3914
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 september 2009
#41
TurbOla skrev:
Diesel_77 skrev:
Går det svarva ett spår på B23A kolvar så dom blir oljekylda kolvar?

Hur tänkte du där?
Jag vet inte hur det ser ut på rödblockaren, men på min motor sitter det fem munstycken längs kanten på mellangördeln under varje cylinder, matade med olja direkt från oljepumpen, som sen skickar upp olja på undersidan av kolven via munstyckena.

Ser likadant ut på rödblocken med kolvkylning

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#42
NITROUS skrev:
Ser likadant ut på rödblocken med kolvkylning

Okej, men förstår fortfarande inte hur han ska få oljekylda kolvar genom att fräsa ett spår i dom? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 september 2009
#43
TurbOla skrev:
NITROUS skrev:
Ser likadant ut på rödblocken med kolvkylning

Okej, men förstår fortfarande inte hur han ska få oljekylda kolvar genom att fräsa ett spår i dom? wink

Haha det förstår inte jag heller, TS får gärna förklara smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
28 september 2009
#44
TurbOla skrev:
NITROUS skrev:
Ser likadant ut på rödblocken med kolvkylning

Okej, men förstår fortfarande inte hur han ska få oljekylda kolvar genom att fräsa ett spår i dom? wink

Men jag trodde att en oljekyld kolv fungerade så.

Hur som helst så undrar jag om M-stakar och lager och vevaxel från B23A passar till B230F?
Det skulle vara bra för då vet jag att B230F klara mera än 200 hk. Jag måste ha så jag kan dra en saab 9-5 1998-2000 och en Audi A6. Båda ligger under 200 hk, men när dom är chippade så ligger dom runt 210 hk. big_smile

Då är det bara några fråger till:
Hur mycket tycker ni att jag ska kompsänka den? Hur mycket tycker ni att turbon ska ladda? 1 bar som max eller? Och hur tycker ni att jag ska kompsänka? Jag får välja mellan NC svarv, eller årets nyaste CNC EMCO svarv eller dubbla packningar? Jag har tillgång gratis.
Senast redigerat av Diesel_77 (28 september 2009)

355 Inlägg
28 september 2009
#45
om du inte vill köra sönder din motor efter 5min så ska du nog läsa på litte innan .

407 Inlägg
28 september 2009
#46
anderssonboy skrev:
om du inte vill köra sönder din motor efter 5min så ska du nog läsa på litte innan .

Det är därför jag söker fakta från kunniga personer.
Nej, jag vill inte köra sönder min motor på 5 minuter. Det är därför jag vill skaffa vevstakar,lager, vevaxel, block o.s.v från en B23A. Men jag måste vara 100 % säker på att dom passar på en B230F.
Senast redigerat av Diesel_77 (28 september 2009)

355 Inlägg
28 september 2009
#47
Diesel_77 skrev:
anderssonboy skrev:
om du inte vill köra sönder din motor efter 5min så ska du nog läsa på litte innan .

Det är därför jag söker fakta från kunniga personer.
Nej, jag vill inte köra sönder min motor på 5 minuter. Det är därför jag vill skaffa vevstakar,lager, vevaxel, block o.s.v från en B23A. Men jag måste vara 100 % säker på att dom passar på en B230F.

med fel luft/bränsle blandning så spelar de ingen roll vad du en har för stakar o kolvar . för dina efekt mål så behöver du inte ens röra botendelen..

407 Inlägg
28 september 2009
#48
anderssonboy skrev:
Diesel_77 skrev:
anderssonboy skrev:
om du inte vill köra sönder din motor efter 5min så ska du nog läsa på litte innan .

Det är därför jag söker fakta från kunniga personer.
Nej, jag vill inte köra sönder min motor på 5 minuter. Det är därför jag vill skaffa vevstakar,lager, vevaxel, block o.s.v från en B23A. Men jag måste vara 100 % säker på att dom passar på en B230F.

med fel luft/bränsle blandning så spelar de ingen roll vad du en har för stakar o kolvar . för dina efekt mål så behöver du inte ens röra botendelen..

Jag tänker ju ha turbospridare också wink

Det mål jag har på motorn är: Så länge turbon inte jobbar så skall den dra lika mycket som en B230F, men när turbon jobbar upp så spelar det ingen roll vad den drar. Runt 200 hk ska den ha.

Det är mitt mål.
Senast redigerat av Diesel_77 (28 september 2009)

355 Inlägg
28 september 2009
#49
bygg då ett tilläggssprut . som öppnar kalsarts ventiler vid olicka ladd .. så blir de hyfsat bränsle snålt samtidigt som du får soppa man kan räkna med att 1 kalstarts ventil klarar typ 20 hk  så de är ju bara till o sätta 5 st o sen tryckvakter som öppnar på olika ladd ..

407 Inlägg
28 september 2009
#50
anderssonboy skrev:
bygg då ett tilläggssprut . som öppnar kalsarts ventiler vid olicka ladd .. så blir de hyfsat bränsle snålt samtidigt som du får soppa man kan räkna med att 1 kalstarts ventil klarar typ 20 hk  så de är ju bara till o sätta 5 st o sen tryckvakter som öppnar på olika ladd ..

Jag hade tänkt denna.
http://i10.tinypic.com/2mzffqf.jpg

Hmm...jag är inte pro när det gäller sånt här, men jag måste ju börja någon stans.
Kan du ta det lite tydligare och mera djupare?

Källa: http://skogenracing.editboard.com/tekni … ar-t28.htm

OT: när man trimm-chippar. Visst ökar det trycket på spridarna då och spridarna får längre pulser?

Jag har läst lite och det passar bäst att svarva på kolven om man ska kompsänka.
Då är den delan avklarad. Då är det bara fundera på hur jag ska få rätt blandning luft och bränsle.
Sen är det mekaniska d.v.s turbo.
Senast redigerat av Diesel_77 (28 september 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 september 2009
#51
Är det inte enklare att bara ta en färdig 230ET/FT/FK och köra med? du vill att bilen ska dra som en 230F innan turbon jobbar, och det kommer den ändå inte göra om du sänker kompet och byter kam till en värre. sen slipper du allt med extraspridare och annat tjäbbel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

355 Inlägg
29 september 2009
#52
bygger du som din ritning så går den ju väldigt fett innan det kommer upp i högt ladd därför är det bättre med kalstarts spridare som inte flödar för så mkt o många i stället för då blir det ju i många steg o mkt mindre bränsleförbrukning .. o soppa trycket ökar man ju endast om man har för små spridare lr så de gör bara att dom flödar mer men du kan åxå sätta dit en progresiv btr så ökar bränsle trycket progresivt med laddet ..

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
29 september 2009
#53
Ska du på allvar plocka begagnade lager och stoppa i? Och ditt effektmål är runt 200hk? Varför ska du ens öppna bottendelen? Sen tvivlar jag på att du kommer att klara av (Om du någonsin ens börjar med det här projektet) att bygga en motor som är lika snål som original, men har en effektökning på 70hk?

Du kommer aldrig att få den att gå snålt om det ska hålla, så enkelt är det. Det kostar att trimma, det kostar överlag att ha effekt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

407 Inlägg
29 september 2009
#54
NITROUS skrev:
Är det inte enklare att bara ta en färdig 230ET/FT/FK och köra med? du vill att bilen ska dra som en 230F innan turbon jobbar, och det kommer den ändå inte göra om du sänker kompet och byter kam till en värre. sen slipper du allt med extraspridare och annat tjäbbel.

Jo. men dom ska ha fan 8000 kr för en sönderplockat B230FT LH 2.2 på blocket.


Om jag byter till 531-topp och v-kam på en B230F så drar den mindre. Det är bevisat. Allt mera blir effektivare. Så jag anser att så länge man kör en B230FT som en B230F, så drar den och går lika bra/mycket som en B230F.

anderssonboy skrev:
bygger du som din ritning så går den ju väldigt fett innan det kommer upp i högt ladd därför är det bättre med kalstarts spridare som inte flödar för så mkt o många i stället för då blir det ju i många steg o mkt mindre bränsleförbrukning .. o soppa trycket ökar man ju endast om man har för små spridare lr så de gör bara att dom flödar mer men du kan åxå sätta dit en progresiv btr så ökar bränsle trycket progresivt med laddet ..

Okej. Jag lyssnar på dej. Du låter mest PRO här wink Återkommer.

discokapten skrev:
Ska du på allvar plocka begagnade lager och stoppa i? Och ditt effektmål är runt 200hk? Varför ska du ens öppna bottendelen? Sen tvivlar jag på att du kommer att klara av (Om du någonsin ens börjar med det här projektet) att bygga en motor som är lika snål som original, men har en effektökning på 70hk?

Du kommer aldrig att få den att gå snålt om det ska hålla, så enkelt är det. Det kostar att trimma, det kostar överlag att ha effekt.

Japp. Jobbar motorn lite så drar den lite. Fungerar i teorin och praktiken.
Jag vet om att det kostar att trimma. Men jag ska inte värsting trimma ex. 350-450 hk.
Senast redigerat av Diesel_77 (29 september 2009)

Avstängd
424 Inlägg
29 september 2009
#55
Diesel_77 skrev:
Sen vet jag inte OM det går att chippa ett hemma bygge? Det som är bra med denna motor är att mellan 1000 och 3000 rpm så jobbar inte turbon, d.v.s den drar lika mycket soppa som en "snål" B230F.

Mappa bilen för dina behov. Du får ett helt eget chip till din bil big_smile Coolt va?

team Svineri. Volvos under construction.

407 Inlägg
29 september 2009
#56
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Sen vet jag inte OM det går att chippa ett hemma bygge? Det som är bra med denna motor är att mellan 1000 och 3000 rpm så jobbar inte turbon, d.v.s den drar lika mycket soppa som en "snål" B230F.

Mappa bilen för dina behov. Du får ett helt eget chip till din bil big_smile Coolt va?

Jasså går det mappa en LH 2.2?

Avstängd
424 Inlägg
29 september 2009
#57
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Sen vet jag inte OM det går att chippa ett hemma bygge? Det som är bra med denna motor är att mellan 1000 och 3000 rpm så jobbar inte turbon, d.v.s den drar lika mycket soppa som en "snål" B230F.

Mappa bilen för dina behov. Du får ett helt eget chip till din bil big_smile Coolt va?

Jasså går det mappa en LH 2.2?

Inte en aning faktiskt. Så du ska alltså köra med 2.2. Fett.

team Svineri. Volvos under construction.

407 Inlägg
29 september 2009
#58
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Mappa bilen för dina behov. Du får ett helt eget chip till din bil big_smile Coolt va?

Jasså går det mappa en LH 2.2?

Inte en aning faktiskt. Så du ska alltså köra med 2.2. Fett.

Ja tongue Jag orkar inte byta till LH 2.4. Bökigt. Fördelen med 2.2 är att man kan ställa tändningen genom att vrida på fördelare. 2.4 kan man bara ända tänningen 3 grader om man ändrar på 2 stift. wink Ändra tänningen är som att mappa.

Men nu måste jag gå in på detaljer som anderssonboy sa om spridarna.
Jag fattade inte riktigt 100 % vad han menar. Han ska först lära sej skriva och stätta punkt och stor bokstav lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854 Håller på att läsa detta.
Skulle vilja ha tips hur man mappar enbart för en B230F.

Som jag hade tänkt är om jag satt 4 st vanliga spirdare tillsammans med dom andra 4 spridarna. Efter ett tag så kommer lanbdasonden ställa in så det blir rätt mängt syre och rätt mängd bränsle när motorn blir varm.

Så gör man när man etanolkonverterar. Man har flexitune som ersätter långa pulser på spridarna. sedan så kommer dom pulserna anpassa sej efter motorns behov av bränsle och syre.


Men så här skrev en annan person
Men om jag vore ni (antar att ni inte är ute efter speciellt mycket effekt eller ladda speciellt mycket) så skulle jag köra på b230f motorn nu när den nu sitter i, bara rycka av toppen och sätta tjockare topplockspackning eller dubbla för att få ner kompan lite, sedan bara hänga på turbo grejjerna och sätta på ett extrasprut (2 st kallstartspridare från k-jet med en tryckvakt från t.ex saab så dem slår till över ett visst antal laddtryck för soppan tar slut efter 0,3-0,4~ bar, går för snålt sen = inge bra ) och köra så, håller nog ett tag och ni lär ha roligt av att veta att ni gjort det själva och om nu motorn rasar är dem ju inte spec dyra/svåra att få tag på...
Eller så köper ni helt enkelt en turbo motor och hissar i vilket oftast är billigare och naturligtvis lättare.

Men om det är någon som säljer en B230FT LH 2.2 så PM:a mej smile
Förvänta er inte få tusentals kr för en gammal omodern turbomotor.
Motorn ska kunna gå att trimma upp till 250 hk.
Senast redigerat av Diesel_77 (29 september 2009)

355 Inlägg
30 september 2009
#59
fins o köpa Megasquirt me billigt  räkna med typ 2500-3500 för en box sen kopplar du härvan själv o kan mappa den via datorn . då kan du ju åxå ställa in motorn noga så den går bränsle snålt .

407 Inlägg
30 september 2009
#60
anderssonboy skrev:
fins o köpa Megasquirt me billigt  räkna med typ 2500-3500 för en box sen kopplar du härvan själv o kan mappa den via datorn . då kan du ju åxå ställa in motorn noga så den går bränsle snålt .

Tackar. Då vet jag det wink Men passa en Megasquirt på en LH 2.2?

Jag fick lite hjälp från Skogenracing
Hej vet en kille som hade en volvo 245 med b230f . Det ända han gjorde var att svarva kolvarna vet ej hur mycket. volvos gröna spridare 968 eller nåt heter dom väl. någon störe sopapump, ställbar bränsletrycksregulator med högt tryck, volvos kkk k24 från s60r laddade 1,5, och en stor ic bängkade ur den på rullande lansväg till ca 260 på hjulen. körde den ca 500 mil utan problem förutom v-låds ras varje helg.

Men nu verkar det vara mycket hk. Jag hade tänkt mej ligga ca 1,0 bar. Ska nog räcka.
Men sen när jag har gjort det som han sa så kan jag göra som du sa, Megasquirt.


Sök