turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Mappa bilen för dina behov. Du får ett helt eget chip till din bil
Coolt va?
Jasså går det mappa en LH 2.2?
Inte en aning faktiskt. Så du ska alltså köra med 2.2. Fett.
Ja
Jag orkar inte byta till LH 2.4. Bökigt. Fördelen med 2.2 är att man kan ställa tändningen genom att vrida på fördelare. 2.4 kan man bara ända tänningen 3 grader om man ändrar på 2 stift.
Ändra tänningen är som att mappa.
Men nu måste jag gå in på detaljer som anderssonboy sa om spridarna.
Jag fattade inte riktigt 100 % vad han menar. Han ska först lära sej skriva och stätta punkt och stor bokstav
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854 Håller på att läsa detta.
Skulle vilja ha tips hur man mappar enbart för en B230F.
Som jag hade tänkt är om jag satt 4 st vanliga spirdare tillsammans med dom andra 4 spridarna. Efter ett tag så kommer lanbdasonden ställa in så det blir rätt mängt syre och rätt mängd bränsle när motorn blir varm.
Så gör man när man etanolkonverterar. Man har flexitune som ersätter långa pulser på spridarna. sedan så kommer dom pulserna anpassa sej efter motorns behov av bränsle och syre.
Men så här skrev en annan person
Men om jag vore ni (antar att ni inte är ute efter speciellt mycket effekt eller ladda speciellt mycket) så skulle jag köra på b230f motorn nu när den nu sitter i, bara rycka av toppen och sätta tjockare topplockspackning eller dubbla för att få ner kompan lite, sedan bara hänga på turbo grejjerna och sätta på ett extrasprut (2 st kallstartspridare från k-jet med en tryckvakt från t.ex saab så dem slår till över ett visst antal laddtryck för soppan tar slut efter 0,3-0,4~ bar, går för snålt sen = inge bra ) och köra så, håller nog ett tag och ni lär ha roligt av att veta att ni gjort det själva och om nu motorn rasar är dem ju inte spec dyra/svåra att få tag på...
Eller så köper ni helt enkelt en turbo motor och hissar i vilket oftast är billigare och naturligtvis lättare.
Men om det är någon som säljer en B230FT LH 2.2 så PM:a mej
Förvänta er inte få tusentals kr för en gammal omodern turbomotor.
Motorn ska kunna gå att trimma upp till 250 hk.