2643
Sök

Cheva corvette chassi med saab 900 bottenplatta?

310 Inlägg
10 juni 2012
http://image.annonsborsen.se/raw/275000/275377_0.jpg

Seriöst, hittade Sven Hanssons Corvette sab på bild nu och studera lacken! Är inte detta jävligt likt den svarta vid ödehuset? Det är ju samma bil för fan? Orkar någon kolla regnumret om det går att utläsa på bilden med den fina bilen?

310 Inlägg
10 juni 2012
http://i156.photobucket.com/albums/t37/JAFFA_LOWE/customs/99corvette.jpg

Här syns regplåten men jag orkar inte hämta mobilen från laddaren om nån annan orkar kolla om den finns kvar. Finns den kvar skulle ju papperna vara intresanta att äga.

3 259 Inlägg
10 juni 2012
Den är en släpkärra årsmodell 2011! sad

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

310 Inlägg
10 juni 2012
hotrodder skrev:
Scorn89 skrev:
man tackar smile
måste ha varit många brydda miner då en sån skulle ställa sig och burna lol

Edit: du har ingen bild på själva motorrummet? hade varit intressant att se smile

Nope inte vad jag vet men minns det såg ut som under huven på vilken 900 som helst.

Det som såg konstigt ut var väl att det blev ett bagage utrymme bakom motorpaketet där Saabens förarutrymme satt i innan den byggdes om. Minns att hans dotter låg i utrymmet i en bild i Bilsport.

1 412 Inlägg
10 juni 2012
Absinthe-Racing skrev:

Seriöst, hittade Sven Hanssons Corvette sab på bild nu och studera lacken! Är inte detta jävligt likt den svarta vid ödehuset? Det är ju samma bil för fan? Orkar någon kolla regnumret om det går att utläsa på bilden med den fina bilen?

Jag inte så säker på att det är samma, denna ser ut att ha en mer utstickande skärmkant + att denna har någon sorts luftintag/utblås på takbågen.

310 Inlägg
10 juni 2012
JonR skrev:
Den är en släpkärra årsmodell 2011! sad

Fan va tråkigt! Karossen lär i alla fall inte rostat och Saabar med Turbomotorer går ju att få tag på än så länge! Dax att vi leker detektiv!

310 Inlägg
10 juni 2012
OpelP1 skrev:
Absinthe-Racing skrev:

Jag inte så säker på att det är samma, denna ser ut att ha en mer utstickande skärmkant + att denna har någon sorts luftintag/utblås på takbågen.

Det är ju svårt att avgöra? Lacken är ju annars kopierad rättså exakt. Kan det vara en kaross som Sven Hanson sålt lackerad som kunden ville ha med liknande design? Risken att någon Corvette ägare skulle få syn på en Saab Corvette och tänka att så vill jag ha min är ju liten och stuket är inte något som jag tycker känns typiskt för modellen. Jag brukar alltid kolla extra på speciellt svarta av denna generation för att se om det är den jag målade 1988 och även dom i andra färger för att se om dom gjort några missar jag inte gjorde. På den svartvita bilden syns inte grunkan på targabågen så tydligt så den kan ju varit nånting som togs bort. Han kan ju varit missnöjd och korigerat det han störde sig på men varit nöjd med färgvalet? Tycker att fälgen ser ut som något som car vanligt på Saabar i mitten av åttitalet.

Meister
6 763 Inlägg
10 juni 2012
Jag gissar på att den där corvetten har blivit slaktad på bakvagnen. Och för att kunna flytta på den har man stoppat dit en saab axel. Och triangeln skvallrar om att man har släpat runt med den

Meister
6 763 Inlägg
10 juni 2012
Absinthe-Racing skrev:
http://i156.photobucket.com/albums/t37/ … rvette.jpg

Här syns regplåten men jag orkar inte hämta mobilen från laddaren om nån annan orkar kolla om den finns kvar. Finns den kvar skulle ju papperna vara intresanta att äga.

Är stötdämparna i glasfiber?! lol

310 Inlägg
10 juni 2012
En Corvette ram med id papper skulle ju vara något man skulle kunna bygga mycket på annars om det nu är en äkta? Finns många bilar med samma hjulbas man skulle kunna plocka karossen av och bygga en sleeper. Annars sitter ju motorn på rätt ställe i relation till framhjulen för att bli en Hot Rod. PÅ en Rod vill man ju inte ha motorn framför framvagnen så grillen får överbett och Corvette har ju rätt propotioner från början. Tror axelavståndet är rätt för en 30 tals rod dessutom.

310 Inlägg
10 juni 2012
camaro67 skrev:
Absinthe-Racing skrev:
http://i156.photobucket.com/albums/t37/ … rvette.jpg

Är stötdämparna i glasfiber?! lol

Troligast blandade dom ihop stötfångarna och stötdämparna på tidningen. Då hade jag nog rätt varför dom var guldfärgade? Färg är billigare än krom!

310 Inlägg
10 juni 2012
I tidningsutklippet från dagstidningen i Ödehuset skriver dom om Fristadstorget som ligger i Eskilstuna.

310 Inlägg
10 juni 2012
camaro67 skrev:
Jag gissar på att den där corvetten har blivit slaktad på bakvagnen. Och för att kunna flytta på den har man stoppat dit en saab axel. Och triangeln skvallrar om att man har släpat runt med den

Borde inte papperna och ramidentitet vara värt något? Vore bilen snodd skulle ju ingen orkat bry sig att sätta triangel på den. Även om bilen var ett vrak skulle ju den som fick den snodd hävda att den var värdefull. Vore den laglig och skulle skrotas borde dom hanterat den mer varsamt och inte börjat med att plocka bakaxeln och sedan baxa runt den? Då hade dom ju pallat upp den och tagit allt som var något att ha och även sålt antingan ramen och Id handlingar eller bara papperna och gjort sig av med ramen för att inte den ska  dyka upp och få ögonen på sig. En annan sak är också att dom som var där trodde det var en Opel Manta? Vet man inget om bilar känns det som att man inte gissar på en så pass udda bil. Vet man hur en Opel Manta ser ut känns det trovärdigt att man även vet hur ett motorum på en bil som haft en stor V8a och har kraftig ram ser ut och gissa på Corvette eller Firebird och dyligt. Vet man lite lagomt därimot och ser en slaktad bil med sportiga linjer och ser ett utrymme som innehållit en Saab motor skulle man kunna gissa på en sportigare Tysk eller Japan. Då skulle ju Opel Manta kunna dyka upp som gissning. Nånting fick ju dom att missa att det var en av Chevas mest välkända profiler och dra till med en gissning på en tysk sportigare Ascona. Nått vi inte ser på bilden måste framkalla en så ologisk gissning?

310 Inlägg
10 juni 2012
Jag har för mig att det tidigare uppgavs att det var en Corvette på ödehus sidan och att Opel Manta kommit på senare tid. Kollar man på ramen från en Corvette känns det ju inte som nått man kopplar till Opel ens om det fattas mycket på framdelen vi inte ser. Enda anledningen jag kan komma på varför man skulle ändra något som ser så uppenbart ut som en Corvette till en Opel är att någon annan som varit där har sagt åt upphovsmännen att det inte är en amerikansk muskelbil utan något från våran sida av atlanten och efter dom frågat runt fått tipset att Opel gjorde en Mini-Corvette som hette nått som tipsaren glömt och när dom frågar om Opel gjort nån sportigare modell har Manta dykt upp som ett alternativ som känns logiskt utan att kolla upp ordentligt.

Okey om Opel Manta varit första gissningen men varför skulle man ändra sig när det är så uppenbart att dom hade rätt när dom skrev Corvette?

http://www.2ndgenrestorations.com/images/926_DSC02910.JPG
Senast redigerat av Absinthe-Racing (10 juni 2012)

310 Inlägg
11 juni 2012
Nu har jag efterlys fler bilder på några ställen där folk som gillar öde platser ventilerar sig och hoppas på svar? Vore ju konstigt om bara en enda jävel tagit ett endaste foto på en övergiven Corvette? Det är ju inget man ramlar över på rivningstomter dagligen så att säga?

564 Inlägg
11 juni 2012
De har visst ändrat bildtexten på sidan nu.

Jävel
2 018 Inlägg
11 juni 2012
Finns en sån corvette-saab som är reggad som a-traktor

You got to risk it, to get the biscuit :)

310 Inlägg
11 juni 2012
Det är ju ett dilemma detta Vad vore mest intressant att hitta? En äkta Corvette som är en relativt värdefull bil egentligen eller en framhjulsdriven förfalskning som byggdes för dom som inte hade råd med en äkta Corvette men är en historiskt intressant bil. Sven Hanssons Saab Corvette är ju svensk kulturhistoria på sitt sätt som kunnat blivit en större succé än buggyn om rätt entreprenör hade fått ta över Svens hantverk. Varför blev Buggyn sån dunder hit? Dom var enkla att bygga och det fanns gott om bubblor att utgå ifrån. Saab Corvetten hade ju precis samma förutsättningar och hade bara någon driftig snubbe fått ta över hade ryckande gummi från framhjulen på Corvette blivit en vanlig syn. Sven Hansson gjöt även upp Hot Rod karosser från sin hemsnidade Cheva coupe och glädjande nog verkar en överlevt och finns här på Garaget. Tydligen ska det vara Svens dotter Martinas bygge som hade en Jagga V12a som blivit grön och tappat 4 burkar. Enligt ägaren är hanskfacket lila flake. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3285090

310 Inlägg
11 juni 2012
Kom föresten att tänka på ett rykte jag hörde när jag sa nån gång att jag alltid velat ha en Saaab Corvette att det ska finnas en sådan i Sundsvall reggad som A-traktor. Nån fler som hört något liknande? Vore ju intressant att veta hur många som byggdes?

310 Inlägg
11 juni 2012
loow skrev:
Finns en sån corvette-saab som är reggad som a-traktor

Skrev samma sak precis. Vart har du hört eller sett att den ska rulla?

Sök