3835
Sök

RS4 Motorbygge efter haveri...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 september 2009
#21
Nu vill jag se lite bilder på de gapande hålen wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

276 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#22
Joas_86 skrev:
Heja heja AUDI rs4 big_smile

Kolla om du har haft tät vevhusventilation också ? Den kan trycka sönder till de ena och andra tongue
Man bruka ofta ha lite olja i intercooler, men två dl låter ju lite väl mkt ! Hehe. Ska bara ana hur mkt olja och skit som flyger i tryckrör/ic !

Hade ACE Competition kollat över dina 2 st intercoolers ?

Men raset har ju kommit som är tråkigt nog, men du bygger väl rejält nu med riktiga stakar och kolvar ? Sedan bättre turbos !


Lycka till med bygget ska verkligen FÖLJAS big_smile


Mvh

Tja.

Ja du ACE competition har jag inte mycket förtroende för längre, har hittat så mycke tattarlösningar på saker på denna motor så de är skrämmande, tex; alla kablar dom har fått flytta för att byta lådan, rensa förkattarna, kolla intercoolers m.m har dom buntbandat fast, till och med i rörliga delar som växellänkage. Downipen på ena sidan satt med olika storlek på muttrar, andra satt med bara några gängor.

Det du skriver om vevhus ventilatoinen kan mycket väl vara orsaken till haveriet för där har just ACE varit och grejjat lite också, sitter som en separat behållare där luft och olja ska separera och sedan ska oljan rinna ner i tråget istället för att man ska suga in det i motorn, slangen från motorn till denna behållare va det en böj på som gjorde den helt tät!

Även installationen av den behållaren m.m va buntbandad fast, inte skruvad fast någonstans....

Tur att det kommer bli seriöst gjort nu iaf när det är jag själv som gör det!


7 Inlägg
29 september 2009
#23
Henjer skrev:
Joas_86 skrev:
Heja heja AUDI rs4 big_smile

Kolla om du har haft tät vevhusventilation också ? Den kan trycka sönder till de ena och andra tongue
Man bruka ofta ha lite olja i intercooler, men två dl låter ju lite väl mkt ! Hehe. Ska bara ana hur mkt olja och skit som flyger i tryckrör/ic !

Hade ACE Competition kollat över dina 2 st intercoolers ?

Men raset har ju kommit som är tråkigt nog, men du bygger väl rejält nu med riktiga stakar och kolvar ? Sedan bättre turbos !


Lycka till med bygget ska verkligen FÖLJAS big_smile


Mvh

Tja.

Ja du ACE competition har jag inte mycket förtroende för längre, har hittat så mycke tattarlösningar på saker på denna motor så de är skrämmande, tex; alla kablar dom har fått flytta för att byta lådan, rensa förkattarna, kolla intercoolers m.m har dom buntbandat fast, till och med i rörliga delar som växellänkage. Downipen på ena sidan satt med olika storlek på muttrar, andra satt med bara några gängor.

Det du skriver om vevhus ventilatoinen kan mycket väl vara orsaken till haveriet för där har just ACE varit och grejjat lite också, sitter som en separat behållare där luft och olja ska separera och sedan ska oljan rinna ner i tråget istället för att man ska suga in det i motorn, slangen från motorn till denna behållare va det en böj på som gjorde den helt tät!

Även installationen av den behållaren m.m va buntbandad fast, inte skruvad fast någonstans....

Tur att det kommer bli seriöst gjort nu iaf när det är jag själv som gör det!

Fy fan, man blir ju mörkrädd när man läser detta! Alla dessa grejor som dom gjort på bilen, för en ganska rejäl summa pengar, gjort på detta sätt! Skrattretande säger ja bara! Kmr följa dina framsteg med spänning Oscar!

276 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#24
Idag fick jag lös lite mer prylar och motorn hänger i motorställningen. Fick inte lös hela tråget men nu ser man iaf tydligt att de är 2 stakar som har gått av. Bättre bilder kommer på det senare.

Mest troliga orsaken till haveriet är att vevhusventilationen som är ombyggd av ACE har blivit tattigt gjord, nedan finns bilder på hur slangen till ventilationen ser ut. Det har blivit ett jävla övertryck i tråget m.m, och till slut gick stakarna av, detta förklarar även varför det va så mycket olja i tryckrören och intercoolrarna, oljereturen från turboaggen har inte kunnat gå till tråget pga övertryck samtidigt som oljepumen trycker på, då hade de ingen stans att ta vägen mer än ut i tryckrören.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/773907_e5c7aj.jpg
Lådan av..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/773908_yyeozu.jpg
Dom två hålen blev det...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/773913_wzu8kc.jpg
De e de senaste, trådlös överförning mellan vev och kolv!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/773914_ke1ql3.jpg
En till med trådlös överföring!!!

Nedan är bilder på behållaren och slangarna som är till den ombyggda vevhusventilationen, slangarna ligger på golvet helt utan att jag drar i dom eller ngt liknade, det är formen dom har utan påverkan av ngt annat. Den slangen som har den skarpa böjen på sig va yttligare lite böjd när den satt monterad på bilen.
Tror ni det har kunnat flöda någon luft henom denna slang????? Ska ringa grabbarna på ACE imorgon men där har jag väl inget å hämta!!! mad Men å andra sidan så kanske dom kan ringa alla andra som fått detta kitt monterat så fler slipper drabbas!!hmm


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/773910_5mzt2a.jpg
Avgör själva...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/773912_a7lof6.jpg
Tajt, ÖÖÖÖ, JAA!!!


821 Inlägg
29 september 2009
#25
det där ser sjukt ut.. de måste ju ha någon typ av garanti tycker man smile Tjöta på bara


Joas_86
29 september 2009
#26
Vad man har hört med personer så är Ace vädigt duktiga, inte att man är en kille som lämnar in saker direkt big_smile Men att ett sådant stort företag gör på detta vis kan man ju inte ens räkna ut om man lämnar in saker sad

Så jag lider verkligen med dig. En ren utskällning ska du ge dom bara. Olika skruvar o sätter fast saker som en bonde nästan inte hade gjort/gör tongue

Ser inte roligt ut med hålen sad Hoppas att vevaxelna klara sig utan att den blev skev ? Det blir väl värre stakar iaf ?


Mvh

1 150 Inlägg
29 september 2009
#27
Smidiga grappar där på de dera ACE Haverikomissionen.. Men jag tycker de är spännande att de går att felsöka sig fram sådär till felen, som du gör..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Joas_86
29 september 2009
#28
Xuri skrev:
de du säger med att mottrycket i vevhuset skulle orsakat raset e fel...de som ger sig är svagaste länken...har stakarna gått har dom gjort de pga av spik å att dom blivit krökta sen gått..eller dåliga lager, för mycke spel å sen har kolv eller stake gått av... packboxarna på en motor ger sig av trycket betydligt fortare än 2 stakare..

edit : visst om den har börjat trycka ut olja i turbosystemet pga av övertrycket i vevhuset å du har fått med olja i förbränningen så ökar risken för spik å de kanske är därför som de trillat isär.

Men kom med ett förslaget vad felet gick då ?

Har nämligen själv bytt en motor på en Audi a4 turbo (Visst fel modell) men de ska inte spela någon roll. Nu till saken, denna a4 turbo hade verkligen tät vevhusvent och den spika ingenting, men ena staken gick ut genon block o tråg !


Sedan om han visar en slang som klämmer säger ju hela grejen ju !


Mvh

276 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#29
Men jisses vilket liv de blev ang min teori då! Oljan är bytt var 300 mil på Audi och den va skitfin vid raset! Grejen är ju inte bara att de har vart övertryck i tråg m.m, de ger ju förmodligen i sin tur andra problem, taskig smörjning m.m m.m...

Sen vill jag inte att detta ska bli ett diskussionsforum huruvida en volvo klarar de ena å andra, TACK...


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 september 2009
#30
Henjer skrev:
Men jisses vilket liv de blev ang min teori då! Oljan är bytt var 300 mil på Audi och den va skitfin vid raset! Grejen är ju inte bara att de har vart övertryck i tråg m.m, de ger ju förmodligen i sin tur andra problem, taskig smörjning m.m m.m...

Sen vill jag inte att detta ska bli ett diskussionsforum huruvida en volvo klarar de ena å andra, TACK...

Jag jämnför inte volvo vs audi eller nått sånt utan jag vill ge min sida av historian...
sa därför grejer som jag själv råkat ut för bara för att ge "bevis" på att de funkar..

om du nu är så trångsynt å inte vill lyssna på andras tips å ideer så säger jag väl lycka till med motorbyggandet å så tar jag bort de jag skrivit här i tråden om de var så felaktigt....


1 867 Inlägg
29 september 2009
#31
Synd på ras när det gäller en sån härlig bil.
Den i sverige som kan mest och enligt mig är att lita på är martin på fastone.se, han skruvar på dessa motorer dagligen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Mek
88 Inlägg
29 september 2009
#32
Hej jag har kört med 1,8 bars ladd (med fungerande vevhusvent) i flera år och orörd bottendel utan några problem, allt såg bra ut när jag rev motorn för byte av stakar o kolvar mm. Kan det vara så att du har fått in stora mängder olja in i insuget tack vare att du inte hade någon fungerande vevhusvent och motorn har hydrolockat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock

Hur mycket ladd hade du rs4 motorn tål mycket effekt.

Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd

276 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#33
Xuri skrev:
Henjer skrev:
Men jisses vilket liv de blev ang min teori då! Oljan är bytt var 300 mil på Audi och den va skitfin vid raset! Grejen är ju inte bara att de har vart övertryck i tråg m.m, de ger ju förmodligen i sin tur andra problem, taskig smörjning m.m m.m...

Sen vill jag inte att detta ska bli ett diskussionsforum huruvida en volvo klarar de ena å andra, TACK...

Jag jämnför inte volvo vs audi eller nått sånt utan jag vill ge min sida av historian...
sa därför grejer som jag själv råkat ut för bara för att ge "bevis" på att de funkar..

om du nu är så trångsynt å inte vill lyssna på andras tips å ideer så säger jag väl lycka till med motorbyggandet å så tar jag bort de jag skrivit här i tråden om de var så felaktigt....

Nej nu missuppfattade du mig, inget emot ditt inlägg utan bara att jag inte vill att det ska bli snack mellan folk som har olika uppfattningar i min tråd wink


276 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#34
holyday skrev:
Hej jag har kört med 1,8 bars ladd (med fungerande vevhusvent) i flera år och orörd bottendel utan några problem, allt såg bra ut när jag rev motorn för byte av stakar o kolvar mm. Kan det vara så att du har fått in stora mängder olja in i insuget tack vare att du inte hade någon fungerande vevhusvent och motorn har hydrolockat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock

Hur mycket ladd hade du rs4 motorn tål mycket effekt.

Mvh Bert

Den va chippad av ACE så ladda väl mellan 1,2 och 1,4 skulle jag gissa. Jag fick ju ut ca 2 dl olja ur tryckrör m.m så din teori är mycket trolig oxå och de pga venten! Har mailat några frågor till dig, såg du de?

// Oscar


Joas_86
29 september 2009
#35
Volvo pöjkar kan allt tongue big_smile HAHAHA !

Tycker du ska ta ett snack med Ace imorn. Iaf fråga vad dom gör på sitt jobb ? wink

Mvh

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
29 september 2009
#36
Aj fan, jävla rå bil i vilket fall! Bror min har en likadan.. Men ett tips nu när du ska trimma, ta bort dimljusen fram så du får bättre flöde till intercoolerna, ska göra väldigt gött för dom.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

276 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
#37
Idag åkte tråg, vev, insug m.m av. Orkar inte skriva ngt, håll till godo med bilderna wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774595_qzp0a4.jpg
Tråg, kamrem m.m borta

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774597_fm81vs.jpg
Veven borta...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774598_r72xjg.jpg
madmadmad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774600_lyvcq4.jpg
Den lille kompakta veven...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774602_t4s0eb.jpg
Insug m.m borta...

Alles för idag, imorgon åker resten av så jag har ett naket block... Sen är de bara och börja handla nytt godis big_smile


349 Inlägg
30 september 2009
#38
Henjer skrev:
Idag åkte tråg, vev, insug m.m av. Orkar inte skriva ngt, håll till godo med bilderna wink


http://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774595_qzp0a4.jpg
Tråg, kamrem m.m borta

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774597_fm81vs.jpg
Veven borta...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774598_r72xjg.jpg
madmadmad

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774600_lyvcq4.jpg
Den lille kompakta veven...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24267/774602_t4s0eb.jpg
Insug m.m borta...

Alles för idag, imorgon åker resten av så jag har ett naket block... Sen är de bara och börja handla nytt godis big_smile

Ser grymt ut, men det blir det väl ändring på snart big_smile

//Tom
Min projekttråd: Nissan 200SX S14a
Mitt galleri: http://karpero.mine.nu/gallery/

1 059 Inlägg
30 september 2009
#39
ojdå. det va inte länge den höll för dig. tråkigt.
hoppas det blir bra nu då. passa på o mät tryckare på avgaskam samt på avgaskammen. Barnsjukdom att kammen äter sig igenom tryckaren med topplockshaveri sen

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

276 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#40
racefan skrev:
ojdå. det va inte länge den höll för dig. tråkigt.
hoppas det blir bra nu då. passa på o mät tryckare på avgaskam samt på avgaskammen. Barnsjukdom att kammen äter sig igenom tryckaren med topplockshaveri sen

Topparna är genomgångna för inte länge sedan på bilen, och då byttes kammarna, ska givetvis se över dom men de bör ju inte vara någon fara tycker jag hmm



Sök