2497
Sök

Smidda kolvar, behöver de köras in?

91 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!
ska sätta i smidda kolvar i min saab 9-5 2.0t och ja funderar på hur länge man måste köra in dom före man kan åka riktigt?




*Ändrade till en godkänd rubrik, läs igenom:
Rubriksanvisningarna
...innan nästa tråd.

MVH Jonas/moderator


502 Inlägg
20 september 2009
#2
alla säger olika, vissa säger att man ska köra utan laddtryck ett tag och andra säger att man ska ladda på från början så kolvringarna slits in ordentligt

xcOOb
388 Inlägg
20 september 2009
#3
kör lungt 10-15mil kanske?
Byta olja kan man väl göra också igen innan man börjar gasa..


Whatever :)
1 652 Inlägg
20 september 2009
#4
de jag har hört, är att man ska inte dra dem så in i helvete utan att man sänker laddet då och kör så ett litet tag. mil vet jag inte. sen att du har fräsch olja och sen ökar du sakta men säkert.. så jag har hört de..

men alla plågar sina bilar olika big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 089 Inlägg
20 september 2009
#5
Jag körde ca 15 mil med grundmapp.. sen mappning och sen 30 mil hårdkörning oå bana direkt efteråt.. funkar fin fint smile

\Lindgren

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 september 2009
#6
okej, men då vet man big_smile blev lite fundersam själv i detta.. smile men hur blir de så om man har beggade mahle kolvar till en 16v ? de ser fräscha ut men ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Dekadent barpianist
71 Inlägg
22 september 2009
#7
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

HOLSET ÄLSKARE
53 Inlägg
23 september 2009
#8
Pianoman skrev:
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

helt korrekt. viktigt att kolla ring gap och kolvspel


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 september 2009
#9
Kör du lugnt för länge så är det risk att In/nedslitningen av ringarna inte blir 100%. Belasta helst motorn men använd inte höga varvtal för då slit det för snabbt (honings mönstret).

Accelerera och motorbromsa mycket. Man behöver inte köra snabbt!

Viktigaste är de första 15-30min från då du har startat motorn.

smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

79 Inlägg
21 oktober 2009
#10
Mina kolvar gick hårt i rototest vid mappning direkt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2009
#11
KristianAero skrev:
Mina kolvar gick hårt i rototest vid mappning direkt.

Mina med... uppstart, varmkörning, läckkontroll sedan började mappningen...  så nån timmes inkörning på effekter under vad motorn gav i original innan mappningen kom upp dit alltså...

Jag tror varje motor/ring/olje/användningsområdes variant har sin egen bästa inkörning, ofta går det inte att följa en mall till punkt och pricka.  Hur många lyckas får motorn så körbar att man efter 15min kan ut och gasa/motorbromsa :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

530 Inlägg
21 oktober 2009
#12
Pianoman skrev:
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

Är de inte gjutna kolvar som expanderar mer? tongue

Lika bra att hålla käft och låta folk tro att man är en idiot än att öppna käften och bevisa att dom har rätt.
Mitt projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183794

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2009
#13
MxKrus skrev:
Pianoman skrev:
Kolvarna behöver ingen inkörning att tala om. Däremot kan det vara ide att kolla med de som levererat rignarna hur man ska göra. Tänk på att mollyringar ska ha finare honing.
Just det. En passus om kolvarna. Smidda expanderar mer än gjutna och behöver lite mer spel i loppen.
Åter igen. Kolla med tillverkaren

Är de inte gjutna kolvar som expanderar mer? tongue

nej

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 oktober 2009
#14
Kommer bli en riktig best det här när du är klar ju tongue Men hör med Nordic eller Maptun ifall du är osäker också, de vet förhoppningsvis tycker jag.

"When innovation meets passion!"

1 688 Inlägg
21 oktober 2009
#15
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 001 Inlägg
21 oktober 2009
#16
Losgard skrev:
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

det skulle jag vilja ha till 0,02mm spel tongue

det är olika på olika kolvar vilket spel man ska ha, mina gjutna kolvar skulle ha 0,03 i spel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 688 Inlägg
21 oktober 2009
#17
kolvas skrev:
Losgard skrev:
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

det skulle jag vilja ha till 0,02mm spel tongue

det är olika på olika kolvar vilket spel man ska ha, mina gjutna kolvar skulle ha 0,03 i spel

Det beror på hur du räknar, du har 0.01 mm spel per sida av kolven, totaldifferans 0.02mm. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 001 Inlägg
21 oktober 2009
#18
Losgard skrev:
kolvas skrev:
Losgard skrev:
Vet att de e 81mm borr i min motor och kolvarna e 80.98mm, 0.01mm spel med original smidda kolvar.
Kan inte se att det skulle vara tightare med gjutna kolvar.

det skulle jag vilja ha till 0,02mm spel tongue

det är olika på olika kolvar vilket spel man ska ha, mina gjutna kolvar skulle ha 0,03 i spel

Det beror på hur du räknar, du har 0.01 mm spel per sida av kolven, totaldifferans 0.02mm. smile

visst beror det på hur man räknar, antingen rätt eller fel tongue

och jag hävdar bestämt att jag räknar rätt big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 688 Inlägg
21 oktober 2009
#19
Kanske, vet inte vilket som är rätt eller fel, men säger man totaldiffferans 0.02mm så fattar man ju iaf. big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2009
#20
smidda JE för turbobruk rekomenderas till 12-13hundradelar, dvs 0.12mm smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök