4053
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

147 Inlägg
25 september 2009
#21
Diesel_77 skrev:
Jag ska regga den med turbo, för händer det något så är en en liten chans att jag för inte ut försäkring.

Har du ens läst tråden?

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!

snickare
612 Inlägg
25 september 2009
#22
när ja var på dragracing senast var den en som ville sälja en motor till mig en b230 som hade 450-500 häst. o ja fråga han lite grejer o om man har bil med orginal luftmasse mätare ska man varken montera sportfilter eller eftermarknads dump. sportfilter oljan som man har på förstör trådarna i luftmasse mätaren o en eftermarknads dump släpper ut lufften innan den går igenom luftmassemätaren så då kan de hända tt den krånglar när man släpper gasen så skjuter den in massa extra bränsle o blöddrar.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

1 915 Inlägg
25 september 2009
#23
Du kan inte besikta med en turbokonverterad motor, det är inte godkänt/lagligt

Vill du ha turbo så är enda sättet att köpa en turbobil eller en turbomotor och byta hela motorn i din och sätta i turbomotorn osv, då kan du regbesikta bilen

FTT & LTT drar lika mycket bränsle.

de bilar jag har kört med lite etanolblandning i har dragit mer bränsle än om jag bara kört med bensin.



Diesel_77 skrev:
Jag ska regga den med turbo, för händer det något så är en en liten chans att jag för inte ut försäkring.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
26 september 2009
#24
Nu är det så att jag tänker skaffa en B230F LH 2.2 och en Saab turbo.
Jag har en V-kam och en 530-topp som jag tänker porta. Jag tänker köpa en enkel,billiga, liten saab tubro ocg göra mitt eget turbo-grenrör.
Jag tänker kompsänka den och använda B230F som sitter i bilen som en besmotor.

Jag tänker köpa och göra lite turbodelar till bilen.
Jag tänkler inte chippa den för det finns inte chipp som är anpassad för mitt hemmabygge.

Då är frågan. Hur mycket kan jag trimma den till tills motorn blöddlar och kräver större spridare och tryck.
Kan man säga 150 HK? Det som är bra med min konvetering är att den kommer gå billigare att köra samt starkare för jag kör med samma spridare och bränsletryck.

P.s medans jag turbokonvertera på mitt billiga sätt så tänker jag införskaffa en IC och dump tongue
Senast redigerat av Diesel_77 (26 september 2009)

1 915 Inlägg
26 september 2009
#25
Ska du porta toppen själv ? Vet du hur man gör ?
Är inte bara att slipa lite och hoppas på det bästa....Krävs att man vet vad man gör.

Om du sätter på en turbo på en F motorn med orginalboxar osv, så är det nog risk att motorn får för lite bränsle när turbon börjar ladda...

Hur mycket ska du sänka kompet ? vilket laddtryck ska du köra på ?

Räkna inte med att bilen kommer dricka mindre bensin (som du verkar tro) och sänker du kompressionerna så blir motorn inte lika stark som nu, innan turbon börjar ladda....
En V-kam är även den slö på lågvarv men drar bra på högvarv....

Vad dricker din F motor ?

Min LTT FK motor ligger mellan 1,0 - 1,5l/m beroende på körsätt.
Senast redigerat av larsson.m (26 september 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
26 september 2009
#26
larsson.m skrev:
Ska du porta toppen själv ? Vet du hur man gör ?
Är inte bara att slipa lite och hoppas på det bästa....Krävs att man vet vad man gör.

Om du sätter på en turbo på en F motorn med orginalboxar osv, så är det nog risk att motorn får för lite bränsle när turbon börjar ladda...

Hur mycket ska du sänka kompet ? vilket laddtryck ska du köra på ?

Räkna inte med att bilen kommer dricka mindre bensin (som du verkar tro) och sänker du kompressionerna så blir motorn inte lika stark som nu, innan turbon börjar ladda....
En V-kam är även den slö på lågvarv men drar bra på högvarv....

Vad dricker din F motor ?

Min LTT FK motor ligger mellan 1,0 - 1,5l/m beroende på körsätt.

Nu är det så att jag tänker inte ha värsting motorn.
Jag är inte helt 100 på konvertering och portning, men jag läser ganska mycket om det. Att konvetera för mej när nästan gratis. Jag har gratis tillgång till matrial och CNC EmCo fräs cool

Jag vet om att B230F är lite klen av sej, men några hästar extra bör den klara.
Hmm. Jag har lust att sänka kompet till 9,3:1. Just nu är det 9,8:1.

0,4 bar är fäll den maximala laddet jag ska väll ha. Det måste B230F klara av.

Det jag fick för mej att en B230F drar mindre är att man utnyttjar bränslet maximalt.

Om jag sätter en V-kam + 531-topp på en B230F så är det 100 % säkert att den går snålare. Jag har testat och fler har det.

En V-kam drar vid ca 3500 rpm. Det är perfekt för mej. Då kan jag köra runt 1000-3000 om jag ska köra snålt och lungt. Sen om en jävel vill rejsa så... tongue

Så länge jag har samma bränsletryck och spirdare så drar den likadant eller mindre, beror på om man utnyttjar bränslet till 100.

På sommaren så kan jag få min B230F dra runt 0.8, men då kör jag lungt o snällt. Sen på vintern drar den liter milen.
Senast redigerat av Diesel_77 (26 september 2009)

Jägermeister
910 Inlägg
26 september 2009
#27
Är väl ingen ide att ens turbokonvertera en gammal sur volvo 740, lika bra att bara köpa en färdig tic eller turbo modell.

Dom är ju praktiskt taget gratis nuförtiden, att turbokonvertera eller byta motor, regbesikta + allt som behövs runt omkring, delar, material mm lär ju kosta mer än att surfa in på blocket och bara köpa en färdig bil med turbo.

Är väl bara att sälja bort sin gamla gl, glt gle eller vad man nu har och lägga nån tusenlapp emellan så har man ju en turbo bil.

Hade haft chans nyss att köpa en 89ans tic som gått 14tmil , helt rostfri, 3 vuxna ägare i originalskick med all utrustning, ac, elhssar , helskinn, mm mm för 15 000kr, ångrar det lite i efterhand, inte för att jag skulle vilja köra med den bilen men ha i nån lada och plocka fram om 20 år typ.smile
Senast redigerat av gemini78 (26 september 2009)

En gång är ingen gång...

407 Inlägg
27 september 2009
#28
gemini78 skrev:
Är väl ingen ide att ens turbokonvertera en gammal sur volvo 740, lika bra att bara köpa en färdig tic eller turbo modell.

Dom är ju praktiskt taget gratis nuförtiden, att turbokonvertera eller byta motor, regbesikta + allt som behövs runt omkring, delar, material mm lär ju kosta mer än att surfa in på blocket och bara köpa en färdig bil med turbo.

Är väl bara att sälja bort sin gamla gl, glt gle eller vad man nu har och lägga nån tusenlapp emellan så har man ju en turbo bil.

Hade haft chans nyss att köpa en 89ans tic som gått 14tmil , helt rostfri, 3 vuxna ägare i originalskick med all utrustning, ac, elhssar , helskinn, mm mm för 15 000kr, ångrar det lite i efterhand, inte för att jag skulle vilja köra med den bilen men ha i nån lada och plocka fram om 20 år typ.smile

Men är det någon turbomotor så måste jag ha en som passar LH 2.2 systemet.
B230FT passar ju bara. Och dom är ganska så dyr. Folk vill ju ha 8000 för sen sönderplocket och sliten jävel :p

Jag anser att det blir mycket billigare om jag konverterar en B230F.

Jag var också inne på att göra om min B230F till en B234F egenom att sätta dit en topp,grenrör,insug o.s.v.
Men jag vill ha en bli med attityd.
Senast redigerat av Diesel_77 (27 september 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 september 2009
#29
Diesel_77 skrev:
Så länge jag har samma bränsletryck och spirdare så drar den likadant eller mindre, beror på om man utnyttjar bränslet till 100.

Så länge turbon inte laddar så kan jag väl gå med på att du har samma förbrukning, men när turbon laddar måste bilen ha mer soppa för att kompensera för luften.
Min färddator slutar räkna vid 5liter milen. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

407 Inlägg
27 september 2009
#30
TurbOla skrev:
Diesel_77 skrev:
Så länge jag har samma bränsletryck och spirdare så drar den likadant eller mindre, beror på om man utnyttjar bränslet till 100.

Så länge turbon inte laddar så kan jag väl gå med på att du har samma förbrukning, men när turbon laddar måste bilen ha mer soppa för att kompensera för luften.
Min färddator slutar räkna vid 5liter milen. wink

Ja. det är det jag menar. Men att det kan dra mindre kan också inträffa för man utnyttja bränslet.

Men hur mycket bar tror du man kan ha på en B230F? Hur mycket kan man kompsäka?
Jag skall köra med orginaltryck och orginalspridare för att den inste ska dra mera än en B230F vid normal körning.

Jag vet om att jag kan inte maxa motorn. Den får inte blöddra. Kan 0.4-0.5 bar vara maximalt? Motorn får inte gå för magert också. Jag måste göra så det blir bra. Annars så har jag 4 st spridare från en B230E. Eller snarare så har jag en HEL B230E. Det är där jag får V-kammen ifrån.

Jag ska ha det den pyser också cool Hur mycket laddning måste det vara då?

En fungerande saabturbo kan man få för ca 500 kr på blocket.
B230F kan man också få för 500 kr. Eller mindre. IC kan man få billigt för ca 1000 kr, men då är det en enkel. Men det räcker för mej. wink

Då kan jag byta motor innan bes och sedan byta tillbaka wink
Jag kan ju göra en FAQ om hur man konverterar en B230F medans jag håller på.
Senast redigerat av Diesel_77 (27 september 2009)

Avstängd
424 Inlägg
27 september 2009
#31
Smart tänkt. Snåla med bränslet i en turbomotor.. *tummen upp*... Hur tänker du egentligen? Ska du "tillverka" en snål turbo maskin? Det kommer liksom inte funka.. För lite soppa = smälta kolvar.
Senast redigerat av turbo5a (27 september 2009)

team Svineri. Volvos under construction.

1 915 Inlägg
27 september 2009
#32
Jo, han ska ju turbokonvertera för att motorn ska dra mindre bränsle..... roll
Men snålar han med bränslet så kommer motorn spika sönder och han har ju en orginalmotor att byte till, så han kan lära sig av sitt misstag och nästa gång han konverterar bör han utgå ifrån att den kommer dra mer bränsle.


turbo5a skrev:
Smart tänkt. Snåla med bränslet i en turbomotor.. *tummen upp*... Hur tänker du egentligen? Ska du "tillverka" en snål turbo maskin? Det kommer liksom inte funka.. För lite soppa = smälta kolvar.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

221 Inlägg
27 september 2009
#33
Diesel_77 skrev:
Jag kan ju göra en FAQ om hur man konverterar en B230F medans jag håller på.

Det borde du inte gör då du inte verkar kunna någonting om ämnet.

Ett tips är att gå in på skogenracing.com och kolla hur du kan tatta ihop ett turbobygge med hjälp av extraspridare.

4 670 Inlägg
27 september 2009
#34
Hur tänker du om att bilen ska dra mindre bränsle än vad den gör nu om du ska öka effekten i bilen?

Självklart om du ALDRIG låter turbon jobba lär du säkert stanna kvar i samma förbrukning som du har nu men när turbon börjar ladda så öser den in luft i motorn!

Då måste ju motorn få in bränsle för att inte gå magert! DVS MER SOPPA!!!

Du har ju spridare? dom ger den önskad mängd soppa som styrsystemet ser till att bilen ska få? resten går tillbaka i bränslereturen!

Du måste ju se till att monterar du en turbo/ eller ökar effekt i en motor måste du se till att det kan komma fram den önskade mängd luft/Soppa som motorn behöver vid effektökningen!

Eller hur tänker du?
Senast redigerat av mickius (27 september 2009)


407 Inlägg
28 september 2009
#35
Jag har bestämt mej.
Det får bli LH 2.2. Men jag tänker ändå ha turbo. Det får bli så att jag köper en B230F + en B23A. Där tar jag lager och vevstakar o.s.v till B230F. Sen så har jag gratis tillgång till CNC och NC fräs och svarv så jag kan göra om kolvarna d.v.s kompsänka. Men då är frågan: Passar vevstakar och lager från B23A till en B230F?

Sen får jag 4 st B230E spridare som jag kan sätta dit på B230F insuget d.v.s 8 spirdare. Turbon köper jag av privatperson på blocket.se, samt IC. Dom kostar väll 1000 kr styck. Mer får dom inte.
Jag får en V-kam också gratis.

Nu vet jag att jag kommer inte kunna regsitera med denna motor så jag har en Orginal B230F som besiktningsmotor.

Jag får en 530-topp gratis och jag kan porta den. Eller är det bättre om jag fixar en 531-topp istället för en 530 portad?

Sen vet jag inte OM det går att chippa ett hemma bygge? Det som är bra med denna motor är att mellan 1000 och 3000 rpm så jobbar inte turbon, d.v.s den drar lika mycket soppa som en "snål" B230F.

72 Inlägg
28 september 2009
#36
Diesel_77 skrev:
Men då är frågan: Passar vevstakar och lager från B23A till en B230F?

Nej.. bättre att ta hela 23 blocket ifall det är m-stakarna i det..

Diesel_77 skrev:
Sen får jag 4 st B230E spridare som jag kan sätta dit på B230F insuget d.v.s 8 spirdare. .

B230E har mekaniskt sprut, spridare fungerar inte så bra med elektroniskt..
Bästa är att du sätter dit 4st större spridare från t.ex. en b230ft, fk.

407 Inlägg
28 september 2009
#37
Heed skrev:
Diesel_77 skrev:
Men då är frågan: Passar vevstakar och lager från B23A till en B230F?

Nej.. bättre att ta hela 23 blocket ifall det är m-stakarna i det..

Diesel_77 skrev:
Sen får jag 4 st B230E spridare som jag kan sätta dit på B230F insuget d.v.s 8 spirdare. .

B230E har mekaniskt sprut, spridare fungerar inte så bra med elektroniskt..
Bästa är att du sätter dit 4st större spridare från t.ex. en b230ft, fk.

Jaha okej. Men då konveterar jag om en B23A till B230F tongue = B23F
Jag vet att B230 -86 till -89 hade dåliga stakar och lager, men dom hållar iallafall med att köra med, orginal.

Hmm, M-stakar finns i B23A . Men måste jag inte ta: Stakar, kolvar,vevaxel, oljetråg, lager till en B230F för att den ska bli starkare? Passar 530/531 topp på B23A block?


Men om det går svårt att få tag på Tubrospridare, kan jag använda 4 stycken extra B230F spridare? D.v.s 8 B230F spirdare? Vet inte hur mycket turbospridare kostar och hur lätt dom är att få tag på.
Det jag ahr tänkt mej är ca 250 hk, om allt pallar det. Annars så nöjer jag mej med att dra mina kompisar som burkar köra Audi A6 chippad ca 210 hk och saab 9-5 ca 210 hk. lol
Senast redigerat av Diesel_77 (28 september 2009)

snickare
612 Inlägg
28 september 2009
#38
B23A - Förgasarmotor (Pierburg) på 115 hk
B23ET/FT - var turbomotorn som återfanns i 740 turbo och 760 turbo (i 760 turbo fanns den i 182 hk utförandet).
B23E - En motor med mekanisk bränsleinsprutning som utvecklade 129 hk och 190 Nm.
B230E - Detta var en av de första modellerna som hade mekanisk insprutning av typen CI-Jetronic.
B230ET - Återfanns bland annat i 740/760 turbo och utvecklade 182 hk.
B234 - Volvos enda gjutjärnsmotor med 4 ventiler per cylinder och dubbla kamaxlar. Denna modell hade även balansaxlar för en tystare och mindre skakig körupplevelse. Den var även försedd med hydrauliska ventillyftare.
B230A - Förgasarmotor (Pierburg) på 115 hk
B230F - sitter på Volvo 240/740/940. Elektronisk insprutning. Tidig B230F (85-88) har LH 2.2 medan senare modell (89-92) har LH 2.4.
B230FK - sitter i 940 lätttrycksturbo. Det är i grunden en B230FT fast med annan wastegateklocka.
B230K - En special version av B230A med förbränningsrummen i kolvarna och inte i toppen samt en annan förgasare (Solex-Cisac). Fanns i 740 av årsmodell 1987 och 244 av årsmodell 1987. Den hade även automatisk choke.
B230FT - Fulltrycksturbo, fanns i senare 740/760 och i 940 Turbo.
B204GT - 16v Turbo fanns i 780/960 i Italien
B200FT - Fanns i 940 turbo i Italien/England och Japan på grund av andra skatteregler för mindre cylindervolym

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

407 Inlägg
28 september 2009
#39
Tror ni att jag behöver svarva på kolvarna eller sätta dit en tjockare topplockspackning för att kompsänka den?

Går det svarva ett spår på B23A kolvar så dom blir oljekylda kolvar?
Hur mycket hk kan jag få ut med: V-kam, 531-topp, turbospridare/ 8 st B230F spridare, Kompsäkna till 8,9:1, IC?

Vad tror ni? Jag vill ha helst över 200 hk. P.S går det att chippa mitt hemmabyge?

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#40
Diesel_77 skrev:
Går det svarva ett spår på B23A kolvar så dom blir oljekylda kolvar?

Hur tänkte du där?
Jag vet inte hur det ser ut på rödblockaren, men på min motor sitter det fem munstycken längs kanten på mellangördeln under varje cylinder, matade med olja direkt från oljepumpen, som sen skickar upp olja på undersidan av kolven via munstyckena.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök