4122
Sök

Trafikupplevelser med lastbil

5 198 Inlägg
31 augusti 2009
#41
Hur många HAR körkort här igentligen ? Man SKA underlätta för varandra i trafiken, är ju fan snart vildavästern med pickadoller i trafiken. " flyttar du dej inte så skjuter jag"

Muttley
31 augusti 2009
#42
gamlingen skrev:
Hur många HAR körkort här igentligen ? Man SKA underlätta för varandra i trafiken, är ju fan snart vildavästern med pickadoller i trafiken. " flyttar du dej inte så skjuter jag"

Har du aldrig vart i malmö.?? jag ser ALDRIG fram emot att köra i malmö rusningstid. där kan man vara glad att bilen är hel när man snurrat runt :S

782 Inlägg
1 september 2009
#43
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

Troligtvis går inte din bil fortare än 100km/h när din mätare visar 110 och går du ut i omkörningsfilen så pass tidigt så orkar inte lastbilschauförerna vänta på att du ska sega dej om och kör om lastbilen framför istället för att vänta på en lucka bland personbilarna, ska man va snäll mot personbilarna så kan man få vänta flera mil på en riktig lucka.

Skit i att gå ut i omkörningsfilen så tidigt eller kör fortare så minskar förhoppningsvis dina problem.


782 Inlägg
1 september 2009
#44
perzy skrev:
Passar på här och ber om ursäkt till de chaffisar som jag bländar med helljuset.  Antagligen? Eftersom en lastbilar så att säga visar hytten först när de kommer över ett krön så måste jag ha satt 100wattarna i många chaffisögon innan jag ser deras lysen?  Jag har antagit det iallafall men hur ska man kunna se dem? De som har stora lampor överst kan man ju se , men många pyttesmå lampor överst kan vara svåra att se på avstånd.    Är det så?

Jag har inga stora lampor högst upp men jag blir nästan aldrig bländad av personbilar så jag tror inte du behöver va orolig, blir lastbilschaufförer bländade så bländar dom tillbaka och det kan du knappast missa.


782 Inlägg
1 september 2009
#45
linuslinje skrev:
TheOneAndOnly skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag kan få svar på nåt ja undrat över länge angående lastbilar på dubbelfilig motorväg.
Man ligger i 110 på e4an, kommer ifatt en lastbilskaravan, går ut i omkörningsfilen en bra bit innan, då bestämmer sig en av förarna att ge sig om lastbilen framför och blockera omkörningsfilen i någon minut. Detta händer relativt ofta, varför inte vänta tills man ser att det inte kommer bilar i omkörnings filen?

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Om en personbil får lägga sej bakom Theoneandonly när hon ska om en annan lastbil så förlorar bilen troligtvis bara 20 sekunder medans Theoneandonly skulle förlora flera minuter på att inte köra om så jag undrar vem som borde få köra om? Har man riktigt tajt schema så kan en missad omkörning kosta 2800:- i böter för att man har brutit mot kör o vilotiderna så dom där hjxxla tiderna ställer nog till med ganska många vansinnesomkörningar.


STREETRACER
892 Inlägg
1 september 2009
#46
nu har jag dock inte kört lastbil... 

men jobbade som taxichaufför i ett par år och de man ser då som gör trafiken onödigt farlig är

busschaufförer
gående/cyklister
utländska lastbilar (svenska oxå)
pensionärer
unga o osäkra förare
taxichaufförer


det kommer alltid finnas folk som gör misstag osv..

att man är yrkeschaufför betyder inte att man är bättre bilförare än nån annan utan att man har utbildning på att jobba med ett fordon i trafik på ett speciellt sätt.. 

men ja..

historier om trafikanter har man juh skrapat ihop en del... 

om de flesta sorters trafikanter... 


tex.. 

ligger lungt o fint på E22
ligger bakom 2lastbilar o en personbil
lastbil2 bestämemr sig för att köra om lastbil1
lastbil1 behåller sin fart
lastbil2 gasar så gott det går...

då jag kört denna sträckan en massa gånger vet jag att det blir 1filigt snart

då hakar personbilen på lastbil2 för att kunna köra om lastbil1

lastbil2 lyckas med ca 100m trycka in sitt ekipage efter LB1
då kommer rallykalle i PB  och med några få meters avstånd lyckas han precis lägga sig emellan
LB1 o LB2  och lyckas då undvika med nån meters säkerhet att klämmas mellan LB o vajerräcke liksom..

vad hade hänt om PB  inte lyckats tränga sig in där?? han kunde väl likaväl som jag sett att LB skulle köra om LB och väntat tills nästa läge att blåsa om?


varför kör lastbilar om varandra för att sedan likförebannat ligga i samma hastighet som innan omkörningen???

tror det är helt omöjligt att få folk att samarbeta med varandra i trafiken... 

vare sig det gäller yrkestrafik elr vanlig trafik... 

jag har själv gjort en del misstag när jag kört taxi pga att det kan vara djävulskt stressigt och jävligt ont om tid osv... då gör man misstag så enkelt är det...
Senast redigerat av Sketstopp24v (1 september 2009)

Bmc Crew

272 Inlägg
1 september 2009
#47
Sketstopp24v skrev:
varför kör lastbilar om varandra för att sedan likförebannat ligga i samma hastighet som innan omkörningen???

Det där har jag alltid också undrat, jag bryr mig inte så mkt eftersom jag aldrig stressar i trafiken men det har alltid förbryllat mig tongue (kanske är det för att det är tråkigt att bara se baken på en annan tradare?)

Sierra-döbel

CSR
167 Inlägg
1 september 2009
#48
Jag har själv CE kort sedan några år tillbaka, och det som jag själv tycker är något av dem mest irriterande saker jag kan komma på när man kommer med lastbil är alla j***a idioter som INTE ANVÄNDER BLINKERS i rondeller! Javisst, när man kommer med fullastad bil + släp och bromsar in inför en rondell, så kommer det mötandes bil som man tror ska rakt fram eftersom de inte slagit på blinkers åt något håll, men icke då! När man själv är halvvägs ut i rondellen så ska de plötsligt åt höger så man får tvärnita!! (sett från mitt eget håll) så där kommer de och tänker:
"-jag behöver inte stanna för ett 40 tons tungt ekipage, det kvittar om jag kör liten bensinsnål bil eller om jag kör en stadsjeep lr motsvarande så jag behöver inte använda blinkers" ???
Nej chansa på att bli mos istället, om det är så förbannat svårt att använda blinkers?

"huttar med näven"

Men jag är inte bitter big_smile

~ Kör hårt, men lugnt! ~

3 354 Inlägg
1 september 2009
#49
Svedan skrev:
det som jag själv tycker är något av dem mest irriterande saker jag kan komma på när man kommer med lastbil är alla j***a idioter som INTE ANVÄNDER BLINKERS i rondeller!
Men jag är inte bitter big_smile

Det där med rondellkörning o blinkers beror nog på lite vilken generation man är. vissa lärde sig att blinka innan rondellen om man skulle höger elr "vänster", sen var det både blinka i och ur och andra lärde sig att man ska bara blinka när man går ur rondeller.
Det e typ en dimma med reglerna. Transportstyrelsen får göra nåt utskick elr reklam med rondellkörning tkr jag.

Ps blinka ur rondell tkr jag (och lagen) att alla ska göra då det räknas som en högersväng från en enkelriktad väg plus det underlättar mkt.
Senast redigerat av Seth (1 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Lastbilschafför
86 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#50
patrik79 skrev:
linuslinje skrev:
TheOneAndOnly skrev:

När jag kör. så har vi ett rätt pressat tidsschema så det är att hålla 90 hela vägen.
Hamnar man då bakom en annan lastbil som ligger 80km/h så har man inte många gånger chans att
köra om. de flesta omkörningsfiler ligger i uppförsbacke och då är det omöjligt ta sig förbi om man har tung last,
plus att det tar dubbelt så lång tid att köra om i uppförsbacke.
sen av någon konstig anledning så är det alltid personbilar bakom som vill köra om.
och jag brukar alltid försöka släppa dom först.
men när man väl får omkörningsmöjligheter så tar jag den, men visar i god tid innan dubbelfilen börjar med blinkers att jag tänker svänga ut och göra en omkörning.

varför de gör så som du beskriver har ja ingen aning om.
den som är först ut i omkörningsfilen har företräde att köra om först smile

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Om en personbil får lägga sej bakom Theoneandonly när hon ska om en annan lastbil så förlorar bilen troligtvis bara 20 sekunder medans Theoneandonly skulle förlora flera minuter på att inte köra om så jag undrar vem som borde få köra om? Har man riktigt tajt schema så kan en missad omkörning kosta 2800:- i böter för att man har brutit mot kör o vilotiderna så dom där hjxxla tiderna ställer nog till med ganska många vansinnesomkörningar.

Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

Det är hårt att ligga på topp :D

5 198 Inlägg
1 september 2009
#51
TheOneAndOnly skrev:
patrik79 skrev:
linuslinje skrev:

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Om en personbil får lägga sej bakom Theoneandonly när hon ska om en annan lastbil så förlorar bilen troligtvis bara 20 sekunder medans Theoneandonly skulle förlora flera minuter på att inte köra om så jag undrar vem som borde få köra om? Har man riktigt tajt schema så kan en missad omkörning kosta 2800:- i böter för att man har brutit mot kör o vilotiderna så dom där hjxxla tiderna ställer nog till med ganska många vansinnesomkörningar.

Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

Vad kostar då körkortet om man orsakar nåt/ åker dit för fortkörning pga stress ? det är väl heller inte nåt som arbetsgivaren står för. Jag tycker så att arbetsgivaren skall vara ansvarig för att lasten kommer dit den ska i tid. Om alla scheman är tidspressade då är det ju för lite chaufförer i tjänst som kan köra och bytas av.

Lastbilschafför
86 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#52
gamlingen skrev:
TheOneAndOnly skrev:
patrik79 skrev:

Om en personbil får lägga sej bakom Theoneandonly när hon ska om en annan lastbil så förlorar bilen troligtvis bara 20 sekunder medans Theoneandonly skulle förlora flera minuter på att inte köra om så jag undrar vem som borde få köra om? Har man riktigt tajt schema så kan en missad omkörning kosta 2800:- i böter för att man har brutit mot kör o vilotiderna så dom där hjxxla tiderna ställer nog till med ganska många vansinnesomkörningar.

Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

Vad kostar då körkortet om man orsakar nåt/ åker dit för fortkörning pga stress ? det är väl heller inte nåt som arbetsgivaren står för. Jag tycker så att arbetsgivaren skall vara ansvarig för att lasten kommer dit den ska i tid. Om alla scheman är tidspressade då är det ju för lite chaufförer i tjänst som kan köra och bytas av.

ja vi byter ju av varandra för att hinna i tid, lastbilen står inte stilla mycket....men då kan det ju tjorva i tullen och hända andra saker som gör att det blir ännu mer tajt om tid.

Det är hårt att ligga på topp :D

Muttley
1 september 2009
#53
Ja har man så tajt om tid på vägarna så borde man fan undra hur de byggt upp systemet. Stress vet vi om att de orsakar olyckor. Och ska en lastbil då behöva köra om en annan lastbil som ligger i laglig hastighet så undrar man nog fan om de inte vore bättre om de kunde ändra tidsscheman lite smått istället.

7 274 Inlägg
1 september 2009
#54
tkd_rille skrev:
Ja har man så tajt om tid på vägarna så borde man fan undra hur de byggt upp systemet. Stress vet vi om att de orsakar olyckor. Och ska en lastbil då behöva köra om en annan lastbil som ligger i laglig hastighet så undrar man nog fan om de inte vore bättre om de kunde ändra tidsscheman lite smått istället.

Ja göra om scheman hade fungerat OM FOLK ÄR VILLIGA ATT BETALA FÖR DET.
Sök på import här på forumet så kanske du förstår varför allt blir mer och mer pressat.
Allt ska vara billigt....


Muttley
1 september 2009
#55
Brains skrev:
tkd_rille skrev:
Ja har man så tajt om tid på vägarna så borde man fan undra hur de byggt upp systemet. Stress vet vi om att de orsakar olyckor. Och ska en lastbil då behöva köra om en annan lastbil som ligger i laglig hastighet så undrar man nog fan om de inte vore bättre om de kunde ändra tidsscheman lite smått istället.

Ja göra om scheman hade fungerat OM FOLK ÄR VILLIGA ATT BETALA FÖR DET.
Sök på import här på forumet så kanske du förstår varför allt blir mer och mer pressat.
Allt ska vara billigt....

Ja så bara för att någon ska få billig mat och billigt mög från andra skitländer så ska man riskera liv och lem för det.  Det är sjukt om något.
De ska inte behöva vara så pass stressat att man inte ens hinner slöa ner till 75 med en lastbil. 

Och ni idioter som gnäller på att lastbilarna ska få komma om och att bilister kan vänta "20 sekunder"  kan inte lastbilar vänta till de är motorväg ? mycket konstigt resonemang. skitsamma om de ska köra 200 mil. De kan ju inte riskera andra för de vill köra på på 2-1 vägar.

7 274 Inlägg
2 september 2009
#56
tkd_rille skrev:
Brains skrev:
tkd_rille skrev:
Ja har man så tajt om tid på vägarna så borde man fan undra hur de byggt upp systemet. Stress vet vi om att de orsakar olyckor. Och ska en lastbil då behöva köra om en annan lastbil som ligger i laglig hastighet så undrar man nog fan om de inte vore bättre om de kunde ändra tidsscheman lite smått istället.

Ja göra om scheman hade fungerat OM FOLK ÄR VILLIGA ATT BETALA FÖR DET.
Sök på import här på forumet så kanske du förstår varför allt blir mer och mer pressat.
Allt ska vara billigt....

Ja så bara för att någon ska få billig mat och billigt mög från andra skitländer så ska man riskera liv och lem för det.  Det är sjukt om något.
De ska inte behöva vara så pass stressat att man inte ens hinner slöa ner till 75 med en lastbil. 

Och ni idioter som gnäller på att lastbilarna ska få komma om och att bilister kan vänta "20 sekunder"  kan inte lastbilar vänta till de är motorväg ? mycket konstigt resonemang. skitsamma om de ska köra 200 mil. De kan ju inte riskera andra för de vill köra på på 2-1 vägar.

Ja det är så det fungerar. Folk skiter fullständigt i hur sakerna kommer fram, bara dom finns där och är billiga.
På vissa torsdagar när jag kör så har jag ungefär 15 minuters extra tid om allt flyter på och jag ligger i 90km/h.
Jag KAN INTE sitta och åka 80, det går inte.
Visst jag chansar aldrig när jag kör om, det är väl självklart. Men ibland får man vara lite halv elak.

T ex ser jag att det är en lång kö på bilar bakom så kommer jag fastna bakom lastbilen framför bra länge så kan jag svänga ut så får en bil sakta ner lite grann.
Givetvis inte så han behöver nita...


430 Inlägg
2 september 2009
#57
oj oj oj, många som är med om grejer...jag vet inte vart jag ska börja någonstans, men man kan ju konstatera att det finns JÄVLIGT många ute på vägarna som inte ska ha körkort!!!
några anekdoter kan jag ju ändå ta...jag kör tankbil sedan 8år med bensin/olja innan det körde jag trailer med styckegods.

min första egna miss tex: haft lastbilskort i ca 2år när jag åker från från falköping mot jönköping och kommer till en lång nerförsbacke som jag ser att det är blankis på så jag saktar ner och lägger mig i 25-30km/h på 4ans växel bromsar försiktigt och får genast kast på släpet med följd att bilen blir lika dan sen blir det tvärkast och jag åker nu 90 grader iförhållande till vägen och gör så hela backen ner...dock kom det bara en bil och han var vettig nog att stanna på kanten...skiten stannade till slut och jag kröp in på en ficka och blev stående där i runt 5 timmar innan jag slutade skaka...blev även en rand på fel ställe om man säger så...man är inte så tuff då!!

en annan rolig grej hände i göteborg på väg ner i tingstadstunneln, det är trångt enfiligt och en skarp kurva...där tyckte polisen att det var vettigt att köra om vilket resulterade i att polisbilen blev 2dm smalare i sin design och jag fick en jävligt stor repa på högersidan av tanken samt att några lampor försvann, snutarna i gbg är fan inte kloka!!

så sent som för ett halvår sen på väg mellan gbg och vara så gick jag ut och körde om några långsammare lastbilar varpå en av de får för sig att göra samma sak när jag ligger jämnsides med honom...det finns bara 2 filer på platsen därav blev det räcke på vänstersida och lastbil på höger för mig och den andre åkte ut på en åker runt 200meter från vägen efter ett litet hopp över ett krondike...

bara några av alla de saker en har vart med om på vägarna men värst är ändå tyskland för de seriekrockarna där är inget att leka med...

Mopar or no car!

1 268 Inlägg
2 september 2009
#58
TheOneAndOnly skrev:
patrik79 skrev:
linuslinje skrev:

Om vi nu tar 1 minut förlust per mil. Så kan man nog hitta ett ställe inom den milen där man kan köra om framförvarande utan att blockera upp hela vägen. Gör man inte det så hittar man nog verkligen det inom 2 eller 3 mil. Och har då förlorat max 3min.

Det här med lastbilschafförer och tidspressat schema har oftast inte med hastigheten att göra. Säg att du har 30 stopp på en dag i innerstan och det tar 30-40 min att lasta av/på varje ställe, vad spelar det då för roll att du kör 70 på 70 vägen istället för 60 på 70vägen när man bara ska någon mil?

Om en personbil får lägga sej bakom Theoneandonly när hon ska om en annan lastbil så förlorar bilen troligtvis bara 20 sekunder medans Theoneandonly skulle förlora flera minuter på att inte köra om så jag undrar vem som borde få köra om? Har man riktigt tajt schema så kan en missad omkörning kosta 2800:- i böter för att man har brutit mot kör o vilotiderna så dom där hjxxla tiderna ställer nog till med ganska många vansinnesomkörningar.

Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

lastar/lossar du själv? eller är det truckar som gör det?

34 Inlägg
2 september 2009
#59
Niotusen skrev:
Sketstopp24v skrev:
varför kör lastbilar om varandra för att sedan likförebannat ligga i samma hastighet som innan omkörningen???

Det där har jag alltid också undrat, jag bryr mig inte så mkt eftersom jag aldrig stressar i trafiken men det har alltid förbryllat mig tongue (kanske är det för att det är tråkigt att bara se baken på en annan tradare?)

det kan också vara så att när man har långkörningar som tex från Fulda i tyskland till jönköping, (bara ett exempel) och har tidslossning i jönköping + en båt att passa i travemûnde och man kommer ifatt en lastbil som håller 86 km/h och man själv håller 89km/h så blir det oftast att man inte har tid att ligga bakom den bilen för missar man båten pga lastbilen som håller 85km/h och så skiter sej tidslossningen i jönköping och det kan bli dyrt för både mottagaren och speditionen. Och sen alla personbilar som ligger 70km/h på en 100 väg och man kommer bakom i 89km/h och vägrar flytta på sej tycker jag själv är j**ligt irriterande.

Tack för mej.

P.S ANVÄND BLINKERS

Lastbilschafför
86 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#60
LazerHawke skrev:
TheOneAndOnly skrev:
patrik79 skrev:

Om en personbil får lägga sej bakom Theoneandonly när hon ska om en annan lastbil så förlorar bilen troligtvis bara 20 sekunder medans Theoneandonly skulle förlora flera minuter på att inte köra om så jag undrar vem som borde få köra om? Har man riktigt tajt schema så kan en missad omkörning kosta 2800:- i böter för att man har brutit mot kör o vilotiderna så dom där hjxxla tiderna ställer nog till med ganska många vansinnesomkörningar.

Det handlar om betydligt större belopp än 2800:- om inte lasten kommer fram i tid roll

lastar/lossar du själv? eller är det truckar som gör det?

Nej jag lastar och lossar inte då jag aldrig är med vid lastning/lossning. men jag tror det är truckar som gör jobbet på de bilarna ja kör

Det är hårt att ligga på topp :D


Sök