4161
Sök

Turbokonvertering av b230f motor

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#121
Heed skrev:
Gör det lätt för dig, speciellt med tanke på att det verkar vara ditt första projekt..

Ta en orginal B230F motor
Svarva kolvarna och fixa oljetillförsel och retur
Häng dit turbo och grenrör m.m.
850 turbo spridare, så slipper du motstånd som behövs till 740 turbo
Sätt dit downpipe
Ut och gasa!

Billigt och går att fixa på en dag om man jobbar på wink

Sedär ja!

team Svineri. Volvos under construction.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#122
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Anldeningen för att ni tycker jag inte kan bestämma mej är därför att alla säger olika saker.

Moderator säger att allt blir skit om man trimmar en chippad bil. Medans ni säger motsatsen. Det är då man bli lite förvirrad.

Och sen sak till. Någon här och på MS FAQ sida sa att man kunde "spara" MS på något sätt. Medans så säger ni motsatsen.

Man kunde byta till baka till gamlsa styrsystemet innan bes. Men tydligten inte, enligt er.

Finns ingen anledning att tro att en moderator är bättre än oss "dödliga" medlemmar. Men i vissa fall är det så ja.

Hur menar du med spara MS? visst kan du byta box vid besiktning. Det finns det nog ett par stycken som gör.

Ja byta box är ett allternativ. Men jag tolkade ett inlägg som att man kunde spara 2.4 mjukvaran i msq-fil.
Men det var ju första dagen jag fick reda på vad MS var.
Men det kan vara så att jag tolkade fel.

Men jag gick in på BSR's hemsida. Där såg jag hur avancerat det var. Hur dom tillverkade chipp. Jag tror att jag ska lita på moderator. Inte trimma chippade bilar.

Men istället så har jag käst denna http://megasquirt.se/index.php?page=faq
Fördelen med MS är att jag behöver inte bygga om styrsystemet till 2.4. big_smile
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#123
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Anldeningen för att ni tycker jag inte kan bestämma mej är därför att alla säger olika saker.

Moderator säger att allt blir skit om man trimmar en chippad bil. Medans ni säger motsatsen. Det är då man bli lite förvirrad.

Och sen sak till. Någon här och på MS FAQ sida sa att man kunde "spara" MS på något sätt. Medans så säger ni motsatsen.

Man kunde byta till baka till gamlsa styrsystemet innan bes. Men tydligten inte, enligt er.

Finns ingen anledning att tro att en moderator är bättre än oss "dödliga" medlemmar. Men i vissa fall är det så ja.

Hur menar du med spara MS? visst kan du byta box vid besiktning. Det finns det nog ett par stycken som gör.

Ja byta box är ett allternativ. Men jag tolkade ett inlägg som att man kunde spara 2.4 mjukvaran i msq-fil.
Men det var ju första dagen jag fick reda på vad MS var.
Men det kan vara så att jag tolkade fel.

Men jag gick in på BSR's hemsida. Där såg jag hur avancerat det var. Hur dom tillverkade chipp. Jag tror att jag ska lita på moderator. Inte trimma chippade bilar.

Men istället så har jag käst denna http://megasquirt.se/index.php?page=faq
Fördelen med MS är att jag behöver inte bygga om styrsystemet till 2.4. big_smile

Varför skulle du inte kunna trimma en chippad bil? hallå? Visst, det är ju alltid bättre med ett chip som är anpassat efter din motor. Men för 2-300 hk gör det inte någon markant skillnad.. <--- Kan ha formulerat det där dåligt.

Alltså trimma först och sen chippa tändning och bränsle. Hänger du med? eller?

Klart som fan du inte behöver göra det när du ändå inte använder 2.4 när du kör ms. megasquirt ersätter 2.4 systemet!!! Megasquirt ersätter 2.2 systemet också!!!

Fattar du?

team Svineri. Volvos under construction.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 oktober 2009
#124
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Anldeningen för att ni tycker jag inte kan bestämma mej är därför att alla säger olika saker.

Moderator säger att allt blir skit om man trimmar en chippad bil. Medans ni säger motsatsen. Det är då man bli lite förvirrad.

Och sen sak till. Någon här och på MS FAQ sida sa att man kunde "spara" MS på något sätt. Medans så säger ni motsatsen.

Man kunde byta till baka till gamlsa styrsystemet innan bes. Men tydligten inte, enligt er.

Finns ingen anledning att tro att en moderator är bättre än oss "dödliga" medlemmar. Men i vissa fall är det så ja.

Hur menar du med spara MS? visst kan du byta box vid besiktning. Det finns det nog ett par stycken som gör.

Ja byta box är ett allternativ. Men jag tolkade ett inlägg som att man kunde spara 2.4 mjukvaran i msq-fil.
Men det var ju första dagen jag fick reda på vad MS var.
Men det kan vara så att jag tolkade fel.

Men jag gick in på BSR's hemsida. Där såg jag hur avancerat det var. Hur dom tillverkade chipp. Jag tror att jag ska lita på moderator. Inte trimma chippade bilar.

Men istället så har jag käst denna http://megasquirt.se/index.php?page=faq
Fördelen med MS är att jag behöver inte bygga om styrsystemet till 2.4. big_smile

och fördelen med 2.4 är att du

1. slipper bygga om ÄNNU mer för att ha MS
2. slipper betala mycket mer för ett MS än för ett 2.4
3. slipper betala ett par fina tusenlappar för mappning, jag gissar att du knappast har kunsapen för det själv
4. slipper krångla med att leta olika givare som passar från olika bilar och specialbygga en massa saker.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#125
Heed skrev:
Gör det lätt för dig, speciellt med tanke på att det verkar vara ditt första projekt..

Ta en orginal B230F motor
Svarva kolvarna och fixa oljetillförsel och retur
Häng dit turbo och grenrör m.m.
850 turbo spridare, så slipper du motstånd som behövs till 740 turbo
Sätt dit downpipe
Ut och gasa!

Billigt och går att fixa på en dag om man jobbar på wink

Tyvärr så är det inte en bra idé, enligt dom här. Dom anser att det är billigare att köpa en fördig turbomotor, och jag börjar hålla med dom beroende på vilka sidor man köper dom.

Hur vet man att en turbomotor är sliten?

407 Inlägg
4 oktober 2009
#126
NITROUS skrev:
Diesel_77 skrev:
turbo5a skrev:
Finns ingen anledning att tro att en moderator är bättre än oss "dödliga" medlemmar. Men i vissa fall är det så ja.

Hur menar du med spara MS? visst kan du byta box vid besiktning. Det finns det nog ett par stycken som gör.

Ja byta box är ett allternativ. Men jag tolkade ett inlägg som att man kunde spara 2.4 mjukvaran i msq-fil.
Men det var ju första dagen jag fick reda på vad MS var.
Men det kan vara så att jag tolkade fel.

Men jag gick in på BSR's hemsida. Där såg jag hur avancerat det var. Hur dom tillverkade chipp. Jag tror att jag ska lita på moderator. Inte trimma chippade bilar.

Men istället så har jag käst denna http://megasquirt.se/index.php?page=faq
Fördelen med MS är att jag behöver inte bygga om styrsystemet till 2.4. big_smile

och fördelen med 2.4 är att du

1. slipper bygga om ÄNNU mer för att ha MS
2. slipper betala mycket mer för ett MS än för ett 2.4
3. slipper betala ett par fina tusenlappar för mappning, jag gissar att du knappast har kunsapen för det själv
4. slipper krångla med att leta olika givare som passar från olika bilar och specialbygga en massa saker.

Jag har inte sagt att jag ska ha MS. Jag ska fortfarande chippa wink Men jag vill ändå ha en 531-topp och en A-kam dom drar på 1000-4000 rpm.

Efter 4000 rpm, visst tar turbon över då?

Jag har läst att A-kammen är en bra trevlig kam. Bättre än T-kammen och M-kammen.
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

72 Inlägg
4 oktober 2009
#127
Diesel_77 skrev:
Heed skrev:
Gör det lätt för dig, speciellt med tanke på att det verkar vara ditt första projekt..

Ta en orginal B230F motor
Svarva kolvarna och fixa oljetillförsel och retur
Häng dit turbo och grenrör m.m.
850 turbo spridare, så slipper du motstånd som behövs till 740 turbo
Sätt dit downpipe
Ut och gasa!

Billigt och går att fixa på en dag om man jobbar på wink

Tyvärr så är det inte en bra idé, enligt dom här. Dom anser att det är billigare att köpa en fördig turbomotor, och jag börjar hålla med dom beroende på vilka sidor man köper dom.

Hur vet man att en turbomotor är sliten?

500 - 2000kr för allt kan du komma undan med..

Svårt att veta utan att plocka isär motorn..

407 Inlägg
4 oktober 2009
#128
Heed skrev:
Diesel_77 skrev:
Heed skrev:
Gör det lätt för dig, speciellt med tanke på att det verkar vara ditt första projekt..

Ta en orginal B230F motor
Svarva kolvarna och fixa oljetillförsel och retur
Häng dit turbo och grenrör m.m.
850 turbo spridare, så slipper du motstånd som behövs till 740 turbo
Sätt dit downpipe
Ut och gasa!

Billigt och går att fixa på en dag om man jobbar på wink

Tyvärr så är det inte en bra idé, enligt dom här. Dom anser att det är billigare att köpa en fördig turbomotor, och jag börjar hålla med dom beroende på vilka sidor man köper dom.

Hur vet man att en turbomotor är sliten?

500 - 2000kr för allt kan du komma undan med..

Svårt att veta utan att plocka isär motorn..

Nej. Jag har tänkt att köpa en B230FT för 4-6.
Kommer köpa det hos laga eller hos privatperson.

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#129
Diesel_77 skrev:
Heed skrev:
Diesel_77 skrev:

Tyvärr så är det inte en bra idé, enligt dom här. Dom anser att det är billigare att köpa en fördig turbomotor, och jag börjar hålla med dom beroende på vilka sidor man köper dom.

Hur vet man att en turbomotor är sliten?

500 - 2000kr för allt kan du komma undan med..

Svårt att veta utan att plocka isär motorn..

Nej. Jag har tänkt att köpa en B230FT för 4-6.
Kommer köpa det hos laga eller hos privatperson.

Gör det. Sen chippar du och skruvar lite laddtryck så har du dina 220 hk.

Går på en kvart.

team Svineri. Volvos under construction.

Jägermeister
910 Inlägg
4 oktober 2009
#130
hmm... ere int lika bra att köpa en färdig tic bil och chippa och börja trimma den istället?
Blir bra mkt dyrare att köpa motor, reggbesikta, byta bromsar mm, väghållningen lär ju oxå vara kass då bilen är en vanlig gl eller vad den nu är...

Är ju lika dumm ide som att jag ska börja montera turbos och kompressorer i min mercedes med minsta 1.8i motorn, lika bara att köpa en c43 eller c36då om man ska ha en snabbare bil, blir billigare i slutändan och man slipper en massa problem och onödigt jobb...
Senast redigerat av gemini78 (4 oktober 2009)

En gång är ingen gång...

8 Inlägg
4 oktober 2009
#131
ingen som vet vilken setup jag ska ha om jag ska komma upp i 280-320 hästar med min 940 ?? ska gärna vara driftsäkert med tongue skulle behöva hjälp med detta  tongue

Jägermeister
910 Inlägg
4 oktober 2009
#132
Först... byt bil, ingen ide att börja fantisera om att få flera hundra hästkrafter i en non turbo bil, eller allt går ju men som sagt mkt billigare att byta bil...

volvo_idiot skrev:
ingen som vet vilken setup jag ska ha om jag ska komma upp i 280-320 hästar med min 940 ?? ska gärna vara driftsäkert med tongue skulle behöva hjälp med detta  tongue

En gång är ingen gång...

Avstängd
424 Inlägg
4 oktober 2009
#133
gemini78 skrev:
hmm... ere int lika bra att köpa en färdig tic bil och chippa och börja trimma den istället?
Blir bra mkt dyrare att köpa motor, reggbesikta, byta bromsar mm, väghållningen lär ju oxå vara kass då bilen är en vanlig gl eller vad den nu är...

Är ju lika dumm ide som att jag ska börja montera turbos och kompressorer i min mercedes med minsta 1.8i motorn, lika bara att köpa en c43 eller c36då om man ska ha en snabbare bil, blir billigare i slutändan och man slipper en massa problem och onödigt jobb...

Smartaste inlägget i tråden.

team Svineri. Volvos under construction.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#134
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Heed skrev:

500 - 2000kr för allt kan du komma undan med..

Svårt att veta utan att plocka isär motorn..

Nej. Jag har tänkt att köpa en B230FT för 4-6.
Kommer köpa det hos laga eller hos privatperson.

Gör det. Sen chippar du och skruvar lite laddtryck så har du dina 220 hk.

Går på en kvart.

Joo. Och glöm inte 531-topp och A-kam. Dessutom måste jag ha störe avgas med effektkatten. Jag måste ha IC.
Sportluftfilter. Behövs det eller räker det med orginalet?

Sen när det är gjort så sattsar jag på väghållningen. http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB … mp;t=61735

Sen har jag redan monterat små orginalstyling som vinge, vitablinkers fram och på sida, Reflexramp, GLE handtag och lister. Refelxtejp röd och vit. Turbogill med GL ram. Dimljus. Snowcap, vindavvisare, orginal baklycktor, Turbofälgar 15 ". Lyckttorkare tongue

Administratör
11 915 Inlägg
4 oktober 2009
#135
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Equinox skrev:
Återigen så mappar du inte 2.4 boxen med MS, Du använder inte LH längre när du kör med MS.
MS är ett standalone sprut. smile

Mvh

Jasså?

Jag som har läst MS FAQ.

Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

Avstängd.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

407 Inlägg
4 oktober 2009
#136
chrizz skrev:
turbo5a skrev:
Diesel_77 skrev:
Jasså?

Jag som har läst MS FAQ.

Så om jag kopplar in MS så "skippar" jag 2.4 boxen. min nya box blir MS? Eller?

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

Avstängd.

Ursäkta? Jag är ganska "trög". Jag har dyslexi. Det är inte hans fel wink
Senast redigerat av Diesel_77 (4 oktober 2009)

517 Inlägg
4 oktober 2009
#137
Diesel_77 skrev:
det är billigare att köpa en fördig turbomotor, och jag börjar hålla med dom beroende på vilka sidor man köper dom.

Det där är den första vettiga meningen som kommer i från dig efter sju sidor, GRATTIS! Men sedan kontrar du med att kläcka ur dig "hur vet man att en turbo-motor är sliten?"... jah, herre gud roll

Är du bara ute efter 150-200hk så är det ju inte ens lönt att fundera på någon turbokonvertering för det blir nog faktiskt billigare att trimma sugmotorn, så glöm din dröm.

407 Inlägg
4 oktober 2009
#138
Ghost_Face skrev:
Diesel_77 skrev:
det är billigare att köpa en fördig turbomotor, och jag börjar hålla med dom beroende på vilka sidor man köper dom.

Det där är den första vettiga meningen som kommer i från dig efter sju sidor, GRATTIS! Men sedan kontrar du med att kläcka ur dig "hur vet man att en turbo-motor är sliten?"... jah, herre gud roll

Är du bara ute efter 150-200hk så är det ju inte ens lönt att fundera på någon turbokonvertering för det blir nog faktiskt billigare att trimma sugmotorn, så glöm din dröm.

För att vara ärlig så är jag också ute efter pyset på dumpen smile

864 Inlägg
4 oktober 2009
#139
I regel så ska man inte ha öppen dumpventil på bilar med luftmassemätare, såsom b230. Detta har diskuterats mycket och vissa har kört många problemfria mil medan andra genast fått problem. Vill man vara säker så är det återcirkulerande som gäller....

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 oktober 2009
#140
Diesel_77 skrev:
chrizz skrev:
turbo5a skrev:

Men vafan är du trög? det är liksom det vi har försökt förklara för dig i typ... aa 3 sidor ungefär.

Avstängd.

Ursäkta? Jag är ganska "trög". Jag har dyslexi. Det är inte hans fel wink

Men man ska ju inte vara otrevlig mot någon för det.

Jonas


Sök