Snälla någon, hjälp mig!
Jag har en gammal original Ford Sierra 2.0 L (inte insprutning) från 1987 som gått knappt 8000 mil, motorkod NRD, 74 kW (tror motorn är en sk "pintomotor"?). Problemet är att den då och då dör helt (ca 10-15 ggr nu under sommaren), helt utan förvarning. Inga ryckningar eller hostningar, den dör bara tvärt.
Verkar inte spela någon roll om man kör sakta eller fort. Sedan är det oftast (inte alltid) omöjligt att få igång den direkt. När den väl går igång igen kan man ibland köra minst 50 mil utan problem, ibland bara några kilometer (den hinner alltså ibland knappt bli varm). Efter att den dött så kan man ibland få igång den direkt, men det är vanligare att man får vänta många timmar eller till nästa dag. När den inte vill starta så lovar den inte ens, inte en tillstymmelse till tändning verkar det som.
Så, det verkar vara något med tändningen, är amatör ska jag säga, vilket ni förstått redan
, men har försökt kolla om det kommer någon gnista när bilen väl strular, men det verkar vara helt dött från tändspolen. Men jag vill inte utelämna något, jag kan vara helt fel ute. Har försökt söka bland olika forum, det har skrivits om bl a:
* bränslepumpen (är väl inte elektrisk i denna modell?)
* säkerhetsrelät (ska tydligen finnas någon knapp i skuffen under reservhjulet men har inte hittat något)
* tändmodulen (har inte hittat någon, är den kanske inbyggd i...)
* tändboxen/styrboxen (? Sitter en relativt stor låda till höger i motorrummet som det står motorcraft på)
* hallgivare (Har förstått att denna troligen sitter i fördelaren, inne i blocket?)
* tändningslåset (kan det bryta endast tändningen om det är kasst?)
Tändkablar och fördelarlock är bytt (i brist på andra ideér), men det var ju givetvis inte det har jag insett nu.
Är det någon som har en idé om vad som kan vara felet?
Tacksam för hjälp!
Här är några kompletterande "inbillningar"
, skall dock tas med en STOR nypa salt (fattar inte hur det kan ha med tändningen att göra, därav min stora osäkerhet.)
* Felet verkar oftare inträffa när bilen precis lastats med mycket i bagageutrymmet...!?
* Felet verkar inte inträffa lika ofta när det är mycket soppa i tanken...!?
* Felet verkar oftare inträffa när det är nedlut eller möjligen plant, tror aldrig det inträffat i en uppförsbacke...!?