4116
Sök

Växellådsolje byte... celica -94

32 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hej

Har en celica 94:a (ST202) som "skrapar" när jag kör. dvs när motorn driver (ej under friläge/koppling), så jag funderar på om ett växellådsolje-byte skulle kunna hjälpa...
Hur går jag tillväga? Vad behöver jag tänka på?

Thx...

edit....
(Nu när jag tänker efter så minns jag att min celica -75:a hade ungefär samma ljud när jag körde, fast något mindre tydligt, känns som att det med andra ord borde vara ett "vanligt" fel på gamla toyotar... någon borde väl veta vad jag menar?!?) smile
Senast redigerat av Patrik_1975 (4 september 2009)

3 235 Inlägg
4 september 2009
kan det vara så enkelt att urtrampningslagret är dåligt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 september 2009
Byte av växellådsoljan kan göra underverk. Köp rätt olja och "dyr".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

32 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
engolf skrev:
kan det vara så enkelt att urtrampningslagret är dåligt?

hur kan man testa om det är det?

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2009
Sannolikt inte. Tryck ner kopplingen utan växel i, släpp upp kopplingen. Ljudet (om det finns) du hör då med uppsläppt kollpling är urtrampningslagret. Vinande som följer motorvarvet när man kör brukar vara huvudaxelns lager. Byt du olja så blir det säkert bättre.

Vad ska du ha för viskositet på oljan? Det finns olika märken, tex Redline har bra oljor, eller Castrol smx om de stämmer med viskositeten.

32 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
caromania skrev:
Sannolikt inte. Tryck ner kopplingen utan växel i, släpp upp kopplingen. Ljudet (om det finns) du hör då med uppsläppt kollpling är urtrampningslagret. Vinande som följer motorvarvet när man kör brukar vara huvudaxelns lager. Byt du olja så blir det säkert bättre.

Vad ska du ha för viskositet på oljan? Det finns olika märken, tex Redline har bra oljor, eller Castrol smx om de stämmer med viskositeten.

Tack smile
Jag testar att byta oljan så får vi se vad som händer...
Viskositet? Inte en aning... Det är en celica GTI 2,0 (ST202) (3sgte tror jag) 5-växlad manuell låda...
Har inte kvar manualen till bilen så jag vet inte riktigt vart jag ska leta efter info...

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 september 2009
Starta en ny tråd så Toyotafolket hittar dig, eller googla på det. Borde gå att hitta?

Sök