3335
Sök

Vad förtjänar bilhobbyn; en fråga till just dig

340 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Jag har en fundering...

Förtjänar bilhobbyn något annat än parkeringsplatsträffar helt utan varken organisation, gemenskap eller ambition?

En fundering till....

Om du har möjligheten att påverka en träff innan, varför i h-vete klagar du på den efteråt när du inte tog chansen innan? Är inte det att totalt idiotförklara sig själv... 

Ytterligare en fundering...

När ska en eftersnackstråd fokusera på konstruktiv kritik istället för en massa skit kring oviktiga detaljer? Kanske borde vissa skapa en klagotråd när de fick vänta 30 sek extra på kassören på ICA eller korven på Statoil var lite ljummen i mitten...

Min sista fundering...

Kommer bilhobbyn någonsin börja hantera saker på ett vuxet sätt istället för att skicka ut ett inlägg med klagomål på träffverksamhet i fourmsetern? Är det så satans farligt att prata med arrangören öga mot öga...ja göm dig då istället bakom ett mail. Finns till och med SMS på moderna mobiler...
Senast redigerat av Ellemark (21 september 2009)

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

1 417 Inlägg
21 september 2009
Nämen, vad är det frågan om?
Vad menar du med parkeringsplatsträffar utan organisation? Det finns många organisationer som gör mer för träffarna än så.

1 814 Inlägg
21 september 2009
Blogg? Jag ser inte forumsvärdet i diskussionen mer än att alla ser på saker olika. Med all respekt wink

1 417 Inlägg
21 september 2009
expect1991 skrev:
Blogg? Jag ser inte forumsvärdet i diskussionen mer än att alla ser på saker olika. Med all respekt wink

Hur menar du då att man ska komma någonstans?
Ellemark vill ju veta vad andra tycker, så man kan ev ta träff-verksamheten till ett nästa steg än att bara hänga på en parkering typ.
Förstår hans funderingar till viss del. Många som tycker saker om träffar, och visar det genom att dyka upp, eller inte. Men det är sällan någon berättar varför dom gör sina val.
Kan man ändra på något? Förmodligen, men när ingen säger vad...?

16 197 Inlägg
21 september 2009
Ellemark skrev:
Jag har en fundering...

En fundering till....

Om du har möjligheten att påverka en träff innan, varför i h-vete klagar du på den efteråt när du inte tog chansen innan? Är inte det att totalt idiotförklara sig själv...

för att de kvittar ju hur mycke man än yttrar sig.. de blir ju ingen ändring.

de kommer förbli en massa bedömmningsevent me dommare som inte kan ETT SKIT om bilar utan bara går efter va dom själva tycker..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 417 Inlägg
21 september 2009
evilaudio skrev:
Ellemark skrev:
Jag har en fundering...

En fundering till....

de kommer förbli en massa bedömmningsevent me dommare som inte kan ETT SKIT om bilar utan bara går efter va dom själva tycker..

Är inte det lite vitsen med domarbedömning, att det blir deras bedömning?
Alternativet är väl att skapa ett centralt regelemente för hur det ska bedömas, vad man ska titta efter osv.
Så kan arrangörer till exempel ladda ner det någonstans och gå efter det, men man kommer ändå inte ifrån att det är en person som ska bedöma det, sätta en poäng på något. En etta eller tvåa, trea?

16 197 Inlägg
22 september 2009
Holme skrev:
evilaudio skrev:
Ellemark skrev:
Jag har en fundering...

En fundering till....

Alternativet är väl att skapa ett centralt regelemente för hur det ska bedömas, vad man ska titta efter osv.
Så kan arrangörer till exempel ladda ner det någonstans och gå efter det, men man kommer ändå inte ifrån att det är en person som ska bedöma det, sätta en poäng på något. En etta eller tvåa, trea?

vittsen e väl inte att dommarna ska döma efter  tycke å smak??   isf ska ja bli dommare, då kommer ALDRIG en volvo elle saab vinna nåt.

SCF ska ju bedömma efter nåt formulär men de e i mina ögon inte värt ett piss.  att bedömma en bil tar inte 5 min.. de kan ta flera timmar om man ska gå igenom allt vissa gjort på sina bilar.

för min egen del så har ja mer elle mindre slutat åka på "bedömmningsevent" för de flesta som dömmer ju e helt värdelösa.

kevlar_soul
22 september 2009
Angående korven på Statoil så är väl säljarna på bensinmackarna de som får ta mest skit dagligen av sura och stressade kunder, så vi behöver inget forum för det. Lite OT sådär..

Angående bedömningarna så är Peoples Choice den enda av värde.. Den enda som känns äkta..

I övrigt så är ett forum ett ypperligt utrymme att vädra sina åsikter på. Se bara på ditt inlägg Ellemark, det är fyllt av åsikter och egna påståenden. Det må vara fegt att sitta hemma bakom datorn och slänga ut en kommentar hit, en kommentar dit. Men ärligt talat, hur många vet vem arrangören är? Hur många har numret till arrangören?

På ett forum kan man lätt skriva vad man tycker som är bra och vad man tycker är dåligt. Lite grundprincipen med just ett diskussionsforum. Rätta mig om jag har fel? Jag ser absolut ingenting fel med det, men när det väl kommer till personlig kritik, det vill säga kritik riktad mot en särskild person så kan det vara läge att ta det mellan frya ögon. I vissa , vädligt tydliga fall, är dock detta inte möjligt då arrangören ifråga gömmer sig för att slippa att ta en diskussion.

Och Ellemark, angående denna rad "Om du har möjligheten att påverka en träff innan, varför i h-vete klagar du på den efteråt när du inte tog chansen innan? Är inte det att totalt idiotförklara sig själv..." .

Är det inte det vi gör i eftersnackstrådarna? Vi kommer med en massa konstruktiv kritik som kan användas inför nästa träff om det nu planeras en sådan. Det är inte lätt att som utomstående komma in och dirigera innan man har något att referera till. Sjävlart finns det dock flera fall där någon väljer att enbart fokusera på någonting negativt utan att för den sakens skull lämna någon som helst konstruktiv kritik, tyvärr.

Skönt att du har åsikter och att du vågar stå för dem. En diskussion om det hela är kanske en bra start? Om det inte är alldeles för fegt att låta det ske över internet? tongue

Just my point of view!
Senast redigerat av kevlar_soul (22 september 2009)

1 417 Inlägg
22 september 2009
evilaudio skrev:
Holme skrev:
evilaudio skrev:

vittsen e väl inte att dommarna ska döma efter  tycke å smak??   isf ska ja bli dommare, då kommer ALDRIG en volvo elle saab vinna nåt.

SCF ska ju bedömma efter nåt formulär men de e i mina ögon inte värt ett piss.  att bedömma en bil tar inte 5 min.. de kan ta flera timmar om man ska gå igenom allt vissa gjort på sina bilar.

för min egen del så har ja mer elle mindre slutat åka på "bedömmningsevent" för de flesta som dömmer ju e helt värdelösa.

Det är ju ändå någon som i slutändan ska tycka till om bilen. Oavsett hur länge man tittar, så tycker jag att det är bra, och du tycker att det kunde vara bättre. Skitsvårt att sätta upp regler för det tycker jag.
Man får försöka hålla sig till utfört jobb, och hur det är gjort. Istället för designen, låter det bättre?

16 197 Inlägg
22 september 2009
Holme skrev:
evilaudio skrev:
Holme skrev:

Det är ju ändå någon som i slutändan ska tycka till om bilen. Oavsett hur länge man tittar, så tycker jag att det är bra, och du tycker att det kunde vara bättre. Skitsvårt att sätta upp regler för det tycker jag.
Man får försöka hålla sig till utfört jobb, och hur det är gjort. Istället för designen, låter det bättre?

de e just de ja menar.. typ bedömma problemlössningar under bygget,hur pass mycke som e ombyggt ( sen att man som dommare kanske inte tycker om stuket på bilen spelar ju ingen roll) å självklart finnishen på bygget.

1 417 Inlägg
22 september 2009
kevlar_soul skrev:
Angående korven på Statoil så är väl säljarna på bensinmackarna de som får ta mest skit dagligen av sura och stressade kunder, så vi behöver inget forum för det. Lite OT sådär..

Angående bedömningarna så är Peoples Choice den enda av värde.. Den enda som känns äkta..

....text....

Skönt att du har åsikter och att du vågar stå för dem. En diskussion om det hela är kanske en bra start? Om det inte är alldeles för fegt att låta det ske över internet? tongue

Just my point of view!

Att ta det på internet tycker jag är utmärkt. Här kan man berätta vad man tycker och faktiskt vara anonym, man behöver inte visa sig anser jag, däremot ska man kunna säga samma sak igen, om man ses irl. Dvs ändå stå för det man säger här.
Sen så är det en praktiskt svårighet att inte ta liknande diskussioner utanför internet. Det är många medlemmar här som tycker och tänker, låt dem göra det i sin egen takt vid sin egen tidpunkt.

Eftersnackstrådarna är bra, om dom innehåller rätt kritik, och då gäller ju såklart att arrangören tar till sig, på rätt sätt.

1 417 Inlägg
22 september 2009
evilaudio skrev:
de e just de ja menar.. typ bedömma problemlössningar under bygget,hur pass mycke som e ombyggt ( sen att man som dommare kanske inte tycker om stuket på bilen spelar ju ingen roll) å självklart finnishen på bygget.

Vad bra, nu börjar vi komma någonstans smile
Kan man då som arrangör hålla sig konsekvent till det synsättet på bedömningen är det bra alltså?
Man kommer ändå inte ifrån det personliga bedömningsmomentet. Kommer ju oftast finnas i alla fall ett sätt till att lösa saker på. Tyvärr. Men jag förrstår hur menar, och nu finns det någonstans att börja smile

16 197 Inlägg
22 september 2009
Holme skrev:
evilaudio skrev:

Kan man då som arrangör hålla sig konsekvent till det synsättet på bedömningen är det bra alltså?
Man kommer ändå inte ifrån det personliga bedömningsmomentet. Kommer ju oftast finnas i alla fall ett sätt till att lösa saker på. Tyvärr. Men jag förrstår hur menar, och nu finns det någonstans att börja smile

fast tro mig .,just de här har de pratats om MASSOR me ggr men inget händer.

kn ge ett exempel va gäller min jetta bil..typ ALLT e bytt elle ombyggt på den, hela drivlinan e från en annan bil tex.

men sånt verkar dom inte ens bry sig om när dom bedömmer..

kevlar_soul
22 september 2009
FreddeK slog nog huvudet rätt på spiken.. Eller den ömma tån wink

16 197 Inlägg
22 september 2009
kevlar_soul skrev:
FreddeK slog nog huvudet rätt på spiken.. Eller den ömma tån wink

va skrev han då???

1 417 Inlägg
22 september 2009
evilaudio skrev:
Holme skrev:
evilaudio skrev:

kn ge ett exempel va gäller min jetta bil..typ ALLT e bytt elle ombyggt på den, hela drivlinan e från en annan bil tex.

Då tycker i jag nog också att man missar något. Men, i vilken klass bedömer man bilen, får man också ta hänsyn till.
Han som tittar på ICE-klassen skiter ju i drivlinan. Likaså Puts och lack-domaren.
Blir ju i någon slags race-prestandaklass man tittar på såna lösningar, tycker jag.
Om man inte har endast en klass vill säga.

16 197 Inlägg
22 september 2009
Holme skrev:
evilaudio skrev:
Holme skrev:

Då tycker i jag nog också att man missar något. Men, i vilken klass bedömer man bilen, får man också ta hänsyn till.
Han som tittar på ICE-klassen skiter ju i drivlinan. Likaså Puts och lack-domaren.
Blir ju i någon slags race-prestandaklass man tittar på såna lösningar, tycker jag.
Om man inte har endast en klass vill säga.

jo men om man nu tex tävlar i bästa europe s¨å anser ja att dom ska bedömma ALLT på bilen..

1 417 Inlägg
22 september 2009
Ja, det ska man. Då är ju hela bilen med.
Börjar vi bli lite ot nu tro?
Vet inte riktigt om det var såhär Ellemark menade...

16 197 Inlägg
22 september 2009
de han menade va att man skulle yttra sig om man tycker nåt va fel till som ordnar eventen men kvittar ju om man yttrar sig för inget blir ju bättre.

1 417 Inlägg
22 september 2009
Vi får hoppas att det kan bli ändring på det nu då. I och med den här tråden kanske fler får upp ögonen för den kritik som ibland finns, även om de själva inte utsatts för den, så vet dom från och med nu att besökare och utställare tycker såhär. Kan vi hålla tråden på bra nivå kanske det kan bli lite av en måttstock, eller ett ställe att hämta tips på i alla fall.

Sök