Önskar själv att man har stolpe nog att faktiskt säga till sin åkare vad som gäller när man kör. Att säga: "Jag tar den tid jag tar att avsluta jobbet, utan att dra bena efter mig." är rätt svårt då dem börjar se blixtar och svarta änglar vid det laget.
Tydligen spelar inte det roll när man påpekat att man måste köra försiktigt och bara kan köra snabbt där trafikmiljö samt trafiksituation tillåter det. Trots att jag är ny i yrket så har jag redan tjafsat med två trafikledare om det här med stress och fara.
Det är liksom chaufförens fel och inte schemat eller saker runt omkring när det går fel eller tar tid. Vet ju det att redan efter två veckors körning så skickade dem in mig på en 31-stoppskörning över Bromma, Sundbyberg, Solna, Alvik samt södermalm. Fick tyvärr ut bara 17 stopp då två-tre kunder sagt nej till sitt gods just den dagen, ungefär 2-3 ton som åkaren tyckte jag skulle flytta på för några jävla sportartiklar. Dagen där efter fick jag tre olika körningar som tog mig till Solna, löwenströmska sjukhus och runt Bromma, höll schemat med 1½ timmas försprång men endå fick jag skit för sista lastningen tog 30-40 minuter. Tvingades springa 30-40 meter till varje kolli eftersom dem stod en bit från kaj, sen hade dem glömt skicka ner alla kollin därmed.
Aja... hur som helst så kan jag bara instämma att det här med rondeller är en ärkeplåga. Använd blinkers för väggudarnas skull! Jag brukar alltid använd själv blinkers ut ur rondellen. Men en stor plåga är när man måste byta fil och den sidovarande vägrar notera blinkersen, så man tvingas sakta ned eller ta en jävla omväg som äter mer av ens tid. Kört inner ett par gånger, framför allt gamla stan, då gatorna blir så pass trånga att man knappt kan svänga pågrund av de parkerade bilarna. Så vad gör man när man skall lasta av? Stanna på första bästa plats och få höra av bakomvarande hur jävla dum i huvudet man är
. Okej, jag förstår lite deras ilska men jag förstår fortfarande inte varför dem inte kan fatta problemet som chaufförer måste tackla varje dag för att kunna avsluta en körning.
Är glad att jag inte fått uppleva privatbilar som kastar sig framför mig, än. Dock har jag upplevt att taxichaufförer har en försmak för sådana manövrar och att dem älskar stå på lastzoner. Brukar låsa in dem på plats så dem får vänta tills jag är klar, brukar alltid bli så förbannade
. Sen så att man får se vid företagskajer personbilar som tyckt att här är det bra att parkera är lika irriterande som korkat.
Jag förstår nu att hälsoundersökningen stämmer att chaufförer har lika hög puls som piloter har under tillbud vid landning, det och att vi är en högrisksgrupp för hjärt-kärlsjukdomar. Men vad kan man göra förutom att le stort?