Update 59:
Har börjat med å förbereda 240;in för å bli isbil. Och då ska jag testa å turbokonvertera LH 2.2 systemet med chrysler tändningen, jämnt för att jag har inga cash å spendera på en LH 2.4 tändnings box (har 2.4 bränsle boxen liggnas med kabelhärva) å se hur det funkar. Roligt å lära sig så kom inte med några "byt till 2.4 systemet", "köp en turbomotor med databoxar" lr "köp en turbo bil istället". Visst helvete så mycket enklare å smidigare, men man lär sig inget på dä, å aningens lat i mitt tycke då. Och jag vill lära känna på de olika Volvo systemen som finns för å få en mer praktiskt åsikt om dem. Å inte vara en i mängden som bara säger det han har hört/läst om till andra om vad de olika systemen har för för å nackdelar.
Har kört med följande system hittills (på mina bilar jag ägt);
240 GL/740 GL med LH 2.4 - Riktigt fint å möjlighet för turbo konvertering (har ej testat detta ännu dock)
240 DL med TZ-28H - Simpelt och funtionellt med möjlighet för turbokonvertering. Inga sensorer som strular till vid turbo konvertering
240 DL/745 DL med Renix-F - Funtionellt å va krångel fritt under min ägo. Vet ej nåt om turbokonvertering, kan vara lite problem ge och med att det är en databox som styr tändningen å inte gjord för turbo.
245 GL med LH 2.2 - ingen märkbar skillnad mot 2.4 systemet, och snart vet jag hur det är å turbokonvertera detta system, omöjligt lr bara jävligt mycket strul för å få det att lira?
Har även börjat montera ihop bilen lite smått, ska bara använda de absolut nödvändigaste delarna så som strålkasatare, bromsljus, torkare, värmepaketet, tändningslåset, databoxarna å säkert nåt mer som jag skulle komma på är nödvändigt.
Bilder;
Chrysler kabelhärvan lagad och med ny dragning utav kablar
LH 2.2 kabelhärvan innan
Generator dragningen va ju dä proffsigaste jag sett
LH 2.2 kabelhärvan lagad och med ny dragning utav kablarna
Motor rummet rengjort, och med monterade torpedplåtar samt bromsvåg med tillbehör
Pedalställ samt värmepaketet monterat efter rengöring
TZ-28H till B230A tänd systemet samt Renix-F till B230K tänd systemet. Funkade ju fint när den va turbo förgasare
Å där hänger kabelhärvorna som jag senare kommer å dra robotslang över, orkar inte med klibbig el tejp över alla kablar.
Och "instrument" kabelhärvan jag kommer å slakta bort allt förutom dä nödvändiga som nämnts ovan
Fortsättning följer.... Tills nästa update ha de