3198
Sök

tips & råd angående bil skada.

246 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
jag har varit med på olycka och under högra strålkastaren har blivit lite förstörd, jag ringde försäkringen så de sa att jag ska betala 3000:- och fått den lagad men frågan är hur kommer de lagga den? kommer den blir som ny igen eller? lite tips o råd vad ska jag göra big_smile
Senast redigerat av agneos (16 september 2009)

M.V.H Agneos

Gréve
497 Inlägg
16 september 2009
jag skulle tro att dom byter ut delarna som är trasiga helt enkelt ja tongue

det är ju inte särskilt inte lönt för en verkstad att stå och laga enmassa små grejer..

1 002 Inlägg
16 september 2009
du betalar en självrisk enligt ovan på 3000:- och försäkringsbolaget "betalar" då verkstadskostnaden. Alltså du får en ny strålkastare (den kommer bli som ny igen) för 3000:-

Fundera på vad det skulle kosta att åka till skroten och hämta en ny och slänga på själv!!!

...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 september 2009
Jag tror inte det lönar sig att fixa detta själv, på hans beskrivning låter det som att strålkastaren är sönder, plast och dylikt runt omkring och kanske till och med lite plåt bakom? Jag tror TS skall göra det på verkstad, så vet han med säkerhet att det är ordentligt gjort.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

246 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/archive/123/122490/160442/160442-1597435.jpg

det är inget fel med strålkastare där den är markerat har fått svart o röd färg och litet hål,

jag har tre frågor och förstan är är den värd och fixa den hos försäkringen o betala 3000:- självrisk?

andra frågan är, kommer försäkringen bara lacka den o fixa den lite eller byta hela frånt spoiler så den ser ut som ny igen?

tredje frågan är, kommer den blir billigare att köpa en fin frånt spoiler åt den o fixa den själv?

M.V.H Agneos

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 september 2009
agneos skrev:
http://www1.garaget.org/archive/123/122 … 597435.jpg

det är inget fel med strålkastare där den är markerat har fått svart o röd färg och litet hål,

jag har tre frågor och förstan är är den värd och fixa den hos försäkringen o betala 3000:- självrisk?

andra frågan är, kommer försäkringen bara lacka den o fixa den lite eller byta hela frånt spoiler så den ser ut som ny igen?

tredje frågan är, kommer den blir billigare att köpa en fin frånt spoiler åt den o fixa den själv?

Var det bara en lättare smäll, för så som du beskriver det låter det som en parkeringsskada typ. I så fall bör det bara vara plasten som fått sig en smäll.

1. Jag tror inte det, kom ihåg att din försäkringspremie kan stiga när du gjort dig av med "skadefria år" beroende på hur det räknas. Det kanske blir dyrare i slutändan än att betala rep. själv?

2. Beror på hur illa den är skadad, men du ska förvänta dig och kräva att den blir som ny igen!

3. Jag tror det kan bli billigare att köpa en ny själv och lämna in på lack, framför allt i längden om din premie stiger.

Sedan kan man alltid göra en liten tattarep, men det är väl inte att rekommendera tongue

Btw: På bilden markerar du vänstra sidan av bilen wink

Med.lem
3 759 Inlägg
16 september 2009
agneos skrev:

Det får du ju avgöra själv. Men är du inte nöjd med resultatet så äre bara att ringa till försäkrningsbolaget och förklara..

Och fixa rubiken!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

246 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
agneos skrev:

Var det bara en lättare smäll, för så som du beskriver det låter det som en parkeringsskada typ. I så fall bör det bara vara plasten som fått sig en smäll.

1. Jag tror inte det, kom ihåg att din försäkringspremie kan stiga när du gjort dig av med "skadefria år" beroende på hur det räknas. Det kanske blir dyrare i slutändan än att betala rep. själv?

2. Beror på hur illa den är skadad, men du ska förvänta dig och kräva att den blir som ny igen!

3. Jag tror det kan bli billigare att köpa en ny själv och lämna in på lack, framför allt i längden om din premie stiger.

Sedan kan man alltid göra en liten tattarep, men det är väl inte att rekommendera tongue

Btw: På bilden markerar du vänstra sidan av bilen wink

ja det är en parkeringsskada som du säger och plasten har fått litet smäll. jag ska ta en bild på den imon så får ni hjälpa mig lite mer

jag ska fixa rubriken big_smile

M.V.H Agneos

246 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/archive/123/122490/160442/160442-1598656.jpg

https://www1.garaget.org/archive/123/122490/160442/160442-1598660.jpg

https://www1.garaget.org/archive/123/122490/160442/160442-1598661.jpg

här är bilderan där bilen blev skadad, ska jag skicka den till försäkringen o betala 3000:- eller fixa den själv?
Senast redigerat av agneos (17 september 2009)

M.V.H Agneos

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2009
Det känns som att det är går att fixa själv för betydligt mindre än för 3000:- smile

58 Inlägg
17 september 2009
Ser ut som det blir lack och plast rep på stötfångaren å lite nya lister. Bilen ska bli i samma skick som innan skadan, men är det ny lackat å sånt ska det ju se bra, dvs inga rin lr damm å sånt.
Går lätt att fixa den skadan själv (enligt mig som jobbar med sånt) köp lite nya lister och bättingsfärg, fast det blir ju inte lika bra som riktig lack samt att blir du inte nöjd efter att en verkstad har fixat det går det alltid att klaga.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?

246 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
jag undrar går det om byta den plast grjen bara, jag har silver mettalic färgen hema och har fägat stötfångare back men det syns ändå. skulle det blir det billigt att köpa stötfångare fram och byta den bara ??

M.V.H Agneos

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2009
agneos skrev:
jag undrar går det om byta den plast grjen bara, jag har silver mettalic färgen hema och har fägat stötfångare back men det syns ändå. skulle det blir det billigt att köpa stötfångare fram och byta den bara ??

Leta runt och se om du hittar en i rätt färg och till vilket pris! smile

246 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
jag hittade en perfekt stötfångare i upsala kostar 700kr men vet ej hur ska jag ta den till gbg big_smile
Senast redigerat av agneos (18 september 2009)

M.V.H Agneos

1 002 Inlägg
18 september 2009
agneos skrev:
jag hittade en perfekt stötfångare i upsala kostar 700kr men vet ej hur ska jag ta den till gbg big_smile

Posten? Schenker?

...

246 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
hehe den kommer kosta mer än vad själva stötfångaren kostar sad

M.V.H Agneos

246 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
tack föra alla som har svarat och tipsat mig jag har bestämmt mig nu att slipa den och sen lacka. Stripen ska jag beställa. big_smile

M.V.H Agneos

Med.lem
3 759 Inlägg
18 september 2009
agneos skrev:
tack föra alla som har svarat och tipsat mig jag har bestämmt mig nu att slipa den och sen lacka. Stripen ska jag beställa. big_smile

Annars kostar bussgods inte mycket alls.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

246 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
agneos skrev:

fårstog inte riktig vad du menar big_smile

M.V.H Agneos

1 926 Inlägg
18 september 2009
agneos skrev:
Mr_EmCom skrev:
agneos skrev:

fårstog inte riktig vad du menar big_smile

Han menar att din spoiler skickas via buss till Göteborg.

Sök