hej har ett problem på min motor får ett mycket mystikt ljud från den när koppling är intryckt man varvar upp motorn då vill lådan hänga med kan man säga. blir svår vxl. (vill driva typ) har fått tips om stödlagret i vevaxeln. motorn är en fk från 95a med m46 od låda är det olika lager på motor med m90 och dom gamla m46 m47.
detta motorpaket sitter i min 242a 75a 230fk med m46 od låda..
på Fk sitter det en bussning bara för att kunna centrera kopplingen så den måste bort sen får du montera lagret där istället säkert derför det blir helt galet
på Fk sitter det en bussning bara för att kunna centrera kopplingen så den måste bort sen får du montera lagret där istället säkert derför det blir helt galet
hrm, å vem har vart så snäll å lurat i dig detta?? läs på liiite mer innan sånna puckade uttalande!
jepp de stämmer, sitter bara en bussning i vevaxeln nör man har m90låda, å denna skall sitta där, dock så tror ja dittt problem grundar sig i att du inte har smörjt splinesaxeln som lamellen skall GLIDA på redigt, för kan den inte glida ut denna lilla millimetern som krävs när du frikopplas så ligger lamellen fortfarande an mot svänghjul alt. tryckplattaoch fortsätter då att hålla varvet uppe i lådan! Så smörj ingående axeln samt kontrollera ditt slag på kopplingenarmen så den verkligen frikopplar, löser inte detta ditt problem så e de dags att klyva lådan å kika lite på dina synkringar!
jo då lamellen går jätte lätt på splainsen har ju nyss vart isär (ny lammell) och synkrigarna kan de inte va heller. då de låter när koppling är nere och friläge i..
på Fk sitter det en bussning bara för att kunna centrera kopplingen så den måste bort sen får du montera lagret där istället säkert derför det blir helt galet
hrm, å vem har vart så snäll å lurat i dig detta?? läs på liiite mer innan sånna puckade uttalande!
jepp de stämmer, sitter bara en bussning i vevaxeln nör man har m90låda, å denna skall sitta där, dock så tror ja dittt problem grundar sig i att du inte har smörjt splinesaxeln som lamellen skall GLIDA på redigt, för kan den inte glida ut denna lilla millimetern som krävs när du frikopplas så ligger lamellen fortfarande an mot svänghjul alt. tryckplattaoch fortsätter då att hålla varvet uppe i lådan! Så smörj ingående axeln samt kontrollera ditt slag på kopplingenarmen så den verkligen frikopplar, löser inte detta ditt problem så e de dags att klyva lådan å kika lite på dina synkringar!
du läste att han inte hade m90 längre va utan att det sitter en m46 och då ska man ha lager inte en bussning som sitter där nu
har mekat volvo dom senaste 15åren och 940 dom sista 10åren kan dom blundande
och man ska verkligen köra ett lager där då m46 ej har tillräckligt bra lager internt för att hålla upp ingånde axeln i lådan
skillnad hade varit om han haft m46 från början och monterat m90 då kvittar det totalt
kan dock inte garantera att det kommer hjälpa dig med ditt problem
har själv aldrig testat att montera med bussning på en m46
så det är svårt att veta om det verkligen är det som är felet eller ej hur som helst är det inte bra för växelådans lager
för typ 200år sen så hade farsan problem med kopplingen på sin 745Gl 86:a och den ville inte frikoppla och skrapade när man skulle lägga i 1:an och backen framför allt
då hade hans lager blivit dåligt så någon omöjlighet att bussningen nyper ingånde axeln i lådan är ingen omöjlighet