Jag och en vän skulle byta generator på min väns Nissan King cab '90 och stötte på ett flertal problem. Till att börja med så skickade han med en generator "ny begagnad" som skulle vara rätt men som visade sig vara till en 98. Han sa däremot att hans kusin, som är mekaniker, sa att den skulle passa. Så visst, i hopp om att det skulle gå vägen så började vi ta en titt på kontakten med två stift som ska sitta i generatorn och den var helt fel. Den som kom från bilen var ett snedställt stift och ett rakt medans på den nya generator så var det två parallella stift. Men då byte vi bara kontakt huvudena till två vanliga flatstift. Vad vi märkte däremot var att om man tog en multimeter inställd i summerläge så visade det sig att de två kontakterna sluter med varandra. Ska det vara så?
Iaf, vi fortsatte ändå (kanske man inte borde men vi var under tidspress) och kopplade in flatkontakterna på generator som vi trodde de skulle va. Men när man vred på startnyckeln så tändes allt som vanligt men försökte man starta bilen så flimrade det i lampor och surrade. Detta tänkte vi att det var inte bra så vi fundera på om vi hade vänt kontakterna fel på generatorn så vi vände dem men samma fel uppstod. Och bilen drar inte heller runt startmotorn.
Vi misstänker detta har att göra med att de kontakterna sluter med varandra av någon anledning. Möjligtvis kortslutning? Ur kabelhärvan som generatorkontakten kom så kom det även en till tvåpolig kontakt som inte ledde till något. Den kontakten liknade mer kontakten på generatorn men vad den är till vet vi inte. Vet ni? Vi funderade på om det kan vara för generator också men nån annan sort. Men vi spekulerar bara.
Här är bild (målad) på hur kontakterna såg ut:
Den kontakten som hängde löst brevid slöt inte mellan polerna.
Är det någon som kan hjälpa oss reda ut detta? Tack vet jag 140....