3566
Sök

Fartkamera utan varnande skylt innan - Ogiltligt?

136 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Jag klantade mig förbi en van som var uppställd vid vägen, och då blixtrade det till. Var misstänkt då jag såg den tidigare men eftersom jag blivit van att alltid bli varnad för fartkameror med stora skyltar (tack Sverige!) så blev jag fotad, runt 60 på 50väg.

Skylten som ska visa att det är kamera i närheten hade välts av någon idiot, troligtvis någon granne.

Vet någon här vad som gäller i följande fall, när skylten är nersparkad? Jag hoppas ju i min naivitet på att det blir ogiltigt. Har bilder på platsen minuter efter jag blivit fotad, som visar brist på skyltning.

Jag vet att polisen måste stå synligt när de skjuter laser, och hört att det finns konstiga regler som att de måste ha reflexvästar på sig (för att de ska kunna ge böter).

Har ni varit med om liknande?

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 september 2009
De behöver inte längre stå synliga när de skjuter. De gjorde de iaf inte på E6an på väg hem ifrån Vallåkra. Såg en som satt ihopkrupen utmed vägen i höjd med Falkenberg smile

Sen har de ju även mobila fartkameror, inte heller där varnar de för dessa.

Braaaaap?

136 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Från lag om allmän kameraövervakning - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Upplysningsplikt
3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen skall särskild upplysning lämnas om detta.
   Upplysningsplikten enligt första stycket inträder när övervaknings-utrustningen sätts upp.

4 § Upplysning enligt 3 § behöver inte lämnas
1. om allmän kameraövervakning sker för att skydda en anläggning eller ett område som enligt 4 § 2-6 eller 5 § lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. har förklarats utgöra skyddsobjekt eller
2. vid allmän kameraövervakning som en polismyndighet utför vid automatisk hastighetsövervakning.

4:2 - innebär en parkerad buss med kamera att det är en automatisk hastighetsövervakning utförd av polismyndigheten? Isåfall, där fanns en skylt, omkullvält...

3 354 Inlägg
3 september 2009
när jag träffar på kamerabussen har jag inte sett nån skylt, men ifs så står den på ett väldigt välkänt ställe i trakterna så alla vet var den kan stå. men den nya kameravagnen de har med samma kamera som de fasta så har jag sett en skylt innan.
Senast redigerat av Seth (3 september 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

831 Inlägg
3 september 2009
Hur ser denna "kamerabuss" ut? Någon som har bild? Jag har bara stött på släpvagnarna...

586 Inlägg
3 september 2009
Tellyehmaak skrev:
Jag klantade mig förbi en van som var uppställd vid vägen, och då blixtrade det till. Var misstänkt då jag såg den tidigare men eftersom jag blivit van att alltid bli varnad för fartkameror med stora skyltar (tack Sverige!) så blev jag fotad, runt 60 på 50väg.

Skylten som ska visa att det är kamera i närheten hade välts av någon idiot, troligtvis någon granne.

Vet någon här vad som gäller i följande fall, när skylten är nersparkad? Jag hoppas ju i min naivitet på att det blir ogiltigt. Har bilder på platsen minuter efter jag blivit fotad, som visar brist på skyltning.

Jag vet att polisen måste stå synligt när de skjuter laser, och hört att det finns konstiga regler som att de måste ha reflexvästar på sig (för att de ska kunna ge böter).

Har ni varit med om liknande?

Blev skjuten med laser i förrgår och den polisen hade inte reflexväst på sig, och han syndes verkligen inte. Hoppade bara ut i vägen och fram med stora bötesblocket. tongue

Så nja, jag tror inte att det måste finnas en skylt som varnar, jag menar, är inte kamerna där för att ta kort på dom som kör för fort? yikes

136 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Vi har ett digert regelverk som ska följas, vet inte var jag hamnar, mer än ett steg närmre fattighuset hmm

Supraman
2 300 Inlägg
3 september 2009
Det är grovt sagt att det är bara fasta anläggningar där det ska sitta skylt som upplyser om att området är övervakat

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

687 Inlägg
3 september 2009
Polisen behöver inte ha några reflexvästar eller ens stå synligt när man skjuter med lasern längre. Dock så är det ju bestämt att poliserna ska ha reflexväst på sig när man jobbar utanför polisbilen. Men det är väl många som inte lyssnar på detta..

Sen det där med att skylten var vält är ju något du får ta upp i din eventuella överklagan, vet faktist inte hur det bedöms!. Försök och berätta för oss hur det gick!.

136 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
Jag hoppas jag slipper överklaga, att bilden blev suddig eller något. Annars ska jag nog testa, om det inte kostar mig något. Återkommer då med resultat.

Muttley
3 september 2009
CrilleD skrev:
Hur ser denna "kamerabuss" ut? Någon som har bild? Jag har bara stött på släpvagnarna...

hitta ingen bild.
Men här omkring har de en folkabuss. Man ser att de sitter en kamera inuti dem och den som är här har antenner.

och till trådskaparen så lönt och överklaga om du nu får dig ett brev. du körde ändå för fort :S

www.klockren.nu
476 Inlägg
5 september 2009
Har du kört för fort är de väl bara att betala som alla andra får göra..överklagar du får du väl betala både böter och advokatarvode om du förlorar?

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 september 2009
FordeveR skrev:
Har du kört för fort är de väl bara att betala som alla andra får göra..överklagar du får du väl betala både böter och advokatarvode om du förlorar?

Vid tvist mot staten kostar det aldrig mera än bötesbeloppet ni började bråka om smile

Andra sidan kostar det staten en jävla massa pengar. som kommer från våra skatter. så i slutändan kostar det hela samhället en hel del.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 339 Inlägg
5 september 2009
myran skrev:
FordeveR skrev:

Vid tvist mot staten kostar det aldrig mera än bötesbeloppet ni började bråka om smile

Andra sidan kostar det staten en jävla massa pengar. som kommer från våra skatter. så i slutändan kostar det hela samhället en hel del.

Fast, rätt ska vara rätt. Jag hade nog gjort samma sak tror jag.

4 005 Inlägg
5 september 2009
Volvo740an skrev:
myran skrev:
FordeveR skrev:

Vadå rätt ska vara rätt?

Killen har gjort sig skyldig till brottet och erkänt men nu försöker han mygla och komma undan på grund av en skitsak?

347 Inlägg
5 september 2009
Volvo740an skrev:
myran skrev:
FordeveR skrev:

Jo han körde ju faktiskt för fort och även om det svider så var det ju faktiskt han som gjorde fel i slutändan. Men visst är det surt att åka fast men det är något man får räkna med om man nu kör för fort. Annars är det ju bara att lätta lite på gasen om man nu anser sig inte ha råd med en bot emellanåt. Sen finns det ju andra anledningar att inte köra för fort men eftersom jag själv brukar ligga en anings över det tillåtna så ska jga inte predika om nått sånt... smile

12 086 Inlägg
5 september 2009
Måste poliser stå synligt när de har hastighetskontroll?
Isf vet inte polisen i Motala om de, de gömmer bilen på en tvärgata sen står de o gömmer sig själva bakom en skylt sen hoppar en annan ut i vägen o vinkar in fartsyndare..

www.klockren.nu
476 Inlägg
5 september 2009
JapMax skrev:
Måste poliser stå synligt när de har hastighetskontroll?
Isf vet inte polisen i Motala om de, de gömmer bilen på en tvärgata sen står de o gömmer sig själva bakom en skylt sen hoppar en annan ut i vägen o vinkar in fartsyndare..

Nopp dom behöver inte stå synligt smile

www.klockren.nu
476 Inlägg
5 september 2009
myran: okej, hade jag ingen aning om smile lär sig nåt nytt varje dag

Volvo740an: precis, rätt ska va rätt..alltså är de bara att betala boten. Man måste ju va medveten om att de finns risk att åka dit för fortkörning, och kan man inte leva med de så får man antingen ställa bilen hemma eller lätta på foten isf.

12 086 Inlägg
5 september 2009
Rätt ska va rätt går ju att tolka olika, om polisen satt upp fartkameror utan att följa reglerna så borde ju mätningarna inte va giltiga, mao inga böter.

Jag fick böter för att jag varvstoppa bilen när polisen stog bredvid, han ville ge mig "onödig o störande körning" vilket jag nekade till och vart kallad till tingsrätten. Där de sedan kom fram till att mitt "brott" inte va ett brott och därmed gick fri. Att jag varvstoppa var en fullt befogad provokation så de behöver ni inte kackla över.

"Rätt" gav mig alltså rätt.
Senast redigerat av JapMax (5 september 2009)

Sök