 juli 2012
#103
Mycket krångel att byta motor till en d24? Jag har en 240 från 1979 med b21a i. Vad måste man göra mer förutom att byta framvagnsbalken?

Ööööööööööööh.....

3 292 Inlägg
21 juli 2012
#104
christAfer skrev:
Mycket krångel att byta motor till en d24? Jag har en 240 från 1979 med b21a i. Vad måste man göra mer förutom att byta framvagnsbalken?

Det bästa du kan göra är att få tag på tex en utrostad 240 med D24 i och ta allt du behöver och sätta det i din bil, om inte... så behöver du en D24 med växellåda, bygga nya motorfästen eller skaffa dito framvagnsbalk, du behöver en kylare till D24, du behöver nån form av förvämning helst dock från D24, du behöver gasvajer, samt att du måste dra en extra bensinledning bak till tanken så du har nån retur, såvida du inte har en insprutare, lite svårt att tolka då du skriver B21a eller ska jag läsa B21A eller B21:a... ?

Du kommer nog behöva en del andra smågrejer åxå men jag tror jag fick med dom stora viktiga grejerna nu iaf. Sikta på att köpa en komplett 240 diesel istället att flytta över grejer ifrån big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Wärmland
943 Inlägg
21 juli 2012
#105
Danne_1977 skrev:
christAfer skrev:
Mycket krångel att byta motor till en d24? Jag har en 240 från 1979 med b21a i. Vad måste man göra mer förutom att byta framvagnsbalken?

Det bästa du kan göra är att få tag på tex en utrostad 240 med D24 i och ta allt du behöver och sätta det i din bil, om inte... så behöver du en D24 med växellåda, bygga nya motorfästen eller skaffa dito framvagnsbalk, du behöver en kylare till D24, du behöver nån form av förvämning helst dock från D24, du behöver gasvajer, samt att du måste dra en extra bensinledning bak till tanken så du har nån retur, såvida du inte har en insprutare, lite svårt att tolka då du skriver B21a eller ska jag läsa B21A eller B21:a... ?

Du kommer nog behöva en del andra smågrejer åxå men jag tror jag fick med dom stora viktiga grejerna nu iaf. Sikta på att köpa en komplett 240 diesel istället att flytta över grejer ifrån big_smile

B21A, förgasare! big_smile Okej, får se om man får tag på någon 240 diesel istället. smile Tack för svar

Ööööööööööööh.....

3 292 Inlägg
21 juli 2012
#106
christAfer skrev:
Danne_1977 skrev:
christAfer skrev:
Mycket krångel att byta motor till en d24? Jag har en 240 från 1979 med b21a i. Vad måste man göra mer förutom att byta framvagnsbalken?

Det bästa du kan göra är att få tag på tex en utrostad 240 med D24 i och ta allt du behöver och sätta det i din bil, om inte... så behöver du en D24 med växellåda, bygga nya motorfästen eller skaffa dito framvagnsbalk, du behöver en kylare till D24, du behöver nån form av förvämning helst dock från D24, du behöver gasvajer, samt att du måste dra en extra bensinledning bak till tanken så du har nån retur, såvida du inte har en insprutare, lite svårt att tolka då du skriver B21a eller ska jag läsa B21A eller B21:a... ?

Du kommer nog behöva en del andra smågrejer åxå men jag tror jag fick med dom stora viktiga grejerna nu iaf. Sikta på att köpa en komplett 240 diesel istället att flytta över grejer ifrån big_smile

B21A, förgasare! big_smile Okej, får se om man får tag på någon 240 diesel istället. smile Tack för svar

Ja förgasarmodellen har ju ingen returledning till tanken så då måste du dra en extra, hade du byggt av en som det redan satt en insprutare i så hade det varit lite enklare..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Wärmland
943 Inlägg
21 juli 2012
#107
Danne_1977 skrev:
christAfer skrev:
Danne_1977 skrev:

Det bästa du kan göra är att få tag på tex en utrostad 240 med D24 i och ta allt du behöver och sätta det i din bil, om inte... så behöver du en D24 med växellåda, bygga nya motorfästen eller skaffa dito framvagnsbalk, du behöver en kylare till D24, du behöver nån form av förvämning helst dock från D24, du behöver gasvajer, samt att du måste dra en extra bensinledning bak till tanken så du har nån retur, såvida du inte har en insprutare, lite svårt att tolka då du skriver B21a eller ska jag läsa B21A eller B21:a... ?

Du kommer nog behöva en del andra smågrejer åxå men jag tror jag fick med dom stora viktiga grejerna nu iaf. Sikta på att köpa en komplett 240 diesel istället att flytta över grejer ifrån big_smile

B21A, förgasare! big_smile Okej, får se om man får tag på någon 240 diesel istället. smile Tack för svar

Ja förgasarmodellen har ju ingen returledning till tanken så då måste du dra en extra, hade du byggt av en som det redan satt en insprutare i så hade det varit lite enklare..

Har bestämt mig för att bygga om till diesel om jag får tag på en diesel 240 smile

Ööööööööööööh.....

3 292 Inlägg
21 juli 2012
#108
christAfer skrev:
Danne_1977 skrev:
christAfer skrev:

B21A, förgasare! big_smile Okej, får se om man får tag på någon 240 diesel istället. smile Tack för svar

Ja förgasarmodellen har ju ingen returledning till tanken så då måste du dra en extra, hade du byggt av en som det redan satt en insprutare i så hade det varit lite enklare..

Har bestämt mig för att bygga om till diesel om jag får tag på en diesel 240 smile

Bra det.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

514 Inlägg
21 juli 2012
#109
Du behöver inte byta balk i 240, bara ena motorfästet och krängningshämmaren


Wärmland
943 Inlägg
22 juli 2012
#110
volvochefen skrev:
Du behöver inte byta balk i 240, bara ena motorfästet och krängningshämmaren

Mjo, men då måste man ju svetsa och hålla på å krångla... bättre å bara byta balken.

Ööööööööööööh.....

514 Inlägg
22 juli 2012
#111
Fästena är skruvade på 240


Wärmland
943 Inlägg
22 juli 2012
#112
volvochefen skrev:
Fästena är skruvade på 240

Jaså? Blir ju lättare då isf! smile

Ööööööööööööh.....

633 Inlägg
22 juli 2012
#113
christAfer skrev:
volvochefen skrev:
Fästena är skruvade på 240

Jaså? Blir ju lättare då isf! smile

trågen är olika på 740 d24 och 240 d24 också smile


3 292 Inlägg
24 juli 2012
#114
Du behöver enkrängningshämmare som är djupare åxå, annars kommer tråget att ta i..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök