3252
Sök

*Saab 9-3 AERO* SleeperN | Bilen mappad å klar.

98 Inlägg
30 augusti 2009
Trådstartare
#1
Köpt mig en ny bil för ungefär en månad sen! Tröttnade på effekten på min mx-3:a så jag tyckte det var dax att byta upp sig lite smile mycket funderande på vad jag skulle ha för bil men till slut så fick det bli en saab cool .

Bilder när den var nyköpt :

http://forumbilder.se/images/4d0200992330Pbe29.jpg

Är in princip helt original.



Efter ett tags körande så gick den bara sämre å sämre. Den laddade ojämnt. gick upp å ner.
till slut en dag så bara dog bilen efter ett gaspådrag. Fick bogsera hem bilen och jag felsökte och kom fram till att cylinder 4 har ingen kompression. Troligen är det någon ventil som har pajat på nått sätt.

Så jag bestämde att jag gör lite vettigt av det hela och renoverar hela motorn å gör lite extra när jag endå håller på!

Det som kommer att göras med den är:

Renovera motor :  lämna in toppen på renovering , byta ut alla slitage delar(lager,packningar,kolvringar,kamkejde kit) , blästra och lacka , samt att lämna in turbon på renovering eller köpa en ny.

Köpa 3 tum hel sats

Ny intercooler och kylare

Bygga ljudsystem

m.m

Projektstart


http://forumbilder.se/images/600200993726P8fed.jpg

Motorn urplockad! var ett jakla bök men det gick till slut smile

http://forumbilder.se/images/c30200993932P6a31.jpg

Här har vi skönheten! Blir skoj å sätta tänderna i.

http://forumbilder.se/images/200200994200P2cea.jpg

Växellådan och koppling m.m är bortplockat och motorn är uppsatt i motorstödet. Har just precis plockat av ventilkåpan. Såg rätt bra ut faktiskt!

Vart allt för idag men blir lite meck varje dag så jag kommer uppdatera då å då vad som gjorts.

Kommentera gärna och kom med förslag och tips så blir jag glad cool

/ Benny
Senast redigerat av Bennsaj (11 december 2010)

2 638 Inlägg
30 augusti 2009
#2
Trevligt projekt, kommer följas smile Vad har du mer för planer än motorrenovering samt lite avgassystem m.m. som jag läste?

668 Inlägg
30 augusti 2009
#3
Ska garanterat (försöka) följa!!


4 299 Inlägg
30 augusti 2009
#4
De här ska jag följa! Ser ut som ett bra utgångsobjekt smile

//Jacob


218 Inlägg
30 augusti 2009
#5
nicenice, Inget på utsidan?


744 Inlägg
31 augusti 2009
#6
Trevligt projekt!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
31 augusti 2009
#7
kanske på sin plats för kolv och stak byte om du senare vill höjja effekten något? wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

98 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
#8
-Akerfeldt- : Lite tittan å dattan blir de big_smile Tona rutor,baklycktor , vita sidoblinkers och lite små detaljer. blir inge tjol paket eller så. Gillar den cleana looken! smile

Kom gärna med förslag på mer saker som man kan göra.

henne_svenne : hehe smile aa försök med det! big_smile

Rallyhalle : Tack tack!

schruttan : Tack! läs över!

Jimmu : Tack!

kwansa : nja kanske de. är så jakla dyrt me dom grejorna. frågan är om det är värt?

98 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
#9
Update :

Igår så plockade jag av lite saker ifrån blocket (insug , generator , drivaxel m.m)
Idag så kom det roliga att lyfta av toppen!

Bilder :

http://forumbilder.se/images/f42009115014P9313.jpg
finns 1 fel? roll

http://forumbilder.se/images/4b2009115144P09a4.jpg

Man ser ju klart å tydligt att det inte stått rätt till på cylinder 4.

jaja! ett litet kolvras på cylinder 4. Det var faktiskt lite förvånande. Gick ju å köra men gick skit.

Frågan är vart fan biten tagit vägen? big_smile Och hur man ska göra nu? toppen värkar ha klarat sig rätt bra förutom 1-2 ventiler har fått stryk. Cylindern har också klarat sig rätt bra vad man ser nu med kolvarna i.

Någon som vet om man kan sätta in t5 kolvar från en saab 900ng 94:a?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 september 2009
#10
om du ska ha t5-grejjer så måste du ha stakarna och kolvarna med t5-topplockspackning
om du ska köra med t-7ans stålpackning (den hållbarare) så måste kolvarna svaras ner 1,1mm då plåtpackningen är lägre. annars funkar t-5packning oxå bra!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

98 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#11
kwansa skrev:
om du ska ha t5-grejjer så måste du ha stakarna och kolvarna med t5-topplockspackning
om du ska köra med t-7ans stålpackning (den hållbarare) så måste kolvarna svaras ner 1,1mm då plåtpackningen är lägre. annars funkar t-5packning oxå bra!

aha så man måste ha t5 stakar till t5 kolvarna. aja då rök den iden (en bekant hade 4st liggande)

Någon som vet vart man kan köpa en original t7 kolv?

2 788 Inlägg
3 september 2009
#12
Riktigt kul med ett Saab- projekt smile Ser riktigt fin ut på utsidan! big_smile Lycka till med motorrenoveringen smile Ska följas!


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
5 september 2009
#13
Hur ser cylinderväggen ut?

jag har 4st kolvar liggandes från en b205 -00 150hk som gått 18000 mil om du är sugen.
även en topp från en b205 -02 liggandes som gått 11 000, med dem bättre avgasventilerna i. roll
Senast redigerat av kwansa (5 september 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

98 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#14
UPDATE

jaha.. det var värre än man trodde då hmm

Kolv 4 är skadad som ni vet och den cylinderväggen har klarat sig bra.
men förvånade nog så har kolv nr 1 skurit ihop helt. Den har även skadat cylinder väggen.

Så nu har jag varit och lämnat in block och topp hos Dixner i Sundbyberg för borrning och renovering av topp!

Jag kommer beställa nya kolvar! Saab original kolvar kostar 2450kr st så då kan ja lika gärna köpa nya smidda kolvar för 7999kr för 4st.

Ska man ta JE eller Wössner? båda kostar ju lika mycket.

Här kommer lite bilder :

http://forumbilder.se/images/4b2200914854Ad7d6.jpg
kolv nr 4! inget att hänga i granen de där roll

http://forumbilder.se/images/d62200915052A47e8.jpg
Kamkedje och balans grejset smile blir att plugga igen blansaxlarna sen.

http://forumbilder.se/images/372200915508A6a31.jpg
blocket tomt!



yes yes! men nu tror ja att fixar mera med motorn när jag endå slänger i sånna här fina kolvar.

Skulle gärna vilja ha lite tips vad jag kan göra för att uppnå ca 300-350 hästar.

ha de bra nu och trevlig helg!

/Benny

Intresseklubben
673 Inlägg
12 september 2009
#15
detta ser riktigt lovande ut smile ska lätt prenumerera på denna tråden big_smile lycka till

/Mvh Andreas

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 september 2009
#16
wössner säger dem sliter mindre på cylinderväggarna än JE.

för 300-350hk:
gröna volvo R spridare.
alu IC
19t#6
3" downpipe med racekatt, resten bestämmer du själv 2,5" eller 3"
T5 kammar.
viggen koppling/spec lamell.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

98 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#17
kwansa skrev:
wössner säger dem sliter mindre på cylinderväggarna än JE.

för 300-350hk:
gröna volvo R spridare.
alu IC
19t#6
3" downpipe med racekatt, resten bestämmer du själv 2,5" eller 3"
T5 kammar.
viggen koppling/spec lamell.

wössner säger du! okej! smile

Bra skrivet setup!

Vart kan jag hitta Volvo R spridare? Siemens 630cc spridarna? funkar dom också eller?

ang turbon.. är lite nybörjare med turbo. 19t#6. det betyder att man uppgraderar sin nuvarande TD04HL? Från 15 till 19?  är det något man gör själv eller lämnar in?

Allt det andra du förslog hade jag tänkt mig. Fast har hört att de finns andra "värre" saab kammar från äldre saabar?

TacK! big_smile

670 Inlägg
12 september 2009
#18
19t kan du köpa på turbomeck. Hade åkt med 630cc deka spridare och wallbro/henkopump om jag hade varit dig.

Mvh Daaanyy

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 september 2009
#19
Bennsaj skrev:
kwansa skrev:
wössner säger dem sliter mindre på cylinderväggarna än JE.

för 300-350hk:
gröna volvo R spridare.
alu IC
19t#6
3" downpipe med racekatt, resten bestämmer du själv 2,5" eller 3"
T5 kammar.
viggen koppling/spec lamell.

wössner säger du! okej! smile

Bra skrivet setup!

Vart kan jag hitta Volvo R spridare? Siemens 630cc spridarna? funkar dom också eller?

ang turbon.. är lite nybörjare med turbo. 19t#6. det betyder att man uppgraderar sin nuvarande TD04HL? Från 15 till 19?  är det något man gör själv eller lämnar in?

Allt det andra du förslog hade jag tänkt mig. Fast har hört att de finns andra "värre" saab kammar från äldre saabar?

TacK! big_smile

Maptun har alla grejjer du behöver tongue spridare brukar annars finns på tex blocket, om du vill ha 630cc så finns dem riktigt billigt på exd.se...det är förövrigt en hälig kille att handla av!

de vassare kammarna du menar kommer troligtvis från 900 aero T16 86-93 (sånna ska jag ha i min bil)
men om du kör med dessa kammar kommer du behöva inviduellmappa bilen. om du kör med dem grejjerna som jag skrev så har tex Maptun färdigt program som går att köpa över postordet.

Om du har 15t nu, så kan du lämna in den som utbytes emot en 19t, fast det kostar 5000-6000 emellan oxå.

*edit* visst har du svart tändkasset....Då behöver du kungskobran (insugningsrör till turbon) från 9-5 aero 06- smile
Senast redigerat av kwansa (12 september 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

2 788 Inlägg
12 september 2009
#20
Härligt med update du! Det ser fint ut som fan smile Är väl bra att satsa på en lite större ic också? wink Tex. streetgears smile

Fortsätt i denna stilen big_smile Följer med spänning!



Sök