3968
Sök

740 Tic Vill inte varva mer än 4000

44 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hej, har en volvo 740 tic -85 med chippad Motronic box öppen dump och öppet filter. Som inte vill varva mer än ca:4000rpm förutom precis när man startar den då går det att varva fullt i typ 10 sekunder. Sen går den ganska dåligt och dör när man kommer över 4000rpm. Har bytt Tändspole, tändkablar, stift och fördelare. Nån som vet vad de kan va för fel?


20 Inlägg
31 augusti 2009
#2
tror du har 2st tändlägesgivare vid svänghjulet har för mej att den ena är hög varv å den andra lågvarv..

It´s my way or the high way

44 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#3
Har kollat de men tror den ena är till varvmätarn och den andra tändläge..

Den drar också ca:2 l per kilometer och baktänder så jag tror nog den får för mycket men vet inte vad det är.. Nån som vet??
Senast redigerat av F_Albers (5 september 2009)


44 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#4
Ingen som vet??


MoffeGreven
28 september 2009
#5
Kolla LMM:en. Dra ut kabeln till den, blir det skillnad så har du felet.
Senast redigerat av MoffeGreven (28 september 2009)

44 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#6
MoffeGreven skrev:
Kolla LMM:en. Dra ut kabeln till den, blir det skillnad så har du felet.

Okej. Har för mig att den dör nästan direkt när man drar ur kabeln. Kan de va de som är felet kanske?


MoffeGreven
28 september 2009
#7
F_Albers skrev:
MoffeGreven skrev:
Kolla LMM:en. Dra ut kabeln till den, blir det skillnad så har du felet.

Okej. Har för mig att den dör nästan direkt när man drar ur kabeln. Kan de va de som är felet kanske?

Nja då ska de inte vara LMM:en, men du kan ju alltid kolla om du får låna nåns och testa.

294 Inlägg
28 september 2009
#8
remmen har inte kuggat över?

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

Fetast i stan !!
991 Inlägg
29 september 2009
#9
Så där betedde sig farsans gamla 745a när bränsleboxen hade gett sig men den varvade som max bara 1400 varv tongue

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#10
MoffeGreven skrev:
F_Albers skrev:
MoffeGreven skrev:
Kolla LMM:en. Dra ut kabeln till den, blir det skillnad så har du felet.

Okej. Har för mig att den dör nästan direkt när man drar ur kabeln. Kan de va de som är felet kanske?

Nja då ska de inte vara LMM:en, men du kan ju alltid kolla om du får låna nåns och testa.

Tack, ska se om jag kan prova nån annan då.


44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#11
J_Storm skrev:
remmen har inte kuggat över?

Nej kollade de men de hade den inte gjort..


44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#12
Klorin_Elvis skrev:
Så där betedde sig farsans gamla 745a när bränsleboxen hade gett sig men den varvade som max bara 1400 varv tongue

Ofan. Hur vet man om den e paj då går de o mäta eller nåt?? Kan det vara chippet som är trasigt?

Tacksam för svar:P


335 Inlägg
29 september 2009
#13
testa att prova någon annans lmm med samma 3 sista siffror


44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#14
laggey skrev:
testa att prova någon annans lmm med samma 3 sista siffror

ja jag ska se om jag hittar nån bara:P


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 september 2009
#15
kom felet plötsligt eller har den alltid varit så? kom felet efter att du vart och pillar med nånting runt motorn? hur mycket laddar du?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#16
NITROUS skrev:
kom felet plötsligt eller har den alltid varit så? kom felet efter att du vart och pillar med nånting runt motorn? hur mycket laddar du?

Oj då, skulle ha skrivit lite mer från början.  Köpte bilen i sommras och då hade den stått i 3 år efter ett motor ras. Då var blocket bytt men allt var inte helt ihop plockad. Så nu när jag har plockat ihop den vill den inte gå klokt helt enkelt. Förutom när man startar den, då går det och varva fullt i 7-8 sekunder sen går det inte mer än ca:4000rpm för då är det typ som man vrider av tändningen eller nåt.
Vet inte exakt hur mycket jag laddar för min mätare är lite konstig men ca:0.7bar.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 september 2009
#17
Går den dåligt på låga varv också? om du vart och pillat med kontakterna på toppen är det lätt att sätta två av dom fel, nämnligen kallstartsventilen och kontakten till ena tempgivaren. annars kan du prova koppla bort laddtrycksvakten, sitter under ratten.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

44 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#18
Okej, då ska jag prova det i helgen när jag kommer hem till garaget:P

På låga varv går den ganska bra förutom att det inte finns någon tomgång men det ska väl bara vara justera lite:P


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 september 2009
#19
F_Albers skrev:
Okej, då ska jag prova det i helgen när jag kommer hem till garaget:P

På låga varv går den ganska bra förutom att det inte finns någon tomgång men det ska väl bara vara justera lite:P

om du inte har tomgång kan det vara så att du har förväxlat kontakterna till gasspjällsgivaren och tomgångsmotorn också

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

44 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
#20
NITROUS skrev:
F_Albers skrev:
Okej, då ska jag prova det i helgen när jag kommer hem till garaget:P

På låga varv går den ganska bra förutom att det inte finns någon tomgång men det ska väl bara vara justera lite:P

om du inte har tomgång kan det vara så att du har förväxlat kontakterna till gasspjällsgivaren och tomgångsmotorn också

Har nu testat lite och kontakterna till gasspjällsgivaren och tomgångsmotorn satt fel, så nu finns det tomgång iallafall:)

Kollade också tempgivaren, och kontakten satt inte i men med den inkopplad så går den precis likadant, förutom att det inte går att varva mer än ca:3000rpm..
Kan de va tempgivaren som är trasig kanske?
Senast redigerat av F_Albers (3 oktober 2009)



Sök