4109
Sök

Susande ljud vid körning... celica -94

32 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hej

Har precis inskaffat mig en Celica GTI 2,0 (ST202) -94:a

När jag kör & motorn driver (växel i) så hör jag ett susande (småskrapande) ljud från motorn. Kan inte riktigt beskriva det, men påminner lite om ljudet som brukar vara på bilar när man backar, fast inte riktigt så hög ton.
Ljudet finns ej när det är friläge eller om kopplingen är nedtryckt.

Vad kan det vara? Något att bry sig om?

Mvh
Patrik

1 813 Inlägg
4 september 2009
om det bara låter när du har växeln i så kan det vara en driv knut eller växellådan! drivknuten bör du märka om du svänger fullt åt ett håll och gasar lite sen provar du åt andra håller låter det då e det ju drivknuten som e kass..! annars kan det vara lådan som börjar gå sina sista mil.. !

Åk före du så väntar jag på dig där..!

32 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
ljudet är oavsett om jag kör i 2 km/h eller 150km/h, 1:an som 5:an... låter lite som ett skrapande ljud, fast väldigt lågt. Samma ljud oavsett växel. Om jag frikopplar, oavsett fart, så försvinner det. Samma ljud oavsett hur jag svänger (tror jag) ...växellådan känns fin i övrigt, inga problem.
Det "känns" som att det är avsaknad av olja nånstans som är problemet.... hmmm...

edit....
(Nu när jag tänker efter så minns jag att min celica -75:a hade ungefär samma ljud när jag körde, fast något mindre tydligt, känns som att det med andra ord borde vara ett "vanligt" fel på gamla toyotar... någon borde väl veta vad jag menar?!?) smile
Senast redigerat av Patrik_1975 (4 september 2009)

And he gets a standing ovation.
6 Inlägg
1 oktober 2009
Kör en Celica '94a oxå just nu, men ja har inte hört något sånt ljud i min bil. smile

2 021 Inlägg
1 oktober 2009
urtrampningslager kanske? ställ bilen på tomgång me friläge i o lyssna, om ljudet ändrar sig när du trampar ner pedalen kan lagret va slut.

Sök