3541
Sök

Volvo 940 Turbo - turboproblem

9 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
Har monterat en 19T snurra, 3tum lmm och större spridare har sen tidigare 3tum avgas

problem upptstod när turbon monterats och laddar ca 1,1 så är det precis som om dumpen fladdrar vid fullt gaspådrag på alla växlar, har spännt orginal dumpens fjäder men utan ngn skillnad, kan det vara att orginal inte orkar, har även testat med orginalturbons dump samma problem där... någons som vet el har en gissning på vad problemet kan vara?

Mvh


9 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#2
är det ingen som har ngn gissning el aning om vad felet kan vara?.. el är det att dumpen inte orkar hålla emot när laddet kommer? ngt man kan göra med dumpen för den ska klara trycket? för den borde väl klara mer än "bara" 1,1bar i ladd? :S


402 Inlägg
12 september 2009
#3
Va är de för dump? Är den interna dumpen, eller har du en annan "utanför" turbon?
Originaldumpen som sitter i turbon från fabrik ska ju palla lika mycke som turbon
klarar att ladda.hmm


9 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#4
det är orginal dumpen som sitter på, det som ja tycker är konstigt är att med den "gamla" turbon dvs 13c så var det inga problem vid samma ladd, men med denna 19T så under uppbyggnaden av laddet så hör man hur dumpen fladdrar beror det på att den nya turbon pressar in mer luft vilket då pressar på dumpen ännu mer? för ja antog att orginal dumpen skulle klara mer än 1bar? hmm eller du har kanske en gissning på vad som annars kan va fel? tryckklockan till wg är 1bars klocka alla slangar är kollade och är hela, för visst går bilen köra med men när det börjar med med fladdrandet så känner man att laddet försvinner för att sedan komma igen när man kommit ur "svackan", en fråga till om det är dumpen som inte orkar hålla emot är det skadligt för turbon? el måste ja byta till extern återcirk. dump? el finns det starkare dump för orginal fästet?


9 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
#5
en grej till kan det bero på om vakumslangen är för tunn? tänkte mest om det bör vara en viss storlek för få funka som det ska?


Supraman
2 300 Inlägg
13 september 2009
#6
Den använder turbotrycket till att hålla tätt så kolla så att slangen till den e rätt och att du satt den på rätt anslutning på insuget.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

402 Inlägg
13 september 2009
#7
V8Dragster skrev:
det är orginal dumpen som sitter på, det som ja tycker är konstigt är att med den "gamla" turbon dvs 13c så var det inga problem vid samma ladd, men med denna 19T så under uppbyggnaden av laddet så hör man hur dumpen fladdrar beror det på att den nya turbon pressar in mer luft vilket då pressar på dumpen ännu mer? för ja antog att orginal dumpen skulle klara mer än 1bar? hmm eller du har kanske en gissning på vad som annars kan va fel? tryckklockan till wg är 1bars klocka alla slangar är kollade och är hela, för visst går bilen köra med men när det börjar med med fladdrandet så känner man att laddet försvinner för att sedan komma igen när man kommit ur "svackan", en fråga till om det är dumpen som inte orkar hålla emot är det skadligt för turbon? el måste ja byta till extern återcirk. dump? el finns det starkare dump för orginal fästet?

Du är säker på att de är dumpen som "fladdrar"? Det är jättesvårt när man inte hör det själv,
men orig SKA klara "normala" laddtryck utan problem. Det förutsätter naturligtvis att membranet
och fjädern är hela, samt att vacuumslangen är hel och korrekt ansluten. Normal inv diameter på
vac-slang är väl ca:4-5mm, och om dumpen läcker igenom så är det inte skadligt för turbon det
som händer är att du får ett sämre laddtryck. Nu vet jag inte va du har för grejer i din maskin men,
om du har en sk. magnetventil som styr laddet så gissar jag att de kan va den som ställer till
"fladdret", för om dumpen läcker brukar de inte yttra sej som du beskriver, utan som sagt, endast
sämre ladd. Det finns starkare "original"-dumpar till mitsubishi-snurrorna, men det ska inte behövas
då dom aggen inte är tänkta för (klarar) extrema laddtryck. Du får "forska vidare" hoppas de löser
sig för dej.smile


9 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#8
inte 100% säker men känner mig säker på att det är dumpen för det är när laddet drar igång som "fladdrande" ljudet uppstår som låter som en luftläcka men inga slangar el rör är kassa, och man känner även att den tappar trycket när det ljudet uppstår och syns även på mätaren att laddet sjunker lite grann.. finns ingen magnetventil på 940 imed laddet är mekaniskt styrt precis som 740, jo men 1-1,2 är väl ändå inga extrema ladd? körde samma med den gamla 13c snurran utan problem men denna turbon trycker in väldigt mer luft än förra men det borde väl dumpen klara? :S


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 september 2009
#9
du dumpar ur luften genom turbon igen . byt dumpen eller plugga den å släng på en eftermarknads dump smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

54 Inlägg
15 september 2009
#10
Din wg-klocka kan ha fått fnatt, prova att ställa tillbaka laddet till typ 0,9-1bar så funkar det nog ska du se, har haft samma problem själv.

Är din wg-klocka enbart gjord för 1bar eller ifrån 1bar?

Mvh


9 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
#11
jo men borde inte orginal dumparna klara 1-1,1bar? :S har kollat skicket och inget fel som syns,

wg-klockan är en av bsr´s en 1bars klocka men den bör klara det för skulle ja köpte ett paket av dom med chip etc för ligga på 0,95bar så får man en 0,6bars klocka för det är vad dom anser räcker och då bör ju en 1bars klocka vara mer än duglig för ligga mellan 1-1,3bar?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 september 2009
#12
din original dump kan ju va trasig
köp ett dump lock å montera en bosch dump

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

9 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
#13
prövat med både dumpen som satt på och den från min gamla men samma problem..
men dom boscharna hur mkt klarar dom? och vad ligger dom på i pris? för och nackdel med dom dumparna jämfört med dom som säljs av lite olika firmor?


127 Inlägg
23 september 2009
#14
Exakt samma problem på min 940 turbo. Det var orginaldumpen ( som sitter på turbon ) som hadde fått fnatt.. Gått sönder.. Köpte dumplock och satte på en annan dumpventil.. Gikc grymt sen:)


Sök