Jag skulle nog säga att domarna inte är urusla, däremot är en bedömningssport väldigt flackande i resultaten.
Det är svårt att se kontinuitet mellan två olika tävlingar där samma kärra kan få poäng på helt olika saker gentemot tidigare bedömning.
Men så är de ju inom andra sporter utan faktiska resultat (kasta sten 100m), allt från konståkning till bilutställningar.
Ju mindre deltagarskara, ju mindre resultat finns som går att återspåra mellan olika tävlingar.
Konståkning är ju ett bra exempel, där kan du ta in 10 domare och alla ger ett mönster av vad de sett.
På bilbyggarutställningar brukar man se rena lottoraden, en domare ger max på en sak som nästa domare ger låga poäng för, sen ska man ju inte förkasta att en snygg lack, snygg form etc. inte går blint förbi en domare.
En grupp på 2-5 personer som lägger en vinter på att arbeta fram en grund för liknande event att dömas efter skulle göra mycket. Där kan man arbeta fram att under avdelningen Lack så ska man titta på följande punkter, lever de upp till förväntningen av vad en 10 poängare ska ge i finish, glans, nytänkande etc.
Sen att quota mig och säga att kommersialismen inte bidrar va lite väl tight kanske, som det är idag står den ju för 80% av utställningarna/tävlingarna.
Om dessa inte skulle finnas, så skulle personer inte heller sponsras för det finns ingen målgrupp eller möjlighet att rikta sig mot för att promota sin/sina produkter och då återfå det man sponsrat i form av nya kunder.
Av samma anledning känner jag att jag "respekterar" ett bygge mer om ägaren sålt sin cross, samlat tomburkar och jobbat extra på Donken för att ha råd med sin stora turbo och kjolpaket, än någon med smort munläder som får hela eller delar av det mot reklam.