3733
Sök

Tips på förslag vad som kan va fel pga höga avgasvärden.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#1
min bil klarade inte bes pga avgasvärderna va helt ur skalan typ

alla värderna pekar åt oslo förutom lambdan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26826/758430_aj5inw.jpg


så nån ide hur man kan få ner dem?

de som är gjort är nytt luftfilter nyligen bytt olja nyligen bytta tändstift 0.5 bars laddtryck
uppenbart räckte inte de:S


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 september 2009
#2
testa att använda sök funktionen  så finner du svaren

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
7 september 2009
#3
Eftersom lambdavärdet stämmer så skulle jag lägga min första gissning på katalysatorn. Är det inte den som felar så får man börja kika på annat, typ LMM, leta luftläckor, lambdasond osv. Men det känns mindre troligt eftersom lambda som sagt stämmer, och stämmer lambdavärdet samtidigt som katalysatorn är hel så ska övriga värden också stämma!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#4
axelj skrev:
Eftersom lambdavärdet stämmer så skulle jag lägga min första gissning på katalysatorn. Är det inte den som felar så får man börja kika på annat, typ LMM, leta luftläckor, lambdasond osv. Men det känns mindre troligt eftersom lambda som sagt stämmer, och stämmer lambdavärdet samtidigt som katalysatorn är hel så ska övriga värden också stämma!

ah ok

tackar för 1 vettigt svar
bilen går för övrigt inge dåligt alls menar skulle lmm va körd skulle den gå mindre bra hela tiden.
va en kille som sa att de skulle skrammla om katten fall den va körd. va ute och ruska lite katt inge skrammel om den heller :S

har en fundering på turbon men den borde inte ha mkt med själva värderna och göra? efter som den laddar som den ska :S


1 339 Inlägg
7 september 2009
#5
Lamban kan vara kass ändå, de va ju faktiskt inte ett uberbra lambavärde. Mät den eller provbyt.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#6
Volvo740an skrev:
Lamban kan vara kass ändå, de va ju faktiskt inte ett uberbra lambavärde. Mät den eller provbyt.

men är lambdan kass så känns ju bilen allmänt kass i körsättet och dricker soppa som fan... / har felkods lampan tänd desutom...
efter som bilen går inte kasst alls... 0 felkoder

om inte godkännt lambda värde är uberbra vad är då ubderbra?


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
7 september 2009
#7
MrEricsson skrev:
Volvo740an skrev:
Lamban kan vara kass ändå, de va ju faktiskt inte ett uberbra lambavärde. Mät den eller provbyt.

men är lambdan kass så känns ju bilen allmänt kass i körsättet och dricker soppa som fan... / har felkods lampan tänd desutom...
efter som bilen går inte kasst alls... 0 felkoder

om inte godkännt lambda värde är uberbra vad är då ubderbra?

Den behöver inte nödvändigtvis dra en massa soppa/gå illa bara för att lambdasonden är dålig. Men jag tror ändå mest på katalysatorn, eftersom lambdavärdet håller sig inom gränsvärdena och då bör katalysatorn klara av att rena. Men en katalysator är dyr, därför kan det ju faktiskt vara bra att mäta upp lambdasonden först, det är ju trots allt gratis smile..

Nej, katalysatorn måste inte skramla för att vara slut.

Überbra lambdavärde är såklart 1,0!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#8
axelj skrev:
MrEricsson skrev:
Volvo740an skrev:
Lamban kan vara kass ändå, de va ju faktiskt inte ett uberbra lambavärde. Mät den eller provbyt.

men är lambdan kass så känns ju bilen allmänt kass i körsättet och dricker soppa som fan... / har felkods lampan tänd desutom...
efter som bilen går inte kasst alls... 0 felkoder

om inte godkännt lambda värde är uberbra vad är då ubderbra?

Den behöver inte nödvändigtvis dra en massa soppa/gå illa bara för att lambdasonden är dålig. Men jag tror ändå mest på katalysatorn, eftersom lambdavärdet håller sig inom gränsvärdena och då bör katalysatorn klara av att rena. Men en katalysator är dyr, därför kan det ju faktiskt vara bra att mäta upp lambdasonden först, det är ju trots allt gratis smile..

Nej, katalysatorn måste inte skramla för att vara slut.

Überbra lambdavärde är såklart 1,0!

iof nog för jag tycker avgasidan på turbo bilar är piss dyrt vad de än gäller men ändå...
ska boka tid på volvo i morrn. de får fixa vad de än må vara för fel ...
tuvgen och fråga lite här så man får sig en prisbild på 1 ungefär..


1 513 Inlägg
7 september 2009
#9
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..


Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 september 2009
#10
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Ja tempgivaren till sprutet kan ju vara kass. Kollat felkoder?

Jonas

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
7 september 2009
#11
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Optimalt för vadå? Lambda 1,1 är inte ens godkänt av SBP. Du vet att lambdavärdet = (Aktuell AFR)/(Optimal AFR) va? Optimal AFR för maximalt miljövänlig motor med bensin är 14,7.
14,7/14,7 = 1!

Jag vill hävda att lambda 1,1 inte är optimalt för någonting. Vill du ha max-effekt bör du ligga på ett lambdavärde en bra bit under lambda 1. Vill du köra så snålt som möjligt så kan du dra det till ett lambda en bit över 1,1.

Så utveckla gärna..

1 513 Inlägg
7 september 2009
#12
axelj skrev:
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Optimalt för vadå? Lambda 1,1 är inte ens godkänt av SBP. Du vet att lambdavärdet = (Aktuell AFR)/(Optimal AFR) va? Optimal AFR för maximalt miljövänlig motor med bensin är 14,7.
14,7/14,7 = 1!

Jag vill hävda att lambda 1,1 inte är optimalt för någonting. Vill du ha max-effekt bör du ligga på ett lambdavärde en bra bit under lambda 1. Vill du köra så snålt som möjligt så kan du dra det till ett lambda en bit över 1,1.

Så utveckla gärna..

ursäkt 1,01!!!  å 14,7 vet jag också e optimal flytgas blandning å på e85 är 10,0
Senast redigerat av evo_krolle (7 september 2009)


102 Inlägg
7 september 2009
#13
axelj skrev:
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Optimalt för vadå? Lambda 1,1 är inte ens godkänt av SBP. Du vet att lambdavärdet = (Aktuell AFR)/(Optimal AFR) va? Optimal AFR för maximalt miljövänlig motor med bensin är 14,7.
14,7/14,7 = 1!

Jag vill hävda att lambda 1,1 inte är optimalt för någonting. Vill du ha max-effekt bör du ligga på ett lambdavärde en bra bit under lambda 1. Vill du köra så snålt som möjligt så kan du dra det till ett lambda en bit över 1,1.

Så utveckla gärna..

lambda 1 är väl ändå det optimalaste du kan komma? lambda 0.8 för max effekt...


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
7 september 2009
#14
janni_ruda skrev:
axelj skrev:
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Optimalt för vadå? Lambda 1,1 är inte ens godkänt av SBP. Du vet att lambdavärdet = (Aktuell AFR)/(Optimal AFR) va? Optimal AFR för maximalt miljövänlig motor med bensin är 14,7.
14,7/14,7 = 1!

Jag vill hävda att lambda 1,1 inte är optimalt för någonting. Vill du ha max-effekt bör du ligga på ett lambdavärde en bra bit under lambda 1. Vill du köra så snålt som möjligt så kan du dra det till ett lambda en bit över 1,1.

Så utveckla gärna..

lambda 1 är väl ändå det optimalaste du kan komma? lambda 0.8 för max effekt...

Lambda 1 är mest optimalt för en miljövänlig motor (precis som jag skrev).
Lambda för max-effekt ligger väl i trakterna omkring 0,8
Men du kan köra en motor betydligt snålare än lambda 1, dock ej med bibehållna emissionskrav, därför mappas inga bilar så från fabrik. Dessutom kan man inte köra en bil med höga lambdavärden under hög belastning, då tenderar även de flesta biltillverkare att dra ner lambdavärdet en bit under 1,00 (dock ej så lågt som 0,8)

67 Inlägg
7 september 2009
#15
Annars så kan du ju börja med att göra en liten service på bilen me olja tändstift å sånna grejer. Men jag håller med dom andra om att katten brukar ge sig efter x antal mil och den behöver inte skramla för att den ska vara dålig.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#16
Volvo_Mannen skrev:
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Ja tempgivaren till sprutet kan ju vara kass. Kollat felkoder?

finns inga felkoder


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
#17
nilsson_racing skrev:
Annars så kan du ju börja med att göra en liten service på bilen me olja tändstift å sånna grejer. Men jag håller med dom andra om att katten brukar ge sig efter x antal mil och den behöver inte skramla för att den ska vara dålig.

står i första inlägget


Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 september 2009
#18
MrEricsson skrev:
Volvo_Mannen skrev:
evo_krolle skrev:
optimal labda ÄR 1,1! jag kan nästan sätta pengar på LMM då bilen går fett men inte mycket för fett ändå kan även var så enkelt så temt givaren har gett sig så hon går på lite kallstart hela tiden efter som de inte e mycket som felar från god kända värden..

Ja tempgivaren till sprutet kan ju vara kass. Kollat felkoder?

finns inga felkoder

Då gissar jag på katten

Jonas

102 Inlägg
8 september 2009
#19
axelj skrev:
janni_ruda skrev:
axelj skrev:

Optimalt för vadå? Lambda 1,1 är inte ens godkänt av SBP. Du vet att lambdavärdet = (Aktuell AFR)/(Optimal AFR) va? Optimal AFR för maximalt miljövänlig motor med bensin är 14,7.
14,7/14,7 = 1!

Jag vill hävda att lambda 1,1 inte är optimalt för någonting. Vill du ha max-effekt bör du ligga på ett lambdavärde en bra bit under lambda 1. Vill du köra så snålt som möjligt så kan du dra det till ett lambda en bit över 1,1.

Så utveckla gärna..

lambda 1 är väl ändå det optimalaste du kan komma? lambda 0.8 för max effekt...

Lambda 1 är mest optimalt för en miljövänlig motor (precis som jag skrev).
Lambda för max-effekt ligger väl i trakterna omkring 0,8
Men du kan köra en motor betydligt snålare än lambda 1, dock ej med bibehållna emissionskrav, därför mappas inga bilar så från fabrik. Dessutom kan man inte köra en bil med höga lambdavärden under hög belastning, då tenderar även de flesta biltillverkare att dra ner lambdavärdet en bit under 1,00 (dock ej så lågt som 0,8)

miljövänlig o miljövänlig du har ju de absolut bästa förhållandet syre vs bensin vid lambda 1. jag vet hur man kan mappa och inte mappa då jag mappat mer än en bil som kört genom sbp med och utan kat med och utan kat krav.


3 295 Inlägg
8 september 2009
#20
avgasläckage då? har du nåt läckage mellan motor och katalysatorn?



Sök