2410
Sök

Volvo 244 Turbo förgasar projekt

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 november 2010
#221
Stormen_ skrev:
En lätt plan slipning å polera lite mer på en avgas ventil, så ä detta jobbet färdigt helt å hållet
http://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/860809_227vt7.jpg


En liten fråga, lämna du iväg toppen för planing eller hur gjorde du?

Planslipa toppen?

Inte att rekommendera. Bättre att fräsa. När man fräser får man normalt skärränder som gör att packningen greppar mycket bättre wink Tror jag fräst 4 toppar nu och det har blivit ett fenomenalt resultat varje gång wink


579 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#222
Plan slipnining ska göras, men den bild du länka till ä den andra äldre toppen dock å har fixat till ventilerna sen långt tebaks smile

Nä jag använde mig av min före detta skolas fräsmaskin, har endast planat en enda topp hittills å dä gick prima på första försöket wink Spenderade nästan 2.8 år vid svarven å fräsmaskinen å resten vid de olika svetsarna under min gymnasie tid typ tongue


579 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#223
Nu har jag kommit till ett litet dilemma gott folk. Har gått med i AF's arbetsöshets kassa lr vad det nu heter, så kommer få lite pengar i månaden för å kunna ta mig runt å söka jobb å annat. Och då skulle jag jämnt vilja höra nån synpunkt på vad jag ska lägga pengarna på, ny bil lr en svets? Det mesta jag gjort med denna 240;i går att flytta över till en annan 240, endast själva karossen som jag har arbetat på som endast är för den bilen.

Har ju ingen tillgång till svets att låna hem, å att hyra en känns ganska meningslöst å bortkastade pengar. Ifall jag skaffar svetsen så kan jag ju rostlaga bilen, men sen ska jag ju på med ny färg i motor rummet å i kupén minst samt skaffa reservdelar som behövs å montera allt igen. Visst så kommer jag att ha användning för svets längre fram också. Men eftersom jag inte kommer å få så mycket pengar kan jag bara köpa Jula svetsar å liknande billiga svetsar å ingen "riktig" svets lr mer "Allround" svets så att säga t;ex Migatronic lr Kemppi. Plus att far min kommer skaffa en svets om nån månad när han får en fast anställning igen å en säker inkomst, å då blir det antingen en Kemppi lr Migatronic troligtvis.

Å ifall jag skaffar bilen jag tänkt mig som är nyligen besiktad utan anmärkning å riktigt servad å dyng fräsch både in å utvändigt. Så kommer jag ju ha en bra grund å börja bygga på utan lika allvarliga rostlagningar. Å ja nästan allt går att flytta över till den nya karossen i såna fall ganska smärtfritt. Så som motor, inredning, vxl-låda å ja allt jag gjort med utom karossen på denna 244;a.

Blev ganska mycket å läsa här, sorry wink Men skulle verkligen uppskattas nåt svar å synpunkt på det hela, ifall ni har nån så släng in den här oavsett vad smile


The one and only
1 091 Inlägg
6 december 2010
#224
Köp bilen helt klart! Om den är fräsch så behöver du ju kanske inte svetsen just nu o då kan du ju vänta tills din far köper en svets o snylta på den sen smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

The one and only
1 091 Inlägg
6 december 2010
#225
Btw.. Billiga svetsar är ändå inte så mkt o ha så skaffa en ordentlig svets eller ingen alls.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

2 419 Inlägg
6 december 2010
#226
Tycker du skall satsa på bilen! Sen kommer du ju få möjlighet att söka prao plats på företag genom af fick syrran iaf! då kan du ju kolla på typ en industri verkstad eller liknande så har du svets där wink


579 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#227
Volvo Knugen; Jo det lutar mot det, å jo precis därför jag nämnde Migatronic å Kemppi maskinerna. Migatronic för MIG å Kemppi för TIG enligt min mening. Jag har ju ingen erfarenhet sj från billiga svetsar, ifall inte 18-22000 kr är billigt dä vill säga tongue

Strandberg31; Då är dä 2 - 0 till bil då, och jag har blivit ganska trött på rost tongue Dä är inte dä att jag inte kan få tag på svets å dra med grejer till svetsen. Jag vill ha en svets hemma för å kunna arbeta på karossen. Lite klumpigt å dra med sig en hel kaross nånstans wink


579 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#228
Update 57:

Har inte blivit några uppdateringar direkt nu på ett tag, men det är ju runt -20 - -25 grader här hemma, yippie roll. Å stå ute å plocka ner en 245;a är inte så roligt faktiskt. Men har börjat plocka ner de delar jag behöver och har även gjort en 3D konstruktion av mitt kommande turbogrenrör. "Bara" å köpa material å kapa och bocka efter ritningen å svetsa fast det wink.

Det kommer troligtvis å komma en 240/245 ersättare till denna 244 snart, med årsmodell mellan 88b-93. Så jag får en B230F LH 2.4 å turbokonvertera big_smile, samt en rostfri kaross å skruva på tongue. Har ju kört med förgasar turbo nu ett tag å vill testa på insprutare (Va ju nästan 3 år sen jag hade en volvo insprutare å körde med så tongue)


Bilder;

Turbogrenröret med 482mm långa rör å en kollektor på 100mm. Turbo flänsen hamnar precis ovanför avgas kanalerna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1027008_0kt6n4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1027010_r3qxgl.jpg


126 Inlägg
8 december 2010
#229
Fin ritning du. Börja massproducera och sälja så får du lite extra pengar smile

040 RedLine
1 219 Inlägg
8 december 2010
#230
Ja, bara du får det fint så kan man tänka sig att köpa ett kanske wink

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

579 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#231
Bosskelso; Tackar smile haha ja kanske dä wink

BrajjAxx; Ja dä får vi se helt enkelt, va typ ett år sen jag satt vid TIG;en nu. Men det ska nog gå bra, och ifall dä blir bra så kan jag bygga ett till dig ifall du vill wink Ifall jag kan bocka rör å svetsa ihop dem så dä till slut blir en chopper ram ska nog detta gå prima dä å smile


579 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#232
Update 58;

I brist på nånting att göra för tillfället lägger jag upp det jag gjort hittills idag. Plockade isär turbon för å se skicket på den, åter igen tongue Å va i princip samma som vid senaste demontering, dock med mer sot i turbin delen, konstigt wink Tog även ett par bilder på var turbon kommer att hamna med grenröret jag har gjort i 3D. Och det blev precis där jag ville ha den smile


Bilder;

Turbon isär plockad å gått löst med blästern.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1027200_qqzzg4.jpg

Turbo placeringen med nya grenröret, Ser ju nästan ut som ett nytt turboaggregat efter blästringen. I alla fall kompressor delen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1027201_ddu0me.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1027202_gb0olq.jpg

Kommer nog å finna nå mer å skruva på tills dagens slut, så kommer mer uppdateringar då. Herrå tes vidare smile


579 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#233
Update 59:

Har börjat med å förbereda 240;in för å bli isbil. Och då ska jag testa å turbokonvertera LH 2.2 systemet med chrysler tändningen, jämnt för att jag har inga cash å spendera på en LH 2.4 tändnings box (har 2.4 bränsle boxen liggnas med kabelhärva) å se hur det funkar. Roligt å lära sig så kom inte med några "byt till 2.4 systemet", "köp en turbomotor med databoxar" lr "köp en turbo bil istället". Visst helvete så mycket enklare å smidigare, men man lär sig inget på dä, å aningens lat i mitt tycke då. Och jag vill lära känna på de olika Volvo systemen som finns för å få en mer praktiskt åsikt om dem. Å inte vara en i mängden som bara säger det han har hört/läst om till andra om vad de olika systemen har för för å nackdelar.

Har kört med följande system hittills (på mina bilar jag ägt);
240 GL/740 GL med LH 2.4 - Riktigt fint å möjlighet för turbo konvertering (har ej testat detta ännu dock)
240 DL med TZ-28H - Simpelt och funtionellt med möjlighet för turbokonvertering. Inga sensorer som strular till vid turbo konvertering
240 DL/745 DL med Renix-F - Funtionellt å va krångel fritt under min ägo. Vet ej nåt om turbokonvertering, kan vara lite problem ge och med att det är en databox som styr tändningen å inte gjord för turbo.
245 GL med LH 2.2 - ingen märkbar skillnad mot 2.4 systemet, och snart vet jag hur det är å turbokonvertera detta system, omöjligt lr bara jävligt mycket strul för å få det att lira?



Har även börjat montera ihop bilen lite smått, ska bara använda de absolut nödvändigaste delarna så som strålkasatare, bromsljus, torkare, värmepaketet, tändningslåset, databoxarna å säkert nåt mer som jag skulle komma på är nödvändigt.


Bilder;

Chrysler kabelhärvan lagad och med ny dragning utav kablar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029161_ain64d.jpg

LH 2.2 kabelhärvan innan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029164_w9d38f.jpg

Generator dragningen va ju dä proffsigaste jag sett tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029167_yxtfn0.jpg

LH 2.2 kabelhärvan lagad och med ny dragning utav kablarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029171_j4sb9y.jpg

Motor rummet rengjort, och med monterade torpedplåtar samt bromsvåg med tillbehör
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029177_6pjoj9.jpg

Pedalställ samt värmepaketet monterat efter rengöring
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029179_0lmboy.jpg

TZ-28H till B230A tänd systemet samt Renix-F till B230K tänd systemet. Funkade ju fint när den va turbo förgasare wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029182_39fmxf.jpg

Å där hänger kabelhärvorna som jag senare kommer å dra robotslang över, orkar inte med klibbig el tejp över alla kablar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029187_ssaegg.jpg

Och "instrument" kabelhärvan jag kommer å slakta bort allt förutom dä nödvändiga som nämnts ovan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1029189_a6a5rm.jpg

Fortsättning följer.... Tills nästa update ha de wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (13 december 2010)


579 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#234
Update 60:


Bilder;

Klippte ju givetvis av några kablar av misstag på LH2.2 kontakten, så fick ta en kabel från RENIX-F kontakten å fixa till dä smile OBS har ej tejpat ihop de två kablarna som går ihop
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1030973_e5dh3n.jpg

Monterat lite mer delar och dragit kabelhärvorna från boxarna å ut i motorrummet
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1030993_j55gfn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1030996_crrp04.jpg

Lyfte i en av motorerna för att kunna mäta avstånd å dra kablarna rätt. Dä går att å lyfta i en motor utan nån lyft, men dä blev lite knepigt när jag lyfte motorn å skulle samtidigt skruva i motor fästena, som givetvis inte ville på i första taget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1031002_y9zeij.jpg

Ett + för insprutare hittills, gött med utrymme mellan spjällhuset å bromsbehållaren smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1031010_l64ida.jpg

Avgassidan, blev nog lika som förut. Men bra å ha ifall jag bygger grenröret före jag får i den ny renoverade motorn, så jag vet utrymmet mellan toppen å fjäderbenstornet smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1031029_tah1nz.jpg

Gamla B230A växellådan som har gjort sitt, fann flera delar i den. Å så va en tand på ett av kugghjulen borta, så blir te å demontera vxl-lådan samt svänghjulet från 245;an roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1031030_uwzaep.jpg

Kupén nästan klar för test körning, bara el dragning som fattas å gas pedalen mer lr mindre smile Instrument kommer efter jag startat den, å test kört lite grann kanske wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1030990_xoq146.jpg

Så va dagens arbete slutfört, imörrn ska jag skotta bort all snö runtom 245;an, be grannen komma upp med traktorn å lyfta upp den på några däck lr liknande. För att kunna ta ner vxl-lådan, svänghulet å kanske även motorn får se, men iaf harre tes vidare smile


Banditen
52 Inlägg
23 december 2010
#235
blir no bra du smile va heter programmet som du gör 3D bilderna i?

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools

P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 december 2010
#236
Ser skitbra ut wink Mycke kul som hänt på sistone

Renix-F till b230K? Du menar inte b230fk i så fall?

För på K sitter det bendix ez118k wink ( förövrigt ett riktigt bra system enligt mig, enkelt och bra men ändå ganska advanced wink )


579 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#237
Alsedakingen: Solidworks heter ett av dem dä andra är Inventor. Tog mig nån enstaka timme å lära mig solidworks tongue Sen använde jag 3DS Max för instrument panelen.

Bensinskallen: Tackar, ja dä har ju blivit mer montering än demontering smile Å snart får jag renoveringssats med lager så jag kan sätta ihop den riktiga motorn big_smile å starta upp den å förmodligen köra med den igen efter 5-6 månader sen jag började demontera den tongue

Nä dä är te B230K, FK å FT har samma databoxar LH 2.4 "turbo" dä ända som skiljer på dem (ungefär) är wastegaten. Bendix kallas även för Renix-F wink I alla fall i Volvo's servicemanual. Jo precis som jag skrev i min näst senaste update, ifall Chrysler tändning strular ska jag försöka "blanda" ihop lr gå igenom vad exakt boxarna skickar varandra i LH 2.2. Å se ifall dä är ett måste att ha bägge i pluggade.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
23 december 2010
#238
Ah du har rätt nu när du säger det, visst kallas det för renix ibland...

Vet inte vilken modell du fått systemet ifrån, men på den vanliga varianten av 118 så är det ju svänghjulsgivare, så då får du köra med svänghjulsgivare till tändningen och hallgivare till sprutet wink

Sen finns det ju andra modeller av 118k, som sitter i bland annat b230E, då med separat tändmodul och hallgivare wink


579 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#239
Jo jag har svänghjuls varianten, å har både givaren å B230K's svänghjul. Dä är faktiskt B230K orginal i min 240, endast bytt till B230A vid senare tillfälle (vid turbo konvertering) av förra ägaren. Lite störande att det är olika svänghjul till B230K och B230 med LH2.4 sad Fattas bara tändboxen så har jag allt förutom de mekaniska bitarna så som givare, svänghjul, rätt tomgångsmotor/ventil m.m.

Jo Volvo gillade att experimentera med nya saker väldigt mycket under 80 talet har jag märkt tongue B230K är ju en av de experimenten wink


579 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#240
Update 61:

Idag har jag för första gången sen nån gång i sommras haft mer än en hundring i fickan å spendera på bilen big_smile Så har ju blivit lite grejer inköpta te motorn smile Så som helrenoverings sats med lager å kolvringar, Mobil1 5w-50 helsyntet motorolja, honingsverktyg, slipapper å lite smörjmedel samt bromsrengörings medel. Ska köpa oljefilter, termostat å glykol samt lite annat som jag kommer å behöva för montering av motorn.


Bilder;

De bearbetade kolvarna smile Ska viktas å fin slipas innan montering. Samt ska den andra sett från vänster bytas ut på grund av spiknings "gropar" sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033313_lbaz00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033301_fsl72d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033303_z2155h.jpg

Blocket som jag har rengjort från smuts å slipat bort lite färg. Får se ifall dä blir nån lackering av blocket, annars får dä bli vid senare tillfälle.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033307_puusr3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033310_jvyfhr.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033311_t3c8tu.jpg

Mobil1 5w-50 helsyntet, honingsverktyg, 5-56, bromsrengöring å lite slippapper med olika kornstorlekar smile Gött med mellandags rea iaf, 650kr lr nåt sånt wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033314_rtryoz.jpg

Resultatet från min första honing, ska fortsätta på de resterande cylinder loppen. Och sen gå igenom dem å se ifall jag behöver ta nåt mer.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/1033316_pe9a77.jpg

Så där nu kommer jag fortsätta hona blocket slipa till kolvarna. Å imörrn ska lell-brorsan få hjälpa mig lyfta ur motorn från 245;an så jag kommer åt svänghjulet å sen kunna ta ur vxl lådan. Också kanske jag har ett paketet väntas på rottnahallen big_smile Tes dess harre gött wink



Sök