larsson.m skrev:
Ska du porta toppen själv ? Vet du hur man gör ?
Är inte bara att slipa lite och hoppas på det bästa....Krävs att man vet vad man gör.
Om du sätter på en turbo på en F motorn med orginalboxar osv, så är det nog risk att motorn får för lite bränsle när turbon börjar ladda...
Hur mycket ska du sänka kompet ? vilket laddtryck ska du köra på ?
Räkna inte med att bilen kommer dricka mindre bensin (som du verkar tro) och sänker du kompressionerna så blir motorn inte lika stark som nu, innan turbon börjar ladda....
En V-kam är även den slö på lågvarv men drar bra på högvarv....
Vad dricker din F motor ?
Min LTT FK motor ligger mellan 1,0 - 1,5l/m beroende på körsätt.
Nu är det så att jag tänker inte ha värsting motorn.
Jag är inte helt 100 på konvertering och portning, men jag läser ganska mycket om det. Att konvetera för mej när nästan gratis. Jag har gratis tillgång till matrial och CNC EmCo fräs
Jag vet om att B230F är lite klen av sej, men några hästar extra bör den klara.
Hmm. Jag har lust att sänka kompet till 9,3:1. Just nu är det 9,8:1.
0,4 bar är fäll den maximala laddet jag ska väll ha. Det måste B230F klara av.
Det jag fick för mej att en B230F drar mindre är att man utnyttjar bränslet maximalt.
Om jag sätter en V-kam + 531-topp på en B230F så är det 100 % säkert att den går snålare. Jag har testat och fler har det.
En V-kam drar vid ca 3500 rpm. Det är perfekt för mej. Då kan jag köra runt 1000-3000 om jag ska köra snålt och lungt. Sen om en jävel vill rejsa så...
Så länge jag har samma bränsletryck och spirdare så drar den likadant eller mindre, beror på om man utnyttjar bränslet till 100.
På sommaren så kan jag få min B230F dra runt 0.8, men då kör jag lungt o snällt. Sen på vintern drar den liter milen.