4131
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

407 Inlägg
30 september 2009
#61
Jag har funderat lite.

Jag har räknat ihop lite saker som kan kosta att turbokonvertera en B230F. Det ligger runt 5 om man gör det billigt. Hur mycket brukar en B230FT kosta då?

B230FT LH 2.2 har 156 hk / 264 Nm
B230FT LH 2.4 HAR 165 hk / 235 Nm

Kan det stämma?
Senast redigerat av Diesel_77 (30 september 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
30 september 2009
#62
mellan 4-9 beroende på miltal o skick

Dog food lid. Backwards

407 Inlägg
30 september 2009
#63
DusanMandick skrev:
mellan 4-9 beroende på miltal o skick

Det är så svårt att få tag på en B230FT LH 2.2 nu för tiden.

Jag tänkte att det kosta lika mycket att konvertera än att köpa en turbomotor.
9 tror jag inte. På företag på blocket så säljer dom en för 6 k, men det är en -96, vilket inte passar min.

B230FT LH 2.2 + chipp 2800kr = 196 hk wink


Varför är det mera hk på en B230FT LH 2.4 än en B230FT LH 2.2?
Senast redigerat av Diesel_77 (30 september 2009)

355 Inlägg
30 september 2009
#64
med megasquirt så plockar du bort ditt lh2.2 o monterar megasquirtet istället ..

407 Inlägg
30 september 2009
#65
anderssonboy skrev:
med megasquirt så plockar du bort ditt lh2.2 o monterar megasquirtet istället ..

Jo...det är ju bra tongue

Vad skulle du ge för en B230FT? Är det stor skillnad mellan en B230F -87 -88 än en B230FT -89 -98?
Är det bara mjukvaran?

Random Hero
4 047 Inlägg
1 oktober 2009
#66
här har du massa motorer, dock till 940, men de är ett motorfäste som behövs ändras och kablar till lmm ska skarvas, sen är de låg ohms spridare på turbon ? http://www.laga.se/resultat.aspx?sok=b2 … ilkod=5060

Dog food lid. Backwards

407 Inlägg
1 oktober 2009
#67
DusanMandick skrev:
här har du massa motorer, dock till 940, men de är ett motorfäste som behövs ändras och kablar till lmm ska skarvas, sen är de låg ohms spridare på turbon ? http://www.laga.se/resultat.aspx?sok=b2 … ilkod=5060

Men tror du inte att det går att sätta din en B230FT från 940 till en 740 LH 2.2 + megasqurit?

Vad är det som exakt skiljer sej mellan en B230FT 740 och en B230FT 940?
Visst är det  tempgivare, hallgivare, samt LMM som skiljer?
Senast redigerat av Diesel_77 (1 oktober 2009)

1 915 Inlägg
1 oktober 2009
#68
Du har inte LH2.2 + MS.

Byter du till MS så tar du bort L2.2
Samma om du köper en motor med LH2.4 så byts ju även det ut mot MS, om du ska ha det.

anderssonboy skrev:
med megasquirt så plockar du bort ditt lh2.2 o monterar megasquirtet istället ..

Diesel_77 skrev:
Men tror du inte att det går att sätta din en B230FT från 940 till en 740 LH 2.2 + megasqurit?

Vad är det som exakt skiljer sej mellan en B230FT 740 och en B230FT 940?
Visst är det  tempgivare, hallgivare, samt LMM som skiljer?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
1 oktober 2009
#69
larsson.m skrev:
Du har inte LH2.2 + MS.

Byter du till MS så tar du bort L2.2
Samma om du köper en motor med LH2.4 så byts ju även det ut mot MS, om du ska ha det.

anderssonboy skrev:
med megasquirt så plockar du bort ditt lh2.2 o monterar megasquirtet istället ..

Diesel_77 skrev:
Men tror du inte att det går att sätta din en B230FT från 940 till en 740 LH 2.2 + megasqurit?

Vad är det som exakt skiljer sej mellan en B230FT 740 och en B230FT 940?
Visst är det  tempgivare, hallgivare, samt LMM som skiljer?


Fördelen med MS är att jag behöver inte konvertera om mitt system till 2.4.
Då kan jag ta en B230FT från Volvo 740/940 som har 2.4 och sedan sätta dit den i min 740.
Sen byter jag till MS.

Men vad krävs det för att en B230FT ska passa på en 740.
Det är hallgivare, tempgivare och LMM( vad är det?) som jag måste ha på B230FT:en för att den ska passa på en LH 2.2, sen byter jag till MS.

Eller behöver jag byta givare och LMM? Är det inte bara MS pang på?
Senast redigerat av Diesel_77 (1 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
#70
Diesel_77 skrev:
Fördelen med MS är att jag behöver inte konvertera om mitt system till 2.4.
Då kan jag ta en B230FT från Volvo 740/940 som har 2.4 och sedan sätta dit den i min 740.
Sen byter jag till MS.

Men vad krävs det för att en B230FT ska passa på en 740.
Det är hallgivare, tempgivare och LMM( vad är det?) som jag måste ha på B230FT:en för att den ska passa på en LH 2.2, sen byter jag till MS.

Eller behöver jag byta givare och LMM? Är det inte bara MS pang på?

ska du köra MS behöver du inte ens LMM, då kör du med MAP-sensor, tempgivare är jag osäker på, men gasspjällskontakten lär du byta ut mot en steglös.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
1 oktober 2009
#71
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Fördelen med MS är att jag behöver inte konvertera om mitt system till 2.4.
Då kan jag ta en B230FT från Volvo 740/940 som har 2.4 och sedan sätta dit den i min 740.
Sen byter jag till MS.

Men vad krävs det för att en B230FT ska passa på en 740.
Det är hallgivare, tempgivare och LMM( vad är det?) som jag måste ha på B230FT:en för att den ska passa på en LH 2.2, sen byter jag till MS.

Eller behöver jag byta givare och LMM? Är det inte bara MS pang på?

ska du köra MS behöver du inte ens LMM, då kör du med MAP-sensor, tempgivare är jag osäker på, men gasspjällskontakten lär du byta ut mot en steglös.

Man kan inte göra så att man tar vissa grejer från B230F typ givare och gasspjällkontakt till B230FT sen MS så man slipper konvertera om till 2.4.

Jag har hört att konvertera om till 2.4 är jobbigt.
MS är ju coolare än att chippa cool

Med MS så kan man ställa in allt på B230FT. Det är också bra att mjukvaran i MS uppdateras på deras hemsida så då är det bara att tanka ner och mappa om igen så det blir en ännu efiktivare motor.
Senast redigerat av Diesel_77 (1 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
#72
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Fördelen med MS är att jag behöver inte konvertera om mitt system till 2.4.
Då kan jag ta en B230FT från Volvo 740/940 som har 2.4 och sedan sätta dit den i min 740.
Sen byter jag till MS.

Men vad krävs det för att en B230FT ska passa på en 740.
Det är hallgivare, tempgivare och LMM( vad är det?) som jag måste ha på B230FT:en för att den ska passa på en LH 2.2, sen byter jag till MS.

Eller behöver jag byta givare och LMM? Är det inte bara MS pang på?

ska du köra MS behöver du inte ens LMM, då kör du med MAP-sensor, tempgivare är jag osäker på, men gasspjällskontakten lär du byta ut mot en steglös.

Man kan inte göra så att man tar vissa grejer från B230F typ givare och gasspjällkontakt till B230FT sen MS så man slipper konvertera om till 2.4.

Jag har hört att konvertera om till 2.4 är jobbigt.
MS är ju coolare än att chippa cool

Med MS så kan man ställa in allt på B230FT. Det är också bra att mjukvaran i MS uppdateras på deras hemsida så då är det bara att tanka ner och mappa om igen så det blir en ännu efiktivare motor.

vilka givare du kan ta vartifrån är jag osäker på, men har för mej att gasspjällskontakten funkar från bla volvo 850.

konvertera till 2.4 är säkert inte ens en tredjedel av jobbet att få ett MS att lira som det ska, på ett 2.4 så byter du ett par givare, byter kabelmatta samt boxar.
Ett MS är det jobbet plus att det ska mappas också för att ens få bilen körduglig utan att den sörplar i sig 3 liter per mil.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
1 oktober 2009
#73
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
ska du köra MS behöver du inte ens LMM, då kör du med MAP-sensor, tempgivare är jag osäker på, men gasspjällskontakten lär du byta ut mot en steglös.

Man kan inte göra så att man tar vissa grejer från B230F typ givare och gasspjällkontakt till B230FT sen MS så man slipper konvertera om till 2.4.

Jag har hört att konvertera om till 2.4 är jobbigt.
MS är ju coolare än att chippa cool

Med MS så kan man ställa in allt på B230FT. Det är också bra att mjukvaran i MS uppdateras på deras hemsida så då är det bara att tanka ner och mappa om igen så det blir en ännu efiktivare motor.

vilka givare du kan ta vartifrån är jag osäker på, men har för mej att gasspjällskontakten funkar från bla volvo 850.

konvertera till 2.4 är säkert inte ens en tredjedel av jobbet att få ett MS att lira som det ska, på ett 2.4 så byter du ett par givare, byter kabelmatta samt boxar.
Ett MS är det jobbet plus att det ska mappas också för att ens få bilen körduglig utan att den sörplar i sig 3 liter per mil.

Va. Så det är inte så jobbigt att "konvertera" till 2.4? Om det är lättare så göra jag gärna det.'
Finns ju chipp till 2.4 som kan bli 220 hk big_smile Räcker gott och väl tongue

Men om det är inte så jobbigt. Hur gör man då? 2.4 box och givare och kabelmatta finns ju fullt på skroten.

P.S vad har B230FT på 940 för kam och topp?
Senast redigerat av Diesel_77 (1 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 oktober 2009
#74
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:

Man kan inte göra så att man tar vissa grejer från B230F typ givare och gasspjällkontakt till B230FT sen MS så man slipper konvertera om till 2.4.

Jag har hört att konvertera om till 2.4 är jobbigt.
MS är ju coolare än att chippa cool

Med MS så kan man ställa in allt på B230FT. Det är också bra att mjukvaran i MS uppdateras på deras hemsida så då är det bara att tanka ner och mappa om igen så det blir en ännu efiktivare motor.

vilka givare du kan ta vartifrån är jag osäker på, men har för mej att gasspjällskontakten funkar från bla volvo 850.

konvertera till 2.4 är säkert inte ens en tredjedel av jobbet att få ett MS att lira som det ska, på ett 2.4 så byter du ett par givare, byter kabelmatta samt boxar.
Ett MS är det jobbet plus att det ska mappas också för att ens få bilen körduglig utan att den sörplar i sig 3 liter per mil.

Va. Så det är inte så jobbigt att "konvertera" till 2.4? Om det är lättare så göra jag gärna det.'
Finns ju chipp till 2.4 som kan bli 220 hk big_smile Räcker gott och väl tongue

Men om det är inte så jobbigt. Hur gör man då? 2.4 box och givare och kabelmatta finns ju fullt på skroten.

P.S vad har B230FT på 940 för kam och topp?

Det är inte jobbigt heller wink jag och polaren gjorde samma operation på hans 940 och det tog runt en dag.

530 topp med t-kam lär den ha.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
2 oktober 2009
#75
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:

vilka givare du kan ta vartifrån är jag osäker på, men har för mej att gasspjällskontakten funkar från bla volvo 850.

konvertera till 2.4 är säkert inte ens en tredjedel av jobbet att få ett MS att lira som det ska, på ett 2.4 så byter du ett par givare, byter kabelmatta samt boxar.
Ett MS är det jobbet plus att det ska mappas också för att ens få bilen körduglig utan att den sörplar i sig 3 liter per mil.

Va. Så det är inte så jobbigt att "konvertera" till 2.4? Om det är lättare så göra jag gärna det.'
Finns ju chipp till 2.4 som kan bli 220 hk big_smile Räcker gott och väl tongue

Men om det är inte så jobbigt. Hur gör man då? 2.4 box och givare och kabelmatta finns ju fullt på skroten.

P.S vad har B230FT på 940 för kam och topp?

Det är inte jobbigt heller wink jag och polaren gjorde samma operation på hans 940 och det tog runt en dag.

530 topp med t-kam lär den ha.

Är det inte bättre om man slänger dit en 531-topp och en V,VX,VX3-kam?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 oktober 2009
#76
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:

Va. Så det är inte så jobbigt att "konvertera" till 2.4? Om det är lättare så göra jag gärna det.'
Finns ju chipp till 2.4 som kan bli 220 hk big_smile Räcker gott och väl tongue

Men om det är inte så jobbigt. Hur gör man då? 2.4 box och givare och kabelmatta finns ju fullt på skroten.

P.S vad har B230FT på 940 för kam och topp?

Det är inte jobbigt heller wink jag och polaren gjorde samma operation på hans 940 och det tog runt en dag.

530 topp med t-kam lär den ha.

Är det inte bättre om man slänger dit en 531-topp och en V,VX,VX3-kam?

jo

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
3 oktober 2009
#77
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Det är inte jobbigt heller wink jag och polaren gjorde samma operation på hans 940 och det tog runt en dag.

530 topp med t-kam lär den ha.

Är det inte bättre om man slänger dit en 531-topp och en V,VX,VX3-kam?

jo

Men hur blir det då med chippningen? Det som är bra med chipp är att det drar mindre tongue
VAd jag har hört är att om man chippar och sedan slänger dit trimm så fungerar inte chippet. Allt går bara surt.
Därför är det bra med Megasqurit.
Jag vet inte vad jag ska välja: Megasqurit + B230FT eller LH 2.4 + chipp + B230FT?

Vad exakt bör bytas på en 2.2 om man ska ha en B230FT från 940 som oftast har 2.4?
Bränslepumpen eller?

Att VX3-kam + 531-topp drar mindre soppa är jag 100 % säker på. Dem gjordes av volvo för att sänka förbrukningen på B230F på 90-talet.
Senast redigerat av Diesel_77 (3 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 oktober 2009
#78
Diesel_77 skrev:
Men hur blir det då med chippningen? Det som är bra med chipp är att det drar mindre tongue
VAd jag har hört är att om man chippar och sedan slänger dit trimm så fungerar inte chippet. Allt går bara surt.

funkar ändå även om det inte blir 100%, men det blir det aldrig med en chippning, ska det vara 100% är det mappning som gäller.
Diesel_77 skrev:
Vad exakt bör bytas på en 2.2 om man ska ha en B230FT från 940 som oftast har 2.4?
Bränslepumpen eller?

om du ska byta från 2.2 till 2.4 ska du byta motorns givare, samt kabelpiska och boxar.

Diesel_77 skrev:
Att VX3-kam + 531-topp drar mindre soppa är jag 100 % säker på. Dem gjordes av volvo för att sänka förbrukningen på B230F på 90-talet.

230F hade aldrig varken 531 eller VX3 kam. Men kan aldrig tänka mej att det ger lägre förbrulning då för det första kammen är "vassare" men även att kompressionen sjunker med 531-toppen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
3 oktober 2009
#79
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Vad exakt bör bytas på en 2.2 om man ska ha en B230FT från 940 som oftast har 2.4?
Bränslepumpen eller?

om du ska byta från 2.2 till 2.4 ska du byta motorns givare, samt kabelpiska och boxar.

Så det är bara det?
LH 2.4 box och kablage och givarna?
Jag ska byta till 2.4, sen megasqurit.

Vad skulle du ha valt? Chipp eller Megasqurit?
Jag börjar fundera på megasqurit för jag vill ha 531-topp + VX3-kam på min B230FT 2.4.
Jag har läst att man kan spara det gammla systemet.

Jag skulle vilja helst ha en 531-topp istället för en 530 topp.
Vad är bäst för tubro: T-kam eller VX3-kam? V-kam?
Vad är det MAX man kan trimma en 740? Hk och Nm?

Avstängd
424 Inlägg
3 oktober 2009
#80
Diesel_77 skrev:
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
Vad exakt bör bytas på en 2.2 om man ska ha en B230FT från 940 som oftast har 2.4?
Bränslepumpen eller?

om du ska byta från 2.2 till 2.4 ska du byta motorns givare, samt kabelpiska och boxar.

Så det är bara det?
LH 2.4 box och kablage och givarna?
Jag ska byta till 2.4, sen megasqurit.

Vad skulle du ha valt? Chipp eller Megasqurit?
Jag börjar fundera på megasqurit för jag vill ha 531-topp + VX3-kam på min B230FT 2.4.
Jag har läst att man kan spara det gammla systemet.

Jag skulle vilja helst ha en 531-topp istället för en 530 topp.
Vad är bäst för tubro: T-kam eller VX3-kam? V-kam?
Vad är det MAX man kan trimma en 740? Hk och Nm?

Jag hade tagit ett MS, vill du nån gång ha mera mos så är det bra att ha det. Kör du Ms så använder du INTE LH 2.4 längre.

Du behöver ingen 531:a till 200hk.. Men det kan vara bra att ha för framtida effekt uttag.

Vx3:a används flitigt av dagens volvo mekare. En väl beprövad topp med andra ord.

Vadå max man kan trimma en 740? jaa... 1000 hästar. Finns ju olika motorer i volvos 740 serie.

team Svineri. Volvos under construction.


Sök